Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2018-08-08, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArkiv
Är i en situation där tanken från början var att skriva en bok om krigsplanläggningen för RS och HKV mellan åren 1939 och 1961, men där jag nog måste inse att det inte kan bli verklighet av olika skäl. Påbörjade mina efterforskningar i ämnet 2004 efter att ha läst "Den stora lögnen" av Wilhelm Agrell där han nämner att ÖB Swedlund skulle ha lämnat av till Rapp att Sveriges försvarsansträngningar skulle ledas ifrån Riksberget. Blev väldigt nyfiken på denna lockande skrivning om Riksberget och jag beslöt mig för att studera det hela lite närmare genom att begära ut handlingar ifrån främst KrA.

Jag har med tiden byggt upp ett ganska ansenligt eget arkiv i ämnet och även om det inte blev en publicerad bok så finns det i alla fall ett första utkast till en sådan färdigställd. Har diskuterat med KrA om de är intresserade av att ta emot mitt material som ett personligt arkiv för deponering och de är man. Tänkte att då kan andra forskare begära ut mitt material ifrån KrA och fortsätta där jag slutade.

Skulle gärna vilja höra era synpunkt om att göra på detta sättet.

Låter mycket intressant, det är ju mycket svårt att få ett grepp om högsta ledningen på KrA. Milo och Fo har gått hyfsat till och från.
Citera
2018-08-08, 22:46
Medlem
Citat:
Är i en situation där tanken från början var att skriva en bok om krigsplanläggningen för RS och HKV mellan åren 1939 och 1961, men där jag nog måste inse att det inte kan bli verklighet av olika skäl. Påbörjade mina efterforskningar i ämnet 2004 efter att ha läst "Den stora lögnen" av Wilhelm Agrell där han nämner att ÖB Swedlund skulle ha lämnat av till Rapp att Sveriges försvarsansträngningar skulle ledas ifrån Riksberget. Blev väldigt nyfiken på denna lockande skrivning om Riksberget och jag beslöt mig för att studera det hela lite närmare genom att begära ut handlingar ifrån främst KrA.

Jag har med tiden byggt upp ett ganska ansenligt eget arkiv i ämnet och även om det inte blev en publicerad bok så finns det i alla fall ett första utkast till en sådan färdigställd. Har diskuterat med KrA om de är intresserade av att ta emot mitt material som ett personligt arkiv för deponering och de är man. Tänkte att då kan andra forskare begära ut mitt material ifrån KrA och fortsätta där jag slutade.

Det är inte Kra som bestämmer över vad som får lämnas ut längre, utan MUST. Deras syn är att ingenting får skrivas om deetaljer i ämnet och speciellt inte geografisk antytt ens. Ingen kommer att få ut ditt material så varför inte bidra med valda delar här? Tom generaler läser denna tråd med intresse.
Citera
2018-08-10, 23:17
Medlem
Citat:

Hej MrArkiv.
Det går inte att nå dig via PM. Kan du maila carl58797@gmail.com?
Citera
2018-08-12, 18:43
Medlem
itsallalies avatar
Jag fick en fråga idag av en bekant, objekt inom zonen - bevakas (larmutryck?) dessa av Se*uritas?

Jag är själv inom företaget men betvivlar i att det skulle kunna vara så, låt oss säga baserat på egna erfarenheter, ställer jag mig lite frågandes till detta, beroende på objekt, men just detta

Personen ifråga påstår att denne sett en se*uritas bil vid en väl avsides plats (adress "mitt i skogen") som denne sagt är uppskyltad.

Jag drog till med att det kanske var någon intresserad på UE utflykt...
Citera
2018-08-13, 11:47
Medlem
ApolloGrekens avatar
Citat:

Det är generöst av dig att vilja dela med dig. Men KrA löper du risken att ditt arkiv försvinner i gömmorna.

Nu vet inte jag hur stort arkivet är. Är det möjligt att skanna in godbitarna?
Citera
2018-08-14, 14:19
Medlem
Antar att allt går, men det blir lite bök.
Arkivet består av ca 2000 A4 sidor med ett 10-tal kartor/bygglayouter i större format.

Tror inte arkivet kommer att "försvinna" med betydelsen att det inte skulle gå att hitta i arkivförteckningarna, men det kanske inte kommer att kunna lämnas ut i sin helhet.
Speciellt intressant i sammanhanget är nog den kronologiska genomgång som jag gjort över åren 1939-1961 där samtliga dokument ingår som referenser.
Den samlade bilden är värdet av arkivet som jag ser det. Fortsatt forskning kan spara mycket tid här.
Senast redigerad av MrArkiv 2018-08-14 kl. 14:25.
Citera
2018-08-14, 18:28
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Antar att allt går, men det blir lite bök.

Alla större arbetsplatser har en kopieringsmaskin med Scannerfunktion. Sätt i ett Usb och scanna 100 a4 åt gången.
Lägg inte ut det på nätet.

Känsliga geografiska namn kan du dölja.
Citera
2018-08-19, 10:31
Medlem
rezonens avatar
Jag är extremt intresserad av allt som har med Grängen att göra, bor i en väldig väldig närhet.
Har läst igenom allt i tråden ang objektet så sådan som inte tas öppet tas gärna emot i PM, framtida upptäckter kommer givetvis delas tillbaka i PM i sådana fall...
Citera
2018-08-20, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Det är inte Kra som bestämmer över vad som får lämnas ut längre, utan MUST. Deras syn är att ingenting får skrivas om deetaljer i ämnet och speciellt inte geografisk antytt ens. Ingen kommer att få ut ditt material så varför inte bidra med valda delar här? Tom generaler läser denna tråd med intresse.

Om MUST/FM/KrA (eller vem det nu formellt är som granskar dessa frågor) anser att min sammanställning av f.d. hemliga dokument innehåller öppna uppgifter så kommer det ju att gå att få ut materialet. Om det sammanställda materialet bedöms innehålla hemliga uppgifter så kanske det var bra att det inte publicerades öppet. Underlaget kommer i vilket fall att kunna lämnas ut med någon nivå av maskering.

Jag tog kontakt med både KrA och FM för flera år sedan i samband med att mina arkivforskningar inleddes för att hitta en nivå/inriktning som skulle vara framkomlig på detta sekretessomgärdade område. Jag bedömde redan från början att synen på sekretess var mycket spretig och ologisk många gånger. För att göra det enkelt för sig (som jag uppfattar det) så valde man att inta en väldig strikt syn på frågor kopplat till detta ämne. Det är ju mycket som kan anta skada landets försvar eller på annat sätt vålla fara för rikets säkerhet, om man bara vill se saken i det ljuset.
För att undvika åtal så kanske en "publicering" i form av ett bokmanus till KrA kan vara en bra lösning?
Citera
2018-08-20, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezonen
Jag är extremt intresserad av allt som har med Grängen att göra, bor i en väldig väldig närhet.
Har läst igenom allt i tråden ang objektet så sådan som inte tas öppet tas gärna emot i PM, framtida upptäckter kommer givetvis delas tillbaka i PM i sådana fall...

Ammo- och tygförråd i Förrådsgrupp mellansverige , ett av de tre stora tillsammans med Kortfors och Tomta. I Övrigt ingick även förråden Hälleforsnäs och Sala i gruppen. Oklar koppling till zonen, men förmodligen finns det en sådan.
Citera
2018-08-21, 23:28
Medlem
NemesisSwedens avatar
Tidigare har jag skrivit många inlägg i detta form, under ett annat id.
På grund av hög ålder har jag glömt bort inloggningsuppgifterna.

Flertalet som är i forumet är antingen de som är 'bergtagna' eller de som på ett eller annat sätt jobbat med eller haft mycket eller ringa kunskap om de objekt som avhandlas i detta forum.
De som vet fakta har i vissa fall 'läckt' på grund av att de på grund av naivitet trott att alla på forumet är 'svenskvänner' samt i tron att det kalla kriget var avslutat.

På grund av det förändrade säkerhetsläget är jag och många andra helt säkra på, delvis på grund av tidigare erfarenheter, att främmande makt är mycket aktiva här.
Så har det alltid varit men troligen i mindre utsträckning.

Såklart kan främmande makt knyta kontakter med militärer och andra som sitter på den allra färskaste informationen här. PMa hit och dit... Kompisar, javisst!

Tidigare bergrum har i många fall en mycket viktig funktion fortfarande, även om de inte direkt är militära eller ämnade för civilt styre.

En svensk tiger tiger!!!!

Sett affischen även i modern tid i våra yngre berganläggningar...

P.S Det har funnits en diskussion om Stig Wennerström kände till och rapporterade om anläggningarna som avses här.
Jag är nästintill 100% säker på att så skedde.
Anledningen är en episod i den för övrigt utmärkta TV4-dokumentären om den vidriga landsförrädaren (som för övrigt kom ut ur fängelset efter 10 år, helt horribelt).

I ett avsnitt var det ett skrivbiträde, den som vill kan se och komplettera med exakt ordalag, som sa att Wennerström hade velat få en pärm om utrymningsvägarna för bl.a riksledningen.
Han sa - men det fick han inte!!!

Wennerström måste uppenbart varit en stark psykopat eftersom han charmade alla och fick dem att göra/lämna ut allt som han ville.

För oss som kan något om psykologi är det uppenbart att det han egentligen sa var(kroppsspråk, stark reaktion mm):
Jag gav den till honom(varför kom han alls ihåg frågan efter 55+ år???), har stark ångest för det, skäms otroligt för det jag gjorde och tänker ofta på det !!!
Svårt att tro att han kunde stå emot Wennerströms 'charm' när ingen annan kunde det, inte ens höga amerikanske militärer.
Senast redigerad av NemesisSweden 2018-08-21 kl. 23:36. Anledning: Svenskan
Citera
2018-08-21, 23:53
Medlem
NemesisSwedens avatar
De som vet fakta har i vissa fall 'läckt' på grund av att de på grund av naivitet trott att alla på forumet är 'svenskvänner' samt i tron att det kalla kriget var avslutat.

Glömde den allra viktigaste anledningen, som nog är bakgrunden till kanske mer än 50% av 'avslöjandena' i denna tråd:
Självbekräftelse. Jag vet sånt som inte många andra vet!
Absolut inte med tanke på att främmande makt kan få nyttig information.
Senast redigerad av NemesisSweden 2018-08-21 kl. 23:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in