• 1
  • 2
2018-08-17, 17:15
Medlem
Har en löneutmätning runt hörnet. Förstår jag Kronofogdens hemsida att:

Varje månad ska jag ha 4814:- som ensamstående att kunna betala övriga räkningar, mat, hygienartiklar och på det så har jag rätt till kostnaden för hyran på ca 4500:-? Och det som blir över av dessa pengar, tar dom till min skuld till dem?

https://www.kronofogden.se/Hurmycketfardubehalla.html
Senast redigerad av MZW 2018-08-17 kl. 17:17.
Citera
2018-08-17, 17:18
Du får leva på existensminimum nu i fem år. Vad det är, är olika från kommun till kommun, men skiljer inte jättemycket.

Ja överskottet går till dina skulder. Är de inte betalda efter fem år förfaller de.
Citera
2018-08-17, 17:19
Medlem
Ungefär så ja.

Har du jobb kan du ha rätt till extra för transport till jobbet. Din löneadministratör får ett besked från KFM att följa.
Citera
2018-08-17, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Du får leva på existensminimum nu i fem år. Vad det är, är olika från kommun till kommun, men skiljer inte jättemycket.

Ja överskottet går till dina skulder. Är de inte betalda efter fem år förfaller de.

Det är exakt samma i alla kommuner, det är en riksnorm.

Skulderna förfaller aldrig, om man inte ansöker och blir beviljad skuldsanering. Det är ingen självklarhet.
Citera
2018-08-17, 17:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är exakt samma i alla kommuner, det är en riksnorm.

Skulderna förfaller aldrig, om man inte ansöker och blir beviljad skuldsanering. Det är ingen självklarhet.

Som vanligt pratar du om saker du inte har en aning om. Pinsamt!!!

"
Preskriptionstid
De flesta skulder till staten preskriberas efter fem år. Vad gäller skatteskulder kan Skatteverket ansöka om att preskriptionen ska förlängas.

För konsumentfordringar är preskriptionstiden tre år. Det finns vissa skulder som uppfattas som en konsumentfordran men som inte är det. Ett sådant exempel är Trafikförsäkringsföreningens krav på trafikförsäkringsavgift enligt trafikskadelagen som har en preskriptionstid på tio år. Övriga enskilda fordringar, till exempel skuld till privatpersoner eller fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev har en preskriptionstid på tio år.

För hyresskulder gäller att en hyresvärd måste väcka talan, det vill säga ansöka om betalningsföreläggande eller ansöka om stämning hos domstol eller hyresnämnd, inom två år från det att hyresgästen lämnade lägenheten."

https://www.kronofogden.se/Preskription2.html
Citera
2018-08-17, 17:30
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5

Jag tror du blandat ihop normala skulder med skuldsanering nu.
Citera
2018-08-17, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inmymind777

"
Preskriptionstid
De flesta skulder till staten preskriberas efter fem år. Vad gäller skatteskulder kan Skatteverket ansöka om att preskriptionen ska förlängas.

För konsumentfordringar är preskriptionstiden tre år. Det finns vissa skulder som uppfattas som en konsumentfordran men som inte är det. Ett sådant exempel är Trafikförsäkringsföreningens krav på trafikförsäkringsavgift enligt trafikskadelagen som har en preskriptionstid på tio år. Övriga enskilda fordringar, till exempel skuld till privatpersoner eller fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev har en preskriptionstid på tio år.

För hyresskulder gäller att en hyresvärd måste väcka talan, det vill säga ansöka om betalningsföreläggande eller ansöka om stämning hos domstol eller hyresnämnd, inom två år från det att hyresgästen lämnade lägenheten."

Inte en sekund pinsam. Var alldeles säker på, att alla banker, kreditkortsbolag och andra, har fullt fokus på när det närmar sig tre år, och då begär en ny utmätning hos kronofogden.

Du diskuterar ungefär, som att du skulle ta ett lån på 350 000, skita i att betala, och efter tre år vara skuldfri. Nae.

Tror inte du ens vet vad preskription betyder.
Senast redigerad av PatricHbg 2018-08-17 kl. 17:37.
Citera
2018-08-17, 18:01
Medlem
Jacobssteges avatar
Citat:

"
Preskriptionstid

Om det ändå vore så väl. Men du har tyvärr fel. Sitter själv och har utmätning på skulder som härrör sig från 1991. Det vill säga 27 år gamla skulder. Kronofogden tar rubbet. Får behålla 1992 kr/månad, som skall täcka mitt leverne...
Citera
2018-08-17, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jacobsstege
Om det ändå vore så väl. Men du har tyvärr fel. Sitter själv och har utmätning på skulder som härrör sig från 1991. Det vill säga 27 år gamla skulder. Kronofogden tar rubbet. Får behålla 1992 kr/månad, som skall täcka mitt leverne...

Då får du nog ta och klaga. Existensminimum är 4814 för vuxen man.
Citera
2018-08-17, 18:08
Medlem
TokayGecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacobsstege

Har du levt på 1992:- sedan 1991? Förstod jag dig rätt? Låter helt sjukt men bra jobbat!
Citera
2018-08-17, 18:42
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

"
Preskriptionstid

Du förstår inte vad preskriptionstid är.

Sålänge du blir påmind om skulden innan preskriptionstiden går ut så förlängs preskriptionstiden.
Man kan alltså hålla en fordran vid liv hur länge som helst. (Med vissa undantag).

Låt oss säga att du idag skulle låna pengar av mig (privatperson till privatperson, tio års preskriptionstid). Jag kan alltså vänta till 2028-08-16 mest att påminna dig om det. Men vilket datum jag än gör det dessförinnan så blir det ny preskriptionstid som löper tio år från det datumet. Sen kan man hålla på så hur länge som helst.
Senast redigerad av EckiEcki 2018-08-17 kl. 18:50.
Citera
2018-08-17, 20:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Du förstår inte vad preskriptionstid är.

Sålänge du blir påmind om skulden innan preskriptionstiden går ut så förlängs preskriptionstiden.
Man kan alltså hålla en fordran vid liv hur länge som helst. (Med vissa undantag).

Låt oss säga att du idag skulle låna pengar av mig (privatperson till privatperson, tio års preskriptionstid). Jag kan alltså vänta till 2028-08-16 mest att påminna dig om det. Men vilket datum jag än gör det dessförinnan så blir det ny preskriptionstid som löper tio år från det datumet. Sen kan man hålla på så hur länge som helst.

Jag både förstår, och vet vad det betyder.

Det står ingenstans vilken skuld TS har. Därför länkade jag med alla regler om olika skulder.

Som Patrik hbg skrev att dom aldrig kan försvinna. Är givetvis totalt fel.

Som alla andra hans svar!

Är vi överens om skulder kan avskrivas/försvinna med tiden?

Det var vad jag svarade på iallafall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in