2018-08-16, 13:43
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Novus brukar väl dessutom alltid ligga ett par % för lågt när det gäller SD.

Sentio är dom enda som man kan lita på egentligen när det handlar om SD.

Precis. Novus har en underskattning för Sverigedemokraterna. Men det är ändå bra gjort av dom att inte som andra institut gjort falla för frestelsen att dra ned SD:s siffra en procentenhet eller så. Det lär andra institut få äta upp och korrigera redan i nästa mätning för att inte få en allt för stor underskattning mot Sverigedemokraternas valresultat.

Sannolikt är det Sentio, Yougov och spelbolagen man ska titta på i första hand ja. I andra hand månadssnittet, Novus och möjligen Demoskop beroende på deras kommande mätning.
2018-08-16, 13:54
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Kan nämna att jag är en SD.röstare som inte fått svara på en enda undersökning än. Är ofta inne på Yougov och försöker hitta en OU, om någon svarar på en så får ni gärna skicka PM vilket namn den hade.
2018-08-16, 14:00
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-P
Har haft kontakt med flera svenska medborgare som inte har bott i landet under många år. Dessa har sagt att de idag kommer att rösta på SD. Den största orsaken till detta har de berättat är att numera får inga svenskar lägenheter utan det är bara s. k. flyktingar som får det.

Hörde någon säga att det är rekordfå förstagångsväljare i år. Det borde vara negativt för MP och positivt för SD?
2018-08-16, 14:05
Medlem
ZilverZoddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Precis. Novus har en underskattning för Sverigedemokraterna. Men det är ändå bra gjort av dom att inte som andra institut gjort falla för frestelsen att dra ned SD:s siffra en procentenhet eller så. Det lär andra institut få äta upp och korrigera redan i nästa mätning för att inte få en allt för stor underskattning mot Sverigedemokraternas valresultat.

Sannolikt är det Sentio, Yougov och spelbolagen man ska titta på i första hand ja. I andra hand månadssnittet, Novus och möjligen Demoskop beroende på deras kommande mätning.

Låter som det är nån som sitter och godtyckligt bestämmer vad som skall ut. Funkar nog inte riktigt så.
Ett antal medarbetare inom institutet hade gjort revolt (eller blowed the whistle) om nån "diktator" på en hög stol bestämde att "det där resultatet passar inte vår agenda, vi ändrar på siffrorna"

Man är helt klart olika bra på att göra prognoser men att medevetet publicera felaktiga siffror är bedrägeri och straffbart.
Frågan är då. Är även polis, åklagare, grävande journalister, whistleblowers etc med på denna landsomfattande konspirationen eller är det nåt annat som inte stämmer?
2018-08-16, 14:23
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:

Man bör dock inte helt glömma bort att Novus underskattade SD i valet 2014 med 59% (deras sista mätning före valet).

Nu är jag emellertid helt säker på att Novus trots allt har lärt sig något av sina tidigare misstag och att underskattningen därmed blir mindre. Frågan är dock hur pass mycket mindre den blir?

Även om de lärt sig sin läxa och "bara" underskattar SD med 25% nu, skulle dagens mätning motsvara 27% i valet. Och om Novus skärpt till sig ordentligt, så att deras underskattning blir som Yougovs i förra valet (16%), blir det ändå höga 25% för SD.

Det skulle med andra ord inte förvåna mig det minsta om 21,6% hos Novus i själva verket motsvarar ett valresultat på 25-27% i dagsläget. Räknat med en underskattning på ca 15-25%.

Är hur lugn som helst att SD blir Sveriges största parti i valet den 9 september. Novus kommer inte att underskatta SD mindre än vad Yougov gjorde i förra valet, vilket skulle ge ca 25% i valet. Men bli inte förvånade om det blir mer.
2018-08-16, 14:27
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Stark siffra i Novus för Sverigedemokraterna! 21,6% är riktigt bra att hålla. Bra och med ett institut som inte faller för frestelsen som ett par andra institut gjort där man gjort ändringar efter den tillfälliga agendan som drevs i media i slutet av juli. Det kommer löna sig för Novus i längden att man nu ligger mer rätt än andra institut och ger ett klart mer stabilt intryck och behöver inte korrigera upp SD fullt så mycket som andra institut i slutspurten.

Du hävdar alltså att några institut har haft möte där man bestämt sig för att dra bort ett par procentenheter från SD på grund av att debatten kring klimatet blossat upp i media? Du hävdar alltså att det är skälet till att SD backat något i ett par mätningar och inte att SD-opinionen i verkligheten backat.

Menar du också att mätbolagen sitter och väntar på att gå in i sina mätningar nu på sluttampen och helt iskallt lägga på ett par procentenheter på SD?

Är det det korrekt uppfattat? Eller missförstår jag dig 8711?

🇸🇪 Sverigefesten 2018! 🇸🇪
Senast redigerad av RingRing2014 2018-08-16 kl. 14:31.
2018-08-16, 14:30
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Man bör dock inte helt glömma bort att Novus underskattade SD i valet 2014 med 59% (deras sista mätning före valet).

Nu är jag emellertid helt säker på att Novus trots allt har lärt sig något av sina tidigare misstag och att underskattningen därmed blir mindre. Frågan är dock hur pass mycket mindre den blir?

Är hur lugn som helst att SD blir Sveriges största parti i valet den 9 september. Novus kommer inte att underskatta SD mindre än vad Yougov gjorde i förra valet, vilket skulle ge ca 25% i valet. Men bli inte förvånade om det blir mer.

I det här fallet med Novus tror jag dock det är bra att SVT tagit över som beställare av institutets opinionsmätning. Eftersom SVT ändå har en del krav på sig och inte vill eller kan stå och se hur dummau som helst på valnatten

Men en viss underskattning finns säkerligen kvar. Spelbolagen och dom bästa instituten säger ju omkring 25% så man får ju lita på att det är den nivån som stämmer

Hoppas verkligen du har rätt angående att bli största parti, det är verkligen något att kämpa för som Sverigedemokrat och för Sverigedemokraterna som parti.
2018-08-16, 14:33
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
Du hävdar alltså att några institut har haft möte där man bestämt sig för att dra bort ett par procentenheter från SD på grund av att debatten kring klimatet blossat upp i media? Du hävdar alltså att det är skälet till att SD backat något i ett par mätningar och inte att SD-opinionen i verkligheten backat.

Menar du också att mätbolagen nu sitter och väntar på att gå in i sina mätningar nu på sluttampen och helt iskallt lägga på ett par procentenheter på SD?

Är det det korrekt uppfattat? Eller missförstår jag dig 8711?

Om vissa samarbetar på olika sätt kan inte jag veta. Men det jag menar är att vissa institut som har föråldrade metoder sannolikt har stora problem att mäta Sverigedemokraternas stöd och att få en bas av Sverigedemokrater att göra mätningar kring överhuvudtaget.

Då tror jag att man väger in sådant som frågor som är stora i media, vilka frågor som är viktigast för väljarna med mera och låter det påverka siffrorna, utan att det har någon grund. Det är mer önsketänkande och en agenda i media än verklighet och detta lär man få äta upp om man fortsätter så, då man kommer ligga på tok för lågt mot Sverigedemokraternas valresultat. Det är självsanerande på så sätt, att man inte vill ligga för lågt, få lär alltså dessa institut få höja sina siffror minst lika mycket igen redan i nästa mätning.
2018-08-16, 14:47
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Om vissa samarbetar på olika sätt kan inte jag veta. Men det jag menar är att vissa institut som har föråldrade metoder sannolikt har stora problem att mäta Sverigedemokraternas stöd och att få en bas av Sverigedemokrater att göra mätningar kring överhuvudtaget.

Då tror jag att man väger in sådant som frågor som är stora i media, vilka frågor som är viktigast för väljarna med mera och låter det påverka siffrorna, utan att det har någon grund. Det är mer önsketänkande och en agenda i media än verklighet och detta lär man få äta upp om man fortsätter så, då man kommer ligga på tok för lågt mot Sverigedemokraternas valresultat. Det är självsanerande på så sätt, att man inte vill ligga för lågt, få lär alltså dessa institut få höja sina siffror minst lika mycket igen redan i nästa mätning.

Ok, du tror att flera av mätbolagen höftar från mätning till mätning beroende på vad som trendar i media.

Detta resonemang höjer ju enligt mig inte din trovärdighet i tråden om man säger så.

Men utöver det är du enligt mig en mycket bra inspiratör här i tråden. Mitt tips är att hyvla bort det värsta foliet och fortsätta med din goda och ständiga energiboost.

Men det är bara min egna åsikt, alla tycker olika här inne.

Nu ska jag dra till det lokala torget och snacka med SD. Ska bli kul att se vad det är för lirare. Gör det ni också, det ser bra ut med mycket irl-trafik i SD-stugorna.

2018-08-16, 15:54
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZilverZodde
Låter som det är nån som sitter och godtyckligt bestämmer vad som skall ut. Funkar nog inte riktigt så.
Ett antal medarbetare inom institutet hade gjort revolt (eller blowed the whistle) om nån "diktator" på en hög stol bestämde att "det där resultatet passar inte vår agenda, vi ändrar på siffrorna"

Man är helt klart olika bra på att göra prognoser men att medevetet publicera felaktiga siffror är bedrägeri och straffbart.
Frågan är då. Är även polis, åklagare, grävande journalister, whistleblowers etc med på denna landsomfattande konspirationen eller är det nåt annat som inte stämmer?

Klart det finns personer som använder sina personliga åsikter till att missbruka sitt jobb och sina positioner och negativt särbehandlar personer och partier man inte gillar, det är väl uppenbart? Det är ingen konspiration utan verkligheten.

Säg att man har svårt att mäta Sverigedemokraternas stöd, man har en klen bas och når inte fram till så många på telefon. Varken fler eller färre än vanligt. Då är det nog lätt att anpassa sig efter andra institut och av aktuella frågor som debatteras och hur man tror detta påverkar. Det lär vara många faktorer som påverkar.
2018-08-16, 16:05
Medlem
longbow4ys avatar
Det vore intressant att ta del av resultaten från valkompasserna som SVT mfl har på nätet och använda det resultatet som OU. Och sedan jämföra efter valet för att se hur väl kompassernas utfall stämmer med valresultaten.

Kanske SVT redan har ett facit hur vindarna blåser utan att veta om det?
Kanske andelen vars resultat pekar på SD är för SVT oroväckande hög?
2018-08-16, 16:07
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Fast instituten lär ju inte publicera mätningar utan en uppdragsgivare. Det är inte de själva som publicerar. Eller tror ni att mätningarna dyker upp på YouGovs hemsida oavsett?

Inte riktigt så jag menade klart de vill vill betalt men de tummar nog inte på att de som anger sin partisympati styr och inte några hemliga agendor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in