2018-08-14, 14:15
Medlem
En liten förmiddagsfundering:

Hällde precis upp vatten i mitt glas ända upp till kanten. Är den ytan helt plan, eller är den krökt likt havet?

Min tanke är att den är krökt, för skulle man förstora glaset tills det är lika stort som östersjön skulle vattenytan vara krökt inbillar jag mig.

Ligger det till så här?
Om inte, förlara gärna varför.
Citera
2018-08-14, 14:20
Medlem
c0rtexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrimlareN2017

Hällde precis upp vatten i mitt glas ända upp till kanten. Är den ytan helt plan, eller är den krökt likt havet?

Min tanke är att den är krökt, för skulle man förstora glaset tills det är lika stort som östersjön skulle vattenytan vara krökt inbillar jag mig.

Ligger det till så här?

ytspänning, fysikaliskt fenomen som uppstår i gränsytan mellan två faser beroende på skillnaden i energi mellan molekylerna vid ytan respektive fasens inre.
Citera
2018-08-14, 14:22
Medlem
Tripportreats avatar
Ytan i ett glas är krökt på grund av ytspänning, haven är krökta pga att jorden är rund.

//tripportreat
Citera
2018-08-14, 14:22
Medlem
Ytspänningen kan väl göra så att ytan är konkav eller konvex beroende på hur mycket vatten det är i glaset.
Citera
2018-08-14, 14:52
Medlem
Nu var det inte ytspänningen jag syftade på, den förstår jag hur den fungerar.

Utan min fundering gäller lik väl om glaset endast är fyllt till hälften.
Citera
2018-08-14, 14:58
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrimlareN2017

Ligger det till så här?

I första hand krökt av ytspänningen. Fyller man exakt fullt så kommer vattnet faktiskt gå över glaskanten en aning. Ju högre ytspänning desto högre blir bulan över kanten. Droppar man i en droppe diskmedel så rinner vattnet överkanten då ytspänningen sjunker.

Men även helt utan ytspänning så har ytan en svag krökning som följer jordens gravitation. Dock en synbar för det mänskliga ögat.
Citera
2018-08-14, 15:04
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Jordens krökning är ca 5 meter per 8 km i avstånd, vill jag minnas.

Så jämfört med ytspänningen så är krökningen helt försumbar & knappast mätbar ens.
Citera
2018-08-14, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
I första hand krökt av ytspänningen. Fyller man exakt fullt så kommer vattnet faktiskt gå över glaskanten en aning. Ju högre ytspänning desto högre blir bulan över kanten. Droppar man i en droppe diskmedel så rinner vattnet överkanten då ytspänningen sjunker.

Men även helt utan ytspänning så har ytan en svag krökning som följer jordens gravitation. Dock en synbar för det mänskliga ögat.

Som sagt, ytspänning utforskade man som liten knodd, så den är jag bekant med hur den fungerar.

Andra delen av ditt svar var det jag va ute efter
Citera
2018-08-14, 15:58
Medlem
skunkjobbs avatar
Ja, ytan i ett vattenglas följer planetens ytas krökning som allt annat som då verkar för att göra den svagt konvex sett uppifrån. Om andra krafter såsom ytspänning samtidigt påverkar vattenytan blir det att de olika krafternas påverkan överlagras varandra. I ett icke fyllt glas drar ju ytspänningen upp vattnet längs kanterna vilket gör den konkav istället. Är glaset inte jättestort är ytspänningens konkava verkan större än den konvexa effekten av att ytan vill följa jordens krökning och totala effekten blir då att ytan ändå är konkav, fast inte lika konkav som den hade varit om jorden var platt.

På cm-skala horisontellt är förstås krökningen otroligt mikroskopisk.
Citera
2018-08-14, 15:58
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste

Jag antar att du menade ej istället för en, inte synbar för det mänskliga ögat alltså.
Citera
2018-08-14, 16:24
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag antar att du menade ej istället för en, inte synbar för det mänskliga ögat alltså.

Stämmer.. såg felet efter att redigerings möjligheten försvann.
Citera
2018-08-14, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jordens krökning är ca 5 meter per 8 km i avstånd, vill jag minnas.

Så jämfört med ytspänningen så är krökningen helt försumbar & knappast mätbar ens.

Tack så mycket!

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Ja, ytan i ett vattenglas följer planetens ytas krökning som allt annat som då verkar för att göra den svagt konvex sett uppifrån. Om andra krafter såsom ytspänning samtidigt påverkar vattenytan blir det att de olika krafternas påverkan överlagras varandra. I ett icke fyllt glas drar ju ytspänningen upp vattnet längs kanterna vilket gör den konkav istället. Är glaset inte jättestort är ytspänningens konkava verkan större än den konvexa effekten av att ytan vill följa jordens krökning och totala effekten blir då att ytan ändå är konkav, fast inte lika konkav som den hade varit om jorden var platt.

På cm-skala horisontellt är förstås krökningen otroligt mikroskopisk.

Tack, då kan jag sluta fundera över detta
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in