2018-08-13, 22:51
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Men här kommer jag, "SekretessmoralensVäktare" och ställer dig och andra i tråden frågan om det känns helt bekvämt med att det verkar som att Örebropolisens beslut om förundersökningssekretess gällande mordet på LW inte verkar fungera så där värst vidare bra, för att använda ett understatement.

Min fråga: Är det viktigare för trådens alla Kalle Blomqvistare (och SD-"hatare"), att det då och då i tråden släpps ned lite godsaker i form av smulor från utredarnas bord, än att det hålls tätt och tyst kring utredningen?

Är jag ensam om att tycka att man skulle kunna få lita på att sekretessen i Sverige är viktigare än hyenornas hunger?
Just asking..

Jag håller med dej helt och hållet!

Blev förbryllad när MV klev in i tråden igen - sent i förrgår/tidigt igår.

Orsaken var då att eftersom nyhetstorka rådde ville hen ”släppa lite info för att det går runt lite olika teorier” (fritt ur minnet).

Det gjorde/gör mej brydd.

Samtidigt välkomnar man (jag) all info - då kanske framförallt från personer i GM:s och BO:s kretsar och närhet.

När uppgifter kommer från personer med insyn i/kontakt med eller rentav som deltar i utredningen, då känns det inte helt hundra, för att uttrycka det milt.
Citera
2018-08-13, 22:52
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
SVT nyheter/ Örebro uppmärksammar 2016-11-09 JG. Journalisten (?) Jennie Wahlgren skriver bl.a. följande om JG: ”Han är född i Virginia och uppvuxen i Florida. Till Sverige och Örebro flyttade han 1989”. Kanske har Wahlgren missuppfattat årtalet och orten? JG kom till Sverige, Askersund, 1990. Till Örebro flyttade han först 2005.

På tal om JG, vet någon om han (och eventuellt även nuvarande sambo) känner MH? Jag undrar också om de är bekanta med UW?

Intressant fråga. Undrar du av någon särskild anledning?

Hoppas att denna fråga inte drunknar nu i de heta metadiskussionerna om kartans utformning och MVs pålitlighet.
Senast redigerad av Philomena 2018-08-13 kl. 23:10.
Citera
2018-08-13, 22:57
Medlem
Citat:

Är jag ensam om att tycka att man skulle kunna få lita på att sekretessen i Sverige är viktigare än hyenornas hunger?
Just asking..

Det är en utopi du efterlyser. Så länge det är människor som utreder människor, kommer
alltid den mänskliga faktorn ha sin roll. Sen kan det mycket väl vara så att utredningar har blivit mycket mer täta mot läckor numera, men alls inte 100%.
Citera
2018-08-13, 22:57
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Tack för info!

Ja, som du säger så blir det trovärdigare ju fler trovärdiga (och samstämmiga) källor man har. Jag lutar nu ännu mera åt att sälla mej till dem som sätter stort tilltro till MV.

Samtidigt tycker jag att det är sunt att - i ett anonymt forum - ifrågasätta uttalanden och info som delas. Om man inte själv har kunskap och fakta bör man söka efter det.

Det var så lite 😊

Och jag håller med dig. Självklart måste uppgifter få ifrågasättas och vridas och vändas på.
Citera
2018-08-13, 22:58
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Hade tänkt ta med inlägget där du ändrade uppgiften
om halvsystern, men fick visst inte med det!
Tack för ditt inlägg så att allt blir korrekt!

Det är himla synd att man inte kan ha den här typen av sakliga sammanfattningar av personer i BOs krets med i trådstarten. Det hade förenklat bra mycket för det blir svårt att hitta igen då tråden är så lång. Nu har vi ju Honan6s bra sammanfattningar av mordfallet så långt och hon kan ju inte måsta ha även alla personsammanställningar där men det hade varit bra att ha dessa samlade någonstans. För Clouded har ju om jag minns det rätt hunnit fixa fram ett antal nu va? På MH, HD, JG, SD, UW m fl?
Citera
2018-08-13, 22:59
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Ja, det är en balansgång detta med att bedöma ”vem i hela världen kan man lita på” - men MV ligger på plus hos mej nu. Så kan det gå när när man får lugn och saklig info 😁

Citat:
Men här kommer jag, "SekretessmoralensVäktare" och ställer dig och andra i tråden frågan om det känns helt bekvämt med att det verkar som att Örebropolisens beslut om förundersökningssekretess gällande mordet på LW inte verkar fungera så där värst vidare bra, för att använda ett understatement.

Min fråga: Är det viktigare för trådens alla Kalle Blomqvistare (och SD-"hatare"), att det då och då i tråden släpps ned lite godsaker i form av smulor från utredarnas bord, än att det hålls tätt och tyst kring utredningen?

Just asking..
När jag ser båda ovan citerade inläggen tillsammans förstår jag bättre dina invändningar.

Jag menade att MV:s trovärdighet ligger på plus, alltså innehållet i uppgifterna.

Men jag tycker att det är fel att uppgifterna överhuvudtaget kommer tråden till del.

Borde ha uttryckt det tydligare.

MV:s uppgifter = +
MV:s agerande = -
Citera
2018-08-13, 23:31
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattviolis
Tack för intressanta inlägg och tänkvärda frågeställningar, Philomena. Läste inläggen om Ruts bok först då bloggen lösenordsskyddats/stängts och har därför endast tagit del av den via de inlägg som postats i tråden. Dessa satte onekligen igång även mina tankebanor (om det stämmer att några förutseende postare - Honan6 och/eller ytterligare någon? - sparat bloggen får ni mer än gärna vidarebefordra den till mig). Kan bara instämma i att MHs blogg, i likhet med andra digitala kontakter med koppling till LWs nära krets, borde granskas i utredningen. Är det någon som har mer information om MH - bakgrund, uppväxt, utbildning, tidigare bostadsorter/anställningar, vilket år hon tog körkort, när hon lärde känna UW et cetera?

Nattviolis: Nu är det ju en uppenbar risk att mitt svar (även föregående) försvinner i mängden av one liner-utrop kring MVs vara eller icke vara som tillförlitlig (Med rädsla för att trampa någon på tårna men börjar inte detta vara utrett snart så långt det går att komma utan we shall overcome-konsensus? Kan vi gå vidare och acceptera att en del tror hen, en del inte, och sedan kan man ha generella åsikter OT om huruvida sekretess ska fungera si eller så inom svenskt rättsväsende och polis via pm eller i egen tråd), men ifall de som sparade MHs blogg vill dela med sig fortfarande så tar jag gärna emot den också via pm. Är dock osäker på om jag kan nås av pm då min användare är relativt ny. Gäller kanske även för dig som jag ser inte har postat så många inlägg?

Honan6, Cocinella m fl, vilka var det som hade hunnit spara MHs blogg? Jag hann läsa flera sidor innan den låstes men var korkad nog att inte spara den och blev så bedrövad att jag faktiskt inte då pallade att ta mig igenom hela bloggen utan gav upp efter några sidor. Det jag hittar på nätet nu i cachat format är ju bara enstaka sidor så ifall någon har och vill dela med sig så tar jag gärna emot. Tänker att även om Schazz har rätt och MH har gått vidare så kanske hennes blogg ändå kan visa upp en slags sekundär information om hur saker såg ut kring LW och UW på avstånd och man även kan skymta andra personer mellan raderna där?
Citera
2018-08-13, 23:39
Medlem
Mitt inlägg:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Du menar att man inte funnit blod, utan andra spår, så att avspärrningen utökades?
Då ger det en förklaring till att inte hela gatan avspärrades och blodspår söktes.

Det verkar dock klantigt eller ologiskt att inte gatan närmast LW:s bostad avspärrades. När dom väl rubricerade det som människorov och utökade avspärrningen, borde första tanken vara att hon är avförd med bil. Då vore väl gatan närmast vara avspärrad och undersökts???

Nått haltar i detta...

Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Man har aldrig jobbar efter att hon skulle lämnat bostaden i bil. Och varför kan jag inte avslöja. Man är ganska klar med vad som inträffade mellan sista livstecken på nätet tills hon togs av daga.

MV skrev att dom gick längs gatan och samtalade i nästa inlägg, vilket då stämmer med hörvittnet. MV skriver att dom är ganska säkra på att dom stämde träff utanför och att hen väntade på LW utanför.

Om dom nu inte jobbade med att hon försvann med bil, VARFÖR spärrrades inte gatan av och avsynades???
Det är ju ett rent tjänstefel som begåtts om dom hade denna information initialt och därför inriktade sig på SD.
När sedan kroppen väl hittats, så parkerar dom alla bilarna på gatan. "Striden" och blodvite kan ju ha inletts redan på gatan.

Jag tycker det låter konstigt hela upplägget och hur polisen resonerat och agerat med det MV släpper.
Än konstigare att dom gått nedför gatan i (vad jag tolkar) samförstånd och lugnt, med olåst dörr.

Att MV släpper otroliga detaljer från förhör (att SD inte sa om den digitala kontakten) men inte vet hur hon togs av daga, eller andra mer allmänna uppgifter, som är spridda i polishuset.
Citera
2018-08-13, 23:42
Medlem
Citat:
Driver du med mig?
Det sitter just nu i Örebro polishus ett gäng utredare, inkl förstärkning från NOA, under strikt sekretess och kämpar i en tids- och bevismässig uppförsbacke med att försöka lösa mordet på LW.

Hur menar du att en "ofrivillig" läcka därifrån skulle kunna uppstå? Genom pizzabudet?

Om du inte förstår att läckor uppstår eller att konfidentiell information kan nå obehöriga oavsiktligt är det ingen ide att vi diskuterar det mer.
Citera
2018-08-13, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
OM det nu är så att Lena dog av strypning så är det inte säkert GM har några skador alls. Hen kan ha gett Lena ett hårt knytnävsslag så hon blev dåsig och ramlade.Sedan satt sig över henne och strypt henne.
Då behöver det inte uppstått någon kamp heller.
Så om kroppsbesiktningen av SD visade 0 skador eller rivsår så kan han vara GM ändå.
Men ingen av oss vet resultat av den åtgärden
Bra resonerat! Funderar bara hur du får in skrikvittnet och den dödskamp som verkar ha pågått.
Vi älskar LGWP:s utlägg i TV om att hon troligen blev strypt, utan tankar på att hon enligt trovärdiga vittnen skrek under markant tid...

Men å andra sidan så finns det än inget som inte pekar på att det inte var ett random par....
Citera
2018-08-13, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nutella123
Vill bara berätta att jag för några år sedan bodde på rättarevägen. Lite längre bort där fanns iallafall enligt lexxbase en dömd våldtäksman. Vet dock ej om han bor kvar. En tänkte bara. Stigen där lw hittades går utanför hans iallafall dåvarande hus
Undrar vart resonemanget kring denna individ drunknade i all sörja....
Citera
2018-08-13, 23:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Tack för att någon fler funderat över HD. Jag har också svårt att se att hon skulle ha blivit hotad och att det inte skulle ha märkts. Alla loggade mysmiddagar med släkten och kaninhoppartävlingar har ju beskrivits som en riktig fin avspänd mysig sommaridyll eller ska man se det som att HD velat ha andra människor omkring sig med SD? Finns det ingen här som känner henne och kan säga om hennes uppträdande i sommar i närheten av SD? Givetvis så borde ju båda kunna agera spänt och känsligt utifrån de riktade misstankarna mot SD oavsett oskuld eller ej, men har något sett HD se rädd ut eller nervös i hans sällskap?

Eller, har någon snarare sett SD nervös i HDs sällskap? I mina ögon har ju HD alltid haft större motiv än SD och jag tänker att hon måste haft ett bra alibi för att inte bli först under luppen näst efter exmannen UW som rent statistiskt antagligen fått sina förehavanden granskade tidigt.

En antagligen helt idiotisk teori som känns logisk men som borde varit undersökt för länge sedan och avförd pga alibi: Ponera att HD skulle ha fått nog av SD och LWs otrohetsaffär och även om skilsmässan var i rullning har hon inte kunnat släppa allt utan flyttar under vintern in i hus nästan snett mittemot LWs så hon kan ha dem "under bevakning". Hon ser dem mötas, kanske för något så oskyldigt som lån av pryl för geocaching, men misstänker att de upptagit sin struliga av-och-på-relation igen och hon går över till LW sent i natten för att konfrontera henne. LW föreslår att de ska gå ut och tala ut om detta och de rör sig i riktning mot planket bort från där båda bor. Gräl utbryter och då LW vägrar tillstå att hon ska ha något ihop med SD längre så rinner det över för HD som redan har kort stubin pga sin utmattning. Efter att LW är död får HD panik och går hem till SD och ger honom skulden för allt, hade han inte varit otrogen så hade detta aldrig hänt. SD ser en chans att på något sätt få tillbaka HD och hjälper henne att röja bevis (mannen och kvinnan som vittnet hör är då inte LW och SD utan HD och SD) och efter detta har de en märklig relation av beroendeskap under sommaren. SD vet att HD gjort det men känner att det är hans fel och vägrar säga till advokat vem han tror har gjort det. HD är å andra sidan trygg med att umgås med SD och visar därför inga tecken på att vara hotad eller rädd att han ska göra barnen något, hon vet ju att han ÄR oskyldig. Bara en spekulation men, bortsett från att HD redan bör vara granskad och avförd, så förstår jag inte varför inte fler misstankar riktats mot kvinnan som blivit bedragen i den långa historien mellan LW och SD. Hon har ju fler skäl att känna hat än mannen som kanske ville ha kvar sin möjlighet till otrohet (även om nu LW verkar ha gått vidare).

Tänker att det inte finns så många alternativ till ett boende i samma område som SD och barnen. Hur många lägenheter kan vara till salu just där när man ligger i skilsmässa? Som sjuksköterska med barn kanske man inte heller kan ha råd med vad som helst heller. Tror att det inte var ett så stort utbud att välja på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in