2018-08-18, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ok, en lögn och jag döms till döden.
Massmord och jag döms till döden.
Verkar vettigt ...
Ja, det är vad lagen säger, men det finns alltid omständigheter som gör att straffet kan bli lägre. Set the bar high. Ett nej (dödsstraff) har du, ett ja (mildare straff) kan du få.
Citera
2018-08-18, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Om Gud nu då som det sägs, har skapat allt från himmel till minsta kvark så har ju även Gud skapat fan själv som gav synden till Adam och Eva.
Fan var avundsjuk på Gud.
Synden har då funnits från början och är även den skapad av Gud.Avund är ju en synd.
Gud ger sedan dödsstraff för det Gud misslyckats med.
Är Gud en psykopat?
Guds bud har funnits från början, och satan hade kunskap om gott och ont, för trädet fanns redan i Eden. Så satan syndade medvetet. Tro inte på katolska kyrkan definition av synd. Avund behöver inte vara en synd, det är faktiskt en känsla skapad av Gud. Avund kan vara en drivkraft så du arbetar hårt för att uppnå din dröm. Men om du mördar grannen för att kunna stjäla hans egendom, då är synden mord, inte avund. Avund ledde fram till mordet, och avund förblindade mördaren, men mördaren döms för mord, inte avund. Förblindelse är en synd, avund en drivkraft om den används på rätt sätt.
Citera
2018-08-18, 14:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Guds bud har funnits från början, och satan hade kunskap om gott och ont, för trädet fanns redan i Eden. Så satan syndade medvetet. Tro inte på katolska kyrkan definition av synd. Avund behöver inte vara en synd, det är faktiskt en känsla skapad av Gud. Avund kan vara en drivkraft så du arbetar hårt för att uppnå din dröm. Men om du mördar grannen för att kunna stjäla hans egendom, då är synden mord, inte avund. Avund ledde fram till mordet, och avund förblindade mördaren, men mördaren döms för mord, inte avund. Förblindelse är en synd, avund en drivkraft om den används på rätt sätt.

Dessa ad hoc-premisser är dina ... inte mina.

Så tala för dig själv.
Citera
2018-08-19, 08:22
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Det är ju det jag menade från första början. Gud har "medvetet" skapat dessa dödssynder, alltså måste Gud vara en äkta syndare.
Har Gud omedvetet skapat dessa dödssynder så är han ju inte fullkomlig själv.
Hur skall Gud då kunna straffa någon för det han själv är grundare till.
Om jag medvetet väljer att synda så kan jag ju medvetet välja att inte synda mer.
Skall man ta emot vad som helst utan att bli arg= vrede. Be till Gud att hjälpa en att inte bli arg när någon slår sönder bilen tex eller gå till en präst och be denne hjälpa en att inte bli arg.
Varför har då Gud gjort så att människan känner ilska, lust, avund mm.
Enligt Bibeln skapade ju Gud människan utifrån en känsla Gud hade ( ville ha sällskap).
Jag förstår mig inte på Gud och därför är jag inte troende heller.
Ursäkta mig Gud men ibland tycker jag att du är en grym och underlig prick! Är detta tyckande något jag ska be om förlåtelse för?
Om jag inte jobbar med det så kommer Gud att skicka mig till den andra och eviga döden.
Dessutom får Gud enbart bli arg. Väck inte Guds vrede!
Så gör endast en psykopat.
Kan man bli dödare än död.
Senast redigerad av gabrielle2 2018-08-19 kl. 08:37.
Citera
2018-08-19, 11:59
Medlem
Citat:
Det är ju det jag menade från första början. Gud har "medvetet" skapat dessa dödssynder, alltså måste Gud vara en äkta syndare.
Har Gud omedvetet skapat dessa dödssynder så är han ju inte fullkomlig själv.
Hur skall Gud då kunna straffa någon för det han själv är grundare till.
Om jag medvetet väljer att synda så kan jag ju medvetet välja att inte synda mer.
Skall man ta emot vad som helst utan att bli arg= vrede. Be till Gud att hjälpa en att inte bli arg när någon slår sönder bilen tex eller gå till en präst och be denne hjälpa en att inte bli arg.
Varför har då Gud gjort så att människan känner ilska, lust, avund mm.
Enligt Bibeln skapade ju Gud människan utifrån en känsla Gud hade ( ville ha sällskap).
Jag förstår mig inte på Gud och därför är jag inte troende heller.
Ursäkta mig Gud men ibland tycker jag att du är en grym och underlig prick! Är detta tyckande något jag ska be om förlåtelse för?
Om jag inte jobbar med det så kommer Gud att skicka mig till den andra och eviga döden.
Dessutom får Gud enbart bli arg. Väck inte Guds vrede!
Så gör endast en psykopat.
Kan man bli dödare än död.
Nej, Gud har inte skapat synder, men allting kan missbrukas. En kniv kan bli ett mordvapen, så om en av Fiskars knivar används vid ett mord, är Fiskars VD medskyldig till mord? Nej. Eftersom Gud har gett oss regler (trädet med kunskap om gott och ont andra Guds bud) så har Gud inget ansvar för varje synd utan det är syndaren själv som är ansvarig.

Det är inte fel att känna berättigad vrede när du själv blivit utsatt för brott eller en oförrätt. Man ska låta Gud ta hämnd, inte ta saken i egna händer. Jesus praktiserade det när han sa den som är utan synd kastar den första stenen. Lagen kan bara ge insikt om synd, så vi vet när vi har blivit utsatta för en orättvisa, sedan kan vi vända oss till de rätta myndigheterna och Gud. Men vi ska inte ta lagen i egna händer och stena den där kvinnan.

Gud var inte ensam, han hade sällskap av änglarna. Du snackar alltså skit.

Du ska framförallt lära dig att lyssna, för du tar inte till dig budskapet, för att du inte tål sanningen. Mycket av dina tyckanden beror på missförstånd och att du lyssnar till fel personer. Vrede är ingen dödssynd. Rättmätig vrede är ingen dödssynd. Om du inte förstår skillnaden mellan rättmätig och orättmätig vrede, då kanske du borde fundera ett varv till.
Citera
2018-08-19, 12:11
Medlem
Citat:
Nej, Gud har inte skapat synder, men allting kan missbrukas. En kniv kan bli ett mordvapen, så om en av Fiskars knivar används vid ett mord, är Fiskars VD medskyldig till mord? Nej. Eftersom Gud har gett oss regler (trädet med kunskap om gott och ont andra Guds bud) så har Gud inget ansvar för varje synd utan det är syndaren själv som är ansvarig.

Det är inte fel att känna berättigad vrede när du själv blivit utsatt för brott eller en oförrätt. Man ska låta Gud ta hämnd, inte ta saken i egna händer. Jesus praktiserade det när han sa den som är utan synd kastar den första stenen. Lagen kan bara ge insikt om synd, så vi vet när vi har blivit utsatta för en orättvisa, sedan kan vi vända oss till de rätta myndigheterna och Gud. Men vi ska inte ta lagen i egna händer och stena den där kvinnan.

Du ska framförallt lära dig att lyssna, för du tar inte till dig budskapet, för att du inte tål sanningen. Mycket av dina tyckanden beror på missförstånd och att du lyssnar till fel personer. Vrede är ingen dödssynd. Rättmätig vrede är ingen dödssynd. Om du inte förstår skillnaden mellan rättmätig och orättmätig vrede, då kanske du borde fundera ett varv till.
Detta med att lära sig att lyssna går åt båda hållen. Både du och din Gud borde ta till sig ditt ”råd” (snarare en order, då du gillar att tala om för folk hur de SKA göra och hur de ÄR.)
Citera
2018-08-19, 12:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Eftersom Gud har gett oss regler (trädet med kunskap om gott och ont andra Guds bud)

"Oss"? Vilka "oss"?

Tala för dig själv eller presentera belägg för att det finns ett sådant "oss" som dui postulerar.
Citera
2018-08-19, 12:18
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:

Gud( om han finns) får avgöra om jag snackar skit.
Jag ser på synden på det här sättet.
Jag lyssnar på allt och alla och försöker att förstå vad allt handlar om.
Jag förstår inte ens Gud och den här Gud verkar ju omöjlig att nå.
Hur ska man kunna förstå någon som ej diskuterar med en.
Döda texter som kan tolkas som de vill.
De sju dödssynderna är skrivna utav människor.
Kanske den som skrev att avund, lättja och högmod var synder enbart för att denne själv tyckte att det var dödssynder.
Kanske inte ens Gud ( om han nu finns) håller med om saken.
Jag vet inte vad som är sant och det får banne mig Gud acceptera och under tiden kommer jag garanterat att synda.
Jag är i alla fall ärlig mot mig själv och Gud. Den synden behöver jag inte kämpa med.
Senast redigerad av gabrielle2 2018-08-19 kl. 12:23.
Citera
2018-08-19, 12:19
Medlem
Citat:
Detta med att lära sig att lyssna går åt båda hållen. Både du och din Gud borde ta till sig ditt ”råd” (snarare en order, då du gillar att tala om för folk hur de SKA göra och hur de ÄR.)
Ingen skall och ingen kan ifrågasätta sin skapare.

Rom 9
19Nu säger någon: Varför fortsätter han att förebrå oss? Ingen kan ju göra motstånd mot hans vilja. 20Men tror du, stackars människa, att du kan göra invändningar mot Gud? Kan det formade säga till formaren: Varför gjorde du mig sådan? 21Bestämmer inte krukmakaren över sin lera, så att han av en och samma klump kan göra både ett fint kärl och ett som inte är så fint?
Citera
2018-08-19, 12:26
Medlem
Citat:
Gud( om han finns) får avgöra om jag snackar skit.
Jag ser på synden på det här sättet.
Jag lyssnar på allt och alla och försöker att förstå vad allt handlar om.
Jag förstår inte ens Gud och den här Gud verkar ju omöjlig att nå.
Hur ska man kunna förstå någon som ej diskuterar med en.
Döda texter som kan tolkas som de vill.
De sju dödssynderna är skrivna utav människor.
Kanske den som skrev att avund, lättja och högmod var synder enbart för att denne själv tyckte att det var dödssynder.
Kanske inte ens Gud ( om han nu finns) håller med om saken.
Jag vet inte vad som är sant och det får banne mig Gud acceptera.
Just det, de katolska dödssynderna är inga dödssynder. Du borde göra som aposteln säger och inte lyssna på de andar (en människas ande är hennes tankar) som INTE är från Gud. det innefattar alltså både demoner och människors tankar (andar).

Ef 4:14
Vi skall inte längre vara barn och låta oss drivas omkring av alla lärovindar, inte vara lekbollar för människorna, som vill sprida villfarelse med sina bedrägliga påfund.
Citera
2018-08-19, 12:27
Medlem
Citat:
Ingen skall och ingen kan ifrågasätta sin skapare.

Rom 9
19Nu säger någon: Varför fortsätter han att förebrå oss? Ingen kan ju göra motstånd mot hans vilja. 20Men tror du, stackars människa, att du kan göra invändningar mot Gud? Kan det formade säga till formaren: Varför gjorde du mig sådan? 21Bestämmer inte krukmakaren över sin lera, så att han av en och samma klump kan göra både ett fint kärl och ett som inte är så fint?
Självklart går det, och jag kan, ifrågasätta ”min skapare”. Det är till och med väldigt lätt.
Denna jämförelse med krukmakaren och lera är ju en klassiker, och en ganska vidrig jämförelse.
Citera
2018-08-19, 12:31
Medlem
Citat:
Självklart går det, och jag kan, ifrågasätta ”min skapare”. Det är till och med väldigt lätt.
Denna jämförelse med krukmakaren och lera är ju en klassiker, och en ganska vidrig jämförelse.
Men då får du ta konsekvenserna av ditt trots. Utan att gnälla, för detta "knotande" i fyrtio är ledde till att Gud förkastade de som klagade. Det är du och palestinierna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in