2018-08-19, 03:25
Medlem
Jagtardindotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knavius
Golfklubbor, segelbåtar, resor och dyra bilar känns inte alls som någonting jag behöver, mina intressen är i regel gratis. Det känns också ganska löjligt att anpassa sig efter ett hypotetiskt framtida liv där jag spenderar massor av pengar och har flera barn när jag just nu är 23 år, singel och inte har intresse av att köpa massor av saker.

Du tänker på nu, men om 10 år kan du inte börja utan du måste lägga grunden från nu. Du kommer få nya intressen och med familj blir mycket annorlunda. Ja du spenderar inte mycket just nu men du måste tänka framåt, när du är 34 med 2 barn osv. Kommer du på fan jag vill ändå göra detta och detta men det går inte för att när du var 23 var allt chili och du tänkte på nuet.
Citera
2018-08-19, 03:34
Medlem
megacoolmans avatar
Jag har samma dilemma. Jag har en ganska bra lön samtidigt som jag har väldigt låga omkostnader. Jag skulle klara mig på att jobba 50%.
Problemet är att det är stor brist på personal i min bransch, så det innebär att jag får jobba mer än 100% ibland. Det är lätt att löneförhandla, men svårt att förhandla ner arbetstiden.
Ibland funderar jag på att hota med att säga upp mig om inte jag får gå ner i arbetstid.
Citera
2018-08-19, 03:34
Medlem
Knaviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagtardindotter
Du tänker på nu, men om 10 år kan du inte börja utan du måste lägga grunden från nu. Du kommer få nya intressen och med familj blir mycket annorlunda. Ja du spenderar inte mycket just nu men du måste tänka framåt, när du är 34 med 2 barn osv. Kommer du på fan jag vill ändå göra detta och detta men det går inte för att när du var 23 var allt chili och du tänkte på nuet.

Om 10 år kanske jag får gå upp i arbetstid då, jag ser inte problemet. Att sitta och oroa sig över framtiden istället för att leva i nuet är helt enkelt inte min grej. Sen får man fortfarande en helt okej lön på deltid om man är högutbildad. Du får det att låta som om man kommer leva fattigt vilket inte stämmer

Och tråden handlar egentligen om tips på hur man övertygar chefen att få gå ner i arbetstid
Senast redigerad av Knavius 2018-08-19 kl. 03:37.
Citera
2018-08-19, 06:20
Medlem
frozendragons avatar
Kan inte annat än hålla med ts bara dumt att göra vad alla gör och arbeta för arbetandet skulle är ännu dummare. Man vet aldrig vad som händer ändå. Jag gjorde det när jag kom in i arbetslivet slet som fan, jobbade över hela tiden gav knappt någon skillnad. Idag? Jo jag bor gratis i min svärfarfars gäst rum i ett annat land än sverige. Har inte jobbat på över ett halvår nu.

En fördel med att gå ner i arbetstid är att du skatteoprimerat och inte behöver jobba lika mycket för att få behålla samma peng.
Citera
2018-08-19, 08:04
Medlem
Jaghettepetters avatar
Citat:
Tja, de flesta slavar väl för att kunna köpa dyra bilar, resa och skämma bort sina barn men jag är inte intresserad av sånt. Folk inom branschen verkar få ut 26-28k och det är löjligt mycket pengar. Jag har t.ex. levt bekvämt på 16 efter skatt och kunde spara några tusenlappar.

Får jag ut 26 så skulle jag bli förbannad och undra vad det är för luffare i mitt arbetslag..

Skönt för dig att du klarar dig på 16 men lyckligtvis finns vi andra som ställer lite krav på jobbet så man ska få ta del av vinsten och allt inte går till cheferna över en.
Citera
2018-08-19, 08:25
Medlem
knasen79s avatar
På FB är alla höginkomsttagare med lyckliga liv (förutom de som skriver under Droger och Livsstil).
Citera
2018-08-19, 08:38
Medlem
Citat:
Jag är ung och oerfaren, snart färdigutbildad inom ett yrke med vad jag tycker är extremt hög lön och har inga barn. Min dröm har alltid varit att arbeta så lite som möjligt, 3 dagar i veckan kanske.

Hur gör man för att komma dit? Det råder stor brist på folk inom branschen men att förhandla det första man gör eller att komma in till chefen efter några månader och förhandla är kanske inte ett bra alternativ. Men jag vill inte fastna i löneslavs-fällan det första jag gör i arbetslivet

Ska man låtsas vara egenföretagare?

Beroende på vilken bransch det är så kan det ju finnas möjlighet att du kör eget och hyr ut dina tjänster till ett eller flera företag. Då kan du ju själv styra hur mycket jobb du tar på dig. Men det är givetvis svårt att få sådana uppdrag utan erfarenhet.

Att redan i din ålder försöka förhandla till sig en anställning ser inte bra ut hos arbetsgivaren. Det kan påverka både möjlighet till karriär (vilket du kanske inte är intresserad av för pengarna men det kan ju göra jobbet roligare också) och framtida anställningar.

Om jag vorde du skulle jag se framåt. Ta en vanlig anställning nu och spara så mycket som möjligt. Då har du möjlighet att gå ned i tid när/om du får familj och barn (då har arbetsgivaren inte rätt att säga nej) och när du blir äldre och förutsättningarna för att exempelvis köra eget blir bättre.
Citera
2018-08-19, 13:58
Medlem
Knaviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaghettepetter
Får jag ut 26 så skulle jag bli förbannad och undra vad det är för luffare i mitt arbetslag..

Skönt för dig att du klarar dig på 16 men lyckligtvis finns vi andra som ställer lite krav på jobbet så man ska få ta del av vinsten och allt inte går till cheferna över en.

Jag skulle inte vilja ha ut 16 av ett heltidsjobb, jag pratar såklart om att arbeta på deltid vilket är vad hela tråden handlar om. Timlönen är detsamma och snarare blir det mer effektiva pengar då man skattar mindre.
Citera
2018-08-19, 20:18
Medlem
Jaghettepetters avatar
Citat:
Jag skulle inte vilja ha ut 16 av ett heltidsjobb, jag pratar såklart om att arbeta på deltid vilket är vad hela tråden handlar om. Timlönen är detsamma och snarare blir det mer effektiva pengar då man skattar mindre.

Vi andra kör på som fan för att kunna njuta senare längre fram i livet medans man fortfarande är hyffsat fräsch istället för att jobba till man är 100.

Men alla har olika prioriteringar och jag respekterar absolut dina val 😜👌
Citera
2018-08-19, 20:34
Medlem
Knaviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaghettepetter
Vi andra kör på som fan för att kunna njuta senare längre fram i livet medans man fortfarande är hyffsat fräsch istället för att jobba till man är 100.

Men alla har olika prioriteringar och jag respekterar absolut dina val 😜👌

Aj, vad passivt aggressivt. Jag kommer förmodligen inte behöva arbeta till 100 bara för att jag inte tjänar 35k i månaden. Eller ja, det beror på Sveriges framtid men den ser inte särskilt ljus ut oavsett hur mycket du jobbar och sliter
Citera
2018-08-19, 23:06
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Jag är ung och oerfaren, snart färdigutbildad inom ett yrke med vad jag tycker är extremt hög lön och har inga barn. Min dröm har alltid varit att arbeta så lite som möjligt, 3 dagar i veckan kanske.

Hur gör man för att komma dit? Det råder stor brist på folk inom branschen men att förhandla det första man gör eller att komma in till chefen efter några månader och förhandla är kanske inte ett bra alternativ. Men jag vill inte fastna i löneslavs-fällan det första jag gör i arbetslivet

Ska man låtsas vara egenföretagare?

Det är i allmänhet svårt att gå ned i arbetstid och jobba deltid. Undantaget är om man är outbildad, då det erbjuds deltidsjobb inom t.ex. butik. Men för akademiker finns i regel enbart heltidsjobb.

Om man är duktig på det man gör (vilket du uppger dig vara) är möjligheterna att jobba deltid ännu mindre, då får man tvärtom räkna med mkt övertid och ansvar. Ju bättre man är desto mer ansvar får man.

Det ända alternativet är att starta eget och åta sig enkla uppdrag som inte kräver mycket tid. Om du har en anställning kan du glömma deltidsjobb.
Citera
2018-08-19, 23:48
Medlem
Själv har jag periodvis jobbat / pluggat / hängt utan att göra nåt / jobbat deltid /jobbat heltid igen. Nu lär jag dock bli fast i heltid då jag fick ett jobb som med min arbetslivserfarenhet och utbildning (ganska dåligt underlag med tanke på min ålder) är för bra för att kasta bort. Men på ett jobb var jag nästan ett år och sparade närmare 10 000 kr per månad, sen tog jag CSN, sen sommarjobbade jag, sen gjrode jag inget men då hade jag närmare 100k att leva för och hade dessutom besparingar sen innan. Jag läste mycket böcker, motionerade och åt nyttig mat, raggade brudar, och var en rolig kille i kompiskretsen. Nu jobbar jag heltid och är tråkig som Lars Lagerbäck. Kanske når jag en punkt på nuvarande jobb där jag skiter i det, exempelvis kan jag inte koncentrera mig för att njuta av en bok nu då jag aldrig kopplar av eller känner ro för att jag vet att jag måste tillbaka till jobbet om några timmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in