2018-08-18, 02:54
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Det är så sjukt att jag tror i ärlighetens namn att SD kan få allt mellan 15% och 35%.
Hade faktiskt inte ens blivit förvånad med det sistnämnda, inte förstnämnda heller.
Ibland hamnar jag på en fest med 30 personer av blandat ursprung,kön,ekonomi mm och alla, verkligen alla ska rösta på SD och alla dom känner ska rösta SD medan ibland är det helt tvärtom.
Jag tror att dessa OU är helt värdelösa och dom inte har någon som helst koll.
Vi får se vad resultatet visar men jag tror att verkligen allt kan hända.

Ja, det känns helt klart osäkert nu. Min känsla är att nästan alla PK:are man träffar inte är speciellt PK lägre. Detta bäddar ju för en enorm potential för SD, det är ett gigantiskt uppvaknande.

Nu vill man bara gå och rösta och sedan få reda på till vilken grad tillfrisknandet i vårt självskadebeteende kommit. Jag tror många kommer lägga SD-lappen utan att någonsin nämna det till någon.

Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Tycker du också att det skulle vara passande att en ren lögn skulle vara det som i så fall lyfter SD till 30%?

Migrationsverket, prognos.

Asylansökningar

2019 29.000 asylanter
2020 35.000 asylanter
2021 35.000 asylanter

Anhöriginvandring

2019 55.000 personer
2020 41.000 personer
2021 41.000 personer

Totalt: 236.000 invandrare som ska packas in i de redan överfulla MENA-enklaverna. Obs! Jag tog inte ens med resten av 2018.

Med varma hälsningar, Migrationsverkets prognos, som du kan läsa här.
https://www.migrationsverket.se/download/18.1ef19f6e163f45d340a15af/1532858988574/Migrationsverkets%20prognos%20juli%202018%20P4-18.pdf
Senast redigerad av RingRing2014 2018-08-18 kl. 03:41.
2018-08-18, 06:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rostere
Kan det vara så att i och med AfS entré på partiscenen, har vi nått en ny nivå av Bradleyeffekt? AfS nya väljare kanske är ointresserade att överhuvudtaget delta i några undersökningar då de inte är bekväma med detta ännu, eller paranoida att de skall avslöjas som dödsknarkarnazister.

Vi vet redan att det antagligen är så att telefoninstituten inte alls når delar av SDs väljarkår. Mystiskt nog har vi stora SD-fall i Sentio och enorma mängder väljare som röstar på "övriga" partier i YouGov.

Det skulle också kunna vara så att AfS-väljare ljuger om vilket parti de röstat på tidigare och säger SvP, blankröst eller något liknande vilket skulle göra att de viktas ned och "försvinner" i statistiken (eftersom dessa alternativ är en så liten del av rösterna).

I vilket fall, ifall YouGov även visar SD-ras är det bara att acceptera att detta troligtvis även är sanningen.

Angående Bradleyeffekten så skäms jag för att rösta på SD. Om AfS inte fanns skulle jag inte rösta alls. AfS valsedel stoppar jag gärna i valkuvertet inför familj, vänner och kollegor.

Sentios senaste mätning inkluderar få röster från dagarna med bilbränderna (en av fem mätdagar) medan mätperioden hos SIFO helt täcker in bilbränderna och dagarna efter.
2018-08-18, 06:46
Medlem
arbetets avatar
Svensk väljaropinion SIFO/Ekot sammanvägning av de senaste OU:

S: 24,9 (24,9)

V: 9,4 (9,5)

MP: 5,8 (4,2)

M: 18,7 (20,2)

L: 5,7 (5,3)

KD: 3,6 (2,6)

C: 9,8 (10,1)

SD: 19,5 (20)

Källa: Sveriges Radio Ekot. Siffrorna och grundas på 6600 intervjuer i olika opinionsundersökningar. Inom parentes junisiffran.
https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/m-fortsatter-ned-kd-okar-i-svensk-valjaropinion/
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7022302

Jag tror att denna visar ganska bra hur landet ligger. SD går något sämre, M backar rejält, MP och KD fram. Så ingen fara på taket för SD:arna och det här ska väl de hämta hem efter bilbränderna. Värre är det med MP..
2018-08-18, 06:59
Medlem
Returpappers avatar
Två trender är tydliga nu institutens svajighet och mediala aktioner för att rädda Kd och Mp. Syftet med att rädda Ks med stödröster från M är att stärka alliansen och minska Sd;s inflytande över densamma.

Syfte med att rädda Mp är ju för att det är murvlarnas hemvist.

Institutens svajighet kan förklaras av att de når en försvinnande lite del av väljarna samt att nästan en majoritet aldrig omfattas av mätningar överhuvudtaget. Tillgängliga människor har helt andra sociala och politiska preferenser än de som sällan eller aldrig är nåbara.

Det är läge för mycket stora överraskningar på valdagen.
2018-08-18, 07:02
Medlem
SD kommer överraska för folk vågar i undersökningar inte säga att de röstar på SD.
2018-08-18, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Tycker du också att det skulle vara passande att en ren lögn skulle vara det som i så fall lyfter SD till 30%?

Du menar att det är en lögn att 300.000 anhöriginvandrare väntas till Sverige under nästa mandatperiod?

Tja, låt oss diskutera frågan öppet. Ifall det inte stämmer att 300.000 anhöriginvandrare väntas hit inom de närmaste 3-5 åren, så får väl sjuklövern förklara varför det inte stämmer. Kanske de kan förklara att det inte alls är 300.000 anhöriginvandrare som väntas hit, utan bara 250.000? Och då är det väl lugnt?

Hur som helst. Frågan är synnerligen intressant. Hur många väntas hit? Hur ska vi skaffa bostäder till alla? Hur ska den offentliga sektorn med skola, sjukvård, polis m.m. räcka till för alla? Hur ska de vuxna få jobb, och hur ska barnen få plats i den svenska skolan som redan nu är fylld till bristningsgränsen med både flyktingbarn och flykting"barn"?

Låt oss diskutera frågan! Det handlar ju om vad som ska hända i Sverige inom nästa mandatperiod! Ifall sjuklövern har läget helt under kontroll, så kan de väl berätta hur planen ser ut innan det är dags för väljarna att rösta om tre veckor?
2018-08-18, 07:39
Medlem
Apropå hur många anhöriginvandrare som väntas komma till Sverige under nästa mandatperiod. Expressen rapporterade för två dagar sen att frågan är så känslig för regeringen att man krävde att siffran skulle släppas på en söndag mitt i sommaren, när även de svenskar som inte har semester ligger på stranden och solar i stället för att titta på Migrationsverkets senaste prognos:

Citat:
Inför årets val har Stefan Löfvens regering krävt att Migrationsverkets sista prognos inför valet ska lämnas in till regeringskansliet på en söndag. Det har väckt frågor om regeringens motiv har varit att mörka rapporten eller skapa sig ett informationsövertag när prognosen släpptes.

Dagens Samhälle har publicerat en granskning av turerna kring valet av prognosdag.

Granskningen visar att det aldrig tidigare hänt att en prognos presenterats en söndag. Migrationsverket har släppt fem kostnadsprognoser om året sedan 2007 men aldrig på en helg när personalen normalt är ledig, enligt Dagens Samhälle.

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/regeringens-krav-slapp-asylprognos-pa-en-sondag/

Citat:
– Prognosen talar om att vi måste hantera 300 000 asyl- och anhöriginvandrare de kommande tre åren. Vilka skolor ska barnen gå i, vart ska de bo, vilka sjukhus ska de gå till. Vi klarar ju inte integrationen i dag, menade Åkesson i debatten.

Det tycks alltså verkligen vara så att Migrationsverkets prognos säger att vi får ta emot, om inte 300.000 enbart anhöriginvandrare de närmaste tre åren, så dock 300.000 asyl- och anhöriginvandrare de närmaste tre åren. Min gissning är att en majoritet av svenska folket inte har en aning om de siffrorna. De tror att läget är lugnt nu sedan Stefan Löfven "stängde dörren" för flyktingarna. Om man skulle tala om för dem att Sverige väntar hit dubbelt så många invandrare under den här mandatperioden som under hösten 2015, vad skulle de säga då?

Ifall folk kan fås att begripa vad Migrationsverkets prognos säger om antalet asyl- och anhöriginvandrare som väntas komma hit under nästa mandatperiod, då tror jag att SD faktiskt skulle kunna få 30% i valet. Men eftersom majoriteten inte har en aning om hur många som väntas hit under den närmaste tre åren, så får SD vara glada om de får 20% den 9 september.
2018-08-18, 08:26
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Svensk väljaropinion SIFO/Ekot sammanvägning av de senaste OU:

S: 24,9 (24,9)

V: 9,4 (9,5)

MP: 5,8 (4,2)

M: 18,7 (20,2)

L: 5,7 (5,3)

KD: 3,6 (2,6)

C: 9,8 (10,1)

SD: 19,5 (20)

Källa: Sveriges Radio Ekot. Siffrorna och grundas på 6600 intervjuer i olika opinionsundersökningar. Inom parentes junisiffran.
https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/m-fortsatter-ned-kd-okar-i-svensk-valjaropinion/
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7022302

Jag tror att denna visar ganska bra hur landet ligger. SD går något sämre, M backar rejält, MP och KD fram. Så ingen fara på taket för SD:arna och det här ska väl de hämta hem efter bilbränderna. Värre är det med MP..

Jag tror också att siffrorna speglar opinionen just nu. Däremot blir jag oerhört irriterad på att SD:arna andas morgonluft för att ett antal ligister sätter eld på bilar. Det speglar i och för sig vilket missnöjesparti SD är men känns lite väl magstarkt för min cup of tea.
2018-08-18, 08:43
Medlem
motarbetars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Jag tror också att siffrorna speglar opinionen just nu. Däremot blir jag oerhört irriterad på att SD:arna andas morgonluft för att ett antal ligister sätter eld på bilar. Det speglar i och för sig vilket missnöjesparti SD är men känns lite väl magstarkt för min cup of tea.

Nej, det speglar regeringens nonchalanta syn på dessa upplopp i förorterna. Bilbränder är inget ovanligt utan något utav en sport för dessa invandrare.

Varför regeringen agerar och gör uttalanden angående dessa bränder var just omfattningen utav dem. Så funkar den Svenska staten, skadan måste redan har skett för att man ska ta tag i saken.

nu går vi inte mer OT.

Om det nu stämmer att SD verkligen börja minska känner jag att det borde va ännu viktigare att få in AFS.
Senast redigerad av motarbetar 2018-08-18 kl. 08:50.
2018-08-18, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag kan se hatet mot SD. Men du påstår att du bevittnat valsabotage, det är på en helt annan nivå. Varför påtalade/ polisanmälde du inte detta, om du såg någon kasta bort SD:s valsedlar från vallokalen? Att det fattades valsedlar för SD i din vallokal är inte detsamma som att någon skulle ha kastat bort dem. Och du kan faktiskt inte förklara dina äktenskapsproblem med att det finns hat mot SD. Det är bara löjligt.
Nej, det är samma nivå. Den person som anmäler kommer att drabbas, för det är alltid någon som ser vad som händer och som hatar SD. Det kan vara din fru (ger problemet med äktenskap), din granne (grannsämjan borta, och strax vet hela kvarteret det) eller någon från jobbet (väntande arbetslöshet). Så enkelt är det.
2018-08-18, 08:55
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag kan se hatet mot SD. Men du påstår att du bevittnat valsabotage, det är på en helt annan nivå. Varför påtalade/ polisanmälde du inte detta, om du såg någon kasta bort SD:s valsedlar från vallokalen? Att det fattades valsedlar för SD i din vallokal är inte detsamma som att någon skulle ha kastat bort dem. Och du kan faktiskt inte förklara dina äktenskapsproblem med att det finns hat mot SD. Det är bara löjligt.

Har varit med om en del valfusk av typen försök att lura Sd;s valarbetare till annat ställe än vallokalen. Flytta valsedlar, ta bort valsedlar, lägga över valsedlar. En kommun med brist på lådor med fack så att småpartier inte har någonstans att lägga ut sina valsedlar. Fick lägga dem löst på bord etc.
Det har fuskat som fan i vår så kallade demokrati.

En Sd funktionär berättad hur de jagade en kd politiker som snott Sd valsedlar. Det var några val sedan men att vilja gör "gott" och sabotera för Sd förekommer från alla partier. Ögon, ögon och ännu fler ögon är det enda som förhindrar fusket. Godhet trumfar demokrati i Sverige.
2018-08-18, 09:01
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Där har du fel och som jag har försökt säga i flera trådar är nyrekryteringen till SD från grupper som poliser, blåljuspersonal, sjuksköterskor, undersköterskor, socialsekreterare, lärare, Sfi-lärare dessutom, bland etablerade invandrare, kvinnor och mammor i förorten. I princip hela somewhere-kollektivet. Det är folket längst fram som tar hand om eländet, de som drabbas av det och när de har valt sida så går de aldrig tillbaka, och de är många.

Jag har ett stort närverk just bland dem och jag känner nog vartåt vinden blåser och speciellt efter de senaste händelserna så finns det de som jag aldrig hade trott skulle bära på sådana känslor som uttryckt en ganska stor frustration. Och dessa utspel är inte till någon fördel för den sittande regeringen om jag säger så.

Det bor fler i våra städer än i våra skogar och bilbränder slår skogsbränder med stor marginal. Möjligtvis kan MP räddas kvar men håll i hatten när det gäller SD är mitt råd.

Och jag är inte SD-are.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in