2018-08-20, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnkAnus
https://tarnmoor.files.wordpress.com/2017/10/picsalar-de-uyuni-bolivia.jpg
Salar de uyuni i Bolivien. När det regnat på dessa milslånga salt-vidder, så ligger det ett par fjuttiga cm vatten, helt stilla, över enorma sträckor. Om det fanns den minsta grad buktning så skulle man inte få en perfekt spegelbild i flera mil kurvat vatten. (vilket man får här.)
Och som ni känner till ifall ni lekt med en spegel någon gång, så krävs det bara en extremt liten buktning för att totalt förstöra bilden av det som försöker återspegla sig i den.

Verkligen fina bilder från området!
Jag undrar dock.... varför ser bergen runtomkring så små ut?
Citera
2018-08-20, 12:02
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piii...
Verkligen fina bilder från området!
Jag undrar dock.... varför ser bergen runtomkring så små ut?

Det har du rätt i, det ser ut som om den nedre delen av bergen är dolda bakom horisonten. Man får ju faktiskt intrycket att bergen på något magiskt vis har sjunkit nedåt ...
Citera
2018-08-20, 12:55
Medlem
Zwoop77s avatar
Om de som tror att jorden är platt inte presenterar trovärdiga bilder och filmer på/från kanten så är denna diskussion helt meningslös. Bevisa kanten eller lägg ner!
Citera
2018-08-20, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Om du böjer en spegel så lite som kurvan är kommer du inte med blotta ögat kunna se att spegeln är böjd.

Jösses, förstår du inte det själv? Seriöst??? Jag är ärlig i frågan nu!
1. Sluta bete dig som en jävla skitunge, och diskutera på en vuxen nivå istället. Ingen vinner på förolämpningar.

2.
Vidderna på bilden är milslånga så vi kan ta, låt oss säga 3 mil som exempel:
Enligt Earthcurvature.com, ska du på 30km ha ett drop på 70.63 meter.
Vi delar dessa data på 30.000 och får en spegel som är 1 meter lång, och får då ett drop på drygt 2.35 millimeter från ena sidan av spegeln till andra sidan.
Ett drop på 2.35mm är väldigt mycket på en 1m spegel och skapar en ENORM skillnad på det som försöker återspegla sig.
Citera
2018-08-20, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Skulle man inte? Hur kom du fram till det?
Har du möjligen någon lite djupare förklaring till ditt påstående? Kanske lite uträkningar? Någon skiss på hur det borde se ut på en sfärisk jord? Hur stor är t.ex kurvaturen på det område vi ser på bilden?

Här är för övrigt en satellitbild på området:
https://www.space.com/37431-satellite-sees-bolivian-salt-plain-photo.html
Spännande med satelliter, eller hur?

Edit:
Här är en snubbe som påstår att området faktiskt är mer eller mindre platt:
As a result, the variation in surface elevation is less than 3 feet 3 inches over the entire 4,086 square mile area. There are few areas on earth that are as flat.
https://forum.tfes.org/index.php?topic=3147.0

Anser du att om något är platt så bevisar det att allt är platt?
Se min uträkning i inlägget övanför.

Skulle du kunna dela en detaljerad uträkning på hur du kom fram till din data gällade bergen 149 miles bort? Jag blev väldigt nyfiken på hur du gått till väga.

Haha, jag vet inte varför du undrar om jag tycker det är spännande med satelliter, men kan väl svara ändå: Rätt så spännande, faktiskt. Grym bild!

Det är ingen bra idé att säga att vissa delar av jorden kan vara platta - andra inte, för förr eller senare måste ju dessa enorma platta partier kompenseras för att följa "kurvan".
Lägg nu till vatten, som fullkomligt skiter i detta, så blir det genast stora problem. Vatten kan inte bestämma sig för att helt plötsligt vilja vara mindre platt än underlaget.
Citera
2018-08-20, 15:33
Medlem
madtops avatar
Citat:
Skulle du kunna dela en detaljerad uträkning på hur du kom fram till din data gällade bergen 149 miles bort? Jag blev väldigt nyfiken på hur du gått till väga.

https://www.metabunk.org/curve/

Varför undviker du min fråga om hur du förklarar att 1km av berget är dolt under horisonten?

Citat:
Det är ingen bra idé att säga att vissa delar av jorden kan vara platta - andra inte, för förr eller senare måste ju dessa enorma platta partier kompenseras för att följa "kurvan".

Varför inte då?
Rent teoretisk kan det ju såklart finnas platta områden på en sfärisk jord.
Att vissa saker är platta betyder självklart inte att allt är platt.
Senast redigerad av madtop 2018-08-20 kl. 15:38.
Citera
2018-08-20, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vad är stackade vågor?
Stacked waves. Vågor och/eller stora vattenmassor i flertal som blir svåra att urskilja på sikt, och upplevs som en höjning i vattnet.

Nu ska jag på flyga semester i 2 veckor. Hörs om ett par veckor, boyz!
Citera
2018-08-20, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
https://www.metabunk.org/curve/

Varför undviker du min fråga om hur du förklarar att 1km av berget är dolt under horisonten?

Varför inte då?
Rent teoretisk kan det ju såklart finnas platta områden på en sfärisk jord.
Att vissa saker är platta betyder självklart inte att allt är platt.
Du vet ju redan om att jag köpte Darren Nesbit's kalkyeringar.

Fast vattnet vill ju fortfarande följa jorden enormas "kurvatur" även vid mer platta partier, pga "gravity". Hur skulle det se ut? Jo, som en gigantisk bubbla på flera mil som är flera centimeter djup i mitten och 1cm djup i utkanterna, för att sedan inte ha något vatten runt i kring sig, trots att färdvägen för vatten är öppen.
Och det är inget vi någonsin har beskådat.
Senast redigerad av AnkAnus 2018-08-20 kl. 16:03.
Citera
2018-08-20, 15:53
Medlem
Citat:
1. Sluta bete dig som en jävla skitunge, och diskutera på en vuxen nivå istället. Ingen vinner på förolämpningar.

2.
Vi delar dessa data på 30.000 och får en spegel som är 1 meter lång, och får då ett drop på drygt 2.35 millimeter från ena sidan av spegeln till andra sidan.
Ett drop på 2.35mm är väldigt mycket på en 1m spegel och skapar en ENORM skillnad på det som försöker återspegla sig.
Man kan inte räkna på det viset samt att kamerans/ögats höjd måste in i ekvationen.
Citera
2018-08-20, 16:02
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Stacked waves. Vågor och/eller stora vattenmassor i flertal som blir svåra att urskilja på sikt, och upplevs som en höjning i vattnet.

Nu ska jag på flyga semester i 2 veckor. Hörs om ett par veckor, boyz!
En "höjning" som ligger kvar en lång stund då, eller hur fungerar det?

Trevlig semester!
Citera
2018-08-20, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
En "höjning" som ligger kvar en lång stund då, eller hur fungerar det?

Trevlig semester!
Nja, det kan höjas i ett parti framför eller bakom samtidigt som just detta parti sänker sig. Det får det att se ut som att det ligger kvar.

Tack, Conny!
Citera
2018-08-20, 16:15
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:

2.
om två objekt är på ett avstånd av 30 km så är "kullen" mellan dem 17.66 meters.
"Dropet" som du refererar till är en tänkt från en hypotetisk horisontell linje från betraktaren.
18m höjd på en sträcka av 15 km (toppen på kullen är halvvägs) är inte mycket till kulle, det blir 0,12% lutning, eller 0.07 grader lutning i genomsnitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in