Resultat: Hur många % får AFS i valet 2018?
Under 1%
30,53%
87 röster
1.0% till 1.9%
22,81%
65 röster
2.0% till 2.9%
11,58%
33 röster
3.0% till 3.9%
4,56%
13 röster
Över 4% välkommen till riksdagen
30,53%
87 röster
2018-08-18, 13:02
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiotfittan
Har själv aldrig hört talats om det här men jisses, sökte på dom nu och är det alltså en SD-junior? Ett parti för tidigare SDare?

Ännu ett parti med karriärspolitiker där pengar är viktigast...
På vilket sätt tror du att politikerna i AfS tjänar några pengar i dagsläget? Det är snarare så att dom själv får lägga in pengar ur egen ficka.
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2018-08-18 kl. 13:06.
Citera
2018-08-18, 13:05
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
Brukar vara det gamla vanliga argumentet för att SD ska få 40% i valet och AfS få 4%, nämligen "alla jag känner ska rösta på sd i år.." eller "alla jag känner är trötta på sd och kommer gå över till afs detta valet.."

Samma personer följer bara sd eller afs-konton på Twitter och Facebook.

En stor jävla eko-kammare av folk som ryggdunkar varandra.
Tråden om SD i Opinionsundersökningar hade en omröstning förra valet & kom ett par tiondelar från valresultatet. Så vad fan sitter du & fabulerar om din jävla pajas?
Citera
2018-08-18, 13:10
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Tråden om SD i Opinionsundersökningar hade en omröstning förra valet & kom ett par tiondelar från valresultatet. Så vad fan sitter du & fabulerar om din jävla pajas?

Fast vi som båda följer den tråden med stort intresse vet att det finns jäkligt många som på fullt allvar tror att SD får 40% så, viss överskattning finns även hos SD-supporters men det är för mig lättare att tro att ett parti ska få 30% när de får 26% än att AFs får 4% istället för 1%
Citera
2018-08-18, 13:11
Medlem
ReiseReises avatar
Minns Flashbacks Opinionsundersökning inför valet 2014. Sd fick 65% och SvP fick 20%. Det intressanta var inte hur det senare faktiskt gick för SD, utan hur det snarare gick för SvP.... 6000 röster? Skrattretande.

Flashback ger ett väldigt falskt intryck av verkligheten, ändå så använder sig många flashback som en sorts opinionssida för vad folk tycker, detta är oftast folk som antingen rör sig i extrema kretsar, eller folk som helt enkelt saknar en normal och etablerad umgängeskrets.

Gällande SvP så var det en väldigt liten, men oerhört högljudd falang som trodde på att sina egna skrik och överröstande på forumet representerade deras antal, det trodde seriöst att de var större än vad de egentligen var för att de "dominerade" forumet. Så går det när man anänvder FB som sin egna lilla personliga blogg

Tänker inte yttra mig så mycket om AfS, vi får vänta och se, men jag skulle bli lagom förvånad om de får över 2%, och samtidigt väldigt besviken eftersom detta hade varit vitala procent för SD att ge en psykologisk knock-out-blow i svensk historia.
Citera
2018-08-18, 13:15
Medlem
poxers avatar
Flashback har alltid varit i framkant med att se hur samhället utvecklas och hur det behöver styras.
Citera
2018-08-18, 13:17
Medlem
Eoppoyzs avatar
En viss skillnad att AfS faktiskt har fått höga siffror i opinionsmätningar, främst i de mer seriösa mätningarna. De har inte fått över 4% i någon mätning, men de har i juli fått ca 3% i en mätning i Yougov, och då var FI, MED och PP särredovisade. AfS har en potential att faktiskt bli invalda.
Citera
2018-08-18, 13:17
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Fast vi som båda följer den tråden med stort intresse vet att det finns jäkligt många som på fullt allvar tror att SD får 40% så, viss överskattning finns även hos SD-supporters men det är för mig lättare att tro att ett parti ska få 30% när de får 26% än att AFs får 4% istället för 1%
Enstaka fantasisiffror finns det givetvis. Men i fallet med SD så vägdes dessa upp på ett bra sätt så att medelvärdet blev kusligt nära valresultatet.

Men hur det är med AfS är svårt att veta, då vi knappt har några opinionssiffror & inte heller något tidigare valresultat att kalibrera mot. Över 4% känner inte heller jag som realistiskt i dagsläget, men det är en rent personlig uppskattning. 1% ger fria valsedlar nästa val, 2.5% ger partistöd. Så det finns många delmål på vägen.
Citera
2018-08-18, 13:20
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Tänker inte yttra mig så mycket om AfS, vi får vänta och se, men jag skulle bli lagom förvånad om de får över 2%, och samtidigt väldigt besviken eftersom detta hade varit vitala procent för SD att ge en psykologisk knock-out-blow i svensk historia.

Du tror alltså att +/- 2% för SD kommer att ha någon som helst praktisk betydelse? Glöm det.
Citera
2018-08-18, 13:22
Medlem
erikp121s avatar
Citat:
Minns Flashbacks Opinionsundersökning inför valet 2014. Sd fick 65% och SvP fick 20%. Det intressanta var inte hur det senare faktiskt gick för SD, utan hur det snarare gick för SvP.... 6000 röster? Skrattretande.

Flashback ger ett väldigt falskt intryck av verkligheten, ändå så använder sig många flashback som en sorts opinionssida för vad folk tycker, detta är oftast folk som antingen rör sig i extrema kretsar, eller folk som helt enkelt saknar en normal och etablerad umgängeskrets.

Gällande SvP så var det en väldigt liten, men oerhört högljudd falang som trodde på att sina egna skrik och överröstande på forumet representerade deras antal, det trodde seriöst att de var större än vad de egentligen var för att de "dominerade" forumet. Så går det när man anänvder FB som sin egna lilla personliga blogg

Du får ha i åtanke att många SD-väljare körde resonemanget att man ska rösta på SD 2014 och sedan SvP 2018. Nu är det AfS som har gamla SvP:s roll och många forna sverigedemokrater kommer att lägga sin röst på AfS.

Vi ser även hur moderna sverigedemokrater i dagsläget säger SD 2018 och AfS 2022. Stödet för politiken som AfS torgför är mycket stort ute i stugorna.
Citera
2018-08-18, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikp121
Du får ha i åtanke att många SD-väljare körde resonemanget att man ska rösta på SD 2014 och sedan SvP 2018. Nu är det AfS som har gamla SvP:s roll och många forna sverigedemokrater kommer att lägga sin röst på AfS.

Jag tror man ska vara försiktig att jämföra saker sådär, det är väldigt stor skillnad på Svp och Afs. Och det är stor på 2014 och 2018. Säger inte att någon har fel, men att använda sig av historisk händelse som en logisk regel kan bli väldigt fel.
Citera
2018-08-18, 13:32
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:

Det var lite av det fetade jag ville komma fram till i mitt inlägg:

talas det om AFS på era arbetsplatser? I kön på ICA? På farmor Agdas 80-årsdag

Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
En viss skillnad att AfS faktiskt har fått höga siffror i opinionsmätningar, främst i de mer seriösa mätningarna. De har inte fått över 4% i någon mätning, men de har i juli fått ca 3% i en mätning i Yougov, och då var FI, MED och PP särredovisade. AfS har en potential att faktiskt bli invalda.

Ok, har ej sett att de fått sådana siffror, men det känns som en engångsföreteelse? Övrigt brukar ju ligga på 1-3% och det inklusive f! samt MED.

Citat:
Enstaka fantasisiffror finns det givetvis. Men i fallet med SD så vägdes dessa upp på ett bra sätt så att medelvärdet blev kusligt nära valresultatet.

Och det kan säkert ”Flashback” åstadkomma igen eftersom det finns minst lika många som tror att de ska få 0-1% som att de ska nå 4%

Citat:
Men hur det är med AfS är svårt att veta, då vi knappt har några opinionssiffror & inte heller något tidigare valresultat att kalibrera mot. Över 4% känner inte heller jag som realistiskt i dagsläget, men det är en rent personlig uppskattning. 1% ger fria valsedlar nästa val, 2.5% ger partistöd. Så det finns många delmål på vägen.

Självfallet. Min poäng med tråden var inte att de skulle få 0% och sedan upplösas. Precis som du är inne på finns det ju poänger med att få 1-2,5% också och då har man enligt mig gjort ett bra val. Tog som sagt SD 20 år att komma in, finns ju inget som säger att AFS inte gör det på 12 om man orkar. F! Håller sig ju kvar trots att man inte kom in. Att AFS däremot skulle gå från 0% till 4% på 12 månader - Nope.
Citera
2018-08-18, 13:32
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Är man på Flashback får man intrycket att AFS redan ligger på 4-5% medan merparten av röstboskapen aldrig har hört talas om dem.

Jag tror att de politiskt intresserade på Flasback tenderar att gå i samma fälla som miljöpartisterna gjorde 2014; de umgås, både online och offline, bara med likasinnade och får därmed en skev bild över partiets storlek. Är det månne AFS-sympatierna som man ser gråtande 2018 likt de berömda bilderna från valvakorna 2010/2014?

Afs skulle, i Flashbackarnas ögon vara lika stora som KD och MP idag. Handen på hjärtat, talas det om AFS på era arbetsplatser? I kön på ICA? På farmor Agdas 80-årsdag?

För att få 4% behöver AFS få ca 250.000 röster. Det är mer än Uppsala och Västerås tillsammans. Tycker ni initierade inte själva att det låter en smula orimligt? Om AFS ens får hälften har de gjort ett kanonval men att ens tro man når riksdagen så kort inpå ett val utan stt synas? Skillnaden mellan en annan raket - ny demokrati - var att de syntes överallt hela tiden. De gjorde intrvjuer i både tidningar och tv, under en tid där folk såg linje-tv och läste papperstidningar. Hur ska någon som inte har Facebook eller läser Flashback få upp ögonen för detta parti? Jag som ändå hänger här och följer politiken har endast sett dem ”externt” vid ett enda tillfälle och det var när de protesterade mot moskeen i Växjö, annars är de ju osynliga.

Så, varför tror ni att er farmor ska rösta in AFS till riksdagen? Hennes röst kommer nämligen att krävas.

Anledningen är att en stor del av AfS anhängare hänger på flashback, så för dom känns det som att dom är mycket fler än dom är sett till hela landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in