2018-08-16, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ppppppppppppppp
Den enda siffra jag någonsin hört Jimmie yttra gällande valresultat var i framgångspodden. Då fick han i uppgift att agera spågumma och SD fick då 25,1%.

Uppfattar den stora osäkerheten i SD:s valresultat med hur AfS lyckas?
Men är ganska övertygad SD + AfS får 27-28 % tillsammans.

Men ifall AfS ligger på "riksdags-nivåer" i OM innan valet kommer nog SD + AfS få ca 30 %.
AfS attraherar inte endast radikala SD-are, utan även moderater!
Deras tanke med "platt inkomstskatt", men med ett rundligt grundavdrag gynnar både fattiga och rika!
2018-08-16, 05:51
Medlem
TrickieDickies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Nja.. du glömmer en väldigt viktig faktor när det gäller detta med "skämsfaktorn". I ett inlägg i denna tråd för ganska exakt två dygn sedan tog jag upp detta med den ökända stigmatiseringen och skämsfaktorn:

FransLiszt inlägg från den 29 april i år:

Det finns således mycket som talar för att din teori om skämsfaktorn (p g a stigmatiseringen som ännu finns i nya väljargrupper som tillkommit sedan 2014) inte stämmer alls.

Att OI skulle ha justerat för underskattningen av SD i tidigare val, kan också diskuteras. När Sentio och Yougov har SD på knappt 26% och de övriga ligger mellan knappt 17 till 22% så visar det tydligt att skevheten i mätningarna verkar finnas kvar. Om 27 dagar vet vi hur det ligger till med den saken.

Dessutom är det en direkt felaktighet att påstå att SD troligen minskar mitt i en valrörelse eftersom så inte varit fallet tidigare om man frågar valforskarna, t ex vid Göteborgs Universitet. Det är ett välkänt "fenomen" som professor Sören Holmberg och Henric Oscarsson vid GU ofta påpekat att Socialdemokraterna i genomsnitt brukar tappa ca 1,2 PE under sista månaden före ett riksdagsval, samtidigt som SD alltid gått bra under valrörelserna och attraherat fler väljare. SD är ett riktigt starkt valrörelseparti. Förmodligen något som du inte vill höra med knappt en månad till valet...

RosaRosaRosaRosa, förbered dig åtminstone mentalt på att SD kan komma att få långt högre siffror i valet än dina 18%.
Stämmer bra, min gamla mormor som nu bor på ett äldreboende kommer för första gången att rösta på Sd och likaväl många av hennes väninnor och medboende på äldreboendet. De flesta av dem skulle ALDRIG säga att de kommer rösta på Sd om de blir uppringda av ett Op institut. De skulle inte ens erkänna det inför sina närmaste. De deltar heller inte i några självrekryterande webbpaneler. Har frågat dom rent ut om detta och antar att det inte är helt ovanligt... Detta indikerar att mörkertalet för Sd väljare är större än vad många är medvetna om. Bered på ett betydligt högre resultat för Sd än vad Op instituten indikerar...
2018-08-16, 06:03
Medlem
RingRing2014s avatar
SVT/Novus Augusti 2018

KD 3,0% (-0,2)
M 18,1% (-1,5)
L 5,9% (+0,9)
C 9,6% (+1,2)
MP 5,2% (-0,5)
S 24,3% (+0,5)
V 9,6% (-0,5)

SD 21,6% (+-0)

Övriga 2,8% (+0,1)

SD stabiliseras alltså i Novus och krossar Moderaterna, klart positiv signal.

Skulle Novus ha samma procentuella underskattning i dagens augustimätning som augustimätningen 2014 har SD 30,6%.

Skulle Novus ha samma underskattning i raka, enkla procentenheter som 2014 har SD nu 24,7%

Mätningen diskuteras på SVT morgon nu.

Man diskuterar de usla siffrorna för Moderaterna. Moderaterna går in i valspurten med sitt lägsta stöd sedan Uffe tillträdde.

Även KDs desperata läge diskuteras.

PS.
KD har varit del i att förinta sig självt genom sitt ständiga MENA-asylkramande. Utan massinvandring och utan ett gigantiskt SD hade det funnits bra med rum för KD i väljarbasen. Detta är ett brutalt exempel på svenskars självskadebeteende, sorgligt.
Senast redigerad av RingRing2014 2018-08-16 kl. 07:01.
2018-08-16, 06:16
Medlem
fernebos avatar
Och SD ligger glädjande nog still. Inget tapp här! Sossarna drar ifrån något, men det skiljer bara 2,7%. Glädjande också att Mp:s ökning snabbt kom av sig..
Senast redigerad av fernebo 2018-08-16 kl. 06:19.
2018-08-16, 06:41
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingRing2014
SVT/Novus Augusti 2018

KD 3,0% (-0,2)
M 18,1% (-1,5)
L 5,9% (+0,9)
C 9,6% (+1,2)
MP 5,2% (-0,5)
S 24,3% (+0,5)
V 9,6% (-0,5)

SD 21,6% (+-0)

Övriga 2,8% (+0,1)

SD stabiliseras alltså i Novus, klart positiv signal.

Mätningen diskuteras på SVT morgon nu.

Man diskuterar de usla siffrorna för Moderaterna. Moderaterna går in i valspurten med sitt lägsta stöd sedan Uffe tillträdde.

Även KDs desperata läge diskuteras.
SD ligger alltså still i Novus mätning till skillnad mot några andra som kommit sista tiden där SD backat en del.

Länk till SVT:s mätning

https://www.svt.se/nyheter/s-m-och-kd-lyfter-inte-riskerar-usla-valresultat
2018-08-16, 07:03
Medlem
Citat:
Folk med långt perspektiv och framförallt de som är naturvetare eller allmänt pålästa och intresserade av klimatet har förstås haft delade känslor kring den galna hettan och torkan i sommar. Man har både njutit och badat som en dåre men samtidigt tänkt - vad är detta? vad är det som händer?

Jag tror inte att den ifrågasatta krisberedskapen spelar in så mycket, däremot krimatoro på lång sikt. Många tänker hundra, tvåhundra år framåt och känner oro för framtida barnbarnsbarn osv.

Mp ökar av detta skäl, SD minskar på grund av aningen lojt intresse för klimatet.

Inga konstigheter enligt mig.

Men nu har vi terrorbilbränder med i spelet, dessa multikulturella dårskaper är inte diskonterade i några mätningar ännu.

En annan sak som kan höja SD är partiets till synes mycket trevliga och coola torgmötesturné med artister - och givetvis att det stora självförtroendet i folkrörelsen smittar av sig.

Spännande nu framöver, varje mätning är högintressant.

Min prognos är nu 24% för SD. Jag tror dock att vi har ett svårbedömt mörkertal bland kvinnliga SD-röstare, de är väldigt aktiva på sociala medier. Detta är känns nytt jämfört med 2014.

🇸🇪 Sverigefesten 2018! 🇸🇪

Det är tre stora händelser som förmodligen kommer att ha en märkbar påverkan på valresultatet.

1. Krisberedskapen. Den dåliga beredskapen för att kunna hantera dom omfattande skogsbränderna kommer att ha negativ inverkan för Sossarna och delvis även Alliansen. Vilket i sin tur är positivt för SD. Här borde visserligen Åkesson ha varit lite mer synlig.

2. Den varma sommaren. Även om man inte kan dra några slutsatser på en sommar så kan det ändå ha en negativ påverkan på SD eftersom man uppfattas att inte ta hotet på allvar. Det kan nog också rädda kvar MP, tyvärr. Människor är lättpåverkade och tänker inte alltid rationellt.

3. Bilbränderna. Fler och fler börjar få nog av förstörelsen och kaoset i vårat land och att regeringen inte gör något. Det tror jag kommer att ha positiv inverkan för både SD och AfS.

Pride-spektaklet är mer osäkert men det borde gynna SD och framförallt vara negativt för M och KD.
2018-08-16, 07:26
Moderator
v50s avatar
Aftonbladet/Inizio har släppt en undersökning över hur förtroendet är för respektive partiledare där får Jimmie Åkesson 31% (-1%) sedan förra mätningen.

Citat:
Jimmie Åkesson (SD): 31 procent (–1)

Att förtroendet för SD-ledaren är exakt lika högt som för Jan Björklund är märkligt. Jimmie Åkesson företräder ett parti som enligt opinionsmätningarna är ungefär fyra gånger så stort som Liberalerna.
Men det beror på den starka polariseringen kring både Åkesson och hans parti. De som gillar SD älskar Åkesson. De som ogillar SD har starka antipatier mot partiledaren. Över hälften av väljarna, 53 procent, saknar helt förtroende för Jimmie Åkesson.
Manliga väljare har tappat en del förtroende för honom sedan i juni. I övrigt ligger det mesta still.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/L0OXEV/torkan-hojer-fortroendet-for-fridolin-och-lovin
Senast redigerad av v50 2018-08-16 kl. 07:29.
2018-08-16, 07:31
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
SD stabiliseras alltså i Novus och krossar Moderaterna, klart positiv signal.

Det är klart positivt. I de senaste mätningarna från flera institut ligger SD lika med, eller strax över, Moderaterna. Sett till underskattningsfaktorn så får vi förmoda att detta iallafall innebär att SD slår M med hästlängder i valet (minst 4 procentenheter över M blir mitt tips).

Hur står det till gentemot S? Just nu är SD 3-4 procentenheter efter i snitt. Men även här har vi givetvis en stor underskattningsfaktor för SD, så jag tror det är ungefär dött lopp i nuläget.

S lär minska i takt med att valrörelsen fortskrider, Löfven är så underbart dålig och tafflig. Och vi ska tänka på att vi just nu är mitt i peaken av påverkan från "klimathotet/den varma sommaren" och det är 3.5 långa veckor kvar, så SD kan säkert öka. Åkesson gjorde en av sina sämre debatter i tisdags, och Expressen hade uppenbart riggad den till hans nackdel i val av ämne och upplägg. Så tror jag inte SVT eller TV4 kan göra på samma uppenbara sätt, så Åkesson kan göra ett par riktigt vassa debatter.

Han bör trycka om igen på prognosen om ytterligare 300.000 "asylanter" de närmaste få åren. Denna prognos är ju så bisarr, så även i ett land helt utan integrationsproblem så hade det ansetts helt sjukt att ta in 3% av befolkningen som nya bidragstagare i utanförskapsområden på några år. Motsvarar att Japan skulle ta in 3.5 miljoner araber, finns inte på kartan. Så detta bör han trycka på: "Massivandringen pågår med oförminskad styrka, trots att 7-klövern vill säga något annat. Vi har gigantiska integrationsproblem redan, och var ska alla dessa nya bo, gå i skola, få sjukvård? Dety motsvarar ett helt nytt Malmö på några få år."

Om SD och Åkesson trycker på detta maximalt de närmaste veckorna, så vinner de valet solklart. Det är deras hjärtefråga, där övriga 7-klövern försöker mörka, och där de kan visa på att de andra inte alls har "vänt skutan" som de försöker påstå.
2018-08-16, 07:32
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Aftonbladet/Inizio har släppt en undersökning över hur förtroendet är för respektive partiledare där får Jimmie Åkesson 31% (-1%) sedan förra mätningen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/L0OXEV/torkan-hojer-fortroendet-for-fridolin-och-lovin

Stabilt för Åkesson och ännu mer glädjande att Annie Lööf sjunker som en sten! Minus 5 procentenheter för Annie ”Vi kan ta emot 40 miljoner MENA-dårar” Lööf.

Från SVT-text nu:

Citat:
Socialdemokraterna, Moderaterna och Kristdemokraterna går mot mycket dåliga valresultat.

Om det vore val i dag skulle KD åka ur riksdagen och S göra sitt sämsta val i historien.

Gamla ursossar på ålderdomshemmen bör få kraftigt lugnande medicinering och blodtrycksdämpande för att klara sig igenom detta val. Jag måste nog kolla till min kära mormor lite extra närmsta tiden.
Senast redigerad av RingRing2014 2018-08-16 kl. 08:02.
2018-08-16, 07:54
Medlem
Stabila siffror för sd!
Otroligt positivt med en nergång för mp efter den varma sommaren som skulle bli deras räddning.
2018-08-16, 10:46
Medlem
Som vanligt har jag inte hunnit analysera SVT/Novus men för SD ser det stabilt ut och kanske ligger tyngdpunkten något senare än några övriga OU som visat "nedgång". Att S "ökar" +0,5% ser inte trovärdigt ut, dom Sossar som lämnat till V (minskar -0,5%) kommer säkert inte tillbaka.

Klimattjafset ligger inom perioden och Pride hjälpte upp SD, men bilbränderna påverkar först i kommande OU.
Brytdatum för kommande SD-uppgång är 15 augusti och det innebär att SD:s chans att bli största parti ökar.
Jag håller nu 22,5% även om Yougov skulle visa en sänkning. Till valet kan SD mycket väl få 23,5%, det gäller nu att öka politikerförraktet, få människor att välja Soffan och att minska den så kallade "budröstningen".
Politikerförrakt är det nya vapnet, lets go.
2018-08-16, 10:50
Medlem
Jag glömde tillägga, det är inte trovärdigt att M minskar, dom är inte så små som SVT/Novus visar. Dom är mindre än SD men ställningen mellan dom 3 stora är jämnare än vad som visats här.

Ni får faktiskt lita på min känsla... ...Dessutom är jag ganska säker på att Busch den tredje klarar biffen för KD.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in