2018-08-18, 01:00
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Citat: "Dalaan raderade en stor mängd av de första inläggen själv - i efterhand."
Min fråga: hur mycket "i efterhand då?"
Det går väl inte att korrigera eller radera sina inlägg när det gått mer än ca en timme nånting?

Eller antyder du att 'Dalaan' bett moderatorer om hjälp att radera?
Efter att kanske Polisen bett 'Dalaan' be moderatorena att radera [utredningsmässigt känsliga] uppgifter?
Eller hur tänker du det gick till när inläggen försvann -i efterhand..?

Edit: Ser att 'Honan6' tog upp detta med de raderade inläggen. Men ser också att h*n i citt autocitat nämner att Polisen ljugit(?) om att det inte fanns nåt skrikvittne, något som man tydligen senare tvingades medge existerade.
Det här gör ju att Örebropolisens arbets(?)-metoder än en gång kan ifrågasättas, särskilt när ingen MGM ännu förts inför nåt skrank.
Det som menas är att det inte hördes några skrik i bakgrunden när samtalet gjordes som media först framställde det som. Inte att det inte finns något skrikvittne överhuvudtaget.
Citera
2018-08-18, 01:07
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreamer33
Jag vill minnas att någon här i tråden ifrågasatte om inte Dalaan skulle be mod radera sina inlägg pga att han kunde bli ett huvudvittne..? Eller minns jag fel?

Ja, Dalaan fick rätt hård kritik/uppläxning här i tråden av användare som menade att hen kunde bli viktigt vittne. Jag minns detta tydligt och att Dalaan försvann från tråden ett tag och då även en del inlägg.

Det är mycket riktigt kring huruvida skrik hörts/inte hörts i bakgrunden som det varit frågetecken utifrån polisens uttalande i media. Minns att tråden diskuterat detta flitigt en period.
Citera
2018-08-18, 01:08
Medlem
Citat:
Citat: "Dalaan raderade en stor mängd av de första inläggen själv - i efterhand."
Min fråga: hur mycket "i efterhand då?"
Det går väl inte att korrigera eller radera sina inlägg när det gått mer än ca en timme nånting?

Eller antyder du att 'Dalaan' bett moderatorer om hjälp att radera?
Efter att kanske Polisen bett 'Dalaan' be moderatorena att radera [utredningsmässigt känsliga] uppgifter?
Eller hur tänker du det gick till när inläggen försvann -i efterhand..?

Edit: Ser att 'Honan6' tog upp detta med de raderade inläggen. Men ser också att h*n i citt autocitat nämner att Polisen ljugit(?) om att det inte fanns nåt skrikvittne, något som man tydligen senare tvingades medge existerade.
Det här gör ju att Örebropolisens arbets(?)-metoder än en gång kan ifrågasättas, särskilt när ingen MGM ännu förts inför nåt skrank.

Jag återger bara det som skedde. Dalaan medgav själv att hen raderat pga att tråden pratade om yppandeförbud.

Jag vet vad jag läst. Hur ni hanterar den informationen, är upp till er. Jag äger den.
Citera
2018-08-18, 01:12
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Dalaan medgav själv att hen raderat pga att tråden pratade om yppandeförbud.
Kan du länka?
Citera
2018-08-18, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
Det som menas är att det inte hördes några skrik i bakgrunden när samtalet gjordes som media först framställde det som. Inte att det inte finns något skrikvittne överhuvudtaget.
Tack för det förtydligandet!
Men nu känner jag mig lite konfunderad. Är det alltså klarlagt att när 'Dalaan' ringer SOS, så är det ingen som skriker i bakgrunden?

Är 'Dalaan' irl belagd med yppandeförbud? Kan kontot 'Dalaan' yttra sig i den specifika frågan? Jag noterade att det kontot för några dgr sen skrev att h*n ansåg SD vara gärningsperson. Om jag hade varit ett skrikvittne, så hade inte jag här på Flashback yttrat mig om vem jag trodde var LW:s mördare. Jag hade mycket väl kunnat berätta om mina upplevelser, men hållit tillbaka mina uppfattningar om vem jag gissar är mördaren. Mitt ev framtida vittnesmål skulle ju lätt kunna sjunka i värde och det oavsett vem som då ev skulle stå som åtalad.
Citera
2018-08-18, 01:21
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj
👍

Så summerat: LW mördas på natten den 14/5 och direkt då hon anmäls saknad av barn/UW morgonen den 15/5 så råder tystnad och locket på allra mest troligt pga UWs säkerhetsklassade jobb? SD plockas in direkt men släpps nästan omgående. Tystnad, förhör, sök gäller då fram till 18/5 då polis ber allmänhet i media om hjälp och publicerar namn och bild. Ingen vet då om hon är död men JG har redan hunnit beklaga sorgen. Dagen därpå 19/5 så hittar privatperson med hund henne 100 meter nära hennes hus varifrån hon försvann. Ingen polis har letat så nära hennes hus åt den riktningen?

Frågor:

1. Varför misstänker man hot mot LW/UW pga UWs jobb om MH å andra sidan konstaterar att efter skilsmässa så är hon som fru ej längre säkerhetsklassad? Borde inte detta även gälla för LW som varit skild ännu längre från UW? Eller är det pga gemensamma barn?

2. När de tar in SD direkt, misstänker de honom ej för mord då utan för rov ”bara”?

3. Hur säkra kan polisen så tidigt med LW borta vara på att hon inte ligger och blöder illa däran men vid liv varpå allmänheten borde få prata och Missing People borde ut i skogarna?

4. Enligt uppgift beklagade JG sorgen innan någon visste att hon var död. Var det ”allmänt känt” i närmre krets att hon var död innan hon var hittad. Hur då?

5. Tidigt ville geocachekompisar ut och leta men JG ska ha enligt tråduppgift uppmanat dem inte bara att vara tysta om LW utan därtill att inte leta utan lämna det till Missing People som han var med i. Syfte? Anledning?

6. Var Missing People öht ute och letade efter LW? Om inte, varför då om hon var försvunnen? Jämför med t ex Lisa Holm.

7. Vad ville polisen hinna göra de fyra tysta dagarna? Varför jobbade man inte utifrån devisen att LW kunde ligga svårt skadad i skogen och behöva hittas av ju fler som sökte desto bättre då hon var geocachare med stor vidd i sina rörelser?

8. Någon som vet säkert något mer om UWs jobb?
Senast redigerad av Philomena 2018-08-18 kl. 01:26.
Citera
2018-08-18, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag återger bara det som skedde. Dalaan medgav själv att hen raderat pga att tråden pratade om yppandeförbud.

Jag vet vad jag läst. Hur ni hanterar den informationen, är upp till er. Jag äger den.
Tack för replik och info!
(det fetade och då vänder jag mig inte just till dig, 'Remark')
Har trådens deltagare påpekat för 'Dalaan' att h*n har yppandeförbud? Vi är väl på Flashback? Här brukar väl inga uppgiftslämnare sordineras?

Så det kontot tog kontakt med moderator/admin och bad att vissa av kontots inlägg skulle raderas -för att tråden påmint kontot om att det stod under yppandeförbud?!
Men samma konto väljer att senare utan problem, utan att hämmas av ett "yppandeförbud", gå ut i tråden med påståendet att SD nog är mördaren?!

Detta får jag bara inte ihop. Har nån sprutat Novitjok på mig?
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Jag som tyckte LW och geocacharna hade många järn i elden, och skruvad hobby. Men den här hilgen*orf verkar ju lätt upptagen också, och skruvad. Med nåt kristet (?) påhitt... Jisses.

Här är bara ett smakprov:
https://plus.google.com/101279081652126587103/posts/7nqvvUzR8NZ

Det är nån snubbe som äger en selfiestick som är med på ett antal bilder med henne, om man googlar, men det är väl nån medarrangerande och vän kantänka. Nåt finskklingande namn viftade förbi.

Jag får sällan rysningar, men den där Waldau/Möller-uppsynen har jag lite svårt att smälta... Men det är väl bara jag..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Kan du länka?

Leta själv.
Citera
2018-08-18, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag som tyckte LW och geocacharna hade många järn i elden, och skruvad hobby. Men den här hilgen*orf verkar ju lätt upptagen också, och skruvad. Med nåt kristet (?) påhitt... Jisses.

Det är nån snubbe som äger en selfiestick som är med på ett antal bilder med henne, om man googlar, men det är väl nån medarrangerande och vän kantänka. Nåt finskklingande namn viftade förbi.

Jag får sällan rysningar, men den där Waldau/Möller-uppsynen har jag lite svårt att smälta... Men det är väl bara jag..

MH, exfrun till UW, är en besatt Ingress-spelare, har nämnts här, och som pastor religiös. Hennes blogg heter Rutsblogg.

Allt från tråden. Själv vet jag inget.
Citera
2018-08-18, 01:47
Medlem
Citat:
Tack för det förtydligandet!
Men nu känner jag mig lite konfunderad. Är det alltså klarlagt att när 'Dalaan' ringer SOS, så är det ingen som skriker i bakgrunden?

Är 'Dalaan' irl belagd med yppandeförbud? Kan kontot 'Dalaan' yttra sig i den specifika frågan? Jag noterade att det kontot för några dgr sen skrev att h*n ansåg SD vara gärningsperson. Om jag hade varit ett skrikvittne, så hade inte jag här på Flashback yttrat mig om vem jag trodde var LW:s mördare. Jag hade mycket väl kunnat berätta om mina upplevelser, men hållit tillbaka mina uppfattningar om vem jag gissar är mördaren. Mitt ev framtida vittnesmål skulle ju lätt kunna sjunka i värde och det oavsett vem som då ev skulle stå som åtalad.

Dalaans samtal är inspelat.
Citera
2018-08-18, 01:56
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

O, milde tid. Ena stunden i behov av hjälp för att äta och året därpå detta? Jag googlade häromkvällen och fann att hon var någon slags taleskvinna för Ingress i Sverige men hade ingen aning att det var på denna nivå den hobbyn utövas. Har en fd kollega som introducerat mig ytligt i poängen med Ingress och det är en hobby liknande både pokémon och geocaching där man ingår i ett utav två lag och erövrar platser digitalt/geografiskt. Inget knutet till kristendom.

Hon verkar iaf gå all in i det hon gör. Kristendom – då blir sekt och hobby – då blir det samordnare för nationellt jätteprojekt. Vet inte om man ska beundra eller bli lite rädd. Men förhoppningsvis mår hon bättre och är iaf inte deprimerad längre?

MH är en uppseendeväckande figur i pusslet. Bloggen med bibliska kopplingar och hat, uthängningar av barn och bitterhet men sig själv som den ståndaktiga Rut. Ev UWs blogg med liknande och även där latin. Rogatio och vivereiam. Detta är som flera deckare på en gång. Otrohet, intriger och små hängivna sällskap som i Morden i Midsomer, klassiska motiv som i Agatha Christie och latinska villospår och exegetiska utmaningar som i Morse.

Men uppseendeväckande är även mordcachen i Örebro vars ägare tog LWs cache kvällen innan hon dog, SDs otrevliga trakasserihistorik mot LW enligt uppgift, UWs hemliga säkerhetsklassade jobb, HDs glada obekymrade stöd till en man hon just lämnar, HDs flytt nära LW - kvinnan som haft ihop det med hennes man, SDs och HDs resa just efter mordet, JGs beklagan innan någon ska ha vetat... Det är alldeles för många saker som sticker ut för att man ska se vilken tråd i garnhärvan som är röd!

Schazz, du nämnde att du skulle försöka leta/höra dig för... hade du hittat något mer kring MH förresten?
Senast redigerad av Philomena 2018-08-18 kl. 02:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in