Citat:
Ursprungligen postat av
RingRing2014
SD stabiliseras alltså i Novus och krossar Moderaterna, klart positiv signal.
Det är klart positivt. I de senaste mätningarna från flera institut ligger SD lika med, eller strax över, Moderaterna. Sett till underskattningsfaktorn så får vi förmoda att detta iallafall innebär att SD slår M med hästlängder i valet (minst 4 procentenheter över M blir mitt tips).
Hur står det till gentemot S? Just nu är SD 3-4 procentenheter efter i snitt. Men även här har vi givetvis en stor underskattningsfaktor för SD, så jag tror det är ungefär dött lopp i nuläget.
S lär minska i takt med att valrörelsen fortskrider, Löfven är så underbart dålig och tafflig. Och vi ska tänka på att vi just nu är mitt i peaken av påverkan från "klimathotet/den varma sommaren" och det är 3.5 långa veckor kvar, så SD kan säkert öka. Åkesson gjorde en av sina sämre debatter i tisdags, och Expressen hade uppenbart riggad den till hans nackdel i val av ämne och upplägg. Så tror jag inte SVT eller TV4 kan göra på samma uppenbara sätt, så Åkesson kan göra ett par riktigt vassa debatter.
Han bör trycka om igen på prognosen om ytterligare 300.000 "asylanter" de närmaste få åren. Denna prognos är ju så bisarr, så även i ett land helt utan integrationsproblem så hade det ansetts helt sjukt att ta in 3% av befolkningen som nya bidragstagare i utanförskapsområden på några år. Motsvarar att Japan skulle ta in 3.5 miljoner araber, finns inte på kartan. Så detta bör han trycka på: "
Massivandringen pågår med oförminskad styrka, trots att 7-klövern vill säga något annat. Vi har gigantiska integrationsproblem redan, och var ska alla dessa nya bo, gå i skola, få sjukvård? Dety motsvarar ett helt nytt Malmö på några få år."
Om SD och Åkesson trycker på detta maximalt de närmaste veckorna, så vinner de valet solklart. Det är deras hjärtefråga, där övriga 7-klövern försöker mörka, och där de kan visa på att de andra inte alls har "vänt skutan" som de försöker påstå.