2018-08-17, 17:02
Medlem
SD ökar till 18,7 i Sifo (från 16,8).
I övrigt det vanliga - MP uppåt, KD över spärren.

https://www.svd.se/ny-matning-smapartierna-okar--aven-kd-over-sparren
2018-08-17, 17:02
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
SD störtdyker. Ska man anta att väljarna går till C, KD, S, MP, Fi? Märkliga siffror.
Jag skulle gissa att ett antal av dessa utgörs av fd SD-kärnväljare, dvs de som röstade på SD 2002-2010 som inte längre känner igen sig i SD, som istället gått till icke-uppmätta partier.
2018-08-17, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Om SD minskar i YouGovs mätning också så är det nog 100% bekräftat att SD har tappat ett par %.

Någon som vet när YouGovs kommer?

Någon trodde 18 augusti för ett tag sedan, så den borde komma när som helst.
2018-08-17, 17:06
Medlem
Om MP är lika överskattade som SD är underskattade i Sifos, så är nog chanserna påtagligt stora att de ryker trots allt. Att ligga på konstant 5-6 procent är nog rätt bra, för det minskar risken att idioter stödröstar på dem, och vips så försvann de bara, och vi får se gråtandes miljömuppar på valnatten.
2018-08-17, 17:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Du blandar ihop två olika texter. En var om att s går dåligt. Den andra var en text av Torbjörn Nilsson där han undrar varför ingen pratar om Jimmie som möjlig statsminister. Den senare är läsvärd, vilket Torbjörn ofta är.

Jo, nog är han läsvärd om man vill förstå hur tokig och lögnaktig en människa kan bli. Idag skriver han följande om Sverigedemokraternas siffror i opinionen:
Citat:
För många andra människor – en majoritet av allt att döma – är det här valet ovanligt eftersom det i första hand handlar om att stoppa något, av en rädsla för vilket land Sverige kommer att bli om ett parti som Nordiska Motståndsrörelsen betraktar som sin parlamentariska gren blir störst eller näst störst i riksdagen.
https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/i-detta-val-dor-iden-om-den-svenska-enigheten/
2018-08-17, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Även om klimatet är en allvarlig fråga tror jag de flesta inser att ska man gör något för klimatet ska man inte bidra till att öka utsläppen från ytterligare hundratusentals invandrare genom att låta dem komma hit och bränna ännu mer koldioxid mot vad de gjorde i lerhyddan.

Abortfrågan handlar om veckor hit eller dit, skulle det synas i opinionen? Verkligen inte!

Du letar efter knappnålar i höstacken för att förklara en liten svacka i mätningarna. När man får svar från 45% nu under sommaren borde man lägga alla mätningar på sophögen. Det är den 9 september som gäller.

Håller inte med dig. Klimatfrågan har pushats våldsamt av MSM och SD har där låg trovärdighet. Det du skriver ovan om migrationens påverkan på miljön är visserligen sant, men det tänker de flesta inte på. Oyoto har i tråden länge pekat på hur SD skulle argumenterat, men nu är det för sent.

Aborter är ingen småfråga. Att det rör sig ”om veckor hit och dit” noteras nog inte av alla. I politikens ”visklek” blir det att ”SD är emot aborter”. Det handlar om partiets attityd mer än om konkreta förslag. Detta gäller också klimatfrågan ovan.

Och som jag skrev i mitt tidigare inlägg: SD skrämmer gamla sossar som ogillar invandring men som nu av sossarnas valarbetare blir itrummade att SD är ett högerparti. Detta har ju också Jimmy mer eller mindre medgett med sin vilja att bilda ett konservativt block med M och KD. S går hårt in för att återfå dessa väljare och har öppna dörrar om inte SD markerar minst lika hårt mot M som mot S.
2018-08-17, 17:09
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Om MP är lika överskattade som SD är underskattade i Sifos, så är nog chanserna påtagligt stora att de ryker trots allt. Att ligga på konstant 5-6 procent är nog rätt bra, för det minskar risken att idioter stödröstar på dem, och vips så försvann de bara, och vi får se gråtandes miljömuppar på valnatten.

MP hade ca 30% överskattnig i förra valet och SD ca 30% underskattning i de mätningar som mätte MP högre än t ex YouGov och Sentio.

Som någon sa kan man dock tänka sig att mörkertalet för SD har växt när partiet brutit in i ännu mer normala grupper i samhället. SD har trots allt gått från att vara något av ett "vänsterparti" på ytterkanten till att vara betydligt mer normalt (något som siffror kring 20% innebär).
2018-08-17, 17:10
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Bara rosarosarosarosa inte dyker upp med sitt öron-snack nu.

Jag misstänker att det blir en rekyl när sommarhettan blir ett bitterljuvt minne och bilbränderna klockas in. Att S-hatarfilmen också glöms om man inte går all in på att kampanja postumt mot Palme och Lindh.

Men samtidigt känns SD lågenergi och söndertriangulerade. Väljare som rullat in över nedslipade trösklar kan lätt rulla tillbaka till KD, S eller M. Om AfS hinner gå virala bland SD:s kärnväljare, så kommer det inte vara svårt att förklara varför.

Jag tror inte man ska underskatta feltänket med "dubblad kvotflyktingmottagning". I BÄSTA fall är det plus-minus-noll, men det är inte osannolikt att det orsakar väljartapp i båda riktningar. Givetvis gamla kärnväljare - men också potentiella marginalväljare som får budskapet att "inte ens SD tycker det är SÅ kritiskt" och stannar kvar i sina gamla partier.
SD är tröttare än S i den valrörelsen. Om valrörelse spelar roll så är det inte konstigt att SD tappar. Varför några skulle gå tillbaka till S vet jag inte, kanske är det ett tryggare parti för trötta sossar.Mest troligt är det dock att Alternativ för Sveriges 20 000+ likes på facebook under sommaren är den fingervisningen man kunde gissa att det var.
2018-08-17, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Man får nog räkna med att det blir kast fram och tillbaka i opinionen fram till valet. MP har utan tvekan fått en skjuts framåt tack vare den varma sommaren och den påföljande klimatdiskussionen. Men jag tror inte det kommer att hålla. Andra politiska ämnen kommer snart tillbaka i fokus.

Jag är mest förvånad över att KD går framåt, eftersom jag inte kan se någon rimlig anledning till det. Men det kanske stämmer att det finns ett antal värdekonservativa väljare som gått tillbaka från SD till KD för att hjälpa KD över spärren. Om alliansen skall ha någon som helst chans att bilda regering måste KD vara kvar.

Men det är först denna vecka som partiledardebatterna och utfrågningarna tagit fart på allvar. Mycket kan hända fram till valet.

Jag tror på en återhämtning för SD och M. Jag tror att V kommer att gå fortsatt starkt. Jag tror att S kommer att mildra raset och stanna ungefär där man är nu. Jag tror att MP, C och L kommer att tappa.

Inte bara kan hända, utan kommer att hända!

Den enorma utvecklingen av alternativa media (varav s.k. sociala är en del) gör att vi säkert kommer se mycket stora rörelser i opinionen de sista veckorna innan valet.
2018-08-17, 17:16
Medlem
Visst vi ser en stor ökning av SD i Sifo, men ärligt talat, de fick 16,8 () procent i den föregående mätningen. Det enda jag ser är en artificiell ökning från Sifos sida för att slippa se ut som totala idioter på valdagen. Men visst 18,7 procent är också en rejäl underskattning.

Jag skulle faktiskt inte ta denna ökning på för stort allvar. Sifo är en av de största skämten och det är inte illa.
2018-08-17, 17:17
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Ska dock tilläggas att MED har haft ett lågt stöd typ hela tiden, som åker upp och ner mellan 0,1 och 0,7 procent, samt att beställaren (Chang Frick) är uppenbart anti-AfS (just saying), vilket är anledningen till att AfS aldrig blir särredovisade trots att MED alltid blir det. Många andra opinionsinstitut tror jag är korrumperade (mäter fel), så har svårt att lita på Sentio i detta avseende. Och visst kalla mig konspiratorisk om det får er att må bättre.

Vad det går att utläsa från denna mätningen är att SD tokrasar i stöd, och jag har extremt svårt att se att detta tapp skulle återvända till sjuklöverpartierna. Det finns helt enkelt ingen logik i det. Samtidigt tror jag att PP är väldigt överskattade, jag tror till och med att MED är överskattade. Jag må vara pro-AfS, och ja jag är väldigt partisk, men jag tror att AfS har större stöd än vad denna mätning antyder och jag tror att de övriga övrigt-partierna har mindre. Av dessa 1,7 procent bör dock AfS ha den kraftiga majoriteten, kanske 1,7 rakt av. Jag menar, de övriga större mindre partierna är ju redan särredovisade.

YouGov-mätningen ska komma när som helst typ, om jag har fattat det rätt, och de gav övrigt-kategorin exklusive FI hela 4,7 procent senast.

Men hur som helst vad gäller SD specifikt, jag tror att det är möjligt att de har tappat, men knappast såhär mycket. Det är rätt löjligt om ni frågar mig.

Det förvånande är inte att SD tappar från 25% i Sentio utan att de steg från 22% till 25% i juni. Titta på status.st. Där syns tydligt att SD alltid ökat efter varje val men hållit sig relativt stabilt under valåret. Jag litar inte på NI mätningar. De är lite upp och ner hur som helst för olika partier. Frågan är om inte YouGov nu är den mest pålitliga? Där får SD 25% i senaste mätningen. Tror mer på den. SD och AfS tror jag hjälper varandra i den här valrörelsen. Dubbelstöten i RD 2018 med SD som största parti på 25% och AfS på 5% kommer bli en njutning. Längtar till nionde september 2018.
2018-08-17, 17:19
Medlem
Hogdals avatar
Kollade igenom större rörelser i Sentio historiskt. Det är inte unikt att Sentio drar iväg lite utan att de får häng från de andra instituten.

Sep - okt 2016 2,8% ner. Snitt -0,2%.
Apr - maj 2017. 4% ner. Snitt -0,16%
Aug - sep 2017. 4% ner. Snitt -0,44% (Här verkar dock Sentio ha varit ett förskalv till de övriga då de fick med en dipp påföljande månad).

Okt-nov 2016 3,3% upp. Snitt +0,3%.
Jan-feb 2017 4,6% upp. Snitt +0.63%

Ha i åtanke att Sentio utgör en del av snittet också. Ibland har de orsakat hela rörelsen av snittet själva. Det kan alltså mycket väl vara en del brus i dessa senaste siffror. Sentio är en rätt grovhuggen sanningssägare vad gäller SD. Något precisionsinstitut är det dock inte.

Men som sagt tror jag att SD verkligen tappat någon eller ett par pe, och det kan självklart ha en förklaring i specifika sakutspel. Man kan inte bara säga att opinionen är en tillfällig vind som blåser slumpmässigt, vinden blåser i en riktning av en anledning. Väljarsympatier är en summa av hur man värderar samtliga sakfrågor (plus gruppfilosofi mm naturligtvis). Nya SD-sympatisörer hittas såväl hos unga kvinnor som kan ha problem med abortutspel som äldre gamla alliansgubbar som är varma EU-vänner, och högutbildade civilingenjörer i storstäder som tar klimathotet på allvar. I takt med att SD velat bredda sig och bli mer än bara migrationskritiska så riskerar de ju att stöta bort de väljare som har relativt starka övertygelser om andra sakfrågor.
Senast redigerad av Hogdal 2018-08-17 kl. 17:28.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in