2018-08-17, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78

Din andra fråga: Jag tycker att det är konstigt att inte nån av "LW-folket" har sagt minsta lilla nånting här i tråden om hennes [ev] många mobilnnummer. Fungerar kanske åkl:s yppandeförbud? Att LW under en period satt med 3 st mobiler har hon själv avslöjat genom ett, i mina ögon, lite barnsligt bildupplägg. Ville hon verka märkvärdig, eller var det bara ett utslag av den bilddiarré många demonstrerar på sociala medier? I så fall en bilddiarré hennes anhöriga här kan se hur vi, nyfiket och mindre smakfullt, plockar ner till minsta mikrob.

Det var ett foto från hennes fd arbetsplats där man precis fått nya telefoner!
Citera
2018-08-17, 09:55
Bannlyst
JG,s telefoner från JG,s geo konto

Ville JG vara märkvärdig här tro?
Barnslig ?

http://forumbilder.se/H7PTD/5041c9e4-6046-4110-bff2-8728707874f5

Citat:

Din andra fråga: Jag tycker att det är konstigt att inte nån av "LW-folket" har sagt minsta lilla nånting här i tråden om hennes [ev] många mobilnnummer. Fungerar kanske åkl:s yppandeförbud? Att LW under en period satt med 3 st mobiler har hon själv avslöjat genom ett, i mina ögon, lite barnsligt bildupplägg. Ville hon verka märkvärdig, eller var det bara ett utslag av den bilddiarré många demonstrerar på sociala medier? I så fall en bilddiarré hennes anhöriga här kan se hur vi, nyfiket och mindre smakfullt, plockar ner till minsta mikrob.
Senast redigerad av Banannn 2018-08-17 kl. 10:00. Anledning: Tilägg
Citera
2018-08-17, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Måste erkänna att jag inte fattar vad Du menar med "track-record"...
Det jag menar är att polisen får uppslag från de lite längre från LW och som inte förhörts och som kommer med en och annan tanke här... mycket folk inblandat... geo, kyrkan och LW:s jobb.
Med Örebropolisens "track-record", alltså deras hittillsvarande hanterande av LW-ärendet, så har de en del att kunna vara generade över. Se nedan.

(1) det dröjde 5 dygn innan man hittade LW trots att hon låg ett par stenkast från sitt hem
(2) man lyckas få media att skriva att det är ett människorov baserat på svartsjuka
(3) man anhåller snabbt SD men tvingas sedan släppa honom för att några dagar senare än en gång anhålla honom och försöka få honom häktad på 'sannolika skäl' men misslyckas (dessutom 2 ggr, ett rekord i sig) och fortf, efter 3 månader, är han ansedd som MGM.
(4) under "människorovsfasen" befinner sig ansv utredare på semester
(5) ledningen för utredningsgruppen gällande LW tvingas offentligt under förödmjukande former bort
(6) mycket talar för att det trots påbjuden utredningssekretess ÄNDÅ läcker från Örebropolisen

Jag kan fortsätta, men jag tror att ovanstående punkter räcker för att gemene man och kvinna bör kunna hålla sig för skratt. Detta är inget annat än en skandal, den saken är klar! Återstår att se HUR stor skandalen så småningom kommer att bedömas vara.
Missgreppen ovan kommer inte att kunna överskylas även om Örebropolisen nångång i framtiden lyckas få en person gripen och dömd.
Alla mordoffer skall behandlas lika vad gäller utredningsattityd och -resurser, men här har vi en mördad trebarnsmamma, så tacka hum-hum för att jag är på krigsstigen!
Citera
2018-08-17, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tell me the news.. *sigh*

Och exakt vem, om inte LW, var det som lade upp den bilden med en lite pueril kommentar?
Mållgan?
Citera
2018-08-17, 11:12
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, här ser man ju ett problem med läckorna från polisutredningen. Skulle det nu träda fram ett vittne som anser sig ha sett någon springa utefter den hypotetiska flyktvägen under mordkvällen så är ju ett sådant vittnesmål exakt noll värt.

Med tanke på hur uppmärksammat detta mål varit i inte bara lokalpressen utan även i rikspressen, då vore det väl konstigt om vittnet kommer med sin vittnesmål två månader efter dådet? Om vittnet inte hört av sig ännu, hur ska du då få fatt på vittnet om det inte bor i området? Och bor du i området har man väl knackat dörr och haft förhör och eventuella vittnen kan inte ha missat att det skett ett mord i grannskapet.

Kanske man redan har vittnesmål om att en person setts utefter den tänkta flyktvägen? Det kanske redan är en del av bevisningen som får utredningen att tro detta?

Dessutom, om du sett någon "fly" utefter den tänkta flyktvägen utefter motorvägen, hur ska man få fatt på det vittnet flera månader efter mordet? Ännu svårare är det att minnas flera månader efter vilken dag det var? Vittnesmålet kommer att bli mer eller mindre "värdelöst" i en rättegång, det är vad jag misstänker, pga av att det förflutit för lång tid mellan observation och rapport. Inte bara pga att någon kan fabricera.

Tror inte att denna läcka kan förstöra något efter så här lång tid.
Citera
2018-08-17, 11:25
Medlem
Citat:
Tell me the news.. *sigh*

Och exakt vem, om inte LW, var det som lade upp den bilden med en lite pueril kommentar?
Mållgan?

Jaha ...?
Citera
2018-08-17, 11:51
Bannlyst
Citat:

Helt rätt.
Texten under fotot på telefonerna. Gästspel på gamla arbetsplatsen. Nya telefoner. Bland annat #vihjälpsåt #nova #kaptenen #kulpåjobbet #samsung
Citera
2018-08-17, 11:54
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Med tanke på hur uppmärksammat detta mål varit i inte bara lokalpressen utan även i rikspressen, då vore det väl konstigt om vittnet kommer med sin vittnesmål två månader efter dådet? Om vittnet inte hört av sig ännu, hur ska du då få fatt på vittnet om det inte bor i området? Och bor du i området har man väl knackat dörr och haft förhör och eventuella vittnen kan inte ha missat att det skett ett mord i grannskapet.
Det finns en uppenbar risk att "hjälpa till-vittnen" hör av sig senare, efter att man genom läckor har fått veta vilka "pusselbitar" som fattas för att kunna koppla den utpekade till brottet. I t.ex. da Costa-fallet dök flera märkliga vittnen (bl.a. fotohandlarparet, hundtanten, poliskvinnan och dagboksvittnet) upp tre-fyra år senare, efter att detaljer om brottet hade läckt till media. Utifrån de här vittnesuppgifterna ordnades sedan en skenrättegång mot två oskyldigt utpekade.

Citat:
Kanske man redan har vittnesmål om att en person setts utefter den tänkta flyktvägen? Det kanske redan är en del av bevisningen som får utredningen att tro detta?
Nej, ingenting tyder på att det finns vittnesmål som är besvärande för SD. Hade det funnits något konkret som talade för att just han skulle vara gärningsmannen så hade det naturligtvis redan läckt ut. Det verkar ju finnas flera källor inom polisen som har ett genuint intresse av att förmedla just en sådan bild.

Citat:
Dessutom, om du sett någon "fly" utefter den tänkta flyktvägen utefter motorvägen, hur ska man få fatt på det vittnet flera månader efter mordet? Ännu svårare är det att minnas flera månader efter vilken dag det var? Vittnesmålet kommer att bli mer eller mindre "värdelöst" i en rättegång, det är vad jag misstänker, pga av att det förflutit för lång tid mellan observation och rapport. Inte bara pga att någon kan fabricera.
Ja, du ser problemen. Det är lätt hänt att minnesbilder färgas av den föreställning man redan har om hur brottet har gått till, och om vem som enligt polisen skall anses vara GM

Citat:
Tror inte att denna läcka kan förstöra något efter så här lång tid.
Nej, eventuella läckor gör nog varken från eller till nu. Tunnelseendet i den tidiga fasen av utredningen saboterade nog varje möjlighet att klara upp brottet.
Senast redigerad av Draifos 2018-08-17 kl. 12:31.
Citera
2018-08-17, 12:01
Medlem
Citat:
Jaha ...?
Med det där tror jag att du undrar över...?
Ja, vadå?

Om du inte på egen hand kan dra slutsatsen att LW med sin bilduppläggning har uppvisat en lite lätt omogen fäbläss för mobiltelefoner generellt, så kan jag inte hjälpa dig.

Så OM vi tänker oss att LW även privat har älskat att ha mer än en lur i handen/ fickan/ ryggan, så vore det väl konstigt om inte hennes vänner skulle veta om de andra numren, alltså extramobilernas. Det var 'Honan6' som väckte frågan, så det är alltså i första hand till den postaren jag vänder mig här.

Edit: Jag vill i nuläget inte börja spekulera i att LW av "praktiska skäl" kunde tänkas ha en mobil per pågående relation, men vad jag? Inte ett dugg.
Senast redigerad av Carinah78 2018-08-17 kl. 12:06.
Citera
2018-08-17, 12:04
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ok. En tydligare uppdelning är kanske "den tidigare spaningsledningen" resp. "den nuvarande spaningsledningen".

Men visst var det väl den tidigare spaningsledningen som kom fram till det händelseförlopp som MV har förmedlat här i tråden, eller hur?

Läste du ens vad jag skrev?
Enligt mig så kommer det händelseförlopp som MV förmedlat ifrån vad du kallar ”den nya spaningslednimgen”.
Du anser inte det och jag anser det.
Citera
2018-08-17, 12:07
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Det finns en uppenbar risk att "hjälpa till-vittnen" hör av sig senare, efter att man genom läckor har fått veta vilka "pusselbitar" som fattas för att kunna koppla den utpekade till brottet. I t.ex. da Costa-fallet dök flera märkliga vittnen (bl.a. fotohandlarparet, hundtanten, poliskvinnan och dagboksvittnet) upp tre-fyra år senare, efter att detaljer om brottet hade läckt till media. Utifrån de här vittnesuppgifterna ordnades sedan en skenrättegång mot två oskyldiga.

Nej, ingenting tyder på att det finns vittnesmål som är besvärande för SD. Hade det funnits något konkret som talade för att just han skulle vara gärningsmannen så hade det naturligtvis redan läckt ut. Det verkar ju finnas flera källor inom polisen som har ett genuint intresse av att förmedla just en sådan bild.

Ja, du ser problemen. Det är lätt hänt att minnesbilder färgas av den föreställning man redan har om hur brottet har gått till, och om vem som enligt polisen skall anses vara GM

Nej, eventuella läckor gör nog varken från eller till nu. Tunnelseendet i den tidiga fasen av utredningen saboterade nog varje möjlighet att klara upp brottet.

Jag tror inte MV hade delat uppgiften om flyktvägen om det finns risk att det skadar utredningen. MV vill som oss andra att detta klaras upp och mördaren döms.
Det finns säkert vittnesuppgifter som ligger till grund för att de räknat ut flyktvägen. Jag tror inte att polisen hittar på detta och släpper uppgifter på FB för att se om någon hör av sig. Det vore oerhört klantigt då de vittnesuppgifterna blir värdelösa i en framtida rättegång
Citera
2018-08-17, 12:17
Medlem
Citat:
Med det där tror jag att du undrar över...?
Ja, vadå?

Om du inte på egen hand kan dra slutsatsen att LW med sin bilduppläggning har uppvisat en lite lätt omogen fäbläss för mobiltelefoner generellt, så kan jag inte hjälpa dig.

Så OM vi tänker oss att LW även privat har älskat att ha mer än en lur i handen/ fickan/ ryggan, så vore det väl konstigt om inte hennes vänner skulle veta om de andra numren, alltså extramobilernas. Det var 'Honan6' som väckte frågan, så det är alltså i första hand till den postaren jag vänder mig här.

Edit: Jag vill i nuläget inte börja spekulera i att LW av "praktiska skäl" kunde tänkas ha en mobil per pågående relation, men vad jag? Inte ett dugg.

Du har helt rätt, jag skulle över huvud taget inte kunnat dra någon slutsats av den bilden - särskilt inte den du gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in