2018-08-19, 21:28
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solus
Blocket har en egen betallösning som är trygg för både säljare och köpare. Har du tittat på den?
Den är dyr som fan. Speciellt om man ska sälja billiga prylar.
Citera
2018-08-19, 21:29
Bannlyst
att folk dummar sej vid affärer nu för tiden beror på att de har inte pengarna , de drömmer bara av mej blir det då inget , jag går inte ner en krona på mitt pris .
Citera
2018-08-19, 21:59
Medlem
dialektikers avatar
Urdålig på att sälja. Men jag har släktingar som håvar iväg skitfula, otympliga saker och möbler och får oförskämt mycket för skräp t ex genom att gå in i någon nostalgi -retro -grupp. Sånt verkar funka?

(Sånt som jag trott varit skräp, men man ska vara oerhört medveten om hur retro folk är nu)
Citera
2018-08-19, 22:02
Medlem
storpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reggaeman
Vad snackar du om?
Är du säljare så är det dina villkor som gäller såvida du inte har sagt något annat i annonsen, vill köparen inte hämta varan så skit i att sälja till den personen

Du får det att låta som att du blir tvingad av köparen att göra som han/hon säger...
Oskrivna regler. Köper man något hämtar man det. Inte begära att andra skall leverera varan vilket jag heller inte gjorde. Nej, det handlar inte om tvång.

Som jag tidigare skrev så har det alltid fungerat så tills nu för tiden. Oskrivet.
Citera
2018-08-19, 22:04
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storpungen
Oskrivna regler. Köper man något hämtar man det. Inte begära att andra skall leverera varan. Som jag tidigare skrev så har det alltid fungerat så tills nu för tiden.

Det fungerar ju så länge du väljer att inte gå med på att köra hem grejerna till folk...hajjar inte vad du menar för att det låter som att du blir tvingad till det, du har väl egen vilja?
Citera
2018-08-19, 22:05
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Ja när det gäller överföringen av ägarebeviset har jag läst.
sök här på FB så hittar du hur man skall göra (viktigt som fan!).
Har inte själv sålt på blocket dock.

Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Det är viktigt att överföringen sker direkt, smidigast är det via transportstyrelsens app.
Då kan ni ge gemensamt föra över fordonet vid avslutad affär.
Jag sålde min gamla bil via blocket och köpte min senaste via samma media.
Gick över förväntan, man fick bortse från alla skambud och fordonsmäklare.

Vat att de låter hemskt . . . men kan man lita på någon som heter Omar och har bytt till ett svenska namn, bor i orten samt vill betala en stor summa i kontanter?
Citera
2018-08-19, 22:17
Medlem
storpungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reggaeman
Det fungerar ju så länge du väljer att inte gå med på att köra hem grejerna till folk...hajjar inte vad du menar för att det låter som att du blir tvingad till det, du har väl egen vilja?
Läs mitt redigerade inlägg ovan.

Hur du får in tvång med in i bilden fattar jag inte. Det har inte alls med det att göra. Jag sålde inte varan.

Jag tar det igen...

Sålde jag en vara för 10+ år sedan var det ALDRIG något snack om att jag skulle leverera den personligen.

Köparen kom alltid hem till säljaren och vice versa. Utan att man någonsin behövde kommunicera det på något sätt. Det gick automatiskt, var kytum, oskrivna regler.

Om det inte handlar om prylar man skickar med posten.
Citera
2018-08-19, 22:20
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storpungen
Läs mitt redigerade inlägg ovan.

Hur du får in tvång med in i bilden fattar jag inte. Det har inte alls med det att göra. Jag sålde inte varan.

Jag tar det igen...

Sålde jag en vara var det ALDRIG något snack om att jag skulle leverera den personligen.

Köparen kom alltid hem till säljaren och vice versa. Utan att man någonsin behövde kommunicera det på något sätt. Det gick automatiskt, var kytum, oskrivna regler.

Om det inte handlar om prylar man skickar med posten.

Nu när du har redigerat dina inlägg så blir det absolut tydligare, innan lät det mer som att du har sålt en vara varav personen säger
- och du måste köra hem det till mig
varav du reagerar med
- Ja, jag måste väl göra det då
utan någon diskussion, det var så du fick det att låta.

Men absolut, jag håller med dig i det du skriver
Köper man en vara av en privatperson så ska det inte vara något snack om att man själv hämtar upp varan hos säljaren såvida man inte kommer överens om att säljaren skickar varan om köparen står för transportkostnaden
Senast redigerad av Reggaeman 2018-08-19 kl. 22:22.
Citera
2018-08-19, 22:23
Medlem
kungsols avatar
Nu har jag läst hela tråden och en fråga ställs flera gånger utan något svar. I Blockets betallösning, vad händer om du skickar en mobil värderad till 5000kr och köparen tar emot den men säger att den inte motsvarar beskrivningen och skickar en annan sak, typ en sten, tillbaka och behåller den felfria mobilen? Blir det ett civilmål, ord mot ord?
Citera
2018-08-19, 22:25
Medlem
mortuus82s avatar
Håller med om att blocket suger röv om man ska sälja såvida det inte blir att köparen hämtar upp.

Säljer nuförtiden på tradera på mina villkor osv, inga problem har sålt lite grejer o visst man betalar en liten avgift sen till tradera, men fan så skönt att man slipper alla babbar o idioter som man läser här på blocket för på tradera ska alltid köparen betala o inte tvärtom. sen finns det inget prut heller man sätter ett visst pris eller whatever, blir det inte sålt så betalar man heller ingenting eller förlorar nåt. Palla alla puckon på blocket som ska pruta o spela ens kompis, bror eller whatever jaja ni som haft med blattar att göra vet vad jag menar..

så fuck blocket!
Citera
2018-08-19, 22:41
Medlem
Testa sälja på diverse sidor, börja med följande:

1) Marketplace (Facebook)
2) Tradera
3) Blocket

Beroende på vad du säljer också.

Man kan lätt sålla bort många skojare på facebook eftersom att man kan se deras profil. Dessutom prutar de direkt. Bara ignonera dem.

Tradera är bra, eftersom att betalningen sker via Tradera, sedan har man också användaromdömen.

Blocket är bra för att du når en bred publik, t.ex bilannonser. Där brukar jag inte lägga ut mitt tel nr. Utan initial kontakt sker via deras mess-(mail) system.
Citera
2018-08-20, 00:44
Medlem
Eller så lär du dig hur man gör en ordentlig blocket annons så slipper du massa svammel som tex
"Varan skickas ej, betalning och överlämning sker framför varandra.

Jag har sålt prylar på blocket och köpt, jag betalar självklart direkt. Kräver betalning själv innan jag skickar varan, personerna som vägrar det skiter jag fullständigt i. Du får ni gå tomhänta, jag väntar på annan köpare bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in