Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Jag orkar inte längre förklara hur och varför polisen kan behöva agera olika i olika situationer. Det gynnar bara flashbacks annonsörer.
Torpeder är lyckligtvis få i riket. Och kanske rödlistade som utrotningshotade. Jag tycker att det är ibland kan vara bättre att fota torpeden och sen gripa honom hemma i hans egen lägenhet. Ungefär som en biljakt i 200 knutar kan vara olämplig på Kungsträdgårdsgatan i juni kl 11:30 en vardag men passa utmärkt på fiskartorpsvägen en mörk natt i februari.
Vill du skicka in polisrekryter i eldstrid i trånga lägenheter i Sura för att rädda gisslan som redan sitter under pistolhot så kan jag ta det varje dag i veckan. Men jag skulle kanske inte göra det till nationellt program för siktade leksaker på Stockholms innergårdar.
Bättre att skjuta på buset som man vet är buset än att blunda och trycka av för att någon ropat pistol.
En del av problemet är ju att leksakspistoler är i många fall väldigt lika en riktig pistol. Vi har dessutom fått ett hårdare samhälle som naturligtvis även påverkar polisen.
Ännu har jag inte läst om en polis som ingripit när ett barn leker med en leksakspistol. En gemensam nämnare i fallen jag har läst om är att det tonåringar eller vuxna som hanterar dem offentligt. Jag tror att alla poliser tycker att det är helt naturligt för ett barn att leka med sina leksaker även om det är en leksakspistol.
För en polis som dagligen vistas i ett arbete där de verkligen får se vårt hårdare samhälle kommer en tonåring eller vuxen med något som liknar ett vapen att sända ut helt fel signaler och de kommer att ingripa. Att ingripa innebär inte att man skjuta direkt men de flesta poliser kommer från början att hantera det som ett riktigt vapen med allt det innebär. Men följer man polisen instruktioner så går alla därifrån levandes och hela.
När det gäller oerfarna poliser så har polisen som organisation det svårt. De har dels stora pensions avgångar som alla andra myndigheter. För att möta upp dessa pensions avgångar så utökade man polis utbildningen och den bedrivs på minst tre platser just nu. Det är Stockholm, Växjö och Umeå. Problemet är att de har dåligt med sökanden. I Växjö var exempelvis en tredje del av platserna tomma i våras. Jag har även för mig att Umeå eller Växjö hade alldeles för få sökande för något år sedan för att kunna bedriva utbildning i den årskullen. Samtidigt så är det en hel del erfarna poliser som slutar pga av någon anledning,
På många håll runt om i landet är det dessutom som så att det finns vakanta tjänster men inga sökande. Vem vill exempelvis jobba som polis i Stockholm när de kan arbeta i en mindre kommun med mindre problem när det exempelvis är dags att bilda familj. Det är bara för den polisen att välja och vraka bland tjänsterna.
Allt detta innebär tyvärr att vi kommer att se en mer oerfaren poliskår vilket även innebär att de kan inte alltid välja att skicka in någon erfaren utan de får helt enkelt ta det som finns tillgängligt. Oavsett om det sker i Vasastan i Stockholm, Pajala eller Surahammar så måste uppgiften lösas oavsett om det är att bevaka en gård i väntan på insatsstyrkan eller köra den lokala alkisen till tillnyktring.