Problemet med systemet idag är att man praktiskt taget bara har möjlighet att flytta om man antingen är så utsatt att man inte gör ett skit, eller har det bra och jobbar heltid. Är man nånstans mitt emellan så är man i ett moment 22. Man belönas med andra ord av att vara ett totalt trash.
Det ser man på majoriteten som bor hemma man känner, det är ofta medelklass-människor som inte helt ovanligt faktiskt gör något vettigt med sina liv, bara att de inte kanske hunnit fått/skaffa heltidsjobb än. De som har lägenhet redan är i kontrast inte ovanligen bidragsparasiter, socialfall och liknande pack och såklart de som jobbar heltid. Så ja, antingen ska man jobba eller vara en parasit. Kanske låter bittert att se det så, men så är verkligheten.
Alternativen jag kommer på för att hitta en bostad:
* Stå i kö för hyresrätt. Men detta är ju total nonsens, eftersom även i en mellankommun behöver man minst 5-7+ år i kö. Totalt meningslöst med andra ord om man inte gick med i en kö för länge sedan.
* Börja studera och bo i studentlägenhet. Detta är antagligen det enklaste sättet att få bostad och det enda sättet i många fall.
* Köpa billig bostadsrätt. Men vi alla vet ju att billiga bostadsrätter inte finns i dagens läge, så länge man inte bor på en av få lyckosamma platser där bostäderna fortfarande ligger lågt i pris.
* Köpa icke-billig bostadsrätt. Måste dock känna någon som kan hjälpa med lånet då eller ha rika föräldrar som kan hjälpa till. Även folk som jobbar har inte lätt idag att skaffa. Detta är annars det enklaste sättet idag att få bostad om man har ett fast jobb.
* Privat hyrning eller hyra i andrahand. Har ingen erfarenhet av privata företag utan kö, men att ligga på är väl framgångsreceptet. Var dock beredd på att det kostar, och jag vet inte vad du tjänar på ditt nuvarande timjobb.
Citat:
Ursprungligen postat av
Andersson93
Min ekonomiska situation är inte jättebra. Jag har mellan 10 - 15000 kr sparat och ca 3 gånger så mycket pengar på mina fonder, men där vill jag helst inte ta ifrån för uppenbara skäl. Dock så får jag lön snart, som kommer ligga på ungefär 15000 kr.
Inte jättedålig heller om man ser till helheten. Inte ovanligt idag med korkskallar som har 0 kronor i buffert.