2018-08-17, 15:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Så UW bor i samma smet? Har han nytt sällskap som bor där också?

Bor MH i samma trakter?

Det är ju upplagt för ett Agatha Christie-scenario får man säga. Och förvisso inte otänkbart att det har föresvävat mördaren att LW väcker lite känslor både här och var. Någon har då ev. förklarat för ngn att LW inte står högt i kurs hos vare sig den ena eller den andra kontrahenten. Men sen ska förövaren hysa tillräckligt agg själv, eller ha rejält kort stubin. Och sen skyddas förövaren ev. av närstående för att man anser att problemet är ur världen och återfallsrisken hos personen ju är begränsad eftersom problemet är ut världen.

Rent sannolikhetsmässigt vad gäller historik, mönster, tillgänglighet, möjlighet och psykologi så är givetvis SD ändå kandidat n uno. Sammanfallet med hans resa och hans prövotid för skilsmässan är liksom för mycket. Men det finns ju då förstås också några till ”närmast sörjande”...

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jodå, samtliga bor relativt tätt i samma ände av bostadsområde, förståeligt då barnen inte behöver byta skola och förenklar delad vårdnad. Kort gångavstånd mellan dom är det också.

Ja, lite Agatha Christy pusseldeckare över det hela.

MH bor dock på annat ställe, vet ej var. UW sägs ha en ny, men jag vet inte hur säkert det är.

Det finns en karta där exakt husens placering syns, tyvärr sitter jag illa till.

Här kan man se hur nära de bor varandra:

(klicka på siffermarkörerna så kommer text upp)

https://kartor.eniro.se/?c=59.290617,15.181561&z=16&d={%22m%22:[[59.292156,15.188255,%22ex%20p%C3%A5%20en%20%C3%A5t erv%C3%A4ndsgr%C3%A4nd%22,0],[59.28888,15.186453,%22FP%22,0],[59.289488,15.184575,%22LWs%20bostad%22,0],[59.290217,15.184232,%22HD%22,0],[59.292353,15.181732,%22SD%22,0],[59.293038,15.181442,%22UW%22,0]]}&q=%22f%C3%A4rdesmansgatan%2045%20%C3%B6rebro%22; geo

MH, kom hon från Trosa?
Citera
2018-08-17, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, naturligtvis. Det var ju det som var själva poängen med flyktvägen.
Då har du nog missuppfattat saken...
Citera
2018-08-17, 16:03
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Polisen kanske redan har fått in sådana vittnesmål?

Ja, och även om ett vittne hör av sig till polisen efter att ha hört om en tänkt flyktväg, så kan ett sådant vittne ändå vara trovärt och komma med sanningsenliga uppgifter. Skrikvittnet är ju också ett sådant vittne som kontaktade polisen efter att ha fått uppgifter om plats och tidpunkt kopplat till mordet.
Citera
2018-08-17, 16:07
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Med Örebropolisens "track-record", alltså deras hittillsvarande hanterande av LW-ärendet, så har de en del att kunna vara generade över. Se nedan.

(1) det dröjde 5 dygn innan man hittade LW trots att hon låg ett par stenkast från sitt hem
(2) man lyckas få media att skriva att det är ett människorov baserat på svartsjuka
(3) man anhåller snabbt SD men tvingas sedan släppa honom för att några dagar senare än en gång anhålla honom och försöka få honom häktad på 'sannolika skäl' men misslyckas (dessutom 2 ggr, ett rekord i sig) och fortf, efter 3 månader, är han ansedd som MGM.
(4) under "människorovsfasen" befinner sig ansv utredare på semester
(5) ledningen för utredningsgruppen gällande LW tvingas offentligt under förödmjukande former bort
(6) mycket talar för att det trots påbjuden utredningssekretess ÄNDÅ läcker från Örebropolisen

Jag kan fortsätta, men jag tror att ovanstående punkter räcker för att gemene man och kvinna bör kunna hålla sig för skratt. Detta är inget annat än en skandal, den saken är klar! Återstår att se HUR stor skandalen så småningom kommer att bedömas vara.
Missgreppen ovan kommer inte att kunna överskylas även om Örebropolisen nångång i framtiden lyckas få en person gripen och dömd.
Alla mordoffer skall behandlas lika vad gäller utredningsattityd och -resurser, men här har vi en mördad trebarnsmamma, så tacka hum-hum för att jag är på krigsstigen!

Punkt 2: Är du säker på att media fått svartsjuke-uppgiften från polis och inte från bekanta eller anhöriga?
Citera
2018-08-17, 16:10
Medlem
Citat:
Tack. Ja, närheten för barnens skull och skolgång är fullt logisk. Samtidigt kan det omvänt närma sig ett tvisteämne och något av ett motiv, om en förälder/partner skulle vilja flytta, och den andre inte kan.

Visst, eller som här en gift man (SD) inleder en hemlig relation med den skilda kvinnan (LW) som är kompis med den bedragna hustrun.
Citera
2018-08-17, 16:24
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Visst, eller som här en gift man (SD) inleder en hemlig relation med den skilda kvinnan (LW) som är kompis med den bedragna hustrun.

Och vigde dem...
Citera
2018-08-17, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Ja, och även om ett vittne hör av sig till polisen efter att ha hört om en tänkt flyktväg, så kan ett sådant vittne ändå vara trovärt och komma med sanningsenliga uppgifter. Skrikvittnet är ju också ett sådant vittne som kontaktade polisen efter att ha fått uppgifter om plats och tidpunkt kopplat till mordet.

Dalaan ringde polisen i mordögonblicket (vid skriket) för hjälp, sedan åkte dom själv över till Hjärsta. Dvs innan det upptäcktes att ens LW var försvunnen och polisen fick anmälan.

Sedan hörde dom inget från polisen varför dom då åter ringde polisen. Polisen missade både en tidig upptäckt av mordoffer och förövaren. Inte bra!
Citera
2018-08-17, 16:31
Medlem
Citat:
Och vigde dem...

Visserligen men det var flera år tidigare.
Citera
2018-08-17, 16:57
Medlem
Citat:
Jag säger bara vad jag såg i TV-inslaget från aktuellt tillfälle. (Har letat inslaget utan resultat).

Det är inte det här reportaget från Aftonbladet den 19/5
du tänker på Remark? I början finns ett filmat inslag där
polisen Mats Öhman pratar om avspärrningen i skogen,
150 meter från bostadsområdet, samt om fyndet.

Även bilder längre ner i reportaget, dock ingen bild på
polis som bär den bruna påsen med fyndet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6n0Wor/foremal-har-hittats-i-sokandet-efter-forsvunna-lena
Citera
2018-08-17, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Det är inte det här reportaget från Aftonbladet den 19/5
du tänker på Remark? I början finns ett filmat inslag där
polisen Mats Öhman pratar om avspärrningen i skogen,
150 meter från bostadsområdet, samt om fyndet.

Även bilder längre ner i reportaget, dock ingen bild på
polis som bär den bruna påsen med fyndet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6n0Wor/foremal-har-hittats-i-sokandet-efter-forsvunna-lena

TACK! Ja, det var bl.a. den plus ett annat inslag. Tydligen finns det gott om master i området.
Citera
2018-08-17, 17:34
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Jag erkänner villigt att den potentiella flyktväg som MV presenterade i tråden först (för mig) kändes som en trygg tunnel (utan mötande trafik eller annat hinder) att färdas i mot ”sanningen”. Som en enkelriktad autostrada med en pannlampeförsedd GM väntandes och vinkandes i slutet av den, ungefär.

Jag drog dock i handbromsen när jag kommit halvvägs. Varför? Vankelmod med en mix av källkritik hindrade mig att fortsätta.

Min inre GPS säger att det (utifrån vad jag vet i nuläget) även kan finnas andra vägar, stigar, gator, berg, dalar och slätter som kan ha trampats av GM den vidriga kvällen/natten.

Jag förväntar mig inte en ensam GM. Icke! Utan medhjälpare och införstådda vänner hade hen inte fortfarande befunnit sig ute i det fria, tänker jag. Tvivlar starkt på att detta fall någonsin blir löst. Gissar på att sanningen av någon anledning är för obekväm för att hittas/avslöjas. Hoppas jag har fel.

Tanken är fri. Den är trotsig och välvillig i en fantastisk och (enligt mina erfarenheter) oftast oslagbar kombination. Låt oss fortsätta att krafsa, sniffa och rota efter tänkbara GM och eventuella motiv åt alla håll och kanter?
Senast redigerad av Cloudedcrystalbeam 2018-08-17 kl. 17:54. Anledning: Tillägg
Citera
2018-08-17, 18:01
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Dalaan ringde polisen i mordögonblicket (vid skriket) för hjälp, sedan åkte dom själv över till Hjärsta. Dvs innan det upptäcktes att ens LW var försvunnen och polisen fick anmälan.

Sedan hörde dom inget från polisen varför dom då åter ringde polisen. Polisen missade både en tidig upptäckt av mordoffer och förövaren. Inte bra!

Ja, jag var lite otydlig där, tack för korrigeringen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in