2018-08-15, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
I denna artikel står det

Eric sköts till döds av polisen efter att även nationella insatsstyrkan kallats till platsen.

https://www.expressen.se/nyheter/polisen-bryter-tystnaden-om-eric-20-fruktansvart/

Så alternativ 1 eller 2 verkar väl troligt just med tanke på att skjutningen av Eric verkar ha gått fort.

Det där låter troligt, men ändå inte. Eric blev skjuten en bit från ingången till gården. Varför skulle en del av insatsstyrkan ha rört sig till höger upp mot staketet och en annan del av dem rakt in på gården ca. 25-30 meter? Detta skulle eventuellt vara möjligt om Eric överraskade dem genom att gå ut på gården från en av lägenheterna.

I den här bilden så står fotografen ungefär där Eric blev skjuten. Längst till höger så skymtar man fönstret där en av kulorna träffade. Resten av skotten kom från vänster och några kulor träffade väggen till höger.

https://minfil.com/H9XcQef6b6/Norrbackagatan.jpg
Citera
2018-08-15, 01:00
Medlem
Solglittrets avatar
Lite kanske tänkvärda fakta:

1 foster på omkring var 1000 graviditet har Down Syndrom (DS).
Numera föds i Sverige ett barn av 700 med DS. 92% av upptäckt DS vid fosterdiagnostik leder till abort i Europa, på Island aborteras 100% av DS foster.
Den 21/3 ( trisomi-21) är det Världs Down Syndrom dagen.

Det finns 5,4 miljoner människor i världen med Down Syndrom.
Av dessa har 40-80 % problem med synen och 50-90% problem med hörseln, 5-10 % har också som Eric autism.

40% har också hjärtmissbildning, många får lättare infektioner och cancertumörer och över lag får en stor andel Alzheimers demens högre upp i åren. Många DS individer är gladlynta och lättsamma, men en del utvecklar framför allt i högre åldrar depressioner, nervositet och oro, ibland beroende på demens.
1915 var i Sverige den förväntade livslängden för DS personer bara 12 år - så är det fortfarande i en del u-länder - korrelerat till att DS individer behöver större mängd sjukvårdinsatser än normalbefolkningen. Idag ligger förväntad livslängd i Europa kring 50-60 år.

Globalt kan 20% av DS individer jobba och försörja sig helt eller delvis. Många lär sig läsa och skriva.
DS kvinnor kan få barn, DS män är ofta infertila. Vissa DS män blir dock fäder men betydligt fler DS kvinnor blir mödrar, även om föräldrarskap för DS individer är ovanligt. Omkring hälften av barnen till en förälder med DS föds med DS.

I vissa delar av världen plastikopererar man DS personer för att hjälpa dessa att bättre passa in i samhället och lättare kunna få jobb och partner. Speciellt de som har hög IQ >80.
99% av personer med DS är i mindre eller större utsträckning förståndshandikappade - men ej 100%.. Alla har en utvecklingsförsening i någon form som kan vara mindre (DS mosaik) eller större.

============//

Med dessa siffror kanske vi - äntligen - kan lägga ner debatten om polisen skulle uppfattat fara eller inte beroende på om de sett att Eric hade DS.
Eftersom DS inte är en garanti för att vederbörande inte är beväpnad eller inte är ett hot.

Däremot var personen Eric, såsom han beskrivs, naturligtvis inte ett hot lika lite som hans ”vapen” var det. Men för att kunna konstatera detta, måste man känna till Eric och att det just var han och hans leksaksvapen som fanns på gården
Senast redigerad av Solglittret 2018-08-15 kl. 01:59.
Citera
2018-08-15, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Dumheter och nonsens. Läste du ens inlägget jag skrev straxt innan?

Har själv, trots bra syn, svårt att se skillnad på en mupp och en pundare på avstånd.
Då pratar jag bara om det visuella. Knarkare och muppar har ett liknande rörelsemönster.

Om Eric var arg eller utåtagerande, vilket muppar blir, så är det omöjligt att skilja en sådan på en tokhög pundare. Det går helt enkelt inte, speciellt om man inte känner personen ifråga och har fått ett larm om en beväpnad person.
Har själv jobbat med mycket utåtagerande muppar så jag vet vad jag pratar om här.

Polisen skrek utan tvekan och beordrade Eric att göra ditten och datten. Antagligen så blev han arg eller så trodde han att det var en lek.
Leker man krig med poliser så är risken otroligt överhängande att man dör.

Har även, som jag skrivit tidigare, full förståelse för poliserna. De måste haft en adrenalinnivå så att de var skakis i flera timmar efteråt.
Att de blev tagna ur tjänst beror sannolikt på att de själva önskar det.
Vilken jävla pärs! Först skjuta ihjäl ett mongo och därefter få ett mediadrev efter sig. Stackars arma, arma poliser.

Varför kallar du en person med Downs mupp? Lille korkade vän, om du sett en med Downs vara utåt agerande skulle jag vilja veta var och hurdå? Det är INTE deras vanliga mönster och speciellt inte Eriks. Han var snarare icke agerande. Och kan man inte skilja på Erik och en pundare ska man absolut inte ha tillgång till en skarpladdad pistol. Man har helt enkelt gjort sitt som polis.
Citera
2018-08-15, 07:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Varför kallar du en person med Downs mupp? Lille korkade vän, om du sett en med Downs vara utåt agerande skulle jag vilja veta var och hurdå? Det är INTE deras vanliga mönster och speciellt inte Eriks. Han var snarare icke agerande. Och kan man inte skilja på Erik och en pundare ska man absolut inte ha tillgång till en skarpladdad pistol. Man har helt enkelt gjort sitt som polis.

Nej polis har självklart ingen som helst skyldighet att först ta reda på ev diagnos på den som riktar ett vapen emot dom innan dom försvarar sig.
Citera
2018-08-15, 07:24
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Om helikoptern var på plats så kan polisen ha tillgång till en film som visar händelseförloppet.

Rikta inte vapenliknande föremål mot polisen. Det kan vara livsfarligt.

Polisens och åklagarens tystnad kan också förklaras av att de lärde sig av händelsen i Åkersberga att inte gå ut med information innan förundersökningen är klar
Det är högst troligt att de hade bodycams på sig.
Citera
2018-08-15, 07:32
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Ja detta mord är antagligen motiverat utifrån synvinkeln att gud och staten vill låsa in alla som inte har fått en stämpel i tomtefabriken.

Jag ger fan i vad katolska frimurare som du tycker är motiverat, ge fan i att panga Kungen era jävla klåpare.

Vila i frid Ankarström, Statsministern och Kung Erik.

Slaktar backflashkontot nu.
Bjuder på ett boktips i litteraturtråden.
Peka och skjut påvestrut.

Hänger absolut inte med alls i vad du menar.
Grattis till att ha skrivit det mest snurriga inlägget i tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Mupp, idiot eller mongo. Kärt barn har många namn, vad jag kallar Eric känns inte relevant. Eller hur?

Har tidigare skrivit om att jag jobbat med muppar. Har även beskrivit en situation för några veckor sedan där jag såg en mupp stå och bära sig åt, trodde först att det var en pundare. Gå tillbaka och läs i tråden, så förstår du vad jag menar.

En aggressiv kille med downs syndrom som har ett vapen i handen, är mer farlig än en normal person som har ett vapen.
Det är inte konstigt att polisen sköt. Oavsätt om de såg att han var utvecklingsstörd eller ej.
Senast redigerad av Tryckkokaren 2018-08-15 kl. 07:36.
Citera
2018-08-15, 07:56
Medlem
Citat:

Troligtvis, Stockholmspolisen köpte 300 stycken nya kroppskameror i mars 2017. Region Syd köpte 200 stycken kameror till ett pilotprojekt som skulle pågå under förra året.Under våren 2018 så startade polisen sin nationella testverksamhet med kroppsburna kameror. Det står ingenting i artikeln om antalet kameror, men enligt vad jag har hört så rör det sig om 700 stycken kameror som ska användas i storstadsregionerna.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2018/februari/polisen-inleder-forsok-med-kroppskameror/
Citera
2018-08-15, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Det där låter troligt, men ändå inte. Eric blev skjuten en bit från ingången till gården. Varför skulle en del av insatsstyrkan ha rört sig till höger upp mot staketet och en annan del av dem rakt in på gården ca. 25-30 meter? Detta skulle eventuellt vara möjligt om Eric överraskade dem genom att gå ut på gården från en av lägenheterna.

I den här bilden så står fotografen ungefär där Eric blev skjuten. Längst till höger så skymtar man fönstret där en av kulorna träffade. Resten av skotten kom från vänster och några kulor träffade väggen till höger.

https://minfil.com/H9XcQef6b6/Norrbackagatan.jpg

Insatsstyrkan var ännu inte på plats. Den var fortfarande på väg när det hände. Det var en vanliga ordningspoliser som sköt Eric.

Om du tittar på bilden var tomhylsorna hittades och på den andra bilden den andra bilden där jag har markerat var jag tror på ett ungefär var poliserna och Eric stod. Poliserna stod ungefär vid den gula markeringen och Eric vid den röda.

https://minfil.com/75z6R8f0b2/21a95bd7-3ae4-4c20-b48f-1aa6c3fd3a01.jpg
https://minfil.com/51z3Ref2b3/positioner.png

Placeringen av Poliserna får i alla fall mig att tänka på att de hade till uppdrag att bevaka och säkra gården i vänta på insatsstyrkan. Från en sådan position så får bättre uppsikt över alla ingångar till gården. Står de närmare väggen så skulle de senare se en person om den kommer runt hörnet än om de kommer genom porten.
Citera
2018-08-15, 08:43
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Det är dock bara i Sverige det ens kan ifrågasättas att polisen självklart ska ha rätt att freda sig när någon riktar ett vapen emot dom, en rätt som fö ALLA har och det oavsett vem som håller i vapnet ifråga.

Den 70-åriga mannen i Vallåkra som sköt ihjäl två personer som hotade honom hade inte rätten att försvara sig. Hotet var uppenbart, han var hemma i sitt eget hus och han hade inte mycket val. Ändå dömdes han till två års fängelse för dråp. Där kan man prata om ett riktigt hot men han hade ändå ingen rätt att försvara sig med vapen.

När det gäller poliserna så handlar det om ett inbillat hot och att de inte utvärderade vilka alternativ de hade.
Citera
2018-08-15, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag har hört det där. Det behöver inte tolkas som stormningen vid Galippoli.

Fundera på följande.

Poliserna gick ut ifrån att larmet om den hotade kvinnan var riktig och det påverkade deras insats.

Om allt som polisen trodde på hade stämt. Hur tror du att en mer rationell beväpnad person hade reagerat på en målad polisbil på gatan och att det stod tre poliser på gården?

Helt plötsligt så är det inte bara kvinnan han är ute efter som han ska möta utan han måste även ta sig förbi beväpnade poliser. Jag tror i alla fall att i en sådant senario så stoppar man undan pistolen och vänder om.

Är personen däremot irrationell så hade han gått in på gården men då möter han tre beredda beväpnade poliser som har stor chans att stoppa honom innan han når fram till kvinnan.

Som väl är så är de flesta människor rationella och rädda om sitt eget liv så risken att skicka in dem på gården var nog från början helt acceptabel.
Citera
2018-08-15, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Situationen var att polispatrullen skulle leta efter en beväpnad man som drog omkring i området. Så kommer det fram en person ur morgondunklet, kanske var det också buskar och andra saker emellan. Det är i dunklet svårt att se hur personen ser ut, det är mer son en gestalt. Det var nog större avstånd än ett par meter. Personen har ett vapenliknande föremål i handen. Eventuellt siktar han mot polisen.

Helt enligt reglerna beordrar poliserna personen att släppa vapnet. De upprepar det flera gånger. Personen reagerar inte, gör inte som polisen säger. Personen säger ingenting - kanske grymtar något obegripligt? - och gör troligen någon rörelse som alla tre poliser tycks uppfatta som hotfullt. Enligt reglerna skjuter de ett varningsskott, men när personen inte reagerar då heller, skjuter de skarpt.

Att denna tragedi hände berodde på en massa olyckliga omständigheter.

- Eric smög sig ut nattetid. Det är inte en tidpunkt när man väntar sig att stöta på en förståndshandikappad med en treårings intellekt. Den som larmade hade kanske inte uppfattat att han var handikappad. Han var kroppsligt sett fullvuxen. Hade han varit liten som ett treårigt barn hade han inte uppfattats som ett hot.

- Eric tog tyvärr med en älskad leksak som var ett leksaksvapen

- De som ringde och larmade har inte nämnt något om att personen kanske hade Downs syndrom till larmcentralen

- Larmdatorn flaggade för att det bodde en person som hade misshandlats m m av en expartner som bedömdes som farlig. Att den hotade personen hade flyttat och den hotfulla mannen satt i häkte framgick inte. Polispatrullen och insatsstyrkan skickades ut för att ta hand om en potentiellt farlig, beväpnad man

- Det var fortfarande ganska mörkt ute. Om det bara hade varit en halvtimme senare hade polisen antagligen sett att han hade Downs syndrom

- Eric kunde inte kommunicera. Han kunde inte prata. Han var som en treåring och förstod antagligen inte polisens order.

Att alla dessa saker sammanföll var ju osannolikt, och det kommer troligen inte att uppstå en liknande situation igen. Sorgerliga saker hända, är vad man får konstatera.

Det här var nog den värsta smörjan hittills som är skrivet av någon poliskramare i tråden.
Inlägget är fullt av, kanske, antagligen, nog, eventuellt, troligen, ganska, tycks uppfatta mm.
Snacka om egna slutledningar kryddat med fantasier och rena påhitt. Vilken djävla sorglig
samling ni är polismuppar.
Citera
2018-08-15, 09:04
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Troligtvis, Stockholmspolisen köpte 300 stycken nya kroppskameror i mars 2017. Region Syd köpte 200 stycken kameror till ett pilotprojekt som skulle pågå under förra året.Under våren 2018 så startade polisen sin nationella testverksamhet med kroppsburna kameror. Det står ingenting i artikeln om antalet kameror, men enligt vad jag har hört så rör det sig om 700 stycken kameror som ska användas i storstadsregionerna.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2018/februari/polisen-inleder-forsok-med-kroppskameror/

Problemet med deras bodycam är att polisen ska själva aktivera dem. Men vi får ju hoppas att de är utrustade med bodycam och har aktiverat dem.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in