2018-08-18, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
https://www.svd.se/tata-krislarm--men-svensk-vard-ar-bast-av-de-basta
Är det på grund av detta som SD påstår något som beviserligen är en lögn.

Din länk visar att sjukvården sköter livshotande tillstånd på ett mycket tillfredsställande sätt. Men rapporten, som jag för övrigt läst i sin helhet, säger ingenting om icke livshotande sjukvård, vilket också uttrycks i sammanfattningen (och artikeln). Detta beror på att sjjukvården prioriterar t ex canceroperationer medan mycket av annan sjukvård är bortprioriterad. Köerna till sjukvården ökar för närvarande kraftigt och antalet vårdplatser är kraftigt reducerade. Problemet är just nu mycket stort, vilket inte är någon lögn. Samtliga riksdagspartier har uppmärksammat detta, alltså inte bara SD.
2018-08-18, 14:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Största avvikelsen hade Skop med 4,9 procentenheter under SD:s valresultat. Demoskop, Inizio och YouGov låg alla under eller lika med 1,5 procentenheter avvikelse, vilket får anses som gott resultat med tanke på urvalets storlek och standardavvikelsen.

SCB, Sifo, Ipsos, Skop, Novus får alla ta fram skämskudden då dessa har betydligt större fel. Inizio får sin dom först detta val då de inte fanns innan valet 2014. Enligt status.st mätte Demoskop för övrigt upp 11,2% vilket är 1,7 pe eller 15% fel, knappast något att slå sig på bröstet för.

Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Svara mig nu på min fråga:Hur många lever krigsliknande zoner i Sverige?

Det är rätt många som bor i storstäder som Malmö, Stockholm och Göteborg, exakt antal kan du googla fram själv men det är inte bara där folk upplever detta.
2018-08-18, 14:41
Medlem
Rosteres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Stämmer verkligen det fetade? Ser gärna en källa.

YouGov har väl haft en egen panel i Sverige i många år (jag har deltagit sedan 2011 och då hade den funnits ett bra tag), menar du att de före 2017 använt sig av en extern panel just för väljarundersökningarna?

Förlåt, jag förväxlade YouGov med United Minds (de som var närmast valresultatet 2014, men som sedan upphörde med offentliga OU). Både Sentio och United Minds använde (och använder) Cint.

Jag tror att hjärnfjärten ursprungligen orsakats av denna rubrik: YouGov lanserar Cint-konkurrent. Då måste jag ha undermedvetet tänkt att de tidigare, innan de lanserat sin Cint-konkurrent, använt sig av Cint. I själva verket har de enbart utökat sin ordinarie verksamhet för att konkurrera med Cint på alla spelplaner. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt.
2018-08-18, 14:50
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
SD kan inte lösa något om de så fick 70 procent. Som du noterat är problemen här för att stanna. Däremot kan SD tillsammans med ett annat parti börja bygga ett nytt samhällssystem där sjuka och handikappade i lugn och ro får den hjälp och stöd de är i behov av och att de som arbetar ska ha något att se fram emot. Medborgare som har jobb och sköter sig ska inte konkurrera om bostäder med nyanlända. Man ska inte kunna lyfta bidrag om man är frisk och ung eller ta hit anhöriga som sedan lever på bidrag.

Att SD planar ut beror på att vi har en massa skitinstitut som ligger långt ifrån det verkliga resultatet. Etablissemanget är förstås glada och man har trott på globalism och fri rörlighet och man har anammat den postmoderna relativismen. Det konservativa har ansetts förlegat. Nåväl, men den som gifter sig med samtidens tidsanda blir snabbt änkling. Det är detta som nu sker med socialdemokraterna som ingått äktenskap med vänstern och miljöpartiet. Detta är så långt ifrån socialdemokratiska väljare man kan komma. Stefan Löfven är den socialdemokrat som gjort att före detta socialdemokrater aldrig kommer att återvända. Samma sak gäller för LO:s Thorvald Pettersson.

(Min fetning)

Det verkar som om i alla fall några tänkande journalister vill varna för att instituten kan ligga väldigt snett (underskattning av SD).

I SvD idag skriver Göran Eriksson: "Blir Sverigedemokraterna Sveriges största parti eller ligger partiet kvar på tredje plats? Just nu är det en avgrund mellan SD:s stöd i olika opinionsmätningar. Valet den 9 september kan bli en chock – för väljare, medier och opinionsinstitut. Partiledarnas nerver är spända veckorna före valet. Och hur är det med opinionsmätarna?"

https://www.svd.se/sd-gapet-ar-dubbelt-sa-stort-som-2014

Dessvärre ligger hela artikeln bakom en betalvägg. Men att det finns en allt större ängslighet för att SD återigen kan komma att underskattas stort i ett riksdagsval råder det ingen som helst tvekan om. Personligen är jag övertygad om att de vet vad som väntar. De må vara agendastyrda, men dumma i huvudet är de inte.

Kan villigt erkänna att jag njuter i stora drag av att se deras ångest stiga... det har etablissemanget gjort sig mycket välförtjänta av. Vad jag däremot inte njuter av är vad dessa svin lämnat efter sig: 135 utanförskapsområden (hittills), en sjukvård på knäna, en havererad skola, en mycket ansträngd och sönderbesparad äldrevård, våra fattigpensionärer, otrygghet i landet, gängkriminalitet, stenkastningar mot blåljuspersonal, tiotusentals salafister som propagerar för sharia och bedriver påtryckning mot andra i våra förorter, en polis i kris, ett Migrationsverk med en budget på 100 miljarder SEK per år som spenderas utan insyn - samtidigt som välfärden går på knäna, en totalt förändrad stadsbild i våra kommuner och städer runtom i landet, överfallas- och gruppvåldtäkter som nått nya nivåer, personrån, ett försvar som inte är värt namnet, en krisberedskap som är direkt underdimensionerad, listan är lång...

Måtte makthavarnas ångest stiga till nya, oanade höjder under valvakan den 9 september.
2018-08-18, 15:02
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Någon som vet när YouGovs kommer?
De har publicerat på onsdagar de senaste månaderna, så det bör bli på onsdag den 22 augusti.

Jag fick enkäten igår av dem där jag fick svara på vad jag skulle rösta på om det vore val idag. Det var första gången på ett halvår eller så.
Det var en del andra frågor också om vad man tyckte om de olika partiledarna och vilket parti man vill slippa se i riksdagen.
2018-08-18, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag tycker nog att Sjöstedt är rätt öppen med vilka vansinniga idiot-idéer han har. Så det känns inte som om han hycklar, i motsats till övrig 7-klöver. Vad som är värre är ju att det finns människor som röstar på dessa vansinniga idéer.

Fantasin räcker inte till att föreställa sig situationen om denna hjärntvättade skrikvänster skulle få inflytande. Men det verkar på 7k som om inflytande från SD vore än värre. Och folk påverkas.
Därav de lägre OU- siffrorna. Tror jag.
2018-08-18, 15:10
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison-Bengtsson
Den här tråden är intressant men helt omöjlig att hänga med i... 6000 sidor över en 9 års period är lite maffigt. Den borde låsas och arkiveras av moderator och en ny aktuell borde skapas inför valet.

Nej, för tusan! Det är just detta att den sträcker sig över flera riksdagsval som gör den helt unik, med ett stort material och olika hänvisningar som är samlat på en enda plats. Ett helt fenomenalt tidsdokument över Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar samt olika privata analyser, åsikter och fakta före och efter val.
2018-08-18, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Vilken form av skräll hade du tänkt dig?

Partier som åker ut ur riksdagen eller partier som kommer in.

SD räknar jag med hamnar på runt 25+-2%
Senast redigerad av Merrelito 2018-08-18 kl. 15:38.
2018-08-18, 15:32
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Och? Har det inte skett tidigare menar du?

När jag var ung på 1980-talet grillades det definitivt inga bilar - i alla fall inte 140 stycken på mängder med platser i Västsverige (där jag bor) och i övriga delar av landet. Dessutom på en given signal, koordinerat. Så svaret på din fråga blir ett nej! Detta är en ny och "vacker" tradition som importerats till Sverige av våra vansinniga politiker som utan minsta kontroll släppt in allt möjligt skräp i landet.
2018-08-18, 15:34
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Hur desperat får en vara som griper halmstrået spelbolagens odds? För en vecka sedan låg oddset på 5 gånger pengarna för att C skulle bli riksdagens största parti. Allvarligt?

Det har du hittat på. Det finns inga odds på att C ska bli största part på 5 gånger pengarna Det ligger runt 500 gånger pengar om något. Att Sverigedemokraterna ska bli största parti är troligt just nu med 25-26% i Yougov, med ett månadssnitt senast fulla månaden på 22,0% som är en stor underskattning och växande stöd i Novus och Sifos mätningar och ett väntande hopp uppåt igen i alla mätningar som infört en tillfällig lägre nivå efter juli då SD efter det kommit väldigt mycket i fokus igen med Jimmie Åkesson starkt i media, bilbränder, stenkastning och upplopp och flera skjutningar därtill. Stor medvind för Sverigedemokraterna just nu!
2018-08-18, 15:38
Medlem
persona.von.gratas avatar
Foliehatten i mig misstänker att KD:s påstådda uppgång i OU:s sista tiden är en MSM/PK strategi att få rörliga högerväljare (en hel del M/SD väljare) att rösta/stödrösta på just KD.

Jag åsidosätter EBT:s nyvunna mediala framgångar i hypotesen.
2018-08-18, 15:46
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Nej, för tusan! Det är just detta att den sträcker sig över flera riksdagsval som gör den helt unik, med ett stort material och olika hänvisningar som är samlat på en enda plats. Ett helt fenomenalt tidsdokument över Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar samt olika privata analyser, åsikter och fakta före och efter val.

Mycket bra sammanfattning om Trådens funktion!

Och det kommer säkerligen att gå mycket bra för SD inför valet

Mitt inlägg nr 1000

Skål

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in