2018-08-15, 20:12
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonyo
Elfsborg? Var inte deras enda "framgång" ett EL-spel samtidigt som AIK? Så vad skiljer då Elfsborg från resten? Och Helsingborg har väl inte heller lyckats särskilt mycket bättre än AIK? Att blanda in två skitklubbar på dekis, den ena på väg ut ur högsta divisionen och den andra spelar redan i Superettan, med MFF krävs det nog en helsingborgare för att göra.

Bajen vann dessutom Intertoto-cupen 2007
2012 lira AIK & Helsingborg i EL. 2013 gjorde Elfsborg det.
2018-08-15, 20:24
Medlem
mark.corrigans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrogenHammarby
Jo, vi och tio andra lag "vann" den och kvalificerade oss på så vis till Uefa cupen.

Svensk fotbolls största ögonblick är VM-silvret '58, Blåvitts Uefa cup-seger '82 och vår Intertoto-dominans '07.

Nej, Hamburg vann Intertotocupen 2007. Ni gick vidare, men UEFA utsåg en vinnare varje år.
2018-08-15, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
2012 lira AIK & Helsingborg i EL. 2013 gjorde Elfsborg det.

Aik yes; men det är lite som att inte se skogen för alla träd. Hur många skitlag har inte Aik åkt ut emot? Den enda bra matchen de gjort i europa post 2000 är väl den mot cska som tog de in det året?
2018-08-15, 21:55
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bowlaren77
Aik yes; men det är lite som att inte se skogen för alla träd. Hur många skitlag har inte Aik åkt ut emot? Den enda bra matchen de gjort i europa post 2000 är väl den mot cska som tog de in det året?
Ptja vi har i alla fall tagit oss till Europaspel på kontinuerlig basis. Helsingborg? Not so much.

Sen var vi verkligen inte särskilt bra mot CSKA, hemmamatchen som vi torska med 0-1 var rätt okej men borta i Moskva blev vi fullständigt krossade spelmässigt men hade maximal flyt och utdelning vilket räckte.

Lite fel tråd att ta detta dock.

EDIT: 11.000 inlägg. Vilken milstolpe.
2018-08-15, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrogenHammarby
Håller du på något lag i Sverige eller hatar du bara svenska lag generellt?
Dom 3 Stockholms lagen är det bara käft på!
Citat:
Bara HIF & MFF & i viss mån Elfsborg som har mentaliteten att hävda sig i Europa. Stockholmslagen åker alltid ut så fort de lottas mot något irländskt mittenlag eller ngt norskt obskyrt sunkgäng. Lika barn leka bäst, sluta skicka ut sthm i europa där ni skämmer ut sverige och försämrar rankingen
Det enda lag som har haft mentaliten hävda sig Europa är IFK Göteborg. Att påstå något annat är bara hjärndött.

Kul att det tar hårt vraken, röv galgarna och dom som står utan arena

Vad jag vet så spelar HIF inte i Allsvenskan och i superettan. eller är det något jag missat?
2018-08-15, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy Roenick

Det enda lag som har haft mentaliten hävda sig Europa är IFK Göteborg. Att påstå något annat är bara hjärndött.

Vad jag vet så spelar HIF inte i Allsvenskan och i superettan. eller är det något jag missat?

14 omgångar till sen är ordningen återställd och till er förskräckelse kommer ett topplag upp och inte som nu; tre nykomlingar som åker ner igen
2018-08-15, 23:38
Medlem
Citat:
14 omgångar till sen är ordningen återställd och till er förskräckelse kommer ett topplag upp och inte som nu; tre nykomlingar som åker ner igen
Får väl se om ni har någonstans att spela då, lätt att ha råd med en dyr trupp om man inte betalar hyran för arenan man spelar på. Hade Helsingborgs kommun haft lite stake hade man vräkt HIF och sålt Olympia då den enda hyresgästen inte verkar betala för sig och arenan bara kostar pengar.
2018-08-15, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Får väl se om ni har någonstans att spela då, lätt att ha råd med en dyr trupp om man inte betalar hyran för arenan man spelar på. Hade Helsingborgs kommun haft lite stake hade man vräkt HIF och sålt Olympia då den enda hyresgästen inte verkar betala för sig och arenan bara kostar pengar.

HIF är Helsingborg. Det förstår även Helsingborgs kommun Varför ska de vräka ett lag som givit staden så mycket glädje? Det finns alltid gatstenar som kan säljas. Olympia HIF Helsingborg = same same
2018-08-16, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy Roenick

Nu är jag förvisso Ängel, men överdriver du inte en aning? MFF tog sig trots allt till final i Europacupen? Östersund var ju en straffräddning från att slå ut Arsenal ur EL i våras. Åtvid gick väl långt i Cupvinnarcupen och slogs ut med bortamål mot Bayern?
2018-08-16, 07:42
Medlem
patriss avatar
Varför är det så lite britter i AS? Tror dessa skulle kunna acklimatisera sig bra i Sverige, Sverige och England är ganska lika i sitt sätt att spela fotboll samt att dom är grovjobbare. Ligger lite närmre än Sydamerika och Afrika som de flesta lagen letar spelare i. Är dom för dyra? Är AS för dålig liga för att flytta?
2018-08-16, 08:59
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Nu är jag förvisso Ängel, men överdriver du inte en aning? MFF tog sig trots allt till final i Europacupen? Östersund var ju en straffräddning från att slå ut Arsenal ur EL i våras. Åtvid gick väl långt i Cupvinnarcupen och slogs ut med bortamål mot Bayern?
Ja. Eller MFF när dom gick till CL två gånger i rad. Det var riktigt starkt. I dagens fotboll. Det var en annan tid på flera av det du nämner. Så saker måste sättas i perspektiv. Och Östersunds El-äventyr var bra men oj vad det överskattats.
2018-08-16, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patris
Varför är det så lite britter i AS? Tror dessa skulle kunna acklimatisera sig bra i Sverige, Sverige och England är ganska lika i sitt sätt att spela fotboll samt att dom är grovjobbare. Ligger lite närmre än Sydamerika och Afrika som de flesta lagen letar spelare i. Är dom för dyra? Är AS för dålig liga för att flytta?

Det kan väl rimligen bero på skillnaden i lön. De siffror jag sett talar om 1300-1500£ som en genomsnittlig veckolön i League 2. Om dessa spelare som inte rimligen platsar i allsvenskan tjänar så mycket så blir det svårt för allsvenskan att konkurrera om de lite högre upp.

Om de skulle vara unga och lovande i en sådan liga kanske det dessutom är taktiskt bäst att stanna där och bli scoutad. Jag misstänker att klubbarna högre upp i systemet scoutar de engelska lägre ligorna hårdare än allsvenskan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in