2018-08-17, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du har helt rätt, jag skulle över huvud taget inte kunnat dra någon slutsats av den bilden - särskilt inte den du gör.
Men snälla?! (förstår iofs inte varför jag gör alltmer uppgivna försök att förklara för dig)

OnT: Om en vuxen kvinna och som har tre barn och som INTE är anställd av ett stort koreanskt elektronikföretag, hon ändå taggar en bild föreställande tre mobiler på ett bord, med taggen #Samsung, då står det i min bok, den som handlar om social mognad, att den kvinnan har en bit kvar.
Citera
2018-08-17, 12:40
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Men snälla?! (förstår iofs inte varför jag gör alltmer uppgivna försök att förklara för dig)

OnT: Om en vuxen kvinna och som har tre barn och som INTE är anställd av ett stort koreanskt elektronikföretag, hon ändå taggar en bild föreställande tre mobiler på ett bord, med taggen #Samsung, då står det i min bok, den som handlar om social mognad, att den kvinnan har en bit kvar.

Hur kan du ens göra den kopplingen?
Att hon är socialt omogen för att hon lägger upp en bild på tre mobiler?
Skrev du en självbiografi?
Citera
2018-08-17, 12:43
Medlem
Citat:

OK. Vi tolkar information olika. Nog så.
Citera
2018-08-17, 12:47
Medlem
Jag tycker admin kan rensa tråden nu. Sällan har man skådat sådan desperation.... håll er till ämnet! Vissa leker psykologer och jag hoppas att vederbörande inte har det som yrke.
Det finns några trovärdiga såsom MV, s.holmes och några till.
På tal om mobiltelefonen, antingen har man hittat den eller inte. OM den är hittad så är det INGET som säger att den är hittad i Vivallaskogen. Den kan lika gärna vara funnen i GM trädgård....eller i en brunn tex
Citera
2018-08-17, 12:52
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Jag tror inte MV hade delat uppgiften om flyktvägen om det finns risk att det skadar utredningen. MV vill som oss andra att detta klaras upp och mördaren döms.
Det finns säkert vittnesuppgifter som ligger till grund för att de räknat ut flyktvägen. Jag tror inte att polisen hittar på detta och släpper uppgifter på FB för att se om någon hör av sig. Det vore oerhört klantigt då de vittnesuppgifterna blir värdelösa i en framtida rättegång
Jag ställer mig nog lite frågande till att just den här nyligen framlagda hypotesen om "flyktvägen" verkligen skulle komma från polisen. Har lite svårt att tänka mig att man skulle göra sig sådana krumbukter för att klämma in just SD i händelseförloppet, särskilt som man inte tycks ha kunnat hitta någon koppling alls mellan honom och brottet.
Senast redigerad av Draifos 2018-08-17 kl. 13:10.
Citera
2018-08-17, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Hur kan du ens göra den kopplingen?
Att hon är socialt omogen för att hon lägger upp en bild på tre mobiler?
Skrev du en självbiografi?
Tja, om du ger mig en förklaring på hur LW tänkte med taggen #Samsung så lovar jag att lyssna noga.

Inte tror/trodde väl LW att folk inte kan känna igen en Samsung-mobil, så gissningsvis var hon lite glad(?) över att hon på sin arbetsplats betrotts med att få bruka en Samsung av då senaste modell. Denna sin glädje ville hon sprida. Det är min tolkning.

Den min tolkning gör att jag i det ser LW som ett bländat barn, ledsen att säga det. Lite omogen. Socialt.
Citera
2018-08-17, 13:11
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Tja, om du ger mig en förklaring på hur LW tänkte med taggen #Samsung så lovar jag att lyssna noga.

Inte tror/trodde väl LW att folk inte kan känna igen en Samsung-mobil, så gissningsvis var hon lite glad(?) över att hon på sin arbetsplats betrotts med att få bruka en Samsung av då senaste modell. Denna sin glädje ville hon sprida. Det är min tolkning.

Den min tolkning gör att jag i det ser LW som ett bländat barn, ledsen att säga det. Lite omogen. Socialt.

Det är nog svårt kan jag tycka, att dra så många slutsatser alls. Hon kan vara barnslig (vilket hon skämtar om i annan bildtext), men det kan även vara med glimten i ögat något slags internt skämt om att jobbet (som närstående följare vet om) tidigare bara haft några klumpiga ”billigtelefoner” och nu minsann kostat på sig något dyrare Samsung. Typ en känga åt f d arbetsplatsen hon tillfälligt gästspelar på igen. Bara en spekulation. Sedan, hon är ju född i Korea och kan ha skämtargumenterat innan med kompisar om Samsungs överlägsenhet bara därför (Samsung är gigantiskt där – inte bara ett teknikföretag i svensk bemärkelse , svårt att förstå utan koppling till landet skulle jag tippa). Summerat: svårt att tolka bild med lite vetskap om kontext.

Men nog om detta innan jag retar upp någon som retar upp sig på oss amatörpsykologer. 😏

Tillbaka till detta med eventuellt yppandeförbud och vänners uttalande att folk borde hålla tand för tunga. Kan vi hjälpas åt att sätta in dessa uttalanden i Honan6s sammanfattning av händelseförlopp? Det skulle hjälpa upplever iaf jag.
Citera
2018-08-17, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag ställer mig nog lite frågande till om just den här hypotesen om "flyktvägen" verkligen kommer från polisen. Har lite svårt att tänka mig att man skulle göra sig sådana krumbukter för att klämma in just SD i ett scenario, särskilt som man inte tycks ha kunnat hitta någon koppling alls mellan honom och brottet.

Den "hypotetiska" flyktvägen som tecknats är lika intressant Oavsett vem som sprungit den. Efter den testrundan har polisen uppskattade tidpunkter när en GM kunnat vara synlig efter den vägen och var. Uppenbarligen är det observationer som kommit polisen till handa samt spår som stödjer den sträckan. Nu har man mer exakta tidpunkter att efterfråga information om, från de bostäder som ligger efter den aktuella sträckan. Och de som rört sig inom det området.

Målet är densamma som hela tiden att få tag i gärningsmannen. Så länge möjligheterna ökar desto närmare målet kommer polisen.
Citera
2018-08-17, 13:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det finns en uppenbar risk att "hjälpa till-vittnen" hör av sig senare, efter att man genom läckor har fått veta vilka "pusselbitar" som fattas för att kunna koppla den utpekade till brottet. I t.ex. da Costa-fallet dök flera märkliga vittnen (bl.a. fotohandlarparet, hundtanten, poliskvinnan och dagboksvittnet) upp tre-fyra år senare, efter att detaljer om brottet hade läckt till media. Utifrån de här vittnesuppgifterna ordnades sedan en skenrättegång mot två oskyldigt utpekade.

Nej, ingenting tyder på att det finns vittnesmål som är besvärande för SD. Hade det funnits något konkret som talade för att just han skulle vara gärningsmannen så hade det naturligtvis redan läckt ut. Det verkar ju finnas flera källor inom polisen som har ett genuint intresse av att förmedla just en sådan bild.

Ja, du ser problemen. Det är lätt hänt att minnesbilder färgas av den föreställning man redan har om hur brottet har gått till, och om vem som enligt polisen skall anses vara GM

Nej, eventuella läckor gör nog varken från eller till nu. Tunnelseendet i den tidiga fasen av utredningen saboterade nog varje möjlighet att klara upp brottet.

Det var ju utifrån läckornas eventuella skade- effekter vi utgick?
Och att en "läcka" om tänkt flyktväg skulle ha någon skada i det här läget, tror jag inte efter två månader.

Att det skulle bero på de skador det tunnelseende som utredningen enligt dig skulle ha haft, vet vi inget om.Vi vet inte vilka andra de har utrett, vilka alibin de har, vilka bevis som finns.

Hur vet du att man inte utrett och kollat andra personer som funnits runt om LW? Att de inte kollat upp det som skulle kunna visa att mgm inte är skyldig?

Jag tänker så här:

Det är inte bara en lag som säger att man ska utreda objektivt och även kolla upp sådant som kan vara den misstänka till fördel, utan det ligger ju även i åklagarens "eget" intresse att man kollat upp om det kan finnas andra alternativa gärningsmän.

Det är väl standard (nummer ett ) att försvaret vid en eventuell rättegång går igenom varenda lucka, varenda tvivel som kan finnas att så på att klienten kan vara oskyldig. Det ska ju var utom rimligt tvivel...

Så ett tunnelseende hos åklagaren måste vara hennes största fiende. Hon vill inte att mgm kommer med Mållgan och slipper undan. Eller något annat som visar att mgm inte är skyldig. T ex främmande DNA som inte kollats upp. Eller fingeravtryck, eller samtal, digitala spår, ett vittne... Allt detta måste elimineras.

Alla Mållgor måste ha blivit undansopade först.

Och om en ny Mållga dyker upp har man utrett grundligt så att den Mållgan också kan sopas undan. Eventuellt måste kompletternade undersökningar och förhör göras. Det är vad jag hoppas på nu.

Det är vad jag tror och hoppas kommer att ske i denna utredning. Man har inte råd med fler misslyckande.

Tror inte på det tunnelseende du pratar om.
Man har helt enkelt noll råd med det i detta läge.
Citera
2018-08-17, 13:24
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Den "hypotetiska" flyktvägen som tecknats är lika intressant Oavsett vem som sprungit den.
Nej, "flyktvägen" är designad för SD. Vem annars skulle springa till just hans hus efter brottet?
Citera
2018-08-17, 13:35
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Att det skulle bero på de skador det tunnelseende som utredningen enligt dig skulle ha haft, vet vi inget om.Vi vet inte vilka andra de har utrett, vilka alibin de har, vilka bevis som finns.

Hur vet du att man inte utrett och kollat andra personer som funnits runt om LW? Att de inte kollat upp det som skulle kunna visa att mgm inte är skyldig?
Jag bygger min bild av utredningen på tidningsartiklarna om fallet, och på inläggen här i tråden från användare som anser sig ha källor med insyn i utredningen. Om det som skrivs stämmer så finns det inget tvivel om att polis och åklagare mycket ensidigt riktade in sig mot SD redan från början.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är inte bara en lag som säger att man ska utreda objektivt och även kolla upp sådant som kan vara den misstänka till fördel, utan det ligger ju även i åklagarens "eget" intresse att man kollat upp om det kan finnas andra alternativa gärningsmän.

Det är väl standard (nummer ett ) att försvaret vid en eventuell rättegång går igenom varenda lucka, varenda tvivel som kan finnas att så på att klienten kan vara oskyldig. Det ska ju var utom rimligt tvivel...
Tunnelseende är naturligtvis inget man väljer. Det är något man drabbas av.
Tunnelseende kan exempelvis avse ett kriminalfall där poliser i så hög grad ägnar sig åt en misstänkt att de konstruerar och tillrättalägger rättsfallet i förväg och därigenom inte tar i beaktande vad som talar emot deras hypotes.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tunnelseende
Senast redigerad av Draifos 2018-08-17 kl. 13:42.
Citera
2018-08-17, 13:38
Medlem
Moralensväktare: Vägen till fälld för gärningsmannen är mycket kort, det finns otaliga misstag som denna har gjort i hopp om att vara smart och tro sig kunna lura polisen.
Men eftersom det inte gick vägen så kommer pusslet falla på plats bara man får ihop dom avgörande bitarna.
Då kommer det som en chock för närmaste anhöriga som inte kunde lämna några avvikande uppgifter i polisförhör.
Men polisen visste redan vid förhören att man inte berätta hela sanningen utan att lämna ut några avgörande bevis utan det kommer användas när man plockar in gärningsmannen nästa gång och då blir det avgörande för tingsrätten.[/quote]

Intressant! Från Moralensväktare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in