2018-08-14, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag vet att de har olika förmågor. Det som är gemensamt för alla jag har träffat är i alla fall att de är sävliga, långsamma och väldigt tröga i sitt rörelsemönster vilket också gör att jag aldrig skulle uppfatta någon på ett par meters avstånd som farlig.

Har någon träffat en person med Downs syndrom som är snabb och med bra reaktionsförmåga?

Situationen var att polispatrullen skulle leta efter en beväpnad man som drog omkring i området. Så kommer det fram en person ur morgondunklet, kanske var det också buskar och andra saker emellan. Det är i dunklet svårt att se hur personen ser ut, det är mer son en gestalt. Det var nog större avstånd än ett par meter. Personen har ett vapenliknande föremål i handen. Eventuellt siktar han mot polisen.

Helt enligt reglerna beordrar poliserna personen att släppa vapnet. De upprepar det flera gånger. Personen reagerar inte, gör inte som polisen säger. Personen säger ingenting - kanske grymtar något obegripligt? - och gör troligen någon rörelse som alla tre poliser tycks uppfatta som hotfullt. Enligt reglerna skjuter de ett varningsskott, men när personen inte reagerar då heller, skjuter de skarpt.

Att denna tragedi hände berodde på en massa olyckliga omständigheter.

- Eric smög sig ut nattetid. Det är inte en tidpunkt när man väntar sig att stöta på en förståndshandikappad med en treårings intellekt. Den som larmade hade kanske inte uppfattat att han var handikappad. Han var kroppsligt sett fullvuxen. Hade han varit liten som ett treårigt barn hade han inte uppfattats som ett hot.

- Eric tog tyvärr med en älskad leksak som var ett leksaksvapen

- De som ringde och larmade har inte nämnt något om att personen kanske hade Downs syndrom till larmcentralen

- Larmdatorn flaggade för att det bodde en person som hade misshandlats m m av en expartner som bedömdes som farlig. Att den hotade personen hade flyttat och den hotfulla mannen satt i häkte framgick inte. Polispatrullen och insatsstyrkan skickades ut för att ta hand om en potentiellt farlig, beväpnad man

- Det var fortfarande ganska mörkt ute. Om det bara hade varit en halvtimme senare hade polisen antagligen sett att han hade Downs syndrom

- Eric kunde inte kommunicera. Han kunde inte prata. Han var som en treåring och förstod antagligen inte polisens order.

Att alla dessa saker sammanföll var ju osannolikt, och det kommer troligen inte att uppstå en liknande situation igen. Sorgerliga saker hända, är vad man får konstatera.
Citera
2018-08-14, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Poliserna på plats har vad jag vet inte hävdat någonting.
De gömmer sig eller har belagts med munkavle.

Det du kallar oförsiktigt uttalande skulle jag kalla en ren lögn och det kom från polisledningen om jag minns rätt.

Ok, dom drog en lögn, väl medveten om att den skulle avslöjas i senare utredning, och det gjorde dom...bara för att! Skärp dig för fan.

I sådana här fall går det ju till så att ingripande poliser( som var på plats) pratar med tex yttre befäl, som sedan pratar med gruppchef, som sedan pratar med någon avdelningschef/förundersöknignsledare, som sedan pratar med någon lokalpolisområdeschef, som i sin tur pratar med någon informationsansvarig som i sin tur talar med pressen

Alt kan informationsutbytet ske tidigare i kedjan, men också ännu senare . Poängen är dock att informationen processas flera led och då är det inte konstigt det kan bli fel. Det är en kass rutin, det tycker jag absolut. Polisen borde istället bara hänvisa till förundersökningssekretess och ge ut minimalt med information, helst inget alls.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2018-08-14 kl. 22:31.
Citera
2018-08-14, 22:21
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Jag hittade en siffra på att polisen i Stockholm har ca 7000 anställda. Så det är Inte säkert att inblandade från polisen inte har hört talas om fallet. Så de måste gå på uppgifterna de har i sina system. Tyvärr så verkar inte det stämma och det måste polisen förbättra.

Med tanke på att Pride festivalen pågick är det inte ens säkert att alla inblandade poliser var från polisregion Stockholm. Jag kan tänka mig att pga av semester tider och pride festivalens ifrågasättande från vissa grupper gör att polisen i Stockholm har behövt förstärkning från resten av landet.

Jag har en teori som jag har skrivit förut att de var de som kom fram först och helt enkelt hade till uppgift att bevaka gården i väntan på insatsstyrkan. Av det man kan se på bilderna så verkar de ha ställt så att de kan bevaka alla tre vägar in till gården. De verkar som om de stod i mitten av gården men ner mot garagen. Med tanke på byggnadens böjda form så bör ett sådant läge ge dem uppsikt över hela gården.

Det är egentligen samma sak med räddningstjänsten, ambulansen och sjukvården. Man påbörjar arbetet i ett akut läge innan den bäst lämpade reursen anländer.

Av de 7.000 lär väl endast ett mindre antal normalt vara aktuella för tjänstgöring rörande våldsbrottslighet på gatan i norra innerstaden.

Jag utesluter inte att det du beskriver är vad som skett iofs. Likväl slutar det hela inne på gården vid en vägg.
Citera
2018-08-14, 22:29
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Polisen var ju uppenbarligen inblandad på mordet på Olof Palme, så hur detta har med ämnet att göra förstår jag inte.

Poliser skjuter sällan folk om det inte behövs. Palme behövde ju skjutas. I detta fall var det garanterat lika motiverat också. Utifrån situationen, det är jag övertygad om.

Ja detta mord är antagligen motiverat utifrån synvinkeln att gud och staten vill låsa in alla som inte har fått en stämpel i tomtefabriken.

Jag ger fan i vad katolska frimurare som du tycker är motiverat, ge fan i att panga Kungen era jävla klåpare.

Vila i frid Ankarström, Statsministern och Kung Erik.

Slaktar backflashkontot nu.
Bjuder på ett boktips i litteraturtråden.
Peka och skjut påvestrut.

Citera
2018-08-14, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Av de 7.000 lär väl endast ett mindre antal normalt vara aktuella för tjänstgöring rörande våldsbrottslighet på gatan i norra innerstaden.

Jag utesluter inte att det du beskriver är vad som skett iofs. Likväl slutar det hela inne på gården vid en vägg.

Alla poliser har skyldighet att angripa vid brott oavsett deras eventuella lämplighet. Det är något som kommer med anställningen och är reglerat i lag.

Faktum är att det finns vissa skrivningar i polisförordningen som kan tolkas att de även är skyldiga att ingripa mot brott även på deras fritid.
Citera
2018-08-14, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Ett helt igenom klockrent inlägg 👍👍👍

Att säkra upp och bilda sig en helhetsbild av situationen när man anländer borde vara legio. Det kunde vara helt ofarligt, som i denna situation, men det kunde även varit mycket värre än befarat. Desto större anledning till att skaffa sig mer information innan man konfronterar objektet. Ju närmare man kommer, så ökar självklart risken och hotbilden. Att invänta mer erfaren personal och skaffat uppbackning för egen del hade varit det bästa beslutet.

Att polisen har så skrämmande dåligt uppdaterade system är oansvarigt. Har man gett den oerfarna patrullen helt felaktig information, har man med all säkerhet bidragit till att situationen fick en så olyckligt slut. Men återigen, att skaffa sig mer information om läget innan man agerar borde vara prio 1.

Inget datorsystem kan tala om i realtid var olika personer befinner sig, innan vi allihop förses med GPS-chips eller fotbojor. Polisens datorsystem är ett bra hjälpmedel men man ska inte helt förlita sig på det.

Polisen gör ju utryckningar hela tiden. De kan inte skaffa sig all information om alla detaljer. Det finns det inte tid till. I det här fallet var det nog så att polispatrullen tänkte invänta insatsstyrkan, men innan den hann fram kom Eric tyvärr lullandes fram ur buskarna med sin kära pistol i högsta hugg. Om han hade tagit älsklingsnallen i stället hade detta inte hänt.
Citera
2018-08-14, 22:46
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Ok vad smart. Så om mongoloiden då håller i ett riktigt vapen, med skarp ammunition....

Då är det bara tough luck enligt dig

Det normala tillvägagångssättet om en mongolid pekar med ett vapen är inte att öppna verkanseld. Och det tycker alla länder i världen. Eller vill du ha ett samhälle där polisen skjuter alla som viftar med något som liknar ett vapen oavsett vem som håller i vapnet? Du är nog ganska jävla ensam om att tycka det. Det är skillnad vem fan som håller i bössan.
Citera
2018-08-14, 22:56
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Alla poliser har skyldighet att angripa vid brott oavsett deras eventuella lämplighet. Det är något som kommer med anställningen och är reglerat i lag.

Faktum är att det finns vissa skrivningar i polisförordningen som kan tolkas att de även är skyldiga att ingripa mot brott även på deras fritid.

Jag har hört det där. Det behöver inte tolkas som stormningen vid Galippoli.
Citera
2018-08-14, 23:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Det normala tillvägagångssättet om en mongolid pekar med ett vapen är inte att öppna verkanseld. Och det tycker alla länder i världen. Eller vill du ha ett samhälle där polisen skjuter alla som viftar med något som liknar ett vapen oavsett vem som håller i vapnet? Du är nog ganska jävla ensam om att tycka det. Det är skillnad vem fan som håller i bössan.

Nej det finns inget land där polisen måste riskera sitt liv pga en gärningsmans ev diagnos. Varför? Jo för att kulor från ett vapen gör samma skada oavsett om den som trycker av har downs syndrom eller inte

Det är dock bara i Sverige det ens kan ifrågasättas att polisen självklart ska ha rätt att freda sig när någon riktar ett vapen emot dom, en rätt som fö ALLA har och det oavsett vem som håller i vapnet ifråga.

Sen är det ju, i putativa nödvärnssituationer,såklart en fråga om polismannen, eller vem det nu är som agerar i nödvärn, borde ha insett att vapnet inte var äkta eller att situationen inte var ett hot. Men då utgår man ifrån vad vederbörande rimligen borde ha kunnat bedöma där och då, och INTE utefter sådant som kommit fram i efterhand.

Ja, viftar man med vapenliknande föremål mot polis så riskerar du att bli skjuten, idag, igår, i Sverige och i alla andra länder. Med all jävla rätt dessutom, något dom flesta människor överallt i världen också begriper, dock inte du uppenbarligen.

Eric hade tyvärr inte förstånd att inse detta. Men då ska någon se efter honom då han inte sticker ut på egen hand. Däri brast det å det grövsta och det kostade Eric livet.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2018-08-14 kl. 23:53.
Citera
2018-08-15, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagrummet
mannen de sökte var i 40års åldern. Erik var 20 och hade downs syndrom.
mannen satt häktad sedan våras. Letar jag efter en i 40års åldern och en 20 åring med downs syndrom kommer ut..Alla varningsklockor bör ringa om att här är fel.
sedan att gå ut skarpt med larm om en person som redan sitter häktad sedan många månader. Dessutom har larm om just samma sak avblåsts innan.. Är det inte lite väl magstarkt att hävda hot eller har polisen så dålig koll att de i princip skulle kunna rycka ut till kungliga operan för att ankarström kunde finnas där(dog 1792).

Det är ju inte säkert att polispatrullen fick något signalement på mannen de sökte. Vet någon hur larmcentralens meddelanden är utformade? Finns det färdiga signalement på personer som kan vara intressanta?

Det hade också varit fel att låsa sig vid mannen som hotat och misshandlat sin expartner. För larmet gällde ju "en man med ett vapen". Det kunde mycket väl ha varit en helt annan person än hustrumisshandlaren, med ett annat signalement, och risken kunde då varit att polisen hade struntat i honom.

Du tycker att polisen (inklusive larmcentralen) skulle ha vetat allt om denne hustrumisshandlare, t ex var han fanns. Men polisen gör ju utryckningar hela tiden, de hanterar massor av situationer med massor av människor hela tiden. Hustrumisshandlaren var en bland alla brottslingar som polisen möter, och inte en av det allvarligare slaget och inte speciellt ovanlig. Massor av män misshandlar sina partners, fast för all del, inte alla försöker spränga deras bilar. (med en smällare, framkom det visst).

Jag är faktiskt förvånad över att de drog till med insatsstyrkan, men den finns ju i Stockholm och när den nu finns kan man ju använda den så de får lite övning.
Citera
2018-08-15, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Ja eller så hade de kunnat skjuta honom för de tänkte han var en självmordsbombare som de gjorde med brasilianaren som smet i tunnelbanan.

Mannen som sköts i London för att han smet ifrån polisen smet ifrån polisen för att han befann sig illegalt i Storbritannien. Han visste att om polisen tog honom skulle han bli utvisad.

När ett terrordåd just har inträffat och London vimlar av poliser som gör kontroller just därför är det inte så smart att smita ifrån polisen. Kom ihåg det om du hamnar i ett sådant läge. Det är bättre att bli utvisad än död.
Citera
2018-08-15, 00:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Nej det finns inget land där polisen måste riskera sitt liv pga en gärningsmans ev diagnos. Varför? Jo för att kulor från ett vapen gör samma skada oavsett om den som trycker av har downs syndrom eller inte

Det är dock bara i Sverige det ens kan ifrågasättas att polisen självklart ska ha rätt att freda sig när någon riktar ett vapen emot dom, en rätt som fö ALLA har och det oavsett vem som håller i vapnet ifråga.

Sen är det ju, i putativa nödvärnssituationer,såklart en fråga om polismannen, eller vem det nu är som agerar i nödvärn, borde ha insett att vapnet inte var äkta eller att situationen inte var ett hot. Men då utgår man ifrån vad vederbörande rimligen borde ha kunnat bedöma där och då, och INTE utefter sådant som kommit fram i efterhand.

Ja, viftar man med vapenliknande föremål mot polis så riskerar du att bli skjuten, idag, igår, i Sverige och i alla andra länder. Med all jävla rätt dessutom, något dom flesta människor överallt i världen också begriper, dock inte du uppenbarligen.

Eric hade tyvärr inte förstånd att inse detta. Men då ska någon se efter honom då han inte sticker ut på egen hand. Däri brast det å det grövsta och det kostade Eric livet.

Jag tror ju mest det är på Flashback som ena handen inte vet vad den andra handen gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in