2018-08-18, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Tack för det förtydligandet!
Men nu känner jag mig lite konfunderad. Är det alltså klarlagt att när 'Dalaan' ringer SOS, så är det ingen som skriker i bakgrunden?

Är 'Dalaan' irl belagd med yppandeförbud? Kan kontot 'Dalaan' yttra sig i den specifika frågan? Jag noterade att det kontot för några dgr sen skrev att h*n ansåg SD vara gärningsperson. Om jag hade varit ett skrikvittne, så hade inte jag här på Flashback yttrat mig om vem jag trodde var LW:s mördare. Jag hade mycket väl kunnat berätta om mina upplevelser, men hållit tillbaka mina uppfattningar om vem jag gissar är mördaren. Mitt ev framtida vittnesmål skulle ju lätt kunna sjunka i värde och det oavsett vem som då ev skulle stå som åtalad.

Enligt dalaan pågick skriken mellan 23.30-23.35, han larmade 23.47.
Alltså inga skrik i bakgrunden.
Citera
2018-08-18, 02:51
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Ja, för det finns ingen som helst anledning att skjuta upp begravning,bouppteckning m.m., än att det finns oklarheter gällande de anhöriga. Obduktion är klar för länge sen antar jag. Kremering kanske är tveksamt eftersom ingen myndig närmast anhörig finns. Lägg därtill att Noa kanske är misstänkt,och U.W också,ja då är det inte lätt...
Polisen har något på gång. En utredning av en omyndig person sköts inte i offentligheten ljus. Det måste vara ställt utom allt rimligt tvivel att vederbörande,minderårig är skyldig, innan man går ut med det i media. Om ens då. Vi kanske aldrig får reda på vem som mördade Lena.

Hon har föräldrar och en bror.

Antagligen väntar de tills alla provsvar är klara,
ifall de behöver komplettera något.
Citera
2018-08-18, 03:16
Medlem
Citat:
Tack för replik och info!
(det fetade och då vänder jag mig inte just till dig, 'Remark')
Har trådens deltagare påpekat för 'Dalaan' att h*n har yppandeförbud? Vi är väl på Flashback? Här brukar väl inga uppgiftslämnare sordineras?

Så det kontot tog kontakt med moderator/admin och bad att vissa av kontots inlägg skulle raderas -för att tråden påmint kontot om att det stod under yppandeförbud?!
Men samma konto väljer att senare utan problem, utan att hämmas av ett "yppandeförbud", gå ut i tråden med påståendet att SD nog är mördaren?!

Detta får jag bara inte ihop. Har nån sprutat Novitjok på mig?

Efter det här inlägget va han borta ett tag men återkom senare.

Jag litar på skrikvittnet.
Jag skrev det här till han, sedan har han inte synts till.
Jag tyckte det va humant å nämna det.

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Citat:
Jag vet inte om du har tänkt på att du sannolikt blir offentlig person om
det här fallet går till åtal, troligtvis så hamnar du i FUP.
Citera
2018-08-18, 07:16
Medlem
Citat:
Tack för det förtydligandet!
Men nu känner jag mig lite konfunderad. Är det alltså klarlagt att när 'Dalaan' ringer SOS, så är det ingen som skriker i bakgrunden?

Är 'Dalaan' irl belagd med yppandeförbud? Kan kontot 'Dalaan' yttra sig i den specifika frågan? Jag noterade att det kontot för några dgr sen skrev att h*n ansåg SD vara gärningsperson. Om jag hade varit ett skrikvittne, så hade inte jag här på Flashback yttrat mig om vem jag trodde var LW:s mördare. Jag hade mycket väl kunnat berätta om mina upplevelser, men hållit tillbaka mina uppfattningar om vem jag gissar är mördaren. Mitt ev framtida vittnesmål skulle ju lätt kunna sjunka i värde och det oavsett vem som då ev skulle stå som åtalad.
Jag läste Dalaans inlägg direkt när det kom upp i tråden, som jag upplevde det var det inget att tvivla på. Tror inte att skriken hördes vid själva samtalet utan det var något mottagaren av samtalet skrev ner att inringaren berättade (eftersom Dalaan skrev att dom åkte ut i bilen och då ringde 112).
Dalaans uttalande nu om SD som ev GM kanske kommer efter en massa samtal med folk som känner någon som känner någon... Örebro är inte så stort. Om Dalaan ska vittna så vet jag inte om förtroendet sjunker... har ju inte sagt sig sett GM... kan väl mest hjälpa till med tidpunkt och det finns inspelat.
Yppandeförbud... är det troligt, polisen har gått ut med tidpunkt (vad jag kommer ihåg) när samtalet kom in.
Citera
2018-08-18, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Dalaan ringde polisen i mordögonblicket (vid skriket) för hjälp, sedan åkte dom själv över till Hjärsta. Dvs innan det upptäcktes att ens LW var försvunnen och polisen fick anmälan.

Sedan hörde dom inget från polisen varför dom då åter ringde polisen. Polisen missade både en tidig upptäckt av mordoffer och förövaren. Inte bra!
Dalaan ringde polisen några minuter efter att dom hört skriket... när dom kommit ut till bilen. Är inte säker på om dom var i Hjärsta utan mer på "sin" sida om motorvägen.
Citera
2018-08-18, 09:03
Medlem
Honan6s avatar
JG och Facebook-inlägget
Vill förtydliga att JG beklagade sorgen om Softis den 19:e kl 19.03 på sin Facebook. Det blev reaktioner i tråden eftersom det gått endast 4.5 timmar sen kroppen hittats. Detta var nog en enfaldig handling av JG som kanske inte tänkte på att alla anhöriga ev. inte hade hunnit informeras.
Någon skrev felaktigt att JG delade sin sorg den 18:e, men hen rättade sig i ett senare inlägg.
För egen del hann jag se JG:s inlägg den 19:e innan han stängde kontot.

Skrik eller inte vid larmsamtalet

När dalaan började skriva sina korta, koncisa och nästan överdetaljerade skrikuppgifter så var jag en av de som tyckte det var misstänkt.
När det sedan förekom olika uppgifter i media, blev det ännu konstigare. I min värld så tyckte jag att dalaan borde inte ha varit så detaljerad med sina uppgifter i tråden.
Senare bekräftade polisen att larmsamtal inkommit och då lär det ju vara inspelat.
Jag har kontaktat journalisten som citerade Klarström från SOS och frågat om han blev rätt citerad om att skrik hördes i bakgrunden. Har tyvärr inte fått något svar och journalisten har inte skrivit en rad om skriken därefter. Det här stör mig fortfarande, men förstår att jag lär få bli utan svar i frågan tills en ev. FUP kommer.
Senast redigerad av Honan6 2018-08-18 kl. 09:07.
Citera
2018-08-18, 09:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag känner inte för att nu återvända till inläggen. Det kan ha varit utredningar, rättegångar ... jag kommer inte exakt ihåg.

Dalaan raderade en stor mängd av de första inläggen själv - i efterhand. Inte osannolikt att jag byggde min bild baserad på just dessa, snarast mycket troligt.

Hur som blev den observationen en ev viktig tidsmarkör. Antar att polisen kollat upp det noga huruvida det kan stämma med rättsläkarens bedömning mm.

Jag har inte sett hens uppgifter utanför denna tråd. Har någon?

Ja, jag minns att det pratats om raderade inlägg från Daalan. Inget av dessa vet jag om att jag hunnit se, så det är säkert så som du säger.

Jag tyckte att det var intressant och ganska viktig information som du kom med som gått mig helt förbi.

Särskilt som du tar upp den aspekten att de även skulle kunnat blivit vittne till en flyende gärningsman (eller inte) (håller med Cloudedcrystalbeam att jag är avundsjuk på att jag inte kom på detta själv ).
Citera
2018-08-18, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
JG och Facebook-inlägget
Vill förtydliga att JG beklagade sorgen om Softis den 19:e kl 19.03 på sin Facebook. Det blev reaktioner i tråden eftersom det gått endast 4.5 timmar sen kroppen hittats. Detta var nog en enfaldig handling av JG som kanske inte tänkte på att alla anhöriga ev. inte hade hunnit informeras.
Någon skrev felaktigt att JG delade sin sorg den 18:e, men hen rättade sig i ett senare inlägg.

När dalaan började skriva sina korta, koncisa och nästan överdetaljerade skrikuppgifter så var jag en av de som tyckte det var misstänkt.
När det sedan förekom olika uppgifter i media, blev det ännu konstigare. I min värld så tyckte jag att dalaan borde inte ha varit så detaljerad med sina uppgifter i tråden.
Senare bekräftade polisen att larmsamtal inkommit och då lär det ju vara inspelat.
Jag har kontaktat journalisten som citerade Klarström från SOS och frågat om han blev rätt citerad om att skrik hördes i bakgrunden. Har tyvärr inte fått något svar och journalisten har inte skrivit en rad om skriken därefter. Det här stör mig fortfarande, men förstår att jag lär få bli utan svar i frågan tills en ev. FUP kommer.
Jag tror att Dalaan var i chock när hen skrev om sina upplevelser efter att ha hört livrädda skrik på kvällen och det blev nog inte bättre när dom fick reda på att ett mord begåtts!
Att rota mer i JG är nog inte helt fel men det borde väl polisen gjort?
Citera
2018-08-18, 09:23
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
JG och Facebook-inlägget

Nu orkar jag inte leta men jag är väldigt säker på att det där med skrik i bakgrunden har dementerats inte bara av skrikvittnet utan senare i någon tidning också av polisen. Vid samtalet med larmcentralen hade skriken tystnat.
Citera
2018-08-18, 09:29
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Nu orkar jag inte leta men jag är väldigt säker på att det där med skrik i bakgrunden har dementerats inte bara av skrikvittnet utan senare i någon tidning också av polisen. Vid samtalet med larmcentralen hade skriken tystnat.

Det stämmer att det blev dementerat och det lär bli slutbekräftat vid en ev. FUP.
Citera
2018-08-18, 09:34
Medlem
Citat:
JG och Facebook-inlägget

Det har dementerats att det hördes skrik i bakgrunden, tyvärr hittar
jag det inte nu, men jag är säker.

dalaan säger, skrik mellan 23.30-23.35, larmsamtalet registreras 23.47.
Citera
2018-08-18, 09:38
Medlem
Citat:
Min minnesbild. Jag har fått uppfattningen att dom medverkat i andra mordutredningar också och är mer uppmärksamma på tider och detaljer än gemene man.
Vilka andra mordutredningar syftar Du på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in