Citat:
Ursprungligen postat av
Sanctus2
Honey.B.Blue - jag ser vissa poänger i dina invändningar där! Utrymmet här är ju begränsat och uppgiften var att framställa grundmotiven för kontemplativt liv på ett pedagogiskt sätt. Men man kan naturligtvis nyansera frågan om VEM det är som söker andlighet, när människan påbörjar detta sökande. Flera som gjort den andliga resan till slutet, kommer fram till att svaret att:
"det som en gång väckte impulsen i dig att söka, var själv målet för ditt sökande"
Men jag håller den frågan öppen. Jag tror att det finns mänskliga impulser inblandade i andligt sökande. Men att dessa, ju mer andligt mogen människan blir, ersätts av icke-mänskliga. Var och när exakt övergången sker mellan vår egen vilja och en högre, förblir en gåta.
Förutsatt att "den högre viljan" är mer än människans egen förståelse av sig själv och sina reflektioner.
Förutsatt, att människan verkligen för en dialog, istället för monolog/kontemplation över fascinationen av sin egen existens
Förutsatt att fenomenet är mer än ett konstruerat ord, för att vidga den spårkliga nyansssen, dock likväl villkorat i denna KÄNDA världen
Att det finns okända rum utöver fattningsförmågan, kommer man fram till oftast redan i unga år.. tror det var någonstans vid 5-6-årsåldern människans intellekt får sig en snabb skjuts och det med förmågan att elaborera med fantasin, dock åtrgår sådant stretchande till de "förankrade" tingen och fenomenen - medan du , jag och vi här i tråden försöker diskutera det oförankrade.. som inte står på EGNA MERITER och lågter sig invilveras i dialog.
En gud.. för inte dialog.. fråga vilken gtroende som helst.. och du får unisont svar, om att du ska antingen förtjäna, göra dig skicklig på böneritualism.. besinna dig, dvs försaka något.. för att skapa utrymme för "sökandet ut i tomheten, och så klart den fascinerande jaktlyckan, kommer han/guden att acceptera mig.. och vem ger svaren för "den anfligt mogne" , du själv som tolkningsföreträdare, din auktoritetskälla Tolle eller annan? eller är det mest dagskänslan, som gör någon så "viss" om att ded där! DET var en sällsam .. ja vad då? Upplevelse? för isf är vi tbx på ruta etyt..
jag mig och mina känslor, i den solopsistiska speglingen ( eller något sådant.. fortf. utan någon som helst gudsaktivitet, eller aktiv gud att presenteras. men det känns bra.. "det" (fenomenet...) får heta så , så länge.. för det passar så bra till vad ålderdomliga auktoriteter präntat med sådan ansträngning, iver och uppoffringsvilja...
inte ska man väl bara såga det rakt av , investeringarna. det grandiosa bygget därefter.. det virtuosa i att kalla sig "mogen" , att HA ledargestalter.. att få ha sin Jesus, i fred och inte bestyckad beskuren och ideligen skärskådad som om det vore ett brott, att få drömma den största favoritdrömmen genom tiderna.. den om Gud, den stora famnen i denn akalla mörka grymma värld, där man ska behöva göra allt själv och i bästa fall med andra menlösa varelser som ju vet ingenting om "de stora tingen"
vet?
fenomen?
vad säger att det ska vetas något om det tomma intet? bra för att det här finns ett form med konkret fråga och på miljontals andra ställen, är det därför rätt eller givet?
ja det är ju kultur, tänkte man aldrig en tanke på det, då kvarstår faktum att man är ett djur.. och det kan man ju inte vara...... leva för att äta och dö?
nej människa ska ha ett mervärde, kan något utnyttjas, så ska det utnyttjas til max, ecploateras om så in absurdum.
Fantasin finns , använd den och kör tills det ryker.. det är vad gudahistorien handlar om, som jag uppfattat det, ja sttusen så klart, vore det ingte för prispengarna.. så skulle prelaterna lika gärna kunnat gå fordonsteknisk utbildning och låta sig nöjass med det hederliga livet,, men nej, nu finns de där "högre instanserna" , som några någon gång.. upphöde till sttus och här sitter vi och älter om bevisvärdet i gamla trollpackors vidskepelse-sessioner ur forna dagar.
för att det ju är nätan som ett spel, en mental labyrint som sker på blodigt allvar för investerarna, lite prestige är inte heller fy och skam.
får jag gissa, så tror jag att ommänskligheten lever om ett par miljarder år till, så kommer denmänskligheten inte att ha knäckt nöten, utan kommer att lufttrampa så som redan lufttrampas gällande gudsidéns sagolika mesmeriserande effekt.
zero evidens, so far / alltså dagsrapportering, från mig (och mina haranger)
men, så finns känslokapitalister.. det är värt... säger de och halleluljandet kommer nog inte att upphöra., för det är så väääärt