2018-08-16, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Nja. Med tanke på att det "naturliga" felet ligger på *minst* 2pe för ett 13% parti och 1000 intervjude.

Säg att vi har två *perfekta* OU. Den ena kan visa 15% och det andra 11% pga slump trots att de både skulle visa 13% i genomsnitt.

Sentios sista mätning kan visa 28% eller 22% när SD ligger på 25%.

I vanliga fall kollar jag på 3-månaders snitt. Men i vissa "speciella" fall som amnestin/skogsbränderna/bilbränderna blir det svårare än så. Slump? Trend? Tillfällig trend? Kedjereaktion?

Var ju iofs det jag skrev. "de sista mätningarna". Menade då från samma institut.
2018-08-16, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Folk med långt perspektiv och framförallt de som är naturvetare eller allmänt pålästa och intresserade av klimatet har förstås haft delade känslor kring den galna hettan och torkan i sommar. Man har både njutit och badat som en dåre men samtidigt tänkt - vad är detta? vad är det som händer?

Jag tror inte att den ifrågasatta krisberedskapen spelar in så mycket, däremot krimatoro på lång sikt. Många tänker hundra, tvåhundra år framåt och känner oro för framtida barnbarnsbarn osv.

Mp ökar av detta skäl, SD minskar på grund av aningen lojt intresse för klimatet.

Inga konstigheter enligt mig.

Men nu har vi terrorbilbränder med i spelet, dessa multikulturella dårskaper är inte diskonterade i några mätningar ännu.

En annan sak som kan höja SD är partiets till synes mycket trevliga och coola torgmötesturné med artister - och givetvis att det stora självförtroendet i folkrörelsen smittar av sig.

Spännande nu framöver, varje mätning är högintressant.

Min prognos är nu 24% för SD. Jag tror dock att vi har ett svårbedömt mörkertal bland kvinnliga SD-röstare, de är väldigt aktiva på sociala medier. Detta är känns nytt jämfört med 2014.

🇸🇪 Sverigefesten 2018! 🇸🇪

Borde då inte folk med "långt perspektiv" fundera över varför vi förra året hade den kallaste sommaren på 150 år? +2 dåliga somrar i rad innan det.
2018-08-16, 16:18
Medlem
flashbacktrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman

Är hur lugn som helst att SD blir Sveriges största parti i valet den 9 september. Novus kommer inte att underskatta SD mindre än vad Yougov gjorde i förra valet, vilket skulle ge ca 25% i valet. Men bli inte förvånade om det blir mer.

Vilken optimism! nog för att jag tror det också, men vi kanske ska vara lite mer ödmjuka haha. En stabil 2-plats över moderaterna är bra nog, även om förstaplatsen vore ett dröm-scenario.
2018-08-16, 16:30
Medlem
fernebos avatar
Ja det finns såklart flera faktorer som gör att SD underskattas. Den främsta är såklart den att SD-sympatisörer i lägre utsträckning vill uppge sitt partival. Media har aktivt skapat ett klimat i Sverige som har syftat till att få folk att inte rösta på SD. Den tydligaste effekten har istället blivit att många som avser att rösta på dem istället håller helt tyst om det.

Sen så har vi såklart oviljan att ens vilja kompensera för detta. Opinionsinstituten borde faktiskt vara bättre, eftersom det går att kompensera för bortfallet. Dessvärre så styrs även opinionsinstituten av mediamänniskor och tidigare politiskt aktiva som känner en sån avsky för SD att de ägnar sig åt rena önsketänkanden och inte vill kompensera.

Jag tror också att de begår misstaget att tro att SD:s stöd påverkas på samma sätt som för andra partier. Man väger fortfarande in skandaler och ändrat fokus i debatten där man vet att partier normalt påverkas negativt och det är väl det jag tror att vi har sett den senaste månaden när SD tappat några procentenheter. Vi vet dock att SD inte alls påverkas på samma sätt som andra partier. Deras väljare har redan bestämt sig och de som börjat sympatisera med SD stannar i högre utsträckning än sympatisörerna för några andra partier. Det visade ju om inte annat Sifo häromdagen.

Om det skulle vara som så att instituten avsiktligt skulle lägga SD lägre än man vet att de har (vilket naturligtvis inte går att utesluta i tex Inizios fall) så spelar man ett rejält farligt spel. Det finns mängder av potentiella väljare som av taktiska skäl väljer SD. Väljare som egentligen sympatiserar med andra partier, men som pga migrationsfrågan vill att SD ska bli stora och påverka politiken. Det vet vi sen tidigare val. Om SD ligger väl lågt i mätningarna så kan det absolut generera ett ökat stöd för SD. Det kommer också att mobilisera SD och deras medlemmar.

Vad det gäller Novus och dagens mätning så vet vi i varje fall att de med hjälp av nya metoder har försökt pricka rätt när det gäller SD. Torbjörn Sjöström har ju i flera artiklar kritiserat övriga institut för förlegade metoder som gör att man missar SD:s verkliga stöd. Intresset för detta var dock bedövande lågt hos övriga institut. Jag tror absolut att Novus därmed ligger närmare sanningen, men att det även här finns en underskattning.

Mitt stalltips är fortfarande runt 25% för SD och jag tror att de blir störst.
Senast redigerad av fernebo 2018-08-16 kl. 16:36.
2018-08-16, 16:30
Medlem
Engelitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är klart positivt. I de senaste mätningarna från flera institut ligger SD lika med, eller strax över, Moderaterna. Sett till underskattningsfaktorn så får vi förmoda att detta iallafall innebär att SD slår M med hästlängder i valet (minst 4 procentenheter över M blir mitt tips).

Han (Åkesson) bör trycka om igen på prognosen om ytterligare 300.000 "asylanter" de närmaste få åren. Denna prognos är ju så bisarr, så även i ett land helt utan integrationsproblem så hade det ansetts helt sjukt att ta in 3% av befolkningen som nya bidragstagare i utanförskapsområden på några år. Motsvarar att Japan skulle ta in 3.5 miljoner araber, finns inte på kartan. Så detta bör han trycka på: "Massivandringen pågår med oförminskad styrka, trots att 7-klövern vill säga något annat. Vi har gigantiska integrationsproblem redan, och var ska alla dessa nya bo, gå i skola, få sjukvård? Dety motsvarar ett helt nytt Malmö på några få år."

Om SD och Åkesson trycker på detta maximalt de närmaste veckorna, så vinner de valet solklart. Det är deras hjärtefråga, där övriga 7-klövern försöker mörka, och där de kan visa på
att de andra inte alls har "vänt skutan" som de försöker påstå.

Givetsvis ska han slänga upp detta i ansiktet på dem varje gång detr debatt inför större publik, vilket det kommer vara i Tv4 och Svt. . Här finns en chans att komma över 30% om han sköter sina kort rätt. Förutom Sjöstedt, så såg de andra partiledarna ut att vilja sjunka genom marken när detta togs upp. Kristersson kallingar va så bruna att han fick slänga dem efteråt. . Trumma på om detta. 7 klövern har inget försvar mot detta och Lennart och Svea som röstat på S i 50år lär bli helt vansinniga. Här har de slitit röven.av sig i 50 år för stt svenskarna ska ha det bra. . Resultatet:'Svetsaren och Negerfredrik förstör landet på några år. . Och 300000 till är på väg!!!! Att skrämma skiten ur folk med dessa 300000 negrer och araber som ska ha allt gratis. . Att ifrågasätta om Ygeman fick iväg de 80.000 som skulle utvisas. .. Ifrågasätt Afghanamnestin. . Ta upp våldet i förorterna. Skjutningar, bilbränder, hot, narkotaförsäljning.

Jag tycker att Jimmy ska säga ja till EBT:s förslag om kärnkraft. . Just nu importerar vi el från kolkraftverk. . Fråga Fridolin va fan han ska få el ifrån om alla skaffar elbil?

Det enda han ska hålla med Mp om är att Sverige behöver mer närproducerat. .

Vi står inför ett ödesval. SD behöver bli största parti. Sd behöver helst få över 30% annars är det kört med Sverige.
2018-08-16, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
SVT/Novus Augusti 2018

KD 3,0% (-0,2)
M 18,1% (-1,5)
L 5,9% (+0,9)
C 9,6% (+1,2)
MP 5,2% (-0,5)
S 24,3% (+0,5)
V 9,6% (-0,5)

SD 21,6% (+-0)

Övriga 2,8% (+0,1)

SD stabiliseras alltså i Novus och krossar Moderaterna, klart positiv signal.

Skulle Novus ha samma procentuella underskattning i dagens augustimätning som augustimätningen 2014 har SD 30,6%.

Skulle Novus ha samma underskattning i raka, enkla procentenheter som 2014 har SD nu 24,7%

Mätningen diskuteras på SVT morgon nu.

Man diskuterar de usla siffrorna för Moderaterna. Moderaterna går in i valspurten med sitt lägsta stöd sedan Uffe tillträdde.

Även KDs desperata läge diskuteras.

PS.
KD har varit del i att förinta sig självt genom sitt ständiga MENA-asylkramande. Utan massinvandring och utan ett gigantiskt SD hade det funnits bra med rum för KD i väljarbasen. Detta är ett brutalt exempel på svenskars självskadebeteende, sorgligt.

Så bra!

Jag har varit rädd för att SD skulle vara på väg att tappa rätt ordentligt. Nu ligger man still i stället för att minska, och man är näst största parti, klart före Moderaterna. Detta är en fin framgång, enligt mig.

Och skulle SD bli näst största parti i riksdagsvalet så klagar jag inte, även om jag skulle bli ännu gladare om de blev allra störst...
2018-08-16, 16:48
Medlem
Jag tror novus kanske mäter sd bra detta val. Dom mätte sd dåligt i valun 2014 och Sjöström verkade va besviken efter det och skämmas lite. Dom underskattar nog sd lite fortfarande men inte med så mycket kanske 2-3%.
2018-08-16, 17:28
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacktroll
Vilken optimism! nog för att jag tror det också, men vi kanske ska vara lite mer ödmjuka haha. En stabil 2-plats över moderaterna är bra nog, även om förstaplatsen vore ett dröm-scenario.

Nja, tycker mest att det handlar om realism. Om vi tar t ex dagens Novusmätning, är differensen mellan 25% och 21,6% "bara" 3,4 PE. Det motsvarar en underskattning av Novus på ca 15%. Så vad händer om Novus underskattar SD med 20% - vilket inte är osannolikt på något sätt - då motsvarar det med dagens mätning ett SD på 26%. Med 25-26% hamnar vi precis i trakterna kring Yougov och Sentio. Absolut inga fantasisiffror.

Det är möjligt att det kan betraktas som optimism, en del kanske t o m skulle kalla det för dumdristig överoptimism, eller bara rent av korkat? Men jag är hur lugn som helst att SD blir största parti i valet. Kan helt enkelt inte se någon väg där S - med 3,5 veckor kvar till valet - plötsligt skulle få luft under sina vingar, växa och bli största parti. Inte heller hur M med Kristersson i spetsen skulle kunna bli det.

Det kan låta stort och kaxigt med SD som största parti, men då måste man ha i bakhuvudet att både S och M går fruktansvärt dåligt i denna valrörelse. Skulle SD kunna bli största parti om de får 23-24%? Tja, om sossarna fortsätter på den inslagna ökenvägen och moderaternas kräftgång håller i sig då är det kört för dem.
2018-08-16, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobalding
Jag tror novus kanske mäter sd bra detta val. Dom mätte sd dåligt i valun 2014 och Sjöström verkade va besviken efter det och skämmas lite. Dom underskattar nog sd lite fortfarande men inte med så mycket kanske 2-3%.

Novus, precis som Demoskop, är telefonundersökningar. Jag tror man ska ta dom med en stor nypa salt. Dels så har dom väldigt stora bortfall och dels så har dom svårt att nå invandringskritiska röster så träffsäkerheten är förmodligen riktigt usel.

Jag tror att efter valet kommer telefon mer och mer att fasas ut och instituten kommer övergå till webbundersökningar.
2018-08-16, 17:46
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Angående falska och felaktiga mätningar: Jag tror inte att instituten sitter och hittar på godtyckliga siffror, det funkar inte så och det hade läckt ut.

Det som däremot är anmärkningsvärt är att alla vet att SD har underskattats KRAFTIG i mätningar inför de senaste antalet valen. Så det naturliga vore att kommentera detta, eller kompensera för detta. Det är det man inte gör, och det är det som gör det ohederligt.

Om SD får 21% i en undersökning så sitter K-G och kommenterar detta som "jaha titta, SD är ungefär lika stora som Moderaterna, och tävlar om andra plats". Inte ett ord om att SD underskattats med 30% i valen 2006, 2010 och 2014. Då hade han sagt "jaha titta, SD är ungefär lika stora som Moderaterna i denna mätning, men man ska komma ihåg att SD har underskattats kraftigt inför tidigare val. Inget tyder på att det skulle skilja denna gång, så detta kan mycket väl tala för att SD blir största parti.".

Men det säger man naturligtvis inte, eftersom framgång föder framgång. Speciellt att vara största parti har en enorm psykologisk betydelse, eftersom skamfaktorn då minskar dramatiskt. Så K-G gör allt för att prata om att SD ligger på 2:a - 3:e plats fortfarande. Detta är ohederligt.
2018-08-16, 17:58
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Det vore intressant att ta del av resultaten från valkompasserna som SVT mfl har på nätet och använda det resultatet som OU. Och sedan jämföra efter valet för att se hur väl kompassernas utfall stämmer med valresultaten.

Kanske SVT redan har ett facit hur vindarna blåser utan att veta om det?
Kanske andelen vars resultat pekar på SD är för SVT oroväckande hög?

Jag får m klart före SD i kompassen men kommer rösta SD eller MED.
2018-08-16, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Det vore intressant att ta del av resultaten från valkompasserna som SVT mfl har på nätet och använda det resultatet som OU. Och sedan jämföra efter valet för att se hur väl kompassernas utfall stämmer med valresultaten.

Kanske SVT redan har ett facit hur vindarna blåser utan att veta om det?
Kanske andelen vars resultat pekar på SD är för SVT oroväckande hög?

Valkompasser är ju rena bondfångeriet. Aftonbladet ”hjälpte” mig inför valet genom att berätta för mig att mina svar matchade bäst med S Överraskande va?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in