2018-08-17, 13:19
Medlem
Köpt en del prylar på blocket som inte går att köpa i affär längre.
Betalar alltid i förskott så fort jag fått en bild på varan och än så länge så har jag inte blivit scammad.
Köper endast av svenskar och prutar inte, kanske kan vara det.
Citera
2018-08-17, 13:21
Medlem
CC75s avatar
Själv har jag bara köpt på Blocket. I de flesta fall i min närhet och har då både hämtat och betalat samtidigt.

Jag har dock vid ett par tillfället köpt på distans, som mest för 800 kr. Jag gjorde då en bedömning av säljaren och en medveten chansning. Jag var beredd att förlora pengarna.

Det är tråkigt att man inte kan lita på folk idag men så länge vi har politiker som vill krama brottslingar istället för att straffa dem rejält så kommer vårt samhälle att blir allt sämre när det gäller tillit. Det kommer bara att bli värre då det idag är i princip riskfritt att vara en småbrottsling.

// CC
Citera
2018-08-17, 13:22
Medlem
TheHmms avatar
Vafan är det för fel på blocketpaketet? Det är helt och hållet ditt fel din lata cretin.
Citera
2018-08-17, 13:35
Medlem
JustZlatans avatar
Beror på vad man säljer. Prylar som blattar och wt vill ha är säkert svårt att sälja.
Citera
2018-08-17, 13:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Fast det är väl inte så det fungerar eller?

https://www.blocket.se/blocketpaketet/blocketpaketet.htm

// CC

Jo. Det är exakt så det fungerar!

Och det hade du sett själv om du hade kollat på din egen länk.. Vilken idiot!!!
Citera
2018-08-17, 13:58
Medlem
hippilis avatar
Köper och säljer bildelar på blocket skickas det så är det endast så mottagare betalar vid uthämtning, funkat perfeckt i alla år. Fick ta bort tel nr i annonsen och bra ha mail eftersom muppfiskar ringde mitt i natten eller kom med bud på halva priset, byta en dörr till ford 51 mot en hamster! Blocket verkar som folk med psykiska problem trivs på och sitter och krånglar med säljare
Citera
2018-08-17, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inmymind777

Fast nej... först och främst är det köparen som mottager paketet, för det andra så betalar köparen med kort för att hämta ut paketet.
Citera
2018-08-17, 14:11
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Folk är så "internet beroende" numera. Använder jag blocket så är det "kontant mellan individer".
Det vill säga inget skickas och man bestämmer tid och plats och kräver kontanter.

Så gjordes affärer förr och det duger numera också. Konstigt nog så verkar många yngre livrädda för att ha en ansikte mot ansikte kontakt vid affärer och även vid dating. Bort curlade ungdomar kallas de nog numera. Kontanter och ett handslag är hur man gör affärer.. inget annat. Visst man kan betala med Swish men enbart om man har sett personen fysiskt. När Swish går igenom så tar man i hand och har slutfört affären.

Blocket och tradera fungerar bäst med gamla hederliga affärsmetoder. Blir man lurad så söker man upp personen och "tar ett snack" med dem om man gör distans affärer (vilket enbart idioter gör)

Ibland bor den som har rejält med pengar och intresse av varan 100 mil bort. Om du bor i Mora och begränsar dig till närområdet när du ska sälja din Omega Seamaster Albatros så lär du göra en dålig affär.

OnT. Föredrar Tradera, känns mer som en community där folk har ett intresse av att göra rätt för sig.
Citera
2018-08-17, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Och sen kommer det en låda koskit med posten, om det ens kommer något

Du kan väl få en låda koskit när du kör med postförskott med?
Citera
2018-08-17, 14:22
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Ibland bor den som har rejält med pengar och intresse av varan 100 mil bort. Om du bor i Mora och begränsar dig till närområdet när du ska sälja din Omega Seamaster Albatros så lär du göra en dålig affär.

OnT. Föredrar Tradera, känns mer som en community där folk har ett intresse av att göra rätt för sig.

Då avstår man från affären om någon insisterar på att något skall skickas utan betalning. Sunt förnuft gäller. Ev kan man göra större affärer via bank och bank garantier.
Citera
2018-08-17, 14:24
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Då avstår man från affären om någon insisterar på att något skall skickas utan betalning. Sunt förnuft gäller. Ev kan man göra större affärer via bank och bank garantier.

Självklart görs betalning först. Förstod det som att du inte gjorde affärer alls om ett handslag inte var inblandat.
Citera
2018-08-17, 14:28
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inmymind777

Punkt 5 och 6.

5. Köparen hämtar sitt Blocketpaket och betalar hos sitt DB Schenker-ombud

6. Nu har köparen möjlighet att kontrollera att varan motsvarar annonsbeskrivningen hemma i lugn och ro. Om inte kan köparen returnera paketet inom 24 timmar och få pengarna tillbaka.

Jag har aldrig nyttjat Blocketpaketet så jag ska inte vara tvärsäker men jag tolkar ovan som om att köparen betalar vid uthämtning av paketet. Är man inte nöjd måste man returnera paketet inom 24 timmar och först då får man tillbaka sina pengar. Sker ingen retur tolkar jag det som om att säljaren får pengarna.

Så här står det också under frågor och svar:

Citat:
Hur kan köparen vara säker på att varan är i det skick som är utlovat?
Efter att köparen hämtat ut och betalat paketet så har denne 24 timmar på sig att kontrollera att varan överensstämmer med annonsbeskrivningen. Om den inte gör det och köparen vill returnera den så går denne tillbaka till ombudet och lämnar in paketet för retur. När säljaren hämtat ut paketet och godkänt returen så får köparen tillbaka pengarna.

Kan inte se att det står det som du säger att det står. Kanske missar så upplys mig gärna.

// CC
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in