2018-08-17, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Kan konstatera att SD är ordentligt på dekis till min glädje. Moderaterna med sin floskelpelle i spetsen likaså. Ni som omhuldat Senti så mycket och höjt dem till skyarna inser ni inte att de åker berg o dalbana. Inte underligt föresten när de kommer från Norge.

Allvarligt tror du på detta?
SD blir största parti.
Jag sätter 1000kr
Sätter du emot?
2018-08-17, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Varför skulle det vara knasigt? Låter väl rimligt att dessa småpartier skrapar ihop några tiondels procent var. Att "övriga" åker upp och ner i mätningarna beror på att få anger det och att felmarginalen blir förhållandevis stor.

I Sentio blev det 3,4% för övriga + MED och PP. Det är en skillnad på 100% mot Ipsos. Nu är det inte lätt att mäta småpartier men antingen är det 238 000 väljare eller 126 000. Ganska stor skillnad. Kan ju i så falla vara 450 000 som röstar på dessa nya småpartier egentligen.

Instituten har ingen jävla susning det är min uppfattning.
2018-08-17, 17:09
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Instituten har ingen jävla susning det är min uppfattning.

Det är ju det där med, som man frågar får man svar. Nu används webb-enkäter mycket. Och skulle jag göra en enkät för att få fram svenskarnas favoritfärg som ser ut såhär:

Vilken färg skulle du rösta på var den snyggaste färgen:

[ ] Blå
[ ] Gul
[ ] Någon annan färg

eller

Vilken färg skulle du rösta på var den snyggaste färgen:

[ ] Blå
[ ] Gul
[ ] Grön
[ ] Någon annan färg

så är det min övertygelse att några skulle svara "grön" för att alternativet finns listat. Samma sak med hur partierna listas i formulären som fylls i för OI. Och eftersom man förmodligen inte listar AfS och andra småpartier så får man "Övriga", men hade man specificerat alla partier tror jag att man fått en annan fördelning. Det är mänsklig psykologi att man hellre vill svara på nåt som finns listat än säga "Övrigt".
Senast redigerad av Nostradumbass 2018-08-17 kl. 17:12.
2018-08-17, 17:11
Moderator
v50s avatar
SVD/Sifos senaste mätning utförd mellan 13-16/8, 3486 personer intervjuades.

S 25,2% (-0,6)
V 9,3% (+0,1)
MP 6,5% (+0,9)

SD 18,7% (+1,9)

M 19,4% (-0,9)
C 9,5% (-0,8)
L 5,1% (-0,9)
KD 4,2% (+0,9)

Övriga 2,3% (-0,5)

S+V+MP 41,0% (+0,4)
M+C+L+KD 38,2% (-1,7)

https://www.svd.se/ny-matning-smapartierna-okar--aven-kd-over-sparren
2018-08-17, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Problemet är ju just att (M) inte är opposition. Decemberöverenskommelsen dödade effektivt deras chanser att bedriva oppositionspolitik. De har kunnat gnälla men inte presentera egna förslag i riksdagen eftersom de skulle riskera att gå igenom och tvinga fram regeringskris.
Jag undrar vad du som gammal moderat anser om följande scenario:

Om vi ska tro OU så blir det alltmer osannolikt att M och SD (+KD) får egen majoritet. Det betyder att någon sorts blocköverskridande regering måste bildas.

Både du och jag tror förmodligen att M inte vill ingå i ett sådant samarbete och S vill för övrigt inte ha med M att göra, så låt oss anta att M står utanför.

Då måste M välja: är man i opposition mot regeringen och beredd att axla regeringsansvar med SD i händelse av att regeringen faller?

Eller är man i opposition både mot regeringen och SD?

I det senare fallet så gör man sig helt irrelevant och kommer att tappa en stor del av sina väljare till SD och de övriga partierna.

Men väljer man det första så kan det mycket väl bli en partisplittring. Denna fråga om samarbete med SD väcker mycket starkare känslor än vad jag trodde. Idag meddelade stockholmsmoderaterna att de är beredda att samarbeta med S och MP om Alliansen inte får egen majoritet i Stadshuset. Samtidigt så har vi Hanif Bali och skånemoderater som vill se samarbete med SD.

Som jag ser det så verkar detta skära rakt igenom partiet. Moderaterna har ett dilemma som inget annat parti har, en existentiell kris helt enkelt.
2018-08-17, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SVD/Sifos senaste mätning utförd mellan 13-16/8, 3486 personer intervjuades.

S 25,2% (-0,6)
V 9,3% (+0,1)
MP 6,5% (+0,9)

SD 18,7% (+1,9)

M 19,4% (-0,9)
C 9,5% (-0,8)
L 5,1% (-0,9)
KD 4,2% (+0,9)

Övriga 2,3% (-0,5)

S+V+MP 41,0% (+0,4)
M+C+L+KD 38,2% (-1,7)

https://www.svd.se/ny-matning-smapartierna-okar--aven-kd-over-sparren
Nu blir det ju alldeles snurrigt allting
2018-08-17, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington

DÖ 2.0 väntar om resultatet står sig.
41% ska bestämma över 59%.
Demokrati a la 2018.
2018-08-17, 19:43
Medlem
Gizurs avatar
De som måste vara mest glada över dagens mätningar är KD, de har en rejäl chans att klara sig kvar.

Sedan kommer mätningarna dugga tätt framöver, fyra i veckan måhända. Blir intressant att se hur valspurten blir och om det kommer någon "september surprise" som ger något parti plötslig framgång i slutskedet.

Den intensiva delen av valspurten har knappt inletts och de stora debatterna i TV återstår.
2018-08-17, 19:46
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington

Hur menar du, vad blir snurrigt?

Tittar man på Sifo och andra som har SD på runt 18-19% och tar i baktning att dessa telefon-institut totalbommade på SD 2014 (mer än 2010) så måste ju SDs röster som yougov och sentio mäter upp komma någonstans ifrån.
Sifos 18% för SD, med en en felfaktor på 1,35 = 24,3%. Dvs i samma härad som dom moderna instituten. Leif D vibbar dock att den genomsnittliga felfaktorn för SD blir högre i år än tidigare.
Nå, 25% för S i Sifo är med all sannolikhet för högt. All tidigare erfarenhet av hur Sifo brukar mäta och uppföra sig talar för det.
Något som är kraftigt nedtonat i debatten är att S får skitsiffror i stort sett överallt. Även ett valresultat på 25% måste betraktas som skrutt. Även om det är bättre än dom typ 21% som dom får i yougov. Men med en röd-brun samling i riksdagen som är större än Aliansen så talar allt för fortsatt S-styre. Men hur?
S går dåligt, och det hänger till stor del ihop med samarbetet med mupparna. Det tror jag till och med den mest korkade sosse begriper. Med fortsatt S/Mp regering så är sossarna garanterat nede på 15%-nivå i valet 2022. Leif D vibbar därför att det blir en regeringsombildning med S+PSTVKUNFp(L)+C. Alla inblandade kommer att skylla på "krisläge". En sådan regering har heller inga problem att få med sig moderaterna och blir sannolikt mer lättstyrd än en med mupparna.
2018-08-17, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
DÖ 2.0 väntar om resultatet står sig.
41% ska bestämma över 59%.
Demokrati a la 2018.
Jo men det blir nog allt svårare att motivera och försvara en ny DÖ (SD är ju snudd på normaliserat i MSM), man köper det helt enkelt inte längre. Och så länge man blöder om man förfäktar DÖ har den trots allt ingen framtid. Men visst, det går alldeles för långsamt.
2018-08-17, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Hur menar du, vad blir snurrigt?

Tittar man på Sifo och andra som har SD på runt 18-19% och tar i baktning att dessa telefon-institut totalbommade på SD 2014 (mer än 2010) så måste ju SDs röster som yougov och sentio mäter upp komma någonstans ifrån.
Sifos 18% för SD, med en en felfaktor på 1,35 = 24,3%. Dvs i samma härad som dom moderna instituten. Leif D vibbar dock att den genomsnittliga felfaktorn för SD blir högre i år än tidigare.
Nå, 25% för S i Sifo är med all sannolikhet för högt. All tidigare erfarenhet av hur Sifo brukar mäta och uppföra sig talar för det.
Något som är kraftigt nedtonat i debatten är att S får skitsiffror i stort sett överallt. Även ett valresultat på 25% måste betraktas som skrutt. Även om det är bättre än dom typ 21% som dom får i yougov. Men med en röd-brun samling i riksdagen som är större än Aliansen så talar allt för fortsatt S-styre. Men hur?
S går dåligt, och det hänger till stor del ihop med samarbetet med mupparna. Det tror jag till och med den mest korkade sosse begriper. Med fortsatt S/Mp regering så är sossarna garanterat nede på 15%-nivå i valet 2022. Leif D vibbar därför att det blir en regeringsombildning med S+PSTVKUNFp(L)+C. Alla inblandade kommer att skylla på "krisläge". En sådan regering har heller inga problem att få med sig moderaterna och blir sannolikt mer lättstyrd än en med mupparna.
Haha jag trodde jag var i SD-opinionstråden, och menade att efter två sjunkande resultat för SD idag, som kom en starkt ökande (Sifos). Vilken trend gäller alltså, typ?
2018-08-17, 19:48
Medlem
Rosteres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tsaritsan
kanske är det så att sentio fångar upp alternativ för sverige och därmed minskningen för sverigedemokraterna bättre än de andra instituten. bradleyeffekten ni vet.

dvs, det tidigare förhållandet att sd missgynnas i andra institut har nu vänts i sin motsats.

Det är självklart den första tanken, men det verkar som att AfS nya väljare gått till "vet ej" och inte något annat parti. Ifall detta vore sant, hade SD blivit ännu mindre om AfS visats separat!

Sen har vi såklart YouGov, som har en enorm "Övrigt"-stapel. Worm sign!

Jag anser att YouGov är det mest pålitliga institutet, men deras svaghet var förra valet överskattning av småpartier (exklusive Övriga). Vilket såklart även gällt overall bland instituten.

Så det ser ut som att nagelbitaren detta val är exakt hur många procent partier som AfS, MED och NMR får, och ifall detta knuffar ned SD som största parti.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in