2018-08-16, 20:30
Medlem
docentdisciplins avatar
Hm... avståndet mellan S och SD i Göteborg är bara 4% enheter, finns väl risk eller chans beroende på vilket politiskt läger man tillhör att S går in som 5.e största parti. Det vore en skräll.
2018-08-17, 07:57
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av docentdisciplin
Hm... avståndet mellan S och SD i Göteborg är bara 4% enheter, finns väl risk eller chans beroende på vilket politiskt läger man tillhör att S går in som 5.e största parti. Det vore en skräll.
Nja, det är ändå en slags fortsättning på en kraftigt nedåtgående trend för S i Sveriges näst största kommun Här är valresultaten från kommunalvalet i Göteborg sedan 2006:

2006: 36,0%
2010: 29,4%
2014: 22,4% (här blev man endast knappt största parti, bara några tiondels procent mer än M)

Därför är det inte så förvånande om de nu hamnar kring 14-15% och blir 4e eller femte största parti i Göteborg i år, det är en långsiktig trend nedåt vi ser för det forna storpartiet.
2018-08-17, 08:23
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Hur mycket tror ni senaste veckans händelser påverkat opinionen? Görs det några fler mätningar innan valet?
(Tänker på bilbränderna samt fallet med den muslimska kvinnan som vägrade skaka hand
2018-08-17, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glenn-Matthews
Hur mycket tror ni senaste veckans händelser påverkat opinionen? Görs det några fler mätningar innan valet?
(Tänker på bilbränderna samt fallet med den muslimska kvinnan som vägrade skaka hand
Jag tror det handlar mer om Västlänken (tågtunneln under Göteborg) och korruptionen inom Socialdemokratin och statsförvaltningen i Göteborg, som har resulterat i att det lokala partiet Demokraterna gått framåt.

Bränder och islam tror jag har mindre betydelse för Demokraternas framgångar. Däremot gynnar det säkert SD som ju har mer konkurrens i Göteborg i och med att Demokraterna fångar upp många väljare som är missnöjda med S och M.
2018-08-17, 08:37
Medlem
Glenn-Matthewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P71
Jag tror det handlar mer om Västlänken (tågtunneln under Göteborg) och korruptionen inom Socialdemokratin och statsförvaltningen i Göteborg, som har resulterat i att det lokala partiet Demokraterna gått framåt.

Bränder och islam tror jag har mindre betydelse för Demokraternas framgångar. Däremot gynnar det säkert SD som ju har mer konkurrens i Göteborg i och med att Demokraterna fångar upp många väljare som är missnöjda med S och M.
Det är en intressant tillväxt för Demokraterna i gbg. De är helt nya för mig, måste nog läsa på lite om de. Vart på kartan står de sig ungefär?

Gällande min fråga, sett nationellt. Hur tror du det påverkar?
2018-08-17, 08:57
Medlem
Citat:
Det är en intressant tillväxt för Demokraterna i gbg. De är helt nya för mig, måste nog läsa på lite om de. Vart på kartan står de sig ungefär?

Jag är inte heller så insatt i Demokraterna. Deras ledare är före detta Moderat vilket väl kan ge en fingervisning om vart de står i övriga frågor. Men som sagt, Demokraterna rider på ett starkt missnöje över hur det politiska etablissemanget har kört över göteborgarna när det gäller förvaltning och utveckling av deras egen stad.

Det jag tycker är intressant med brandattentaten är hur snabba vänstern var med att lansera konspirationsteorier. Vänstern antydde att bränderna var anlagda av högerextremister och rasister för att gynna nationalistiska partier inför valet.

Detta har polisen i Göteborg helt avfärdat. Det var inget politiskt dåd, utan en ordningsstörande aktion från kända kriminella element som inte gillar att allmänheten (folket som bor där) lägger sig i deras förehavanden. Det var alltså ingen slump att man gav sig på hederliga oskyldiga människor och eldade upp deras bilar. Det var fullt medvetet - man ville sända en signal till de boende att sluta lägga sig i, och sluta hjälpa polisen.

Detta borde även på nationell nivå gynna de partier som vill se hårdare tag mot kriminella.
2018-08-17, 09:19
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:

Demokraterna är väl bara ett Göteborgsfenomen som inte ens ställer upp nationellt? Rakt av ett missnöje mot Göteborgssosseriet.
2018-08-17, 09:42
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Demokraterna är väl bara ett Göteborgsfenomen som inte ens ställer upp nationellt? Rakt av ett missnöje mot Göteborgssosseriet.

Jo men de göteborgarna som är så missnöjda med sossarna kommer sannolikt inte vara speciellt benägna att välja i riksdagsvalet heller så vi kommer säkert få se en betydande nedgång även där.
2018-08-17, 09:56
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jo men de göteborgarna som är så missnöjda med sossarna kommer sannolikt inte vara speciellt benägna att välja i riksdagsvalet heller så vi kommer säkert få se en betydande nedgång även där.

Svårt tror jag att "extrapolera" en sån lokal nedgång till riksplanet. Göteborgarna är pissarga på lokala grejer som nån trafikled och sånt. Ingenting som rikssossarna driver då dom ägnar sig åt bögerivurm och identitetspolitik på nationell nivå.

Man kan ju älska bögerivurm och allas lika värde och samtidigt vara emot en motorväg. Det är inte en direktbiljett till SD eller ens något annat 7K-parti på riksplanet. S pollar 14% lokalt, och 22-24% på riksplanet. Hade det korrelerat hade det redan synts mer på riksplanet är jag övertygad om.

Socialdemokrater är hycklare av rang. Man kan ha "allas-lika-värde" och bögerivurm och identitetspolitik på behörigt avstånd, men inte nära en själv. Nu kom trafikleden för nära hemma för många Göteborgare.
2018-08-17, 09:59
Medlem
Sossarnas ledare i Göteborg Ann-Sofie Hermansson uttalar sig;

– Jag tror att vi underskattas och att Demokraterna samtidigt överskattas. Jag vet att vi ligger bättre till, det kan jag säga med stor säkerhet. Många kommer att bli förvånade, säger hon.

Om hon så säkert kan uttala sig såhär måste det väl innebära att sossarna har tillgång till andra siffror som inte är offentliga? Kan dom ha gjort en egen opinionsundersökning?
2018-08-17, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan

Enligt den här lokala opinionsundersökningen så skulle 28 procent av Demokraternas väljare sympatisera med M på riksnivå. Det skulle vara intressant att veta vad de andra 72 procenten skulle sympatisera med, men det får vi väl aldrig veta.

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/demokraterna-st%C3%B6rsta-parti-klart-st%C3%B6rre-%C3%A4n-m-och-s-1.7711459

Citat:
Med bara veckor kvar till valet visar GP/Sifos senaste lokala väljarbarometer att den politiska kartan i Göteborg kan ritas om kraftigt efter 9 september.

Visserligen är inga förändringar statistiskt säkerställda sedan GP/Sifos väljarbarometer från juni. Men enligt Sifo går det nu att konstatera ställningarna mellan de fyra största partierna, vilket innebär att Demokraterna är på god väg att bli stadens största parti.

I dag skulle 18,9 procent av Göteborgarna rösta på uppstickarpartiet, enligt undersökningen.

"Bekymmersamt läge för M"

Moderaterna, som låg strax före Demokraterna i förra mätningen, är andra största parti i denna mätning med ett stöd på 16,7 procent.

Dessutom sympatiserar 28 procent av väljarna som hade röstat på Demokraterna med Moderaterna på riksnivå, enligt Sifos opinionsmätningar.
2018-08-17, 10:12
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 50bomb
Om hon så säkert kan uttala sig såhär måste det väl innebära att sossarna har tillgång till andra siffror som inte är offentliga? Kan dom ha gjort en egen opinionsundersökning?

Ja, eller så ljuger hon. Det är ju också en möjlighet vars sannolikhet inte är noll.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in