2018-08-18, 12:06
Medlem
Rosteres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Ahh såg inte det lägre deltagarantalet. Fullt medveten om att Flashback är Flashback. Noterar dock att yougov hade en statistisk anomali i senaste undersökningen https://yougov.se/news/2018/08/10/okad-polarisering/ övriga på 4,7% parat med ett ovanligt skarpt tapp för SD.

Mönstret återkommer dock inte i samma utsträckning hos andra institut. Så kan ju vara just det, en avvikelse.

YouGov använde sig tidigare av samma självrekryterande webbpanel (Cint) som Sentio. 2017 övergick YouGov till en proprietär lösning. Till skillnad från tidigare är det nu förväntat att YouGov och Sentio divergerar. Mitt tips är att YouGov har rätt, men just småpartier har även en psykologisk komponent i sitt stöd - vem vet hur många presumtiva AfS-väljare som skippar AfS-sedeln ifall de tror att de inte kommer in, eller hur många som helt enkelt är för lata för att få tag på en valsedel som inte kommer att finnas vid vallokalen.

Vi vet ju redan att nästa regering kommer att ha någon del av 7K som underlag då SD ej når 51% av mandaten, därför tror jag att de exakta rösttalen för AfS, MED, NMR, KD, MP och andra småpartier blir valets nagelbitare.
2018-08-18, 12:16
Medlem
Jag må tycka att arbetet har (enligt mig) dåliga åsikter i andra trådar, men argumentera och vara saklig oavsett åsikt kan han/hon (min åsikt).
Powergirls trovärdighet är ju inte ens i närheten av 0,1 på en skala av just 0,1 till 1 000 000, speciellt inte när man tittar på dom senaste valen.
SD kommer få minst 23%, jag lovar.
2018-08-18, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
SD fortfarande över 50% chans bli största parti. Spelmarknaden totalt pissar i Sentio-mätningen eftersom den troligen till stora delar handlar om brus.

Hur många gånger ska det behöva upprepas i tråden. Sentio svajar mkt mer än övriga OI's p.g.a. mindre användning av glidande medelvärde+mindre antal respondenter.

I Sifo ökar man stort så trenden måste vara positiv....eller hur....

Vilka mätföretag använder sig av glidande medelvärde?

För övrigt tror jag SD har gjort ett mindre tapp till Alternativ för Sverige.
2018-08-18, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Hela grejen just nu verkar vara att bara man hatar SD kommer samhällssystemens kris åter att stabilisera sig och migranterna hamnar i jobb och bilbränderna uteblir.

Eller tvärtom! Älska SD upp till 51%, så kommer Sverige igen och alla invandringsproblem försvinner. Och härmed krisen i samhällssystemen.

Skolor och sjukvård räcker åt alla. Polisen räcker till och rensar upp i avskräckt och no - go - zonerna blir inbjudande.

Bara att inse att det är kört. Status.se pekar neråt.
2018-08-18, 12:47
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Det är rätt intressant att läsa tråden. De flesta här har ju omhuldat Sentio och kallat alla andra opinionsinstitut förutom YouGov för skojarinstitut. Nu sjönk SD med nästan 4 procent då försvann en del från tråden och andra börjar svamla om annat. 8711 är ett praktexempel på detta. Plötsligt så duger Sifos siffror dvs det institut han har klankat ned på tidigare.Så det kan bli.

Det är du som är för dum för att förstå inlägg och texter. Jag har aldrig skrivit att Sifo nu duger eller att man är ett institut man ska se positivt på. Tvärtom är man allra sämst och har lägst siffror för SD av alla institut och kommer därmed ha den överlägset största underskattningen mot valresultatet på valnatten.

Vad jag skrev var att Sifo nu hunnit göra en mätning till efter sin dipp neråt och direkt fick höja upp Sverigedemokraternas siffror lika mycket igen och mer därtill. Och att jag tror det kommer gälla i princip alla institut efter den senaste tidens stora uppmärksamhet för SD och Jimmie Åkesson, bilbränder, stenkastning och upplopp. Dessutom flera skjutningar till utöver all annan jävlighet pch vidrig kriminalitet massinvandringen orsakar.

Novus linje är bäst hittills, man gjorde inga hopp varken neråt eller uppåt utan höll en jämn linje gällande Sverigedemokraternas siffror. Övriga institut lär som Sifo få höja SD lika mycket igen redan kommande dagarna och veckorna.
2018-08-18, 12:50
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Eller tvärtom! Älska SD upp till 51%, så kommer Sverige igen och alla invandringsproblem försvinner. Och härmed krisen i samhällssystemen.

Skolor och sjukvård räcker åt alla. Polisen räcker till och rensar upp i avskräckt och no - go - zonerna blir inbjudande.

Bara att inse att det är kört. Status.se pekar neråt.

SD kan inte lösa något om de så fick 70 procent. Som du noterat är problemen här för att stanna. Däremot kan SD tillsammans med ett annat parti börja bygga ett nytt samhällssystem där sjuka och handikappade i lugn och ro får den hjälp och stöd de är i behov av och att de som arbetar ska ha något att se fram emot. Medborgare som har jobb och sköter sig ska inte konkurrera om bostäder med nyanlända. Man ska inte kunna lyfta bidrag om man är frisk och ung eller ta hit anhöriga som sedan lever på bidrag.

Att SD planar ut beror på att vi har en massa skitinstitut som ligger långt ifrån det verkliga resultatet. Etablissemanget är förstås glada och man har trott på globalism och fri rörlighet och man har anammat den postmoderna relativismen. Det konservativa har ansetts förlegat. Nåväl, men den som gifter sig med samtidens tidsanda blir snabbt änkling. Det är detta som nu sker med socialdemokraterna som ingått äktenskap med vänstern och miljöpartiet. Detta är så långt ifrån socialdemokratiska väljare man kan komma. Stefan Löfven är den socialdemokrat som gjort att före detta socialdemokrater aldrig kommer att återvända. Samma sak gäller för LO:s Thorvald Pettersson.
2018-08-18, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rostere
YouGov använde sig tidigare av samma självrekryterande webbpanel (Cint) som Sentio. 2017 övergick YouGov till en proprietär lösning. Till skillnad från tidigare är det nu förväntat att YouGov och Sentio divergerar. Mitt tips är att YouGov har rätt, men just småpartier har även en psykologisk komponent i sitt stöd - vem vet hur många presumtiva AfS-väljare som skippar AfS-sedeln ifall de tror att de inte kommer in, eller hur många som helt enkelt är för lata för att få tag på en valsedel som inte kommer att finnas vid vallokalen.

Vi vet ju redan att nästa regering kommer att ha någon del av 7K som underlag då SD ej når 51% av mandaten, därför tror jag att de exakta rösttalen för AfS, MED, NMR, KD, MP och andra småpartier blir valets nagelbitare.

Det går ju att skriva på en blank sedel om man så vill, men jag förstår vad du menar. Personligen är jag öppen för att vi kommer att få se någon form av överraskning.
Senast redigerad av Merrelito 2018-08-18 kl. 13:22.
2018-08-18, 12:52
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostere

Stämmer verkligen det fetade? Ser gärna en källa.

YouGov har väl haft en egen panel i Sverige i många år (jag har deltagit sedan 2011 och då hade den funnits ett bra tag), menar du att de före 2017 använt sig av en extern panel just för väljarundersökningarna?
2018-08-18, 13:19
Medlem
Harrison-Bengtssons avatar
Den här tråden är intressant men helt omöjlig att hänga med i... 6000 sidor över en 9 års period är lite maffigt. Den borde låsas och arkiveras av moderator och en ny aktuell borde skapas inför valet.
2018-08-18, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WagnerRockarLoss
Vilka mätföretag använder sig av glidande medelvärde?

För övrigt tror jag SD har gjort ett mindre tapp till Alternativ för Sverige.

De som har jämnaste siffrorna i opinionsmätningarna, statistiskt sett (som jag förstår det) är det svårt att få exakt samma siffra på decimalen när flera mätningar i rad. Medelvärdesbildar man är denna sannolikhet högre.

Normalt sett bör man ligga inom konfidensintervallet men ju fler respondenter ju bättre precision.

Dvs de som ”svänger lite” är de som medelvärdesbildar mindre.

Det är på gott och ont att köra medelvärde för då säger man egentligen att; såhär ser opinionen ut just nu och tre månader tillbaka.

Citat:
Ursprungligen postat av Harrison-Bengtsson
Den här tråden är intressant men helt omöjlig att hänga med i... 6000 sidor över en 9 års period är lite maffigt. Den borde låsas och arkiveras av moderator och en ny aktuell borde skapas inför valet.
Snarare efter valet! Men idén är rätt god annars!
2018-08-18, 13:27
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Det går ju att skriva på en blank sedel om man så vill, men jag förstår vad du menar. Personligen är jag öppen för att vi kommer att få se någon form av överraskning.
Vilken form av skräll hade du tänkt dig?
2018-08-18, 13:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison-Bengtsson

Hur tänker du nu, på vilket sätt blir det lättare att hänga med då?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in