Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Maria Borelius berättade i eftersnacket efter Expressens valdebatt att hon intervjuat någon höjdare på Yougov som berättade hur dom hade förfinat sina metoder efter Brexitvalet med diverse parametrar avseende sökmönster på google & liknande för att komma närmare sanningen.
Japp, stämmer bra. Det var jag som länkade till YouTube-klippet med Borelius. Personligen blev jag så överraskad av det hon sa att jag gick tillbaka ett par, tre gånger och lyssnade och tittade extra noga. Det skulle inte förvåna mig om Yougov kommer att vara allra närmast i årets val när det gäller SD, de kan mycket väl slå Sentio på fingrarna.
Bara det faktum att de också använder sig av sökmönster i sökmotorer som Google för att komplettera sina svar från "hopvägda väljarpaneler" - observera plural här: "väljarpaneler" - gör att de tar det här med opinionsundersökningar till helt nya nivåer dit Sifo, Novus, Demoskop, Ipsos och Inizio knappast nått än. Om de någonsin gör det?
Personligen rankar jag brittiska Yougov väldigt högt just nu. Yougovs analyschef imponerar med sitt visionära tänk. Briljant att använda sökmönster, det gör att man åtminstone har något att kompensera mörkertalet med.