Citat:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7019931
Citat:
– Vi kommer att göra fler frihetsberövanden under kvällen och i morgon. Jag tror att det rör sig om runt tio stycken ungdomar som agerat samtidigt. Det här är kriminella killar i övre tonåren, som bor här i området, säger Dan Windt, chef för lokalpolisområde Storgöteborg Syd.
Men ok, nationellt sett går det åt skogen såklart. Nästan inga andra regioner/polisområden har lärt känna orten lika djupt som Gbg.
Ändå kommer Gbg knappt kunna bura in hälften av dom skyldiga i sina resp. områden.
Citat:
Förstår inte hur du kan resonera så, det är en maktuppvisning i förorten om vem som bestämmer, det symboliserar att polisen inte har någon kontroll, att människorna som bor där får finna sig i att de bor i ett laglöst område där dina ägodelar närsom helst kan brinna upp. Mest skrämmande är att och det var väl bara en tidsfråga innan de olika förortsgängen skulle börja samverkar emot en gemensam fiende lag och ordning, det är en krut-dunk där ute i förorterna med gott om vapen arsenal. Det är absolut kritiskt, om det har något med Sveriges kommande val är det ännu värre och skulle kunna beräknas som terrorist attentat och hot emot staten.
Det är för fan Sverige vi pratar om inte Los Angeles.
Det är för fan Sverige vi pratar om inte Los Angeles.
Jag fetade det som gäller; Det är alltså inte, och bör inte (tycker jag!) uppmärksammas som en rikstäckande maktuppvisning, för då blir det plötsligt en rikstäckande uppvisning...
Tro mig, jag är själv förvånad över mitt resonemang men segregation är redan ett oerkänt tungt nattsvart faktum, så varför inte låta förorten vara vad det just är - segregerat.
Det var allt.