2018-08-16, 23:14
Medlem
GilGrissom82s avatar
Jag kommer nu lägga in en fundering kring något som har gnagt hos mig alltsedan jag tittade på några bilder av LW som andra geocachare tagit av henne, dvs. inte hennes egna selfies. Förmodligen kan min tankegång vara litet smått kontroversiell, åtminstone av vissa, men vill ändå höra synpunkter, särskilt som frågan om motiv har varit uppe på sistone.

Funderingen kom när jag vid tillfälle tittade på bilder och loggar från LW's och geocacharen m.*.l (ML's) sista geocaching-tur tillsammans (22/4) innan han åkte till USA.

Jag reagerade på en bild som han tagit på LW där en tanke slog mig: hon var väl inte gravid? Tänker om hon har en liten "kula" på just den bilden:

https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/02e39b2a-54b9-4dfc-8656-9716e324d459.jpg

Här är ML's logg där bilden finns med: https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=cac2cbdd-405b-461a-93fa-182102d8ffc7&IID=02e39b2a-54b9-4dfc-8656-9716e324d459

Nu var hon ju visserligen inte purung längre, och hon kan mycket väl ha lagt på sig en liten "bullmage" under tiden som hon skadat benet och kanske inte kunde träna och motionera som hon var van vid annars.

Men ponera att hon skulle kunna ha blivit gravid med någon, hur skulle det ha kunnat påverka hennes liv och relationer?

Och skulle omständigheter som en graviditet rent av kunna vara ett motiv för någon att mörda, kanske av svartsjuka, eller kanske pga. meningsskiljaktigheter kring att behålla barnet eller ej?
Senast redigerad av GilGrissom82 2018-08-16 kl. 23:17.
Citera
2018-08-16, 23:34
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
De hade sin MGM och gick för "sannolika skäl" då har de högsta prio, åklagaren försökte ju två gånger att få till"sannolika skäl", jag vet fan inte med vilken du rett ut det men inte blev det rätt utrett i så fall.

Åklagaren hade MGM häktad på "skälig misstanke" och måste få upp det till "sannolika skäl" för att kunna få hålla honom kvar i häkte, tror du på fullt allvar att inte högsta prioritet var beställt för NFC?

Istället för att gissa utan större kunskap om situationen, kan du läsa här:

Citat:
En uppdragsgivare har möjlighet att begära förtur. Nu när vi har många förturer måste vi prioritera bland förturerna och det gör vi i dialog med uppdragsgivaren. Vi för kontinuerligt diskussion med åklagarna om förturer.
I särskilt akuta fall kan vi prioritera bort annan verksamhet och endast fokusera på att få ut svar så snabbt som möjligt. Det handlar då om ärenden där någon ytterligare person riskerar att bli skadad, kidnappning och liknande brottslighet. De senaste åren har vi haft cirka 10-12 ärenden av detta slag per år och då jobbar vi dygnet runt.

Citat:
Vad ger skäl till förtur?

Det kan handla om ungdomsärende, att någon sitter häktad, spaningsskäl eller andra motiverande skäl. Vi samarbetar med åklagarna i detta.

http://www.nfc.polisen.se/om-nfc/undersokning-och-analys/Fakta-om-NFCs-handlaggningstider/Fragor-och-svar-om-handlaggningstider/

Läget är så att även prioritering av det material som har förtur måste göras. I LW-fallet har polis och åklagare också just gått ut med att de inte har fått prioritet.
Citera
2018-08-16, 23:40
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, här ser man ju ett problem med läckorna från polisutredningen. Skulle det nu träda fram ett vittne som anser sig ha sett någon springa utefter den hypotetiska flyktvägen under mordkvällen så är ju ett sådant vittnesmål exakt noll värt.

På vilket sätt skulle det vara noll värt?
Citera
2018-08-17, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Jag kommer nu lägga in en fundering kring något som har gnagt hos mig alltsedan jag tittade på några bilder av LW som andra geocachare tagit av henne, dvs. inte hennes egna selfies. Förmodligen kan min tankegång vara litet smått kontroversiell, åtminstone av vissa, men vill ändå höra synpunkter, särskilt som frågan om motiv har varit uppe på sistone.

Funderingen kom när jag vid tillfälle tittade på bilder och loggar från LW's och geocacharen m.*.l (ML's) sista geocaching-tur tillsammans (22/4) innan han åkte till USA.

Jag reagerade på en bild som han tagit på LW där en tanke slog mig: hon var väl inte gravid? Tänker om hon har en liten "kula" på just den bilden:

Här är ML's logg där bilden finns med: https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=cac2cbdd-405b-461a-93fa-182102d8ffc7&IID=02e39b2a-54b9-4dfc-8656-9716e324d459

Nu var hon ju visserligen inte purung längre, och hon kan mycket väl ha lagt på sig en liten "bullmage" under tiden som hon skadat benet och kanske inte kunde träna och motionera som hon var van vid annars.

Men ponera att hon skulle kunna ha blivit gravid med någon, hur skulle det ha kunnat påverka hennes liv och relationer?

Och skulle omständigheter som en graviditet rent av kunna vara ett motiv för någon att mörda, kanske av svartsjuka, eller kanske pga. meningsskiljaktigheter kring att behålla barnet eller ej?

Risken/chansen att bli gravid vid 40 är cirka 5%, vid 45år snuddande nära 0%, med egna ägg.

Diagram under "Kan ålder påverka mina möjligheter att bli gravid?"
http://se.clearblue.com/hur-blir-man-gravid/hur-lang-tid-tar-det-att-bli-gravid

Tillägg: däremot syns Lenas telefon på bilden?
Senast redigerad av Smultr0n 2018-08-17 kl. 03:53. Anledning: Tillägg
Citera
2018-08-17, 06:49
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, här ser man ju ett problem med läckorna från polisutredningen. Skulle det nu träda fram ett vittne som anser sig ha sett någon springa utefter den hypotetiska flyktvägen under mordkvällen så är ju ett sådant vittnesmål exakt noll värt.

Polisen kanske redan har fått in sådana vittnesmål?
Citera
2018-08-17, 06:57
Medlem
Så många spekulationer... så många ev MGM...
Om denna tråd måste jag iaf säga... hoppas polis/utredare läser här för det måste inbringa många tankar för dom att kolla upp som inte är helt lätta att få tag på annars!
Citera
2018-08-17, 06:59
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82

En oväntad graviditet är inte omöjligt vid hennes ålder till trots och skulle kunna vara ett motivalternativ. Dock, är "bullmagen" lite väl högt upp och antyder om en IBS-svullnad - vilket inte är ett helt ovanligt magproblem hos hyperaktiva människor som behöver ständig aktivitet. "Svullnaden" kan även vara resultatet av att hon varit mindre rörlig efter benfrakturerna.

Mobilen som syns i hennes hand ser ut att vara en IPhone. Jag tänker att hon hade en särskild mobil för geocaching. Frågan är vilken mobil som har eventuellt (troligen) har hittats i Vivallaskogen? Den mobil hon förde messengersamtalen i kanske fortfarande saknas? Om LW hade med sig en mobil ut vid mötet med sin mördare, så är frågan vilken mobil hade hon med sig ut - var det geocaching- eller konversationsmobilen? Vilken mobil tog mördaren med i flykten? Var mördaren in i hennes hem efteråt och hämtade ytterligare en mobil?
Någon som minns och har uppgifter på hur många telnr hon hade (finns inte att se på söksidor som Ratsit eller hitta.se längre)?
Senast redigerad av Honan6 2018-08-17 kl. 07:01.
Citera
2018-08-17, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Notknapparen: känner likadant. Har kopierat och klistrat in Honan6s sammanfattning i tråden nu för dagarna kring mordet och hoppas att någon med huvudet på skaft kan hjälpa oss att sätta in allting kring yppandeförbud på rätt datum i relation till övriga skeenden dessa dagar.

Osamaj: Vill jag också gärna veta? Ni som har JG eller EF på er facebook, vad menade de att man inte skulle prata om? I det läget vad visste ens folk?

F ö, jag drar mig också bestämt till minnes att någon i tråden öppet postade om JGs uttalande på sin stängda fb om först beklaga sorgen och sedan att vänner skulle vara tysta, om han verkligen gjorde det eller inte vet jag ej men att det kom upp i tråden är iaf sant.

Jag har också funderat mycket på det där att inte sprida nyheten. Känns som om polisen var väldigt säker på att GM höll LW någonstans, så att det inte var värst värt att ha ett stort sök. Kanske var de rädda för att något skulle gå i baklås för ev kidnappare om det blev stort ståhej om försvinnandet? Men om de nu trodde att det var SD, hur tänkte de när han satte sig på flyg till USA?
Citera
2018-08-17, 08:30
Medlem
Energizer666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Där ser man, LW vigde även den vännen

Nej det gjorde hon inte, läs en gång till vad det står:
-Den pastor som skulle viga oss låg i feber och då var det naturligt att fråga Lena. Hon skulle hålla i ett stort event samma dag och hade egentligen inte tid, men hon ställde verkligen upp och hade ett vigselsamtal med oss. Sedan tillfrisknade pastorn och det löste sig, säger han.
Citera
2018-08-17, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
En oväntad graviditet är inte omöjligt vid hennes ålder till trots och skulle kunna vara ett motivalternativ. Dock, är "bullmagen" lite väl högt upp och antyder om en IBS-svullnad - vilket inte är ett helt ovanligt magproblem hos hyperaktiva människor som behöver ständig aktivitet. "Svullnaden" kan även vara resultatet av att hon varit mindre rörlig efter benfrakturerna.

Mobilen som syns i hennes hand ser ut att vara en IPhone. Jag tänker att hon hade en särskild mobil för geocaching. Frågan är vilken mobil som har eventuellt (troligen) har hittats i Vivallaskogen? Den mobil hon förde messengersamtalen i kanske fortfarande saknas? Om LW hade med sig en mobil ut vid mötet med sin mördare, så är frågan vilken mobil hade hon med sig ut - var det geocaching- eller konversationsmobilen? Vilken mobil tog mördaren med i flykten? Var mördaren in i hennes hem efteråt och hämtade ytterligare en mobil?
Någon som minns och har uppgifter på hur många telnr hon hade
(finns inte att se på söksidor som Ratsit eller hitta.se längre)?
Din första fråga: Jag hävdade (oundersökt) i ett tidigare inlägg att folket kring LW sannolikt är normalbegåvade. Att efter ett mord på Lena gå till[-baka] till hennes bostad för att därinne leta efter en mobil -eller f ö vadsomhelst- skulle, med tanke på att där kan finnas ett eller flera barn, tyda på svagbegåvning.
Jag vet att invändningen mot mitt antagande kan bli att mördaren var desperat. Har vi i LW:s omgivning sett desperat folk? Möjligen blev SD "desperat" när LW inte ville kliva ur hans bil, men fler "desperados" har inte jag kunnat se..

Din andra fråga: Jag tycker att det är konstigt att inte nån av "LW-folket" har sagt minsta lilla nånting här i tråden om hennes [ev] många mobilnnummer. Fungerar kanske åkl:s yppandeförbud? Att LW under en period satt med 3 st mobiler har hon själv avslöjat genom ett, i mina ögon, lite barnsligt bildupplägg. Ville hon verka märkvärdig, eller var det bara ett utslag av den bilddiarré många demonstrerar på sociala medier? I så fall en bilddiarré hennes anhöriga här kan se hur vi, nyfiket och mindre smakfullt, plockar ner till minsta mikrob.

Ang ev graviditet: Håller med om att bullen är för högt upp för att vara "en bulle i ugnen".
Men en graviditet skulle i många fall absolut kunna vara en morddrivande faktor. Vet vi hur LW principiellt ställde sig i abortfrågan? Knappast schartauanskt, med tanke på att hon hade en sexuell relation med den man hon vigt..

OffT: Här en spännande doktorsavhandling att läsa om kvinnofromhet under förra seklet: https://www.bohuslansmuseum.se/produkter/schartauansk-kvinnofromhet-i-tjugonde-seklet/
Eftersom jag är genuint intresserad av hur LW kunde leva med sin "kristliga dualism", så undrar jag om nån vet om denna oerhört populära doktorsavhandling kan finnas i hennes bokhylla?
Citera
2018-08-17, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Så många spekulationer... så många ev MGM...
Om denna tråd måste jag iaf säga... hoppas polis/utredare läser här för det måste inbringa många tankar för dom att kolla upp som inte är helt lätta att få tag på annars!
Gissningsvis ganska många skratt också..

Vill inte verka alltför raljant, fast med tanke på Örebropolisens track-record, så skulle jag kunna tänka mig att det i polishuset i Örebro kan låta så här när de läser denna tråd:
"De där flashbackarna, de är jo nästan lika dumma som vi.."
Citera
2018-08-17, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Gissningsvis ganska många skratt också..

Vill inte verka alltför raljant, fast med tanke på Örebropolisens track-record, så skulle jag kunna tänka mig att det i polishuset i Örebro kan låta så här när de läser denna tråd:
"De där flashbackarna, de är jo nästan lika dumma som vi.."
Måste erkänna att jag inte fattar vad Du menar med "track-record"...
Det jag menar är att polisen får uppslag från de lite längre från LW och som inte förhörts och som kommer med en och annan tanke här... mycket folk inblandat... geo, kyrkan och LW:s jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in