2018-08-17, 14:18
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Här kan du själv läsa hur Chang Frick tänker:

Han erkänner att det påverkar resultatet enbart genom att ha med ett parti som ett alternativ, även om han uttrycker sig annorlunda. Och att det är Chang Frick som bestämmer och inte Sentio, det erkänner han också:

Det här gör att det är svårt att veta hur många som skulle ha valt Alternativ för Sverige om det funnits ett sådant alternativ. Övrigt är inte riktigt samma sak som ett namngivet parti. Det vet, som du ser, Chang Frick också. Så Chang Frick har makt att påverka siffrorna på detta sätt.

Jag tror att en betydande del gått från SD till Alternativ för Sverige. Men det är svårt att mäta om man inte har med bägge alternativen när man frågar folk.

Jaha, tack. Jag mindes fel. Hur som helst borde det väl inte påverka "trenden". Den ser likadant ut hos alla OI. "Övrigt" ökade mex X% direkt när AfS lanserades och stått mer eller mindre stilla sedan dess. Även i augusti.

Under samma tid ökade SD med ca 4% (fram till juli). Nu verkade de tappa 1-2% under augusti.
Senast redigerad av FlashyBear 2018-08-17 kl. 14:21.
2018-08-17, 14:22
Medlem
SD kan mycket väl ha tappat, men jag tror inte det handlar om så mycket som Sentio visar. KD ökar rätt mycket, så jag antar att det är till dem som de flesta SD-väljare gått. Frågan är varför. Vad har KD gjort för att förtjäna ett sånt uppsving?

Övrigt plus 0,2%. Kom ihåg att de dessutom ökade med 0,4% hos Sentio månaden innan. Det är AfS som är påväg upp.
2018-08-17, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Jo det finns ett par plausibla förklaringar. AfS finns inte ens i de flestas medvetande. Ej heller samtidens film. Det gör däremot klimat, skogsbränderna och EU.

Snicki snack. Sd väljarna vet vem Kasselstrand är vad AfS är och hälften av dem i min kommun har redan fått en Afs folder i brevlådan. Det går rasande fort nu för AfS.

Alla Sd väljare vet att det stora fienden är Mp- Om det blir lite varmare eller brinner aldrig i helvetet de går till Mp.
2018-08-17, 14:26
Medlem
FlashyBears avatar
https://www.dn.se/nyheter/politik/dnipsos-kd-klarar-sparren-for-forsta-gangen-pa-over-ett-ar/
DN/Ipsos: KD klarar spärren för första gången på över ett år

S 24.9 (+0.8)
SD 19.0% (-1.5)
M 17.7% (-1.4)
C 10.1% (-/-)
V 9.5% (-/-)
MP 6.1 (+1.9)
KD 4.0 (+1.3)
F! 1.0 (-1.1)

Ipsos har under perioden 7-16 augusti intervjuat 1.883 röstberättigade väljare, varav 879 via telefon och 1.004 via digitala intervjuer. Av dessa har 1.639 uppgett partisympati.
Citat:
Noteringen för KD på 4,0 procent är den högsta sedan maj 2017 i DN/Ipsos mätserie. Under lång tid har partiet legat under fyraprocentspärren, emellanåt långt under. DN/Ipsos kommande mätningar under augusti får visa om detta är ett lyft som håller i sig.

Miljöpartiet har också varit ett krisparti som sedan våren 2016 legat farligt nära spärren, ibland under. Efter sommarens bränder och torka har klimatfrågan hamnat i fokus. Det kan vara en faktor bakom att MP nu får 6,1 procent, den högsta noteringen sedan januari 2016. En uppgång har synts även i andra aktuella mätningar.

Pre-bilbärnderna de också
Blir intressant att kolla på post-bilbränderna mätningarna n
Senast redigerad av FlashyBear 2018-08-17 kl. 14:30.
2018-08-17, 14:27
Medlem
DN/Ipsos 7-16 augusti

S 24.9 (24.1)
SD 19.0 (20.5)
M 17.7 (19.1)
C 10.1 (10.1)
V 9.5 (9.5)
Mp 6.1 (4.2)
L 5.9 (6.2)
KD 4.0 (2.7)
Fi 1.0 (2.1)

Alltså (SD) och (M) minskar en del. (MP) ökar.
2018-08-17, 14:29
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Jaha, tack. Jag mindes fel. Hur som helst borde det väl inte påverka "trenden". Den ser likadant ut hos alla OI. "Övrigt" ökade mex X% direkt när AfS lanserades och stått mer eller mindre stilla sedan dess. Även i augusti.

Ja, det går inte att urskilja någon större ökning hos Övriga. Men hur siffrorna hade sett ut om man frågat och särredovisat AfS kan man bara spekulera om. Hittills har ingen särredovisat dem.

Citat:
Under samma tid ökade SD med ca 4% (fram till juli). Nu verkade de tappa 1-2% under augusti.

Jag tror att SD främst har tappat till sjuklövern. Troligen många av dem som hoppat över till SD på senare tid, men som nu ångrat sig och hoppat tillbaka.

Klimatfrågan och abortfrågan kan ligga bakom detta. Åtminstone till viss del.
2018-08-17, 14:34
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Snicki snack. Sd väljarna vet vem Kasselstrand är vad AfS är och hälften av dem i min kommun har redan fått en Afs folder i brevlådan. Det går rasande fort nu för AfS.

Alla Sd väljare vet att det stora fienden är Mp- Om det blir lite varmare eller brinner aldrig i helvetet de går till Mp.
Du tror att väljarströmmar bara går från parti X till parti Y?
2018-08-17, 14:37
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
SD 19.0% (-1.5)
M 17.7% (-1.4)
C 10.1% (-/-)
V 9.5% (-/-)
MP 6.1 (+1.9)
KD 4.0 (+1.3)
F! 1.0 (-1.1)

Ungefär samma tapp här för SD som hos övriga opinionsinstitut (utom Sentio).

-1.5 procentenheter är för övrigt exakt samma tapp som hos Inizio:

Citat:
Aftonbladet/Inizio:

Den enskilt största förändringen bland partierna är att Sverigedemokraterna tappar 1,5 procentenheter, från 20,5 till 19,0.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/kajmoB/sd-tappar-i-ny-matning--rysare-mellan-blocken
2018-08-17, 14:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Missförstå mig rätt. Jag hoppas innerligt att Sentio gjort bort sig i denna mätning och att siffran för SD är helt uppåt väggarna. Ingen skulle bli gladare än jag. Men du kan inte säga att det är en mätning? Sifo, Demoskop och Inizio samt ett stillastående Novus. Det är väl mer än en mätning?

Nu har jag i stort sett noll tilltro till bl a Sifos och Inizios siffror, riktiga skitinstitut, men som trend kan de ge en viss vägledning. Ökning eller sänkning... Men som jag sa i mitt tidigare inlägg, vill jag invänta Yougovs mätning på onsdag först.
Jag tycker inte att instituten är jämförbara, utan jag tittar hellre på samma institut över tid. Därför kan man tala om enstaka värde.

Sen tror inte jag att Sentio har gjort bort sig, utan redovisar en korrekt siffra utifrån den senaste tidens klimathets. Att förra sommaren var kall är glömt...

Så jag tror siffran var korrekt för den period den fångade, men jag tror inte den är korrekt idag. Bilbrandsfaktorn finns inte med. Den kommer med i nästa mätning.
2018-08-17, 14:41
Medlem
2big4yous avatar
Någon som svarat på YouGov's kommande mätning och vet mellan vilka datum den gjorts?
2018-08-17, 14:42
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
https://www.dn.se/nyheter/politik/dnipsos-kd-klarar-sparren-for-forsta-gangen-pa-over-ett-ar/
DN/Ipsos: KD klarar spärren för första gången på över ett år

S 24.9 (+0.8)
SD 19.0% (-1.5)
M 17.7% (-1.4)
C 10.1% (-/-)
V 9.5% (-/-)
MP 6.1 (+1.9)
L 5.9 (6.2)
KD 4.0 (+1.3)
F! 1.0 (-1.1)

Ipsos har under perioden 7-16 augusti intervjuat 1.883 röstberättigade väljare, varav 879 via telefon och 1.004 via digitala intervjuer. Av dessa har 1.639 uppgett partisympati.

Pre-bilbärnderna de också
Blir intressant att kolla på post-bilbränderna mätningarna n

Hmm... blöder SD till KD? Verkar i så fall oerhört märkligt. Vart har moderaterna flytt? Till KD? Var har i så fall SD tappat? Till Löfven? Knappast.

Sentio och Ipsos senaste mätningar är rätt tuffa att få full grepp om. I synnerhet om man jämför med gårdagens Novus. Hela havet stormar... Hur f-n har väljarströmmarna gått egentligen? Alla tre institut pekar åt olika håll. Vem har tagit vem?

Edit: L saknades ovan så jag la till den.
Senast redigerad av Smoothman 2018-08-17 kl. 14:45. Anledning: Edit
2018-08-17, 14:42
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi

Det är inte så det fungerar. Utan mer sannolikt så här:

SD --> sjuklövern utom MP --> MP

SD:s klimatskepticism kan i kombination med den extrema sommaren drivit SD-väljare från SD till sjuklövern (utom MP). Samtidigt som den extrema sommaren har drivit väljare från övriga sjuklövern till MP.

Det är alltså inte samma väljare. Men detta påverkar alla riksdagspartier på olika sätt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in