Apropå hur många anhöriginvandrare som väntas komma till Sverige under nästa mandatperiod. Expressen rapporterade för två dagar sen att frågan är så känslig för regeringen att man krävde att siffran skulle släppas på en söndag mitt i sommaren, när även de svenskar som inte har semester ligger på stranden och solar i stället för att titta på Migrationsverkets senaste prognos:
Citat:
Inför årets val har Stefan Löfvens regering krävt att Migrationsverkets sista prognos inför valet ska lämnas in till regeringskansliet på en söndag. Det har väckt frågor om regeringens motiv har varit att mörka rapporten eller skapa sig ett informationsövertag när prognosen släpptes.
Dagens Samhälle har publicerat en granskning av turerna kring valet av prognosdag.
Granskningen visar att det aldrig tidigare hänt att en prognos presenterats en söndag. Migrationsverket har släppt fem kostnadsprognoser om året sedan 2007 men aldrig på en helg när personalen normalt är ledig, enligt Dagens Samhälle.
https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/regeringens-krav-slapp-asylprognos-pa-en-sondag/
Citat:
– Prognosen talar om att vi måste hantera 300 000 asyl- och anhöriginvandrare de kommande tre åren. Vilka skolor ska barnen gå i, vart ska de bo, vilka sjukhus ska de gå till. Vi klarar ju inte integrationen i dag, menade Åkesson i debatten.
Det tycks alltså verkligen vara så att Migrationsverkets prognos säger att vi får ta emot, om inte 300.000
enbart anhöriginvandrare de närmaste tre åren, så dock 300.000 asyl-
och anhöriginvandrare de närmaste tre åren. Min gissning är att en majoritet av svenska folket inte har en aning om de siffrorna. De tror att läget är lugnt nu sedan Stefan Löfven "stängde dörren" för flyktingarna. Om man skulle tala om för dem att Sverige väntar hit dubbelt så många invandrare under den här mandatperioden som under hösten 2015, vad skulle de säga då?
Ifall folk kan fås att begripa vad Migrationsverkets prognos säger om antalet asyl- och anhöriginvandrare som väntas komma hit under nästa mandatperiod, då tror jag att SD faktiskt skulle kunna få 30% i valet. Men eftersom majoriteten inte har en aning om hur många som väntas hit under den närmaste tre åren, så får SD vara glada om de får 20% den 9 september.