2018-08-17, 10:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Svårt tror jag att "extrapolera" en sån lokal nedgång till riksplanet. Göteborgarna är pissarga på lokala grejer som nån trafikled och sånt. Ingenting som rikssossarna driver då dom ägnar sig åt bögerivurm och identitetspolitik på nationell nivå.

Man kan ju älska bögerivurm och allas lika värde och samtidigt vara emot en motorväg. Det är inte en direktbiljett till SD eller ens något annat 7K-parti på riksplanet. S pollar 14% lokalt, och 22-24% på riksplanet. Hade det korrelerat hade det redan synts mer på riksplanet är jag övertygad om.

Socialdemokrater är hycklare av rang. Man kan ha "allas-lika-värde" och bögerivurm och identitetspolitik på behörigt avstånd, men inte nära en själv. Nu kom trafikleden för nära hemma för många Göteborgare.

Det handlar inte om att extrapolera något utan mer om att om man är pissarg på sossarna på det lokala planet smittar det av sig. Människor är inte 100% rationella och särskiljer vad man är förbannad på utan generaliserar rätt ofta. Som du säger, socialdemokrater är hycklare av rang. Att det sedan inte är givet vilka som får dessa röster är en helt annan fråga.
2018-08-17, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 50bomb
Sossarnas ledare i Göteborg Ann-Sofie Hermansson uttalar sig;

– Jag tror att vi underskattas och att Demokraterna samtidigt överskattas. Jag vet att vi ligger bättre till, det kan jag säga med stor säkerhet. Många kommer att bli förvånade, säger hon.

Om hon så säkert kan uttala sig såhär måste det väl innebära att sossarna har tillgång till andra siffror som inte är offentliga? Kan dom ha gjort en egen opinionsundersökning?

Hon ljuger så hon tror det själv. Stackaren lever i förnekelse. Det är hennes förhoppningar och känslor som styr.

Demokraterna eller SD (nu efter bilbränderna) kommer bli klart största parti i Göteborg. S och M är inte på banan.
2018-08-17, 13:07
Medlem
Gizurs avatar
Någon som har tillgång till Nyheter Idag? Det har kommit en ny mätning från Sentio i dag, nämligen:

https://nyheteridag.se/plus/sentio-augustispecial-har-ar-partiet-som-far-en-kalldusch/
2018-08-17, 13:31
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Någon som har tillgång till Nyheter Idag? Det har kommit en ny mätning från Sentio i dag, nämligen:

https://nyheteridag.se/plus/sentio-augustispecial-har-ar-partiet-som-far-en-kalldusch/

Från SD-tråden:
Citat:
Ursprungligen postat av protector
Moderaterna 19,6 (19,1)
Liberalerna 4,3 (4,6)
Centerpartiet 7,6 (6,9)
Kristdemokraterna 3,8 (2,4)
Socialdemokraterna 22,5 (21,1)
Vänsterpartiet 10,6 (12,6)
Miljöpartiet 4,7 (3,9)
Sverigedemokraterna 21,8 (25,5)
Fi 1,7 (1,2)
Piratpartiet 1,0 (1,0)
Medborgerlig samling 0,7 (0,1)
Övriga 1,7 (1,5)
2018-08-17, 13:56
Medlem
Hogdals avatar
Sentio ökar spänningen!

KDs ökningar är på riktigt, det finns stöd för den i andra mätningar. SDs fall är också på riktigt, dock frågetecken för storleken, jag tror sentios nästa mätning korrigerar för en del av fallet. SD är sin egen värsta fiende. Att börja raljera över den varma sommaren och att kritisera EU lockar inga väljare. Är de mer tillbakadragna så gör övriga partier valarbetet åt dem. Jag tror att Jimmie blev lite övermodig efter sin sverigefest hemma i Sölvesborg och behöver sätta sig ner och återgå till ursprungsplanen.

Intressant med KD, ska de lyckas ännu en gång och resa sig på nio? Det såg omöjligt ut för bara ett par veckor sedan, nu inom räckhåll.

Skattningen av C tror jag sentio gör bättre än många andra hus.

Jag sätter ett frågetecken bakom vänsterns tapp till S som denna mätning indikerar.
2018-08-17, 14:28
Medlem
DN/Ipsos 7-16 augusti

S 24.9 (24.1)
SD 19.0 (20.5)
M 17.7 (19.1)
C 10.1 (10.1)
V 9.5 (9.5)
Mp 6.1 (4.2)
L 5.9 (6.2)
KD 4.0 (2.7)
Fi 1.0 (2.1)

Alltså (SD) och (M) minskar en del. (MP) ökar.
2018-08-17, 14:34
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnSanJuro
Hon ljuger så hon tror det själv. Stackaren lever i förnekelse. Det är hennes förhoppningar och känslor som styr.

Demokraterna eller SD (nu efter bilbränderna) kommer bli klart största parti i Göteborg. S och M är inte på banan.

Jag tror göteborgare ochså är ganska trötta på lokala sd, för det har varit idel bråk och uteslutningar i sd-göteborg den här mandatperioden, så därav anledningen att dom inte har högre siffror, men det är klart att bilbränderna kan gör att dom får lite bättre, men att sd inte får speciellt höga siffror i Göteborg har dom till största del att skylla sig själva.
2018-08-17, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
DN/Ipsos 7-16 augusti

S 24.9 (24.1)
SD 19.0 (20.5)
M 17.7 (19.1)
C 10.1 (10.1)
V 9.5 (9.5)
Mp 6.1 (4.2)
L 5.9 (6.2)
KD 4.0 (2.7)
Fi 1.0 (2.1)

Endast 1,8 kvar till övriga verkar mer än lovligt "knasigt". Med de gav väl inte dem de frågade alternativen AfS, MED, PP.

Mätningarna som kommer nu är nog inte så lite förvirring och kanske manipullation med solklart mest präglade av det svarta hålet, alla de som inte vill svara.
2018-08-17, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Jag tror göteborgare ochså är ganska trötta på lokala sd, för det har varit idel bråk och uteslutningar i sd-göteborg den här mandatperioden, så därav anledningen att dom inte har högre siffror, men det är klart att bilbränderna kan gör att dom får lite bättre, men att sd inte får speciellt höga siffror i Göteborg har dom till största del att skylla sig själva.

Hur ska man få bukt på massinvandringen om man inte röstar på Sd? Jag tror att de invandringskritiska duckar eller så finns det inga Göteborgare kvar, bara massinvandrade.
2018-08-17, 14:58
Medlem
fluffiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
DN/Ipsos 7-16 augusti

S 24.9 (24.1)
SD 19.0 (20.5)
M 17.7 (19.1)
C 10.1 (10.1)
V 9.5 (9.5)
Mp 6.1 (4.2)
L 5.9 (6.2)
KD 4.0 (2.7)
Fi 1.0 (2.1)

Önsketänkande från OI och DN. Kolla hellre på hur spelare lirar, ex Unibet har SD som favorit till högst procent av rösterna, följt av S och sedan M långt efter.
https://se.unibet.com/betting#event/1002668017
2018-08-17, 15:13
Medlem
Powergirls avatar
Kan konstatera att SD är ordentligt på dekis till min glädje. Moderaterna med sin floskelpelle i spetsen likaså. Ni som omhuldat Senti så mycket och höjt dem till skyarna inser ni inte att de åker berg o dalbana. Inte underligt föresten när de kommer från Norge.
2018-08-17, 15:57
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Endast 1,8 kvar till övriga verkar mer än lovligt "knasigt". Med de gav väl inte dem de frågade alternativen AfS, MED, PP.

Mätningarna som kommer nu är nog inte så lite förvirring och kanske manipullation med solklart mest präglade av det svarta hålet, alla de som inte vill svara.
Varför skulle det vara knasigt? Låter väl rimligt att dessa småpartier skrapar ihop några tiondels procent var. Att "övriga" åker upp och ner i mätningarna beror på att få anger det och att felmarginalen blir förhållandevis stor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in