2018-08-15, 22:30
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Maria Borelius berättade i eftersnacket efter Expressens valdebatt att hon intervjuat någon höjdare på Yougov som berättade hur dom hade förfinat sina metoder efter Brexitvalet med diverse parametrar avseende sökmönster på google & liknande för att komma närmare sanningen.

Japp, stämmer bra. Det var jag som länkade till YouTube-klippet med Borelius. Personligen blev jag så överraskad av det hon sa att jag gick tillbaka ett par, tre gånger och lyssnade och tittade extra noga. Det skulle inte förvåna mig om Yougov kommer att vara allra närmast i årets val när det gäller SD, de kan mycket väl slå Sentio på fingrarna.

Bara det faktum att de också använder sig av sökmönster i sökmotorer som Google för att komplettera sina svar från "hopvägda väljarpaneler" - observera plural här: "väljarpaneler" - gör att de tar det här med opinionsundersökningar till helt nya nivåer dit Sifo, Novus, Demoskop, Ipsos och Inizio knappast nått än. Om de någonsin gör det?

Personligen rankar jag brittiska Yougov väldigt högt just nu. Yougovs analyschef imponerar med sitt visionära tänk. Briljant att använda sökmönster, det gör att man åtminstone har något att kompensera mörkertalet med.
2018-08-15, 22:31
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Ja, men det kan ha att göra med att det inte har diskuterats att lämna unionen. Folk antar helt enkelt att medlemskapet puttrar vidare. Men om/när det aktualiseras så kanske det visar sig att rätt många, i synnerhet gamla aliansväljare, tycker att det är en rätt stor grej att eventuellt lämna unionen.
Men nu handlar det från SDs sida om en folkomröstning om EU, inte om ett krav på utträde.
Vad kan vara fel med att låta folket bestämma?
2018-08-15, 22:32
Medlem
FlashyBears avatar
Ja, MP/C hade jävlig tur - en extremt varm sommar och ett extremt low-energy folk

Undersökningsperioden för Demoskop är 8 augusti – 15 augusti 2018. Så det var bara 1-2 dagar av 7 efter bilbränderna...

Så vi får se vad mätningarna visar nästa vecka. SD skulle nog kunna få 28-30% om inte för varma sommaren. Men hoppet om 25% är fortfarande vid liv
Senast redigerad av FlashyBear 2018-08-15 kl. 22:34.
2018-08-15, 22:34
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Men nu handlar det från SDs sida om en folkomröstning om EU, inte om ett krav på utträde.
Vad kan vara fel med att låta folket bestämma?
Egentligen ingenting om du frågar mig. Men Åkesson har också klargjort att han och partiet långsiktigt verkar för ett utträde. Det kan eventuellt räcka för att avskräcka gamla alliansväljare, vilka jag uppfattar som ganska solida EU-vänner.
2018-08-15, 22:35
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Ja, MP/C hade jävlig tur - en extremt varm sommar och ett extremt low-energy folk

Undersökningsperioden för Demoskop är 8 augusti – 15 augusti 2018. Så det var bara 1-2 dagar av 7 efter bilbränderna...

Så vi får se vad mätningarna visar nästa vecka. SD skulle nog kunna få 28-30% om inte för varma sommaren. Men hoppet om 25% är fortfarande vid liv
25% får anses som ett helt fantastiskt resultat.
2018-08-15, 22:35
Medlem
Hogdals avatar
Citat:

Jag tror inte de tar 25% men kan ändå ha god chans att knipa förstaplatsen pga att sossarna tappar.
2018-08-15, 22:40
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
25% får anses som ett helt fantastiskt resultat.

Jo, men 25% känns som deras best-case-scenario. Skulle valet vara IDAG skulle jag tippa på 22-23%. Man får hoppas på att det blir en bra valrörelse för SD.

Och för 2 månader sedan kändes det som en perfekt storm för SD. Alla pratade om amnestin, imbecilla Löfven och SD:s framgångar. Sedan kom sommarn... Riktig jävla otur..
2018-08-15, 22:41
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711

Jag viftar bort institut som val efter val har kraftigt underskattat Sverigedemokraternas valresultat. Som Sifo som återigen ligger överlägset sämst. Det handlar inte om att det är svårt, utan om att man vill ligga där. Annars hade man ju gjort något åt det i sina metoder.

Helt sannolikt beroende på, att skojarna inte har som ambition att försöka mäta opinionen enligt statistiskt vedertagna och korrekta metoder!

Man förefaller istället främst ha ambitioner, att påverka opinionen efter sin begränsade förmåga...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2018-08-15 kl. 22:46.
2018-08-15, 22:42
Medlem
Har Novus för Augusti kommit?
https://twitter.com/EuropeElects/status/1029829128856526860
Citat:
Sweden, Novus poll:
S-S&D: 24%
SD-ECR: 22%
M-EPP: 18% (-2)
V-LEFT: 10%
C-ALDE: 10% (+2)
L-ALDE: 6% (+1)
MP-G/EFA: 5% (-1)
KD-EPP: 3%
Field work: 23/07/18 – 12/08/18 Sample size: 4,282
Eller har Europe Elects gjort något misstag?
2018-08-15, 22:44
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:

Jag tror inte den varma sommaren kommer göra så stort avtryck i SD:s siffror. Man glömmer så jävla fort nu för tiden. Innan bränderna hade ju Sverige gjort sitt bästa fotbolls-VM på nära 25 år och hela landet hejade på framför TV:n. Hör ingen som pratar om det längre och jag får själv anstränga mig för att minnas matcherna.
2018-08-15, 22:48
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HvemEJag
Har Novus för Augusti kommit?
https://twitter.com/EuropeElects/status/1029829128856526860

Eller har Europe Elects gjort något misstag?

Intressant... Kanske råkade de få tag på den?
2018-08-15, 22:53
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Egentligen ingenting om du frågar mig. Men Åkesson har också klargjort att han och partiet långsiktigt verkar för ett utträde. Det kan eventuellt räcka för att avskräcka gamla alliansväljare, vilka jag uppfattar som ganska solida EU-vänner.

Folkomröstningsutspelet är antagligen för att få en rejäl inbrytning bland just nu vilsna sossar i stora delar av Norrland och på landet. Att reda sig själv och sånt där.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in