Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-14, 15:32
  #145
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Ska inte en modernt land satsa på att göra medborgarna dugliga för en modern arbetsmarknad? Finns det en god genusvetenskaplig arbetsmarknad? Om inte, så är det ett sundhetstecken att avveckla universitetsstudier som inte hjälper studenten. Kunskapen finns alltid kvar på internet, i böcker eller om man själv vill betala för en kurs - om efterfrågan finns.
Universitetssystemet i den civiliserade delen av världen kännetecknas – som alla som någonsin har satt sin fot på ett universitet vet – mer av en strävan efter bildning än en strävan efter att fylla arbetsmarknadens skiftande behov. Med tanke på att mängder av studenter i Sverige sedan länge läser ämnen som filosofi, idé- och lärdomshistoria och teologi trots att den enda karriär man kan hoppas på i de ämnena är en akademisk sådan har Sverige tydligen, enligt ditt sätt att se det, varit såväl omodernt som sjukdomsdrabbat i hundratals år.
__________________
Senast redigerad av Drama-Llama 2018-08-14 kl. 15:34.
Citera
2018-08-14, 15:35
  #146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Nej jeg kan ikke forklare dine tvangstanker.

Nej jeg mener ikke at Sverige går i den rigtige retning.

Læs Jonathan Friedman's beskrivelse af det svenske samfund anno 2002 - man skulle tro det var skrevet i går men det er skrevet for 16år siden, så Sverige går absolut ikke i den rigtige retning:

https://jyllands-posten.dk/internati...%C3%A6kninger/

Nej men var bra, då vet vi att du inte är intresserad av att diskutera, utan bara vill bekräfta din egen världsbild!

Jag frågar dig: är det inte ett problem att Orban berikar sig själv och sina närmaste genom att sälja statliga upphandlingskontrakt till sina vänner? (se tidigare länk)
Är det inte ett problem att Orban begränsar Konstitutionsdomstolens befogenheter och tvingar domare i pension eller utestänger dem helt? https://www.bloomberg.com/news/artic...ing-in-east-eu

Är detta inte auktoritarism? På vilket sätt kan man rimligen argumentera för att det är lika illa i Sverige. Visst din artikel är intressant och delvis håller jag med honom. Makthavare håller varandra om ryggen, vissa åsikter är inte tillåtna (notera dock att Friedman anser att SD är ett legitimt parti, vilket de enligt min åsikt inte var år 2002, eftersom de i ordets rätta bemärkelse var rasistiska då. Vändingen påbörjade strax efter 2006 om du frågar mig, tror det var däromkring som man avsatte f d ordförande Jansson). Men det har blivit bättre i Sverige. Kritiska röster har kunnat göra sig hörda. Kritisk forskning bedrivs. Visst det är en lång väg kvar, men det har gått åt rätt riktning, om än långsamt. Och ja, partier och medier har visat sitt odemokratiska ansikte. Däremot har det aldrig blivit repressiva motattacker från statligt håll på domare eller media, likt de vi ser i Ungern. Vidare har ingen makthavare, till min vetskap, så flagrant berikat sig själva och sina närmaste på det sätt Orban har gjort och fortsätter göra.
Citera
2018-08-14, 15:42
  #147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Ska inte en modernt land satsa på att göra medborgarna dugliga för en modern arbetsmarknad? Finns det en god genusvetenskaplig arbetsmarknad? Om inte, så är det ett sundhetstecken att avveckla universitetsstudier som inte hjälper studenten. Kunskapen finns alltid kvar på internet, i böcker eller om man själv vill betala för en kurs - om efterfrågan finns.

Som föregående talare också påpekat är det ju mängder med kurser som inte har ett arbetsmarknadsvärde, menar du att samtliga sådana kurser ska avvecklas?

Detta var bara ett svepskäl för att legitimera utestängandet av tankegods som går emot Orbans egen ideologi. Sättet som det gjordes på skvallrar också om detta: man var öht inte intresserad av att lyssna på några motargument.

Citat:
Universities were given 24 hours to give their response to this plan. If nothing changes, then it will become impossible for new students to enrol in gender studies. It is important to note that August is usually the month when Universities are basically shut down, and mostly everyone is on vacation, so that makes it impossible for the academics to answer this ban in less than 24 hours.

https://dailynewshungary.com/gender-...ed-in-hungary/
Citera
2018-08-14, 15:58
  #148
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lat jävel
Nej jag menar att Orban de facto utnyttjar sin ställning och obehörigt gynnar vissa individer på den fria marknaden, dvs han gör den ofri. https://www.reuters.com/investigates...orban-balaton/

Haha, ett land har nyligen vart kommunistiskt och du undrar varför det finns korruption?
Värdet på hans tomt är en non sequitur.
Citat:
Jag personligen förespråkar liberal demokrati. Ungern är på väg därifrån. Bara för att man inte tycker om invandring, feminism etc, behöver man inte hylla en autokrat.
Vad menar du med liberal demokrati? Den liberaler i USA förespråkar?
Citera
2018-08-14, 16:31
  #149
Medlem
D_V_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lat jävel
Som föregående talare också påpekat är det ju mängder med kurser som inte har ett arbetsmarknadsvärde, menar du att samtliga sådana kurser ska avvecklas?

Detta var bara ett svepskäl för att legitimera utestängandet av tankegods som går emot Orbans egen ideologi. Sättet som det gjordes på skvallrar också om detta: man var öht inte intresserad av att lyssna på några motargument.



https://dailynewshungary.com/gender-...ed-in-hungary/

Sverige anser väl att de har råd med kurserna som inte Ungern anser sig ha råd med. Personligen lägger jag inget omdöme kring om det är bra eller dåligt att ta bort studierna. Säkerligen dåligt för de som investerat tid i dem och inte är färdigutbildade. Om detta gör Ungern till ett bättre land, så är det mycket bra. Antar att ungrarna själva vet bättre än oss vad de vill ha och behöver.
Citera
2018-08-14, 16:48
  #150
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Sverige anser väl att de har råd med kurserna som inte Ungern anser sig ha råd med. Personligen lägger jag inget omdöme kring om det är bra eller dåligt att ta bort studierna. Säkerligen dåligt för de som investerat tid i dem och inte är färdigutbildade. Om detta gör Ungern till ett bättre land, så är det mycket bra. Antar att ungrarna själva vet bättre än oss vad de vill ha och behöver.

Det var inte fråga om ekonomi. Något sådant skäl angavs i vart fall aldrig, rätta mig gärna om jag har fel.
Ok jag personligen anser att det är fel, eftersom staten ska hålla sig bort från universiteten så mycket som möjligt. Vidare var de angivna skälen för att plocka bort genusstudierna väldigt genomskinliga. Det var väldigt tydligt att det var för att det gick emot den nationalistiska och konservativa parti-ideologin. Personligen tror jag inte Ungern lider så mycket av att inte ha genusstudier, men man lider desto mer utav att kväva åsikter och forskningsproduktion som staten inte sympatiserar med (jmf med invandring t ex, hade varit bättre om kritiska röster släppts fram tidigare).
De som inte är färdigutbildade får dock plugga färdigt. Man kan inte påbörja nya studier.
Citera
2018-08-14, 16:52
  #151
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lat jävel
Nej men var bra, då vet vi att du inte är intresserad av att diskutera, utan bara vill bekräfta din egen världsbild!

Jag frågar dig: är det inte ett problem att Orban berikar sig själv och sina närmaste genom att sälja statliga upphandlingskontrakt till sina vänner? (se tidigare länk)
Är det inte ett problem att Orban begränsar Konstitutionsdomstolens befogenheter och tvingar domare i pension eller utestänger dem helt? https://www.bloomberg.com/news/artic...ing-in-east-eu

Är detta inte auktoritarism? På vilket sätt kan man rimligen argumentera för att det är lika illa i Sverige. Visst din artikel är intressant och delvis håller jag med honom. Makthavare håller varandra om ryggen, vissa åsikter är inte tillåtna (notera dock att Friedman anser att SD är ett legitimt parti, vilket de enligt min åsikt inte var år 2002, eftersom de i ordets rätta bemärkelse var rasistiska då. Vändingen påbörjade strax efter 2006 om du frågar mig, tror det var däromkring som man avsatte f d ordförande Jansson). Men det har blivit bättre i Sverige. Kritiska röster har kunnat göra sig hörda. Kritisk forskning bedrivs. Visst det är en lång väg kvar, men det har gått åt rätt riktning, om än långsamt. Och ja, partier och medier har visat sitt odemokratiska ansikte. Däremot har det aldrig blivit repressiva motattacker från statligt håll på domare eller media, likt de vi ser i Ungern. Vidare har ingen makthavare, till min vetskap, så flagrant berikat sig själva och sina närmaste på det sätt Orban har gjort och fortsätter göra.


Mit verdensbillede går ud på at støtte demokrati.

Finder vælgerne i Ungarn at Orban og regeringen styrer landet i en forkert retning, så vælger de bare en anden regering ved næste valg - sværere er det ikke.
Citera
2018-08-14, 16:59
  #152
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Mit verdensbillede går ud på at støtte demokrati.

Finder vælgerne i Ungarn at Orban og regeringen styrer landet i en forkert retning, så vælger de bare en anden regering ved næste valg - sværere er det ikke.

Demokrati är inte ett svart-vitt begrepp. Det är en flytande skala. Just nu befinner sig Ungern på fel sida och på fel håll.

Har du lust att bemöta själva diskussionsfrågorna eller ska du fortsätta med relativt meningslösa ståndpunkter om vad du anser demokrati vara?
Citera
2018-08-14, 17:06
  #153
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Haha, ett land har nyligen vart kommunistiskt och du undrar varför det finns korruption?
Värdet på hans tomt är en non sequitur.
Vad menar du med liberal demokrati? Den liberaler i USA förespråkar?

Det är inte bara hans tomt som är ett problem min vän

Citat:
Anti-corruption campaigners, bankers and opposition politicians say Hungary has shifted to a form of “crony capitalism”, increasingly resembling models found farther east in ex-Soviet republics, where business success is intertwined with political power. Hungary’s government-favoured tycoons may be worth only hundreds of millions, not the billions of dollars of, say, Russia’s oligarch class. But critics say its economic structure is becoming a miniature version of Vladimir Putin’s Russia. https://www.ft.com/content/ecf6fb4e-...9-c64b1c09b482

Liberal som i att man skyddar "The rule of law". Dvs har en maktfördelning av exekutiv, lagstadgande och judiciell makt.+ Fri och granskande media
Citera
2018-08-14, 17:13
  #154
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lat jävel
Demokrati är inte ett svart-vitt begrepp. Det är en flytande skala. Just nu befinner sig Ungern på fel sida och på fel håll.

Har du lust att bemöta själva diskussionsfrågorna eller ska du fortsätta med relativt meningslösa ståndpunkter om vad du anser demokrati vara?


Et fungerende demokrati kan ikke befinde sig på fel side oh fel håll - det er kun diktaturer som kan befinde sig på fel side och fel håll.

Det er ikke meningsløst at opridse hvad demokrati er når der er mange som dig som har totalitære antidemokratiske holdninger.
Citera
2018-08-14, 17:18
  #155
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Et fungerende demokrati kan ikke befinde sig på fel side oh fel håll - det er kun diktaturer som kan befinde sig på fel side och fel håll.

Det er ikke meningsløst at opridse hvad demokrati er når der er mange som dig som har totalitære antidemokratiske holdninger.

Putins Ryssland är inte en diktatur. Skulle du säga att valen är fria där?

På vilket sätt har jag anti-demokratiska åsikter?
Citera
2018-08-14, 17:46
  #156
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lat jävel
Putins Ryssland är inte en diktatur. Skulle du säga att valen är fria där?

På vilket sätt har jag anti-demokratiska åsikter?


Rusland er et seudo demokrati i og med at politiske modstandere forhindres i at stille op til præsidentvalg eller myrdes.

Det ikke folkevalgte EU lederskab ønsker at straffe Ungarn for at være på fel Hål og fel side.

Støtter du sanktioner mod demokratiet Ungarn?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback