• 1
  • 2
2018-08-15, 20:30
Medlem
Andersson93s avatar
Hej! Jag tänker på att flytta hemifrån och hur mycket jag vill det varje dag nu, vilket gör mig ganska olycklig om jag ska vara ärlig. Jag är 25 år, singel, bor med min mamma och bror. Jag blir inte slagen eller psykiskt misshandlad eller någonting sånt, utan jag vill bara VERKLIGEN flytta hemifrån för andra skäl men jag behöver lite råd om hur jag kan göra det så snart som möjligt och på bästa möjliga sätt.

Min ekonomiska situation är inte jättebra. Jag har mellan 10 - 15000 kr sparat och ca 3 gånger så mycket pengar på mina fonder, men där vill jag helst inte ta ifrån för uppenbara skäl. Dock så får jag lön snart, som kommer ligga på ungefär 15000 kr.

Just nu jobbar jag som städare/vaktmästare (timanställd) på ett sjukhus här i min stad. Precis, timanställd, vilket betyder att jag bara får jobba när någon är sjuk eller har semester (vilket inte händer så ofta). Jag har inte jobbat på två veckor vilket självklart försvårar det här med att flytta hemifrån. Jag har inga planer på att studera, inte än i alla fall.

Jag skulle gärna vilja flytta till en 3:a då jag har vänner från andra länder och vi har planerat på att dem ska komma hit och vara en tid.

Vad tycker ni jag ska göra? Måste jag ha ett fast jobb för att flytta hemifrån?

Det är säkert något jag glömt att nämna så fråga på om ni har lust att hjälpa! /MVH
Citera
2018-08-15, 20:33
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Ligger du på 15000 i månaden blir det inga problem men står du med i nån bostadskö?
Citera
2018-08-15, 20:35
Medlem
Nej du kan allt flytta hemifrån och ha eget om får du relativt jämna timmar varje månad. Men att vara heltidare kommer såklart med en större buffert och trygghet, man kan också bo större men ändå klara sig finemang varje månad.

Om du verkligen vill flytta ut nu så gör det bara.
Citera
2018-08-15, 20:50
Medlem
SYSTEMexes avatar
De flesta hyresrdar vill att man ska ha tillsvidareanställning för att skriva på hyreskontrakt. Testa att hyra andra hand

vid köp av bostadsrätt så behövs tillsvidareanställning (alt. att dina föräldrar står dom medlåntagare) + 15% av bostadens värde i kontantinsats.
Citera
2018-08-15, 20:51
Medlem
Brunbeverns avatar
Problemet med systemet idag är att man praktiskt taget bara har möjlighet att flytta om man antingen är så utsatt att man inte gör ett skit, eller har det bra och jobbar heltid. Är man nånstans mitt emellan så är man i ett moment 22. Man belönas med andra ord av att vara ett totalt trash.

Det ser man på majoriteten som bor hemma man känner, det är ofta medelklass-människor som inte helt ovanligt faktiskt gör något vettigt med sina liv, bara att de inte kanske hunnit fått/skaffa heltidsjobb än. De som har lägenhet redan är i kontrast inte ovanligen bidragsparasiter, socialfall och liknande pack och såklart de som jobbar heltid. Så ja, antingen ska man jobba eller vara en parasit. Kanske låter bittert att se det så, men så är verkligheten.

Alternativen jag kommer på för att hitta en bostad:
* Stå i kö för hyresrätt. Men detta är ju total nonsens, eftersom även i en mellankommun behöver man minst 5-7+ år i kö. Totalt meningslöst med andra ord om man inte gick med i en kö för länge sedan.

* Börja studera och bo i studentlägenhet. Detta är antagligen det enklaste sättet att få bostad och det enda sättet i många fall.

* Köpa billig bostadsrätt. Men vi alla vet ju att billiga bostadsrätter inte finns i dagens läge, så länge man inte bor på en av få lyckosamma platser där bostäderna fortfarande ligger lågt i pris.

* Köpa icke-billig bostadsrätt. Måste dock känna någon som kan hjälpa med lånet då eller ha rika föräldrar som kan hjälpa till. Även folk som jobbar har inte lätt idag att skaffa. Detta är annars det enklaste sättet idag att få bostad om man har ett fast jobb.

* Privat hyrning eller hyra i andrahand. Har ingen erfarenhet av privata företag utan kö, men att ligga på är väl framgångsreceptet. Var dock beredd på att det kostar, och jag vet inte vad du tjänar på ditt nuvarande timjobb.

Citat:
Ursprungligen postat av Andersson93
Min ekonomiska situation är inte jättebra. Jag har mellan 10 - 15000 kr sparat och ca 3 gånger så mycket pengar på mina fonder, men där vill jag helst inte ta ifrån för uppenbara skäl. Dock så får jag lön snart, som kommer ligga på ungefär 15000 kr.

Inte jättedålig heller om man ser till helheten. Inte ovanligt idag med korkskallar som har 0 kronor i buffert.
Citera
2018-08-15, 21:21
Medlem
Katzyns avatar
Det är ju andrahandsmarknaden som gäller utan tillsvidare (eller allra minst ett längre ihållande vikariat). Men där ska du nog kunna hitta något, du har ju möjlighet att lägga en hyra i förskott eller betala en deposition.
Citera
2018-08-15, 23:46
Medlem
Andersson93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Ligger du på 15000 i månaden blir det inga problem men står du med i nån bostadskö?
Mja..grejen är att det är inte garanterat med 15000 i månaden då jag bara jobbar då någon är sjuk eller har semester, dessvärre. Japp, har gjort det i ca 7 år !

Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
Nej du kan allt flytta hemifrån och ha eget om får du relativt jämna timmar varje månad. Men att vara heltidare kommer såklart med en större buffert och trygghet, man kan också bo större men ändå klara sig finemang varje månad.

Om du verkligen vill flytta ut nu så gör det bara.
Jo..jag har tänkt på det. Jag behöver inte ha alla möbler och så den första eller andra månaden jag bor själv men gärna lite. Jag kommer givetvis ta med säng, dator + tillbehör samt lite annat hemifrån från mitt rum.

Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
De flesta hyresrdar vill att man ska ha tillsvidareanställning för att skriva på hyreskontrakt. Testa att hyra andra hand

vid köp av bostadsrätt så behövs tillsvidareanställning (alt. att dina föräldrar står dom medlåntagare) + 15% av bostadens värde i kontantinsats.
Har tänkt på att hyra någon lägenhet i andra hand men dem är så dyra, i alla fall där jag bor (eller så är det jag inte som vet tillräckligt) dessutom vill jag gärna bo i ett och samma boende ganska länge och inte behöva flytta fram och tillbaks hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
Problemet med systemet idag är att man praktiskt taget bara har möjlighet att flytta om man antingen är så utsatt att man inte gör ett skit, eller har det bra och jobbar heltid. Är man nånstans mitt emellan så är man i ett moment 22. Man belönas med andra ord av att vara ett totalt trash.

Det ser man på majoriteten som bor hemma man känner, det är ofta medelklass-människor som inte helt ovanligt faktiskt gör något vettigt med sina liv, bara att de inte kanske hunnit fått/skaffa heltidsjobb än. De som har lägenhet redan är i kontrast inte ovanligen bidragsparasiter, socialfall och liknande pack och såklart de som jobbar heltid. Så ja, antingen ska man jobba eller vara en parasit. Kanske låter bittert att se det så, men så är verkligheten.

Alternativen jag kommer på för att hitta en bostad:
* Stå i kö för hyresrätt. Men detta är ju total nonsens, eftersom även i en mellankommun behöver man minst 5-7+ år i kö. Totalt meningslöst med andra ord om man inte gick med i en kö för länge sedan.

* Börja studera och bo i studentlägenhet. Detta är antagligen det enklaste sättet att få bostad och det enda sättet i många fall.

* Köpa billig bostadsrätt. Men vi alla vet ju att billiga bostadsrätter inte finns i dagens läge, så länge man inte bor på en av få lyckosamma platser där bostäderna fortfarande ligger lågt i pris.

* Köpa icke-billig bostadsrätt. Måste dock känna någon som kan hjälpa med lånet då eller ha rika föräldrar som kan hjälpa till. Även folk som jobbar har inte lätt idag att skaffa. Detta är annars det enklaste sättet idag att få bostad om man har ett fast jobb.

* Privat hyrning eller hyra i andrahand. Har ingen erfarenhet av privata företag utan kö, men att ligga på är väl framgångsreceptet. Var dock beredd på att det kostar, och jag vet inte vad du tjänar på ditt nuvarande timjobb.

Inte jättedålig heller om man ser till helheten. Inte ovanligt idag med korkskallar som har 0 kronor i buffert.
Tack för tipsen. Jag har inga planer på att studera i nuläget. Vill helst inte ta lån heller för att köpa min första bostad men det kanske jag måste. Vill väldigt gärna flytta hemifrån nu. Jag har dock stått i bostadskö i ungefär 7 år så det är ju bra. Känner dock att jag skulle behöva en säker inkomst varje månad.

Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Det är ju andrahandsmarknaden som gäller utan tillsvidare (eller allra minst ett längre ihållande vikariat). Men där ska du nog kunna hitta något, du har ju möjlighet att lägga en hyra i förskott eller betala en deposition.
Ja det är sant. Vill dock helst inte hyra någon lägenhet i andra hand men kanske blir tvungen att göra det.
Citera
2018-08-15, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson93
Jo..jag har tänkt på det. Jag behöver inte ha alla möbler och så den första eller andra månaden jag bor själv men gärna lite. Jag kommer givetvis ta med säng, dator + tillbehör samt lite annat hemifrån från mitt rum.

Spara så du har en buffert på kontot så du kan köpa det mest behövliga möbler. Förresten att få en 3:a kan nog bli svårt min anställning så vidare du inte finner ett riktigt kap. Jag kan tänka mig att en etta eller billig 2:a hade funkat för dig. Så vidare du inte får heltid.
Citera
2018-08-16, 00:05
Medlem
SYSTEMexes avatar
Ta ut fondpengarna, spara sedan 10k i månaden i ett år så du kan köpa en billig 1a

Boende är viktigare än avkastning
Citera
2018-08-16, 00:15
Medlem
Eftersom du inte har en fast anställning (tills vidareanställning) så har du väl en tidsbegränsad anställningsform? Man brukar ha en allmän visstidsanställning då. Vad händer när din anställning tar slut, och du inte har någon inkomst? Har du några tankar på hur du löser det då? Och vad händer de månader som du knappt jobbar något, och får låg lön? Du har ju inte jobbat på två veckor nu, dessutom jobbar du enligt egen utsaga inte särskilt ofta. Så du vet ju att sådana situationer uppstår, och att 15 tusen i månaden inte tillhör vanligheterna. Vad jag förstår i alla fall.

Det är ju värt att fundera på det, även om du väljer att hyra en lägenhet i andra hand istället.

Jag förstår att du vill flytta hemifrån, och att du vill hyra en större lägenhet så att dina vänner kan stanna ett tag. Men kan ni inte skjuta upp de planerna exempelvis ett år? Tills du har en fast anställning, så att det blir lättare för dig att flytta hemifrån.
Citera
2018-08-16, 00:25
Medlem
prolapse89s avatar
Du är 25 år gammal, men vill inte studera "än"? Gosse du är i äldsta laget för att ens börja studera så kör på det istället och lös bostad den vägen. Jag hade dock inte pallat att bo i ett studentboende när jag var 25, än mindre nu. Börjar jag plugga igen så blir det från min nuvarande lägenhet. I annat fall är det andrahand som gäller, annonsera överallt och hör dig för bland folk.
Citera
2018-08-16, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
.

Du negligerade ett tredje alternativ - kontakter. Jag flyttade 3 gånger inom loppet av typ 2 år. Första lägenheten var förstås nyckeln till allt, och den fick jag genom kontakter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in