2018-08-18, 21:29
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ok Fedup så du är också med på Ugglans "nya linje" där "brovittnets" tips är 100% tillförlitligt och "pilot"/KM är GM eller åtminstone var på plats i kohagen mellan kl. 02:15-02:30?

Jag behöver inga allierade. Och jag brukar kunna formulera mig begripligt.

Angående brovittnet så är min syn på saken att utredningens Jenvén tar upp vittnet men samtidigt kallar det osäkert. Det tolkar jag som att det vittnet kan vara anonymt eller ha en annan osäkerhetsfaktor. Uppgiften kan dock stämma.

Mitt uttryck i min post handlade om att den som är misstänkt idag är samma person som utredningen ville förhöra "mer intensivt" för tjugo år sedan. Han kom undan detta - med eller utan minneslucka.
Citera
2018-08-18, 22:54
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Angående brovittnet så är min syn på saken att utredningens Jenvén tar upp vittnet men samtidigt kallar det osäkert. Det tolkar jag som att det vittnet kan vara anonymt eller ha en annan osäkerhetsfaktor. Uppgiften kan dock stämma.

Ok, då gör du en annan tolkning än Ugglan, jag tolkar Jenvens och GWs förhållningssätt till "brovittnet" på samma sätt som du, dvs. att det finns en osäkerhetsfaktor som t.ex. att tipset är inringt anonymt. Uppgiften kan ev stämma men jag tycker att det talar mer för att någon som är inblandad i försvinnandet ville försöka sätta dit en annan person genom att placera honom tillsammans med Helena på bron vid den kritiska tidpunkten. Väldigt smart gjort i sådant fall.
Jag ser det som 85% sannolikhet att det är ett falskt tips och 15% chans att tipset är korrekt. Ugglan VET dock att "brovittnets" tips är 100% tillförlitligt, man kan undra hur hen vet det?

Mitt uttryck i min post handlade om att den som är misstänkt idag är samma person som utredningen ville förhöra "mer intensivt" för tjugo år sedan. Han kom undan detta - med eller utan minneslucka.[/quote]

Ja det stämmer, så var det
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-08-18 kl. 22:58.
Citera
2018-08-19, 00:38
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Vad skulle vinsten vara med att få det att se ut som att hon gått från torget när hon sedan (ofrivilligt, död eller levande) fick skjuts från lekplatsen? Utplacerade ringar, cerat och halstablett? Det tror jag inte på, och det är på grund av halstabletten. Jag tror att hennes saker föll ut.

Vinsten skulle vara att få det att se ut som att det INTE var en bil som initialt var inblandad, utan att det hela var ett överfall av någon som antingen promenerade med Helena hemåt eller någon som följde efter henne. Detta kan även vara anledningen till att "brovittnets" tips ringdes in (förmodligen) anonymt ett par dagar efter försvinnandet, dvs. för att stärka teorin om att HA hade sällskap av någon eller att hon var förföljd av en man, en man som nu "brovittnet" kunde peka ut och "placera" på bron tillsammans med Helena just vid den kritiska tidpunkten. Jag tror inte att GM räknade med att ett däckspår skulle kunna säkras av polisen, inte heller att det skulle sitta 2 killar i en stillastående bil på Hällristningsvägen som iakttog den vita bilen som körde fram och tillbaka inne på cykelvägen, inte heller att någon i grannskapet plötsligt skulle vakna upp och gå ut med hunden kl. 02:20 mitt i natten.
Det här kan vara vad GM hoppades på, den förmodade "vinsten" med att placera ut skorna utefter stigen, att medvetet tömma ut väskans innehåll vid lekplatsen, samt att genom "brovittnets" anonyma tips få det hela att se ut som att HA blev överfallen av en ensam man inne på skogsstigen i kohagen och på det sättet leda bort alla misstankar från det verkliga förfarandet dvs. att Helena plockades upp i en bil.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2018-08-19 kl. 00:51.
Citera
2018-08-19, 16:32
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Vinsten skulle vara att få det att se ut som att det INTE var en bil som initialt var inblandad, utan att det hela var ett överfall av någon som antingen promenerade med Helena hemåt eller någon som följde efter henne. Detta kan även vara anledningen till att "brovittnets" tips ringdes in (förmodligen) anonymt ett par dagar efter försvinnandet, dvs. för att stärka teorin om att HA hade sällskap av någon eller att hon var förföljd av en man, en man som nu "brovittnet" kunde peka ut och "placera" på bron tillsammans med Helena just vid den kritiska tidpunkten. Jag tror inte att GM räknade med att ett däckspår skulle kunna säkras av polisen, inte heller att det skulle sitta 2 killar i en stillastående bil på Hällristningsvägen som iakttog den vita bilen som körde fram och tillbaka inne på cykelvägen, inte heller att någon i grannskapet plötsligt skulle vakna upp och gå ut med hunden kl. 02:20 mitt i natten.
Det här kan vara vad GM hoppades på, den förmodade "vinsten" med att placera ut skorna utefter stigen, att medvetet tömma ut väskans innehåll vid lekplatsen, samt att genom "brovittnets" anonyma tips få det hela att se ut som att HA blev överfallen av en ensam man inne på skogsstigen i kohagen och på det sättet leda bort alla misstankar från det verkliga förfarandet dvs. att Helena plockades upp i en bil.

Ok. Då tänker jag att GM och ev. person till tror eller vet att hon observerades när hon klev in i deras bil. Hon kanske klev in i en bil på torget eller i närheten av. De körde till lekplatsen och det var där det spårade ur och lekplatsen blev brottsplats? Oavsett övriga ofrivilliga spår och vittnesmål, varför tappa ur hennes saker där? Varför ens placera ut några av hennes saker om det inte hade behövts? Alla spår är för en GM oftast sämre än inga spår.

De behövde inte då veta att bilen hade gjort avtryck eller att den hade observerats. Att föraren observerats (om vittnesmålet som nämns i Efterlyst skulle finnas och stämma). Inte heller att ”tumultet” hade hörts av Hanna. Oavsett så borde det rimliga vara att ta med sig alla spår, nästa alternativ att placera ut saker på ett ’kallt’ ställe.
Citera
2018-08-19, 17:05
Medlem
Citat:
Ok. Då tänker jag att GM och ev. person till tror eller vet att hon observerades när hon klev in i deras bil. Hon kanske klev in i en bil på torget eller i närheten av. De körde till lekplatsen och det var där det spårade ur och lekplatsen blev brottsplats? Oavsett övriga ofrivilliga spår och vittnesmål, varför tappa ur hennes saker där? Varför ens placera ut några av hennes saker om det inte hade behövts? Alla spår är för en GM oftast sämre än inga spår.

De behövde inte då veta att bilen hade gjort avtryck eller att den hade observerats. Att föraren observerats (om vittnesmålet som nämns i Efterlyst skulle finnas och stämma). Inte heller att ”tumultet” hade hörts av Hanna. Oavsett så borde det rimliga vara att ta med sig alla spår, nästa alternativ att placera ut saker på ett ’kallt’ ställe.

Ja, det är intressant hur och varför spåren hamnat där....
GWs teori är att när de lyfte in Helena i bilen så trillade sakerna som varit i ryggsäcken ut, vilket gm inte var medveten om. Det förövarna observerade var att skorna var borta. Så en av dem sprang tillbaka till och letade upp dom för att kasta dem på vardera sida av stigen. Så det inte skulle vara direkt synliga.
Tycker det är underligt att de i den pressade situationen isfl springer tillbaka pga skor och då i sín tur kasta dem åt sidan istället för att ta med sej dom. Om det var så viktigt och där av värt risken varför kasta in dom vid platsen?
Så långt är jag med att sakerna har obemärkt trillat ut när de lyfte in Helena men att då springa tillbaka för att kasta skor på plats...svårt att se det i den situationen. Rykten säger även att ringarna låg avsides från övriga sakerna och var "prydligt" placerade. Något fick även polis att grubbla då de inte kunde bedöma om platsen var brottsplatsen. Jenven säger i veckans brott att de måste komma på varför persedlarna var där och att platsen är central för utredningen i och de enda och sist spåren efter Helena..
Citera
2018-08-19, 20:33
Medlem
Ugglan.s avatar
Bara till er som bor/bodde i Mariestad och/eller har/hade god kännedom om terrängen i Mariestad/vid Ekudden: Om man gick över Marieholmsbron och genade ner förbi polisstationen och bakom de röda villorna, var exakt kom man ut på Ekudden-vägen där den gick då (den är ju flyttad idag)? Kom man ut på Ekudden-vägen så att man först måste svänga åt höger (ner mot Ekudden) eller gick man "rakt över" till skogsstigen? Om man var tvungen att svänga åt höger och gå parallellt utmed Ekudden-vägen, ungefär hur långt var man då tvungen att gå utmed vägen innan man svängde in på skogsstigen? 100 meter? 300 meter?
Senast redigerad av Ugglan. 2018-08-19 kl. 20:40.
Citera
2018-08-19, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Ja, det är intressant hur och varför spåren hamnat där....
GWs teori är att när de lyfte in Helena i bilen så trillade sakerna som varit i ryggsäcken ut, vilket gm inte var medveten om. Det förövarna observerade var att skorna var borta. Så en av dem sprang tillbaka till och letade upp dom för att kasta dem på vardera sida av stigen. Så det inte skulle vara direkt synliga.
Tycker det är underligt att de i den pressade situationen isfl springer tillbaka pga skor och då i sín tur kasta dem åt sidan istället för att ta med sej dom. Om det var så viktigt och där av värt risken varför kasta in dom vid platsen?
Så långt är jag med att sakerna har obemärkt trillat ut när de lyfte in Helena men att då springa tillbaka för att kasta skor på plats...svårt att se det i den situationen. Rykten säger även att ringarna låg avsides från övriga sakerna och var "prydligt" placerade. Något fick även polis att grubbla då de inte kunde bedöma om platsen var brottsplatsen. Jenven säger i veckans brott att de måste komma på varför persedlarna var där och att platsen är central för utredningen i och de enda och sist spåren efter Helena..

Bra tankar här ovan. Har ofta funderat på en grej med ringarna och att de varit "prydligt placerade". Jag kan inbilla mig detta, men får för mig att de var staplade på varandra (vet ej om jag läst detta eller om det är en egen visualisering). Kan de i så fall ha varit utplacerade av Helena själv på iknande osannolilk position i närheten av lekplatsen, som ett spår? Detta förutsätter ju självklart att förloppet var såpass utdraget att Helena insåg att hon var i fara och att gärningsmannen/männen ville ha iväg henne från platsen. Förstår annars inte syftet till varför gärningsmännen skulle ha placerat ut ringar prydligt om allt annat ser ut som ett överfall. Finns här någon annan som har en tanke om vad prydligt annars kan syfta på, för jag är säker på att jag hört beskrivningen ett flertal gånger.
Citera
2018-08-19, 21:11
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unipin
Bra tankar här ovan. Har ofta funderat på en grej med ringarna och att de varit "prydligt placerade". Jag kan inbilla mig detta, men får för mig att de var staplade på varandra (vet ej om jag läst detta eller om det är en egen visualisering). Kan de i så fall ha varit utplacerade av Helena själv på iknande osannolilk position i närheten av lekplatsen, som ett spår? Detta förutsätter ju självklart att förloppet var såpass utdraget att Helena insåg att hon var i fara och att gärningsmannen/männen ville ha iväg henne från platsen. Förstår annars inte syftet till varför gärningsmännen skulle ha placerat ut ringar prydligt om allt annat ser ut som ett överfall. Finns här någon annan som har en tanke om vad prydligt annars kan syfta på, för jag är säker på att jag hört beskrivningen ett flertal gånger.

Som vanligt måste vi akta oss för skrönor och liknande. Rykten och annat kan lätt bli till "fokusförstörande sanningar". Bara polisen och familjen vet hur föremålen hittades. Men jag tror att det är så enkelt som att det som hände, hände snabbt och okontrollerat. Det är givetvis inte så att en gärningsman återvänder till platsen efter kanske 25 minuter för att "placera ut" föremål. Det finns inte på kartan. Varför ta risken att bli upptäckt - särskilt som "ju färre spår, desto bättre" måste vara alla bovars måtto? Skorna tror jag att gärningsmannen/gärningsmännen (eventuell medhjälpare) obetänksamt kastade åt sidorna "i bara farten" för att helt enkelt "få undan dem". Föremålen i sanden på lekplatsen hamnade där högst sannolikt under någon minuts kaos. Hjulspåren i sanden samt rivstartsmärket på asfalten på den smala asfaltgången som skär genom lekplatsen från cykelvägen upp mot skogsdungen uppkom i nämnda kaos.
Citera
2018-08-20, 09:06
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unipin

Du har rätt här, har också haft tankar om att hon ville meddela sig. Har något kommit fram som motsäger tex detta inlägg av Bickan?

#10491 s. 875 ”Däremot så har vi noterat att utredarna gjort uttalanden i riktning att föremålen svårligen kan ha hamnat i den positionen som dom återfinns på ett naturligt sätt.”

Spåren vid lekplatsen säkras den 16/6: #10456 på s. 872 ”Man finner också bilspår i sanden, samt rivstart spår efter en bil i asfalten, också dessa i anslutning till lekplatsen. Dessa spår säkras den 16/6. ”
Citera
2018-08-20, 09:25
Medlem
Är uppväxt runt Mariestad och kommer så väl ihåg nyheterna om att Helena saknades. Var själv med på senare sök. Har alltid hoppats att uppgifter kommer fram och svar kan ges till familjen.
Var ofta ute i svängen på Stadt runt den tiden, men tyvärr inte just den helgen.
Har följt tråden länge och hoppats på att något kommer fram som kan lösa mysteriet.
Följer med stort intresse alla kommentarer....
Har själv dansat i timmar på Stadt och i bland fick jag ont i fötterna. Kan det vara så enkelt som att Helena fått ont i fötterna och gått barfota den sista biten. Något inträffade och hon sprang för sitt liv...och kastade/tappade skorna. Bara en tanke eftersom hittande/ placerandet av skorna ställer till problem. Som Gw säger, komplicera inte... det är oftast enklare än man tror,
Citera
2018-08-20, 10:51
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag tänkte fortsätta att stressa "mannen med pilotglasögon".

Jag tror att det är fullt möjligt att "mannen med pilotglasögon" faktiskt kan vara ensam gärningsman, men det beror lite på hur man väljer att hantera vittnet "Hanna" - antingen att ta bort henne helt, delvis eller att ompröva vissa delar av vad hon påstår sig ha hört. Det beror också på hur man väljer att hantera möjligheten att det var en eller flera personer på platsen - eller båda dessa alternativ i kombination. "Brovittnet", däremot, tror jag talar sanning i varenda stavelse!

Rent tidsmässigt är det faktiskt fullt möjligt att "mannen med pilotglasögon" hann ta Helena av daga runt 02:20, få tag i en bil, forsla bort Helenas kropp, gömma den ytterst tillfälligt (!) inte långt från själva brottsplatsen, lämna tillbaka bilen (alternativt ställa den någonstans) och ändå hinna observeras på stan vid cirka 03:30. Bilen som killarna på Hällristningsvägen observerar runt 02:45 kan vara en slump – eller så var det kanske "mannen med pilotglasögon" som var i full färd med att köra upp på lekplatsen för att där lasta i Helenas kropp, varpå ringar och andra småsaker hamnar i sanden … Det gäller samma sak här, att man kan behöva töja och dra lite i de informationer som vi tror oss känna till om tidsangivelserna - inga tider är för oss huggna i sten. Det är heller inte omöjligt att det var "mannen med pilotglasögon" som hade parkerat bilen på cykelvägen utanför BB:s tomt. Det finns onekligen möjligheter här.

Vi ska komma ihåg att "mannen med pilotglasögon" sjukskrev sig hela veckan efter det att Helena försvann, och det är inte osannolikt alls att han behövde den tiden för att i första hand tänka och lugna ner sig - och kanske också "göra om förvaringen" av Helena. Det som mest får mig att börja tänka att det kanske är ”mannen med pilotglasögon” som trots allt är ansvarig för Helenas död är att det med överdriven intensitet de senaste dagarna har gjorts försök att få bort tråden från det spåret (och därmed från Skövde-polisens spår), har gjorts försök att få ”brovittnet” att framstå som falskt samt har gjorts försök för att vi ska svälja GW Perssons teori.

Med all respekt för GW Persson, men jag tror att man ska vara försiktig med att se honom som någon slags allsmäktig, allvetande ”Gud". Givet är att karln kan och vet en jäkla massa, inte tu tal om det, men jag tror att han har fel även den här gången, faktiskt – såvida det då inte är en kombination av ”mannen med pilotglasögon” och ytterligare en eller två personer. Men jag hävdar bestämt att ”mannen med pilotglasögon” var indragen i Helenas försvinnande på ett eller annat sätt och därför är den där ”minnesluckan” på 80 till 90 minuter så extremt viktig för honom. Den är verkligen hans sista livlina!

Angående mannen med pilotglasögon kan jag inte se honom som trovärdig. Ingen oskyldig sitter på en rastplats och visar fram sina darrande händer för att man är oskyldigt misstänkt för ett 25 år gammalt mord. En oskyldig uttalar inte heller ”Hade jag gjort Helena illa hade jag kommit ihåg det” (kanske inte ett exakt citat). En veckas sjukskrivning efter HA:s försvinnande är också till hans nackdel. Han är inte trovärdig, helt på egna meriter. Kan inte se hur en oskyldig lyckas måla in sig i ett hörn på det här sättet.
Mmpg ser kanske själv minnesluckan som sin sista livlina. Att han hävdar minneslucka ser jag som att han inte ljuger obehindrat, han har inte klarat av att fabricera tiden med annat, det hade inte hållit i förhör. Minnesluckan kommer dock inte att ha någon betydelse om vittnen bekräftar annat.

Många tror att det var en olyckshändelse och hennes kvarlevor kommer knappast att visa dödsorsak. Tror att GM gärna får ett slut på det här. Och tror att anhöriga kan komma till en acceptans om Helenas kvarlevor återfinns och kan begravas. Den egna skulden kanske idag kan kvittas mot att tala om var hon finns? Det finns flera anonyma sätt att göra det på.
Citera
2018-08-20, 11:26
Medlem
Citat:
Angående mannen med pilotglasögon kan jag inte se honom som trovärdig. Ingen oskyldig sitter på en rastplats och visar fram sina darrande händer för att man är oskyldigt misstänkt för ett 25 år gammalt mord. En oskyldig uttalar inte heller ”Hade jag gjort Helena illa hade jag kommit ihåg det” (kanske inte ett exakt citat). En veckas sjukskrivning efter HA:s försvinnande är också till hans nackdel. Han är inte trovärdig, helt på egna meriter. Kan inte se hur en oskyldig lyckas måla in sig i ett hörn på det här sättet.
Mmpg ser kanske själv minnesluckan som sin sista livlina. Att han hävdar minneslucka ser jag som att han inte ljuger obehindrat, han har inte klarat av att fabricera tiden med annat, det hade inte hållit i förhör. Minnesluckan kommer dock inte att ha någon betydelse om vittnen bekräftar annat.

Många tror att det var en olyckshändelse och hennes kvarlevor kommer knappast att visa dödsorsak. Tror att GM gärna får ett slut på det här. Och tror att anhöriga kan komma till en acceptans om Helenas kvarlevor återfinns och kan begravas. Den egna skulden kanske idag kan kvittas mot att tala om var hon finns? Det finns flera anonyma sätt att göra det på.

Bra sammanfattning - Minnesluckan är bara ett sätt att förtränga det hemska som hänt - tror som jag skrivit förrut - här är en Dr Jekyll o Mr Hyde kopia - GM skulle må mycket bättre att lämna ut gravplats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in