2018-08-15, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Just Sjöstedt är den ende av sjuklöverpolitikerna som jag själv brukar uppge rätt stort förtroende för när jag blir tillfrågad i någon OU. Även om jag inte håller med honom om något & hans politik är vansinnig, så framstår han inte som en äcklig lögnare som de andra i sjuklövern.

Precis. Jonas Sjöstedt går till val på att så snabbt som möjligt omvandla Sverige till en kopia av Venezuela. Det ogillar jag.

Däremot litar jag fullt på att han menar vad han säger och han kommer att göra allt för att hans vallöften skall bli verklighet. Även om det innebär att svälten breder ut sig bland underklassen. Jag brukar alltså också kryssa i stort förtroende för Jonas Sjöstedt.
2018-08-15, 11:32
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Vad är det som dröjer? Varför så få opinionsundersökningar? Fan jag blir galen på detta.

Det är mycket sannolikt att SD redan är största riksdagspartiet 9 september, med eller utan kordinering att inte publicera några OU!

Men det vore f-bannat trevligt ändå, att få bekräftelser...
2018-08-15, 11:56
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Att Annie Lööf ligger näst högst upp i förtroendeligan är så jäkla sjukt att det får mig ifrågasätta hela den mätningen. Alla dom där "förtroende"-undersökningarna är ju helt rubbade.
2018-08-15, 12:22
Medlem
Jag har studerat sociala medier, både neutrala och Sverigevänliga och överraskande många på neutrala medier anser att Jimmie Åkesson gjorde en bra intsats i Expopressens partiledardebatt och just att ingen vill förhandla med honom???? gav honom extra sympatier.

Jag ser att SD kommer att få sympatiröster. Annie Lööfs galna fanatism skrämmer många och nu är det dags för SD att köra kortet "ansvarfull" och låta 7-klövern framstå som mobbare. Det ser bra ut detta. Tyvärr behöver SD även bilbränderna, ett sådant skitland, helt horribelt.

Jag tror på högre siffror i valet än mina 22,5% men det är möjligt att OI inte redovisar sanningen utan trycker ned.
2018-08-15, 12:41
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Alla dom där "förtroende"-undersökningarna är ju helt rubbade.
Media/etablissemanget har hittat en mätmetod som inte toppas av SD. Därför har dessa förtroendemätningar blivit så oerhört populära på sistone.
2018-08-15, 12:46
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Vad är det som dröjer? Varför så få opinionsundersökningar? Fan jag blir galen på detta.

Med tanke på vädret så tror jag att många på uppringarnas lista har varit svåra att nå.

Tänk på att vissa institut har en så låg svarsfrekvens som 20-45%.

Tänk er själva att ringa 1000 personer och så svarar 200 st.

Dessa 200 är källdata och via lite olika hemkokta algoritmer presenterar man sedan ett resultat (man har mage att ta betalt av uppdragsgivaren dessutom) som vi sedan sitter här och diskuterar hur valet kommer att gå.

Jag säger att Skit in - Skit ut. De siffror som presenteras ger bara en liten bris av verkligheten som slutgiltigt kommer att koka ner till det slutgiltiga Valresultatet 2018. Många kommer att bli oerhört förvånade när deras världsbild får sig en knäck från Realism, och kommer inte att kunna acceptera domen.
2018-08-15, 13:00
Medlem
Citat:
Vadå dröjer? Allt är precis som det brukar. Nu är det den 15e och hittills har 3 av månadens mätningar ramlat in. Ungefär som 15 aug 2014 med andra ord - vid den tiden hade vi fått Sifo, Sentio, United Minds och Novus. Denna gång Sifo, Sentio och Inizio. Novus har flyttat till slutet av månaden sedan dess och var därför inte väntad nu.

De flesta OI tar semester i juli (även valår) utom Demoskop som tar semester i augusti, därför blir det ett ihållande glapp vid den här tiden eftersom Demoskop normalt är månadens första OU. 2014 kom det förvisso en Demoskop i augusti, men i SLUTET (23 aug) istället för c:a den 10:e som är det normala. Sannolikt blir det likadant denna gång, dvs att Demoskop hoppar tillbaka in på banan lagom till slutspurten sista c:a 2-3 veckorna och gör kanske 1 mätning/vecka.
2018-08-15, 13:07
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Vadå dröjer? Allt är precis som det brukar. Nu är det den 15e och hittills har 3 av månadens mätningar ramlat in. Ungefär som 15 aug 2014 med andra ord - vid den tiden hade vi fått Sifo, Sentio, United Minds och Novus. Denna gång Sifo, Sentio och Inizio. Novus har flyttat till slutet av månaden sedan dess och var därför inte väntad nu.

De flesta OI tar semester i juli (även valår) utom Demoskop som tar semester i augusti, därför blir det ett ihållande glapp vid den här tiden eftersom Demoskop normalt är månadens första OU. 2014 kom det förvisso en Demoskop i augusti, men i SLUTET (23 aug) istället för c:a den 10:e som är det normala. Sannolikt blir det likadant denna gång, dvs att Demoskop hoppar tillbaka in på banan lagom till slutspurten sista c:a 2-3 veckorna och gör kanske 1 mätning/vecka.
Ahh, äntligen är du tillbaka från semestern.

Jag satt just & funderade på att du om någon borde ha stenkoll på hur det brukar se ut.
Bra att vi kan få en realistisk tidtabell avseende när vi kan invänta nya OU.
2018-08-15, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Med tanke på vädret så tror jag att många på uppringarnas lista har varit svåra att nå.

Tänk på att vissa institut har en så låg svarsfrekvens som 20-45%.

Tänk er själva att ringa 1000 personer och så svarar 200 st.

Dessa 200 är källdata och via lite olika hemkokta algoritmer presenterar man sedan ett resultat (man har mage att ta betalt av uppdragsgivaren dessutom) som vi sedan sitter här och diskuterar hur valet kommer att gå.

Jag säger att Skit in - Skit ut. De siffror som presenteras ger bara en liten bris av verkligheten som slutgiltigt kommer att koka ner till det slutgiltiga Valresultatet 2018. Många kommer att bli oerhört förvånade när deras världsbild får sig en knäck från Realism, och kommer inte att kunna acceptera domen.

Ja meningsmålinger er ikke det samme som sandheden.

Her kan ma se hvor godt/dårligt meningsmålingerne ramte valgresultatet i 2014:

https://maktochpolitik.wordpress.com/2014/09/19/vilket-opinionsinstitut-lyckades-bast-och-vilka-partier-var-svarast-att-mata/

For SD's vedkommende er der kun slagside i nedadgående retning - altså er samtlige meningsmålingsinstitutter utroværdige.

Slagsiden i meningsmålingsresultaterne ved dette valg vil sandsynligvis blive endnu større.
2018-08-15, 13:46
Medlem
8711s avatar
Rekord och en väldigt bra siffra för Jimmie Åkesson i förtroendemätningen från Novus.

Hela 29%, det är bra det! Fortsätter det så kommer han gå om Löfven snart på 31% och är snart ikapp toppen på 35% Heja Jimmie!
2018-08-15, 13:49
Medlem
Smoothmans avatar
I dag är det den 15 augusti. I morgon är det exakt tre och en halv vecka kvar till valet.

Är det inte rätt dåligt "tryck" i valrörelsen 2018? Eller är det minnet som spelar en ett spratt? Det känns nästan som att etablissemanget bara vill få det här riksdagsvalet överstökat med så lite väsen som möjligt.

Men vem vet, det kanske blir ett fruktansvärt drag de sista två veckorna? Just nu känns det dock ganska Zzzz...ömnigt

Skulle vilja se en kavalkad av opinionsmätningar inom kort, så att det åtminstone blir något som piskar igång en högre aktivitet och mycket snack - i medierna och i denna tråd.
Senast redigerad av Smoothman 2018-08-15 kl. 14:31.
2018-08-15, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
2014 kom det förvisso en Demoskop i augusti, men i SLUTET (23 aug) istället för c:a den 10:e som är det normala. Sannolikt blir det likadant denna gång, dvs att Demoskop hoppar tillbaka in på banan lagom till slutspurten sista c:a 2-3 veckorna och gör kanske 1 mätning/vecka.

Demoskop gjorde ju precis en förtroende mätning åt Expressen. De har alltså inte semester

Gissningsvis så påbörjade de precis en undersökning direkt efter Expressen TVs stora partiledar debatt. Det kommer säkert en mätning Fredag eller Lördag Hoppas det åtminstone. Vill se om Löfvens genomklappning gav effekt

Edit: Det var visst Novus som gjorde den. Hoppas fortfarande på en Demoskop till helgen
Senast redigerad av FBerntsson 2018-08-15 kl. 14:00.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in