2018-08-15, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Jävlar vad inlindat de formulerar sig! Att folk får stå istället för att sitta nämns inte!

Fast jag får alltid sitta.....i min bil!

Och det var även på MTR's interna sida för anställda.

Men ja, mindre sittplatser för att öka antalet totala antalet trafikanter i vagnen.
Citera
2018-08-15, 13:00
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Bättre bygga tunnelbana Fruängen-Älvsjö och Hagsätra-Älvsjö. Smidigt, ekonomiskt och logistiskt perfekt.

Kanske man borde bygga en gren från Sätra till Kungens kurva.
Det ska byggas spårväg från Flemingsberg via Kungens kurva, Sätra, Fruängen till Älvsjö. Om det blir nära Sätras tunnelbana vet jag inte.

Det blir nog ett evigt glapp mellan Älvsjö och Hagsätra.

Citat:
Han verkar vara ett riktigt stolpskott.

Men nu när alla C20 skall byggas om och få nya placering av sittplatser, med reducerat antal sittplatser, 40 % av sittplatserna försvinner. Kommer man då installera AC i dessa vagnar?

Folk kommer att klaga när det blir färre sittplatser!
Senast redigerad av Demokraturdn 2018-08-15 kl. 13:08.
Citera
2018-08-16, 00:22
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
Det ska byggas spårväg från Flemingsberg via Kungens kurva, Sätra, Fruängen till Älvsjö. Om det blir nära Sätras tunnelbana vet jag inte.

Det där är den yttre Tvärbanan, en tvärbana som går längre ut från city, skall sedan gå från Älvsjö till Skarpnäck, ersätter väl 173 busslinje. Fick information om den redan 2005 från kommunen när jag hade företag i Skarpnäck.
Citera
2018-08-16, 00:24
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Vad jag kan utläsa från Ontrack (MTR's intranet) så ingår inte AC i uppgraderingen.

"Syftet med uppgraderingen är att förbättra arbetsmiljön för förare och öka tillgänglighet, trygghet och information till passagerare. Uppgraderingen inkluderar en mer ergonomisk förarmiljö, utökad videoövervakning och fler informationsskärmar. Tillgängligheten förbättras genom ändrad utformning av passagerarutrymmet för att ge plats för fler passagerare i högtrafik och nya flexytor för passagerare med större utrymmesbehov."

"passagerare med större utrymmesbehov" är Stella Fares tunnelbaneåkande cyklister som skall få ha med sig cyklarna ombord utan en tanke på att det redan i dag är knökfullt.
Citera
2018-08-16, 14:20
Medlem
Citat:
"passagerare med större utrymmesbehov" är Stella Fares tunnelbaneåkande cyklister som skall få ha med sig cyklarna ombord utan en tanke på att det redan i dag är knökfullt.

Möjligt, kan dock vara svårt att tillåta cyklar innan alla vagnar är ombyggda. Gissar att det som menas är typ barnvagnar och rullstolar.
Citera
2018-08-16, 15:49
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ska cyklar tillåtas hela trafikdygnet?
På tågen som ska trafikera Londons nya tunnel Crossrail (förvisso pendeltåg, men det lär vara fullt ändå) kommer cyklar tillåtas (osäker på om det även gäller i rusningstrafik) och det har motiverats med att man i tågtunneln kan evakuera genom sidodörrarna eftersom tunnlarna är så breda. I de vanliga trånga tunnelbanetunnlarna måste man evakuera genom någon tågände, vilket kan försvåras om det finns en massa stora prylar i vägen.
Citera
2018-08-16, 23:07
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Det där är den yttre Tvärbanan, en tvärbana som går längre ut från city, skall sedan gå från Älvsjö till Skarpnäck, ersätter väl 173 busslinje. Fick information om den redan 2005 från kommunen när jag hade företag i Skarpnäck.
Spårväg Syd, spikat i fjol efter många turer (men inte öster om Älvsjö). Jag hade nog gärna sett att den förlängdes österut, men jag tror att Gullmarsplan är ett troligare mål. Älvsjö Liljeholmen via Årstaberg ett annat, för pengarna för tunnelbanan till Älvsjö tror jag inte finns när det kommer till kritan, blå tunnelbanan till Nacka blir dyr. Spårvägen Syd är ifrågasatt av forskare och kanske floppar så det gäller att prioritera rätt.
Senast redigerad av Demokraturdn 2018-08-16 kl. 23:24.
Citera
2018-08-18, 21:38
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Ska cyklar tillåtas hela trafikdygnet?
På tågen som ska trafikera Londons nya tunnel Crossrail (förvisso pendeltåg, men det lär vara fullt ändå) kommer cyklar tillåtas (osäker på om det även gäller i rusningstrafik) och det har motiverats med att man i tågtunneln kan evakuera genom sidodörrarna eftersom tunnlarna är så breda. I de vanliga trånga tunnelbanetunnlarna måste man evakuera genom någon tågände, vilket kan försvåras om det finns en massa stora prylar i vägen.

Du vet, Stella Fare och de andra på SL är inte så smarta.
Citera
2018-08-18, 21:39
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Spårväg Syd, spikat i fjol efter många turer (men inte öster om Älvsjö). Jag hade nog gärna sett att den förlängdes österut, men jag tror att Gullmarsplan är ett troligare mål. Älvsjö Liljeholmen via Årstaberg ett annat, för pengarna för tunnelbanan till Älvsjö tror jag inte finns när det kommer till kritan, blå tunnelbanan till Nacka blir dyr. Spårvägen Syd är ifrågasatt av forskare och kanske floppar så det gäller att prioritera rätt.

De har redan bestämt sig för sträckan Älvsjö - Skarpnäck. Även om beslutet dröjer.
Citera
2018-08-19, 16:46
Medlem
Demokraturdns avatar
Miljöpartiet vill ha en tunnel mellan Fridhemsplan och Hagalund så att det kan bli tunnelbana från Älvsjö till Danderyd eller Sundbyberg. Det blir ingen liten tunnel.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/miljopartiet-vill-koppla-samman-och-forlanga-tunnelbanans-nya-grenar
Någon utredde detta på KTH.
https://www.kth.se/aktuellt/nyheter/sa-kan-stockholms-tunnelbana-se-ut-2030-1.486862

Sundbyberg vill att gula linjen förlängs till "Madendalen".
https://mitti.se/nyheter/banans-linje-sundbyberg/?omrade=hela-stockholm
...där man har en vision om bebyggelse vid Hallonbergen.
https://www.sundbyberg.se/kommun-politik/aktuellt-och-evenemang/nyhetsarkiv/nyheter/2018-05-30-nu-ar-visionen-for-madendalen-har.html

Citat:
De har redan bestämt sig för sträckan Älvsjö - Skarpnäck. Även om beslutet dröjer.
Visioner fanns nog men nu?
Senast redigerad av Demokraturdn 2018-08-19 kl. 16:52.
Citera
2018-08-19, 17:19
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Visioner fanns nog men nu?

Titta på planen för tunnelbaneutbyggnaden från 1965.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tunnelbaneplan_f%C3%B6r_Stockholm_1965

Den planen skrotades aldrig utan den genomförs nu istället. Mer än 50 år efter man hade bestämt sig.
Citera
2018-08-19, 20:15
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Titta på planen för tunnelbaneutbyggnaden från 1965.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tunnelbaneplan_f%C3%B6r_Stockholm_1965

Den planen skrotades aldrig utan den genomförs nu istället. Mer än 50 år efter man hade bestämt sig.

Det är fantastiskt. Både att det tagit en så lång tid med Blå linjen och att man till stor del går efter den gamla planen nu. Det hade kunnat bli någon helt annan lösning idag, kanske ända till Gustavsberg för samma kostnad, vem vet?
Senast redigerad av Demokraturdn 2018-08-19 kl. 20:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in