2018-08-14, 18:03
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Sluta nu. Det är ingen seriös opinionsundersökare som friserar sina siffror efteråt. Däremot så använder det sig av på förahand bestämda viktningar i avsikt att komma så rätt som vanligt.

Nej, du är inte Einstein. Du förstår ju inte hur ett institut fungerar, vad man väger in i sina bedömningar och att det finns olika typer av opinionsinstitut med olika former av beställningar och samarbetspartners. Flera av dessa är uppenbart SD-fientliga och har en agenda och ett eget intresse i att SD ska hållas på relativt låga siffror, annars hade man inte fortsatt göra fel val efter val utan att korrigera sina mätningar och sina metoder.
2018-08-14, 18:06
Medlem
8711s avatar
Fortfarande ingen mätning från Demoskop? Då släpper dom den säkerligen precis intill eller i debatten för att få maximal uppmärksamhet och reaktioner man önskar sig från olika partiledare. Men mätningen lär ju vara några dagar gammal vid det här laget med den här förseningen mot dom vanliga datumen som Demoskop brukar släppa sina mätningar.
2018-08-14, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
På samma sätt som den varma sommaren räddade Miljöpartiet tror jag att bilbränderna knuffar upp SD i topp i opinionen. Det var ta mig tusan på håret. S kommer att blöda åt båda håll då man inte är i förarsätet vare sig i miljö- migrations eller kriminalpolitik-frågan.

Åkesson får nu en mycket mer bekväm kväll i partiledardebatten. Alla partiledare kommer att tvingas fördöma det.som sker, vilket blir till ett erkännande av Åkessons problembeskrivning.

Klimatfrågan tappar också sitt momentum. Frågan kommer att upplevas som väldigt mycket mer abstrakt, och blekna något i jämförelse med problemet med oroligheter i förorterna, som i alla fall kan upplevas som något som är enklare att lösa. Fler väljare blir heligt förbannade, vilket leder till krav på repression snarare än prevention, och då hamnar bollen på SDs och eventuellt Ms planhalva.

Gissar för övrigt att Expressen släpper sin ou i samband med debatten för att kunna få reaktioner.

Men nu regnar det ju för fan i södra Småland, och våren (mars april) har aldrig varit så kall historiskt sedan mätningarna började!
2018-08-14, 18:15
Medlem
TrickieDickies avatar
Tidigare år har antalet bilbränder både ökat i antal och fått ökad uppmärksamhet i media under sensommaren och sommaren valåret 2018 bör inte vara något undantag. Även om det är för tidigt att spekulera om orsakerna, och grupperingarna bakom nattens bilbränder, så kommer dessa bränder i allra högsta grad påverka valutgången.

Tidigare bränder under sommaren slog mot för väljarna abstrakta värden. Som skogar de aldrig besökt och från bilder på TV. När nu bränderna tar sig in i anlagd form i bostadsområden och ytterligare lastar brandförsvar och polis, som samtidigt får se sig motarbetade i form av stenkastning, kommer valvindarna förändras.

Valvindarna kommer med en sannolikhet gränsande till visshet både öka och bli varmare men framför allt ta en ny riktning i opinionen. Det är, bedömer jag, tveksamt om Miljöpartiet är det parti som kommer tjäna i opinionen på de fortsatta bränderna sommaren 2018.....
2018-08-14, 18:36
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Hur kan man tyda dessa "förtroendemätningar" media älskar? (Älskar det dem för att SD inte är störst?) Nu vet vi inte vad demoskop säger denna månad om vad folk tänker rösta på men förra månaden hade de 21 %. Är det 28 % av demoskops urval som kan tänka sig SD? Om demoskop har en 20%-ig underskattning så skulle det vara 34 % som har förtroende för Jimmie. Kan man se det som SDs nuvarande "tak"?

Ulf Kristersson, M 39% (36) +3
Jonas Sjöstedt, V 37% (34) +3
Stefan Löfven, S 36% (32) +4
Annie Lööf, C 34% (34) 0
Jan Björklund, L 28% (25) +3
Jimmie Åkesson, SD 28% (27) +1
Isabella Lövin, MP 18% (17) +1
Ebba Busch Thor, KD 17% (20) -3
Gustav Fridolin, MP 16% (12) +4

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/hotet-mot-lofven-slagen-av-sjostedt-i-ny-matning/
Det är en mycket märklig mätning, man har förtroende men vill ändå inte rösta på partiet. Vad är en sådan mätning värd, inte mer än något man kan finna i cornflakespaketet.
2018-08-14, 18:41
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Men nu regnar det ju för fan i södra Småland, och våren (mars april) har aldrig varit så kall historiskt sedan mätningarna började!
Nu är det inte jag som säger att det är rationellt att rösta på mp efter denna sommar, men jag är rätt säker på att sommaren kommer att hjälpa mp något.

Regnet nu kan nog göra att minnet bleknar något, och som sagt har valet just nu återfått fokus på migration och krim.
2018-08-14, 18:42
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elohir
Det är en mycket märklig mätning, man har förtroende men vill ändå inte rösta på partiet. Vad är en sådan mätning värd, inte mer än något man kan finna i cornflakespaketet.
Det finns inget inneliggande motsatsförhållande där. Förtroende kan man dessutom ha för flera partiledare samtidigt, valpreferensen är däremot singulär.
2018-08-14, 18:49
Medlem
Elohirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Det finns inget inneliggande motsatsförhållande där. Förtroende kan man dessutom ha för flera partiledare samtidigt, valpreferensen är däremot singulär.
ok vill inte säga emot dig. Men jag menade att vad fan är det för intresse, det viktiga är ju att vad är opinionen som råder. Jag skiter blankt om nån säger sig ha förtroende för Björklund men tänker ändå rösta på tuffe Uffe.
2018-08-14, 19:13
Medlem
Smoothmans avatar
Frågan är om inte Demoskop släpps under morgondagen eller på torsdag? Hoppas dock att den släpps i kväll, men tror nog det blir onsdag morgon. Idag vill Expressen ha full fokus på enbart debatten, det gäller att "portionera ut" nyheterna för att få mer klick.
2018-08-14, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elohir

Ja att Annie Lööf har nästan högt förtroende, men endast hälften av sympatisörerna i OM är säkra väljare för C!
2018-08-14, 19:23
Medlem
FlashyBears avatar
Man kan ställa nu frågor till Anders Sundell, statsvetare vid GU.

https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/livesida-debatten-2018/
Kod:
Jag heter Anders Sundell och är statsvetare vid Göteborgs universitet. Innan och under debatten kommer jag att lägga ut grafer som visar statistik i frågorna som diskuteras.

Om det är något du vill se lite siffror på, eller om du har några frågor som en statsvetare kanske kan svara på, skriv en kommentar så ska jag göra mitt bästa!

Han fick en fråga om SD i OU:
Citat:
Citat:
Hur kommer det sig att SD alltid underskattas i opinionsmätningar? De underskattades 2010 och ännu kraftigare 2014. T ex Novus, Skop och SCB gav SD 8,0% veckan innan valet 2014 - valresultatet blev 12,9%. Det är en miss med 60%... De som är närmast, Sentio och Yougov, nämns aldrig. Märkligt.

-Robert
Det finns lite olika föreslagna förklaringar, och vad jag vet har man inte kunnat slå fast riktigt vad det är.
En faktor skulle kunna vara sättet man kontaktar folk. Det är allt svårare att få tag i folk på telefon, särskilt unga människor. Undersökningar som förlitat sig på det får därför en skevhet i urvalet. Sentio och Yougov jobbar däremot med webbinsamling. Men nu har de flesta institut gått över till att blanda in webb också.

En annan förklaring skulle kunna vara att folk varit ovilliga att säga att de röstar på SD, eftersom det är det parti som oftast kritiseras av de andra partierna osv. Kanske blir detta extra påtagligt i telefonintervjuer.

Ytterligare en förklaring skulle kunna vara att personer som sympatiserar med SD har lågt förtroende för media och samhällsinstitutioner i allmänhet (vilket vi vet från många undersökningar). Det gör dem kanske mindre villiga att svara på opinionsundersökningar.

Men vi vet inte om det kommer bli samma underskattning nu som 2014. Alla institut har justerat sina metoder för att försöka komma åt problemet, och hur framgångsrikt det blir vet vi först om en månad.
2018-08-14, 19:50
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Nej, du är inte Einstein. Du förstår ju inte hur ett institut fungerar, vad man väger in i sina bedömningar och att det finns olika typer av opinionsinstitut med olika former av beställningar och samarbetspartners. Flera av dessa är uppenbart SD-fientliga och har en agenda och ett eget intresse i att SD ska hållas på relativt låga siffror, annars hade man inte fortsatt göra fel val efter val utan att korrigera sina mätningar och sina metoder.
Min följdfråga till dig är. Vem köper Sentios mätningar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in