Citat:
Ursprungligen postat av
Knavius
Jag är ung och oerfaren, snart färdigutbildad inom ett yrke med vad jag tycker är extremt hög lön och har inga barn. Min dröm har alltid varit att arbeta så lite som möjligt, 3 dagar i veckan kanske.
Hur gör man för att komma dit? Det råder stor brist på folk inom branschen men att förhandla det första man gör eller att komma in till chefen efter några månader och förhandla är kanske inte ett bra alternativ. Men jag vill inte fastna i löneslavs-fällan det första jag gör i arbetslivet
Ska man låtsas vara egenföretagare?
Beroende på vilken bransch det är så kan det ju finnas möjlighet att du kör eget och hyr ut dina tjänster till ett eller flera företag. Då kan du ju själv styra hur mycket jobb du tar på dig. Men det är givetvis svårt att få sådana uppdrag utan erfarenhet.
Att redan i din ålder försöka förhandla till sig en anställning ser inte bra ut hos arbetsgivaren. Det kan påverka både möjlighet till karriär (vilket du kanske inte är intresserad av för pengarna men det kan ju göra jobbet roligare också) och framtida anställningar.
Om jag vorde du skulle jag se framåt. Ta en vanlig anställning nu och spara så mycket som möjligt. Då har du möjlighet att gå ned i tid när/om du får familj och barn (då har arbetsgivaren inte rätt att säga nej) och när du blir äldre och förutsättningarna för att exempelvis köra eget blir bättre.