Citat:
Ursprungligen postat av
Eoppoyz
Häromdagen satt jag på det lokala biblioteket och läste Judisk Krönika. Det var deras nummer som handlar nästan uteslutande om jiddisch (det var intressant ändå). Dock hade de en artikel som inte passade in. Det var nämligen Arnstad med sin artikel om Mannerheim. Det såg väldigt malplacerat ut med tanke på alla andra artiklar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Märkligt. Hade han gjort några judiska kopplingar till Mannerheim?
Citat:
Ursprungligen postat av
Eoppoyz
Ärligt talat hoppade jag över hela den artikeln. Men jag kan gå tillbaka och titta efter.
Citat:
Ursprungligen postat av
drfreudstein
Utan ha läst artikeln heller så lägger jag alla mina pengar på att Professor Arnstad skrivit om vilken galen fascist och antisemit Mannerheim var. Arnstads hat gentemot Mannerheim och Finlands kamp mot det antifascistiska och genomgoda Sovjetunionen är rätt tydligt vid det här laget.
Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Det kan man nog utgå ifrån. Jag undrar mest om det fanns någon judisk vinkling, med tanke på var det publicerades.
Idag gick jag till biblioteket. Jag läste artikeln av Arnstad. Hela artikeln inleds vilken "mini-Hitler" Mannerheim är. Artikeln saknar röd tråd, men nämner bl a judarna i Finland var med i en beredskap att ev fly till Sverige. Mannerheim såg till att icke-finländska judar utvisades och hamnade i något förintelseläger. Artikeln har egentligen väldigt lite med Mannerheim att göra. Arnstad vill bara sprida hat mot Finland.