Citat:
Ursprungligen postat av
Snowier
Ja okej, tänkte inte att det skulle vara så många subgrupper. Är ju bara några få vårdrelatetade kurser i programmet men då klämmer de alltså in väldigt mycket på de poängen.
Hur som så är ju gymnasienivå iaf inte särskilt avancerat, om man inte har supersvåra problem så borde det inte vara någon konst att ta sig igenom. Det är väl inget som säger att han inte haft extra stöd heller, eller väldigt mycket hjälp från förälder om nu ena föräldern var läkare.
Man kan ju också vara väldigt duktig på att memorera och plugga in saker även om man skulle ha någon autismspektrumstörning.
Jag har koll på vad programmet innebär och det är rakt inte a walk in the park när det kommer till de ämnen jag återgett även om jag inte är undersköterska. Det är därför jag ifrågasätter diskussionerna kring hans intellekt om då han är på näst sista termin när det här inträffar.
För övrigt håller jag med dig - jag tror nog han kan ha haft en hel del stöd hemifrån. Oavsett är inte mamma med på lektionerna eller vid tentor.
Vad det anbelangar autism så kan de således vara tillräckligt intelligenta men vara helt tappade på andra områden relaterat till att hantera emotioner, läsa signaler, socialt samspel osv.