• 1
  • 2
2018-08-20, 09:00
Medlem
Om ungefär ett halvår så säljer jag min lägenhet, efter alla avgifter är betalda så har jag lite över miljonen att tillgå.
Ser ju rätt skrämmande rapporter om att kronan är på sin lägsta nivå på en ruskigt lång tid, euron, dollarn är väldigt dyra...
Hur behåller jag, eller ökar bäst värdet i mina pengar? Har ungefär noll erfarenhet av aktier och värdepapper.
Citera
2018-08-20, 09:18
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjuyat
Om ungefär ett halvår så säljer jag min lägenhet, efter alla avgifter är betalda så har jag lite över miljonen att tillgå.
Ser ju rätt skrämmande rapporter om att kronan är på sin lägsta nivå på en ruskigt lång tid, euron, dollarn är väldigt dyra...
Hur behåller jag, eller ökar bäst värdet i mina pengar? Har ungefär noll erfarenhet av aktier och värdepapper.

Vad skall du göra med pengarna på sikt? Om ett år, fem år eller skall pengarna bli din pension? Ny bostad?
DVS vilket syfte och tidsperspektiv har du?
Senast redigerad av trottwell 2018-08-20 kl. 09:26.
Citera
2018-08-20, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Vad skall du göra med pengarna på sikt? Om ett år, fem år eller skall pengarna bli din pension? Ny bostad?
DVS vilket syfte och tidsperspektiv har du?
Vill kunna återinvestera pengarna om fem år.
Citera
2018-08-20, 09:41
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Vill kunna återinvestera pengarna om fem år.
I vaddå?

Ska du köpa en ny bostad då?
Ska du köpa aktier då?

Är det exakt 5 år eller kan du vara flexibel?
Citera
2018-08-20, 09:49
Medlem
biljons avatar
Citat:
Exakt så sa en vän till mig för ett år sedan.
Vi bestämde att han skulle få investera i en av mina hyresfastigheter med en miljon.
Nu när hans lägenhet är såld så fanns det ingen miljon eftersom prisfallet på Södermalm Stockholm åt upp den.

Angående investeringar, börja lyssna på poddar som Sparpodden, Börspodden, Kreditvärden och liknande.
Lyssna på både nya och gamla avsnitt för få en känsla för hur sentimentet är och har varit.
Undvik poddar som Rika Tillsammans och liknande då de bygger på väldigt speciella personers privata liv.

Köp inte aktier på en enda rekommendation och undvik ren spekulation. Ha aldrig pengarna på nollräntekonton, flytta runt till de som för tillfället betalar högst ränta.
Citera
2018-08-20, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
I vaddå?

Ska du köpa en ny bostad då?
Ska du köpa aktier då?

Är det exakt 5 år eller kan du vara flexibel?
Inom företagande. Driver ett mindre företag idag men p.ga studier finns inget utrymme, tid
/engagemangmässigt inom ca fem år. Gällande tiden är jag rätt flexibel åt båda hållen

Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Vi bestämde att han skulle få investera i en av mina hyresfastigheter med en miljon.
Nu när hans lägenhet är såld så fanns det ingen miljon eftersom prisfallet på Södermalm Stockholm åt upp den.

Angående investeringar, börja lyssna på poddar som Sparpodden, Börspodden, Kreditvärden och liknande.
Lyssna på både nya och gamla avsnitt för få en känsla för hur sentimentet är och har varit.
Undvik poddar som Rika Tillsammans och liknande då de bygger på väldigt speciella personers privata liv.

Köp inte aktier på en enda rekommendation och undvik ren spekulation. Ha aldrig pengarna på nollräntekonton, flytta runt till de som för tillfället betalar högst ränta.
Värdet är redan garanterat tack för tipsen!
Citera
2018-08-20, 10:04
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Inom företagande. Driver ett mindre företag idag men p.ga studier finns inget utrymme, tid
/engagemangmässigt inom ca fem år. Gällande tiden är jag rätt flexibel åt båda hållen

Värdet är redan garanterat tack för tipsen!

Enklast:
50% på en global indexfond
20 europeisk indexfond
20 svensk indexfond
10 nischfond.
Citera
2018-08-20, 18:20
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:

Köp aktier i stabila exportbllag då tjänar du på den svaga kronan, och aktier är dessutom inflationssäkert.
Senast redigerad av Omaskeradmask 2018-08-20 kl. 18:20. Anledning: Typo
Citera
2018-08-20, 18:27
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:

Trollvarning! Priset på hyresfastigheter har inte gått ner! Hur gick detdär till egentligen? Han kan väl knappast ha köpt bara en lägenhet i ett hyreshus och du kan väl knappast ha sålt bara en lägenhet i hyreshuset? Och för en miljon lär han inte fått någon lägenhet!

Ju färre som får låna till bostadsrätter desto stabilare värde på hyresfastigheterna!

Ser fram emot en redogörelse!
Citera
2018-08-20, 19:13
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Trollvarning! Priset på hyresfastigheter har inte gått ner! Hur gick detdär till egentligen? Han kan väl knappast ha köpt bara en lägenhet i ett hyreshus och du kan väl knappast ha sålt bara en lägenhet i hyreshuset? Och för en miljon lär han inte fått någon lägenhet!

Ju färre som får låna till bostadsrätter desto stabilare värde på hyresfastigheterna!

Ser fram emot en redogörelse!
Min vän skulle sälja sin lägenhet på Södermalm, vinsten skulle bli 1 miljon.
För dessa pengar skulle han köpa en andel i en av mina hyresfastigheter för att bli delägare i det bolaget (och samtidigt bli hyresgäst).
När det var dags att sälja lägenheten på Södermalm hade priset fallit med drygt en miljon.
Alltså fanns det inga pengar att betala delägarskapet i hyresfastigheten.
Hoppas det blev lite tydligare.
Citera
2018-08-20, 22:01
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Min vän skulle sälja sin lägenhet på Södermalm, vinsten skulle bli 1 miljon.
För dessa pengar skulle han köpa en andel i en av mina hyresfastigheter för att bli delägare i det bolaget (och samtidigt bli hyresgäst).
När det var dags att sälja lägenheten på Södermalm hade priset fallit med drygt en miljon.
Alltså fanns det inga pengar att betala delägarskapet i hyresfastigheten.
Hoppas det blev lite tydligare.

Nja! Han satsade en miljon och raset kan ju knappast ha varit 100% så hur mycket fick han tillbaks egentligen? Och något prisfall på hyreshus i stockholms innerstad har det knappast varit de senaste åren! Hyrorna har blivit högre och räntorna är fortfarande rekordlåga!

Det måste vara fler här som läser tråden och inte får ihop ditt resonemang!

Var han delägare i ditt bolag så kan ju inte hela bolaget fått noll i värde om det inte konkat!

Och man kan inte sälja en hyreslägenhet om man inte menar att man säljer hyreskontraktet svart. Så hur hela miljonen försvann får du gärna förklara lite närmare! Hur många miljoner förlorade du själv i samma veva?
Senast redigerad av Omaskeradmask 2018-08-20 kl. 22:09. Anledning: Kompl.
Citera
2018-08-21, 01:03
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Det måste vara fler här som läser tråden och inte får ihop ditt resonemang!

Nej det är nog bara du som inte fattar, tycker det är glasklart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in