2018-08-13, 22:32
Medlem
orvar2014s avatar
Står också i valet och kvalet mellan AfS och SD. Lutar åt AfS, primärt inte pga invandring utan linjen med platt skatt. Sen gör ju inte den högprofilerade återvändarkampanjen saken sämre .

Störst effekt blir givetvis om AfS kommer in, om sen SD får 22 eller 26% är då av underordnad betydelse. Skulle AfS komma på 3.9% ger det ändå medialt genomslag (större än FI..).

Hade det varit såpass jämt att SD kunnat bli vågmästare pga de 3.9% hade läget ur röstningstaktiskt hänseende varit bättre med SD, men nu har dom det läget oavsett om dom får 20, 25 eller 30%. Så SD's möjlighet att diktera villkoren efter valet påverkas inte vare sig dom får 20 eller 30% ur strikt mandatperspektiv. Finns givetvis andra aspekter på 20 vs 30%, största eller näst största parti m.m.

Men ett AfS på 3.9% skapar ändå betydligt mera ångestattacker hos media och 7 klövern än att SD får 28 istället för 24%

Har inte bestämt mig än, men lutar åt AfS.
Citera
2018-08-13, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4298Redo
Fick hem en valsedel från Afs där det på baksidan står jämförelse med SD på en rad frågor. Är intresserad att veta vad ni mer insatta säger? Det får ju SD att framstå som väldigt liberalt vad gäller flyktingfrågan. Tilläggas att jag är SD men samtidigt nojig över att SD är ett kontrollerat oppositionsparti infiltrerat av judar. Möjligtvis off topic.

Så vad säger ni?

Det är faktiskt sant alla punkter.
Citera
2018-08-13, 22:46
Medlem
cqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Nej - men jag skulle gissa på runt 1% - kanske max 2%. De är helt enkelt för sent ute för att hinna bygga en ordentlig väljarbas - nu agerar de tyvärr helt enkelt bara röst-tjuvar från SD - och ivetvis jublar etablissemanget över detta. De har ju själva till varje pris försökt med alla sina (värdelösa) metoder som enbart har gett SD ännu fler röster - men nu "löser SD det själva" genom att kicka ut "extremister" som ytterst djävla tvärlägligt bildas i sista minuten och börjar raka av SDs toppskott.

Det känns ärligt talat nästan regisserat, av "de andra", att AfS dyker upp så här nu. Så "nazistrasisterna" förstör för sig själva genom att splittras i mindre fraktioner som ensamma inte gör så mycket. Söndra och härska - som en vis man en gång sade...
Ganska talande att ingen svarade på ditt inlägg.
Håller med till 100%
Citera
2018-08-13, 22:46
Medlem
Skogsvattes avatar
Alla med IQ över 110 skall naturligtvis lägga sin röst på AfS. Allt annat vore komplett vansinne.

Det är numera svårare att hitta "socialkonservatism" och "invandringskritik" i SD än hos S. SD har ju gått till val på att inte tycka nånting (se valaffischerna), och det lilla de faktiskt tycker, tycker alla andra partier också.

AfS gör ju allting rätt; hela plattformen är rätt. Från invandringsrealismen till återvandringen till skattepolitiken till dräneringen av det politiska träsket och avvecklingen av den statliga byråkratin. Jag tror alla är överens om att Lisa, 23, skall föda svenska barn och inte jobba på någon jävla myndighet eller kommun (kvinnors vanligaste yrkesroll).
Senast redigerad av Skogsvatte 2018-08-13 kl. 22:48.
Citera
2018-08-13, 22:49
Medlem
vadsadusadus avatar
Jag skulle vilja veta hur de båda partierna ser på långtidssjukskrivning och sjukpenning. Kan vara jag som kollat dåligt, men tycker inte det finns några självklara svar på just den frågan.
Citera
2018-08-13, 23:26
Medlem
Ulo2000s avatar
Det blir en röst på AfS. Jag klarar helt enkelt inte av fler intränade floskel, godhetssignaleringar, kontraproduktivt taktiserande och all annat skit som genomsyrar den svenska politiken.
Det är synd att SD valt att köpa hela teaterimagen, de har blivit så stela och mjäkiga att man nästan blir tokig under TV-debatter.

Man har filat och polerat på sin image så länge för att gå hem hos Svensson att man helt glömt bort att pusha debatten i rätt riktning. Problemen har blivit värre, men politiken och framtoningen mjukare. Om man inte har återvandringen som huvudfråga, hur ska den då kunna genomföras? SD har haft alla chanser att taktisera långsamt och normalisera dessa idéer istället för att som nu, gå det genomruttna etablissemanget till mötes.
De har tappat fokus och har istället valt att ta den säkra vägen och liberalisera politiken för att tilltala fler väljare.

De har monopol på invandringskritiken och missnöjet och misstron gentemot etablissemanget har aldrig varit större. Tyvärr har partiet gjort för många irriterande felsteg för att jag någonsin ska kunna rösta på dem igen. Exempelvis uteslutningarna av SDU och andra företrädare, Karlssons kontakt med EXPO, utökandet av kvotflyktingar, vacklande i EU och Nato-frågorna. Det är inget parti som tilltalar mig.

Jag känner att AfS politik ligger mig mycket närmre. Betoningen på återvandringsfrågan, tydligt nej till både Nato och EU, avskaffandet av presstödet och platt skatt. Man har en helt annan tro på sig själva och sin politik. Det är kul att se intervjuer och tal med företrädare ifrån partiet och hur de talar ifrån hjärtat. Man försöker inte förfina eller taktisera, man framför det man tror på. Man är en vinnare och inget mobboffer som man kan sparka runt. Hela AfS vibrerar framgång.
Det är verkligen sunt förnuft som är den röda tråden i AfS politik. Allt ifrån försvarspolitiken till kulturpolitiken.

Det är synd att motståndarna till AfS inte vill eller inte kan diskutera deras politik utan istället gnäller om "snodda" röster ifrån SD. Det är två helt olika partier och om före detta SD-väljare lägger sin röst på AfS är det ingen annans fel än SD själva. Sorry!
Citera
2018-08-13, 23:31
Medlem
happilappis avatar
En röst på AfS är en röst på ett par populistiska töntar som inte kommer komma in i riksdagen 2018. Alltså bortkastad. Ge dom 4 år till och sedan se om dom har en chans.

En röst på SD innebär att SD kan bli störst och således en bra förhandlingsposition samt en normalisering av invandringskritik.
Citera
2018-08-13, 23:33
Medlem
Eklund1989s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dansande_Varg
Vilka tror ni välkomnar min vita ukrainska fru mest, Afs eller SD? Nuvarande regering är fientlig. Ingen nyhet för någon insatt antar jag...

Jag tror att både AfS och SD accepterar din europeiska fru lika mycket. Sjuklövern dock vill nog hellre att du skaffar dig en somalisk eller syrisk fru. Jag hade röstat på AfS om jag vore du.
Citera
2018-08-13, 23:54
Medlem
robotguras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
En röst på AfS är en röst på ett par populistiska töntar som inte kommer komma in i riksdagen 2018. Alltså bortkastad. Ge dom 4 år till och sedan se om dom har en chans.

En röst på SD innebär att SD kan bli störst och således en bra förhandlingsposition samt en normalisering av invandringskritik.

Med din logik skulle AfS få 0% röster 2018 och därför inte få någon chans 2022.
Folket röstar på det parti man står närmast, inte svårare än så.
Citera
2018-08-13, 23:58
Medlem
Överste-Rövhåls avatar
AfS: Ungdomlighet, driv, kreativitet, genuinitet, unikhet.

Men framförallt har man momentum just nu. Ingenting som säger att momentumet infinner sig om 4 år.

Man röstar på den politik man tror på - inte vad andra röstar på.
Citera
2018-08-13, 23:59
Medlem
Ett annat argument är väl att det är omöjligt för SD att bilda regering med någon efter valet. Alla (eventuellt med undantag av det irrelevanta KD) har totalt målat sig in i ett hörn, så det blir liksom helt ogenomförbart. SD kommer att stå utanför i fyra år till, folk borde ta och fatta det någon gång.

Något som DÄREMOT kan förändras, är det metapolitiska och hela toleransen till nationalism och återvandring... och detta sker om AfS tar sig in. Det skulle faktiskt bli underhållning att se på riksdagsdebatter med AfS-ledamöterna. Och med ett radikalt AfS i riksdagen kommer SD att normaliseras än mer och klyftan mellan dem och sjuklövern kommer att minska. Men tack vare AfS' närvaro kommer SD inte kunna kompromissa för mycket, för då kommer väljarna att straffa SD genom att gå över till AfS.

Så fördelarna med endast ett stort SD: NOLL, vi får vänta i fyra år till utan att något händer.

Fördelarna med AfS i riksdagen:

1. Nationalism blir mer normaliserat, och SD blir nästan helt normaliserat.
2. Sjuklövern kommer bli mer benägna att släppa in SD i värmen, i rädsla för AfS' tillväxt-potential och eventuella framtida samarbete med SD.

Citat:
Ursprungligen postat av Dansande_Varg
Vilka tror ni välkomnar min vita ukrainska fru mest, Afs eller SD? Nuvarande regering är fientlig. Ingen nyhet för någon insatt antar jag...

Är knappast europeiska invandrare som AfS eller SD vänder sig emot. Kanske om din fru är kriminell och/eller vägrar anpassa sig.
Citera
2018-08-14, 00:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Jag själv röstade på SD vid valet 2010 och 2014. Framgångarna de väntas nå nu i september kommer skaka om Sverige i grunden - och jag är jävligt glad för det. Det känns skönt att folk ÄNTLIGEN vågar gå emot alla äckliga, hycklade PK-idioter.

Jag har alltid haft stor respekt för Jimmie Åkesson. Minns hur det brukade se ut på deras torgmöten runt 2007-2010, innan de faktiskt var ett riksdagsparti. Fyfan, att så ut med den skiten år efter år, media som konstant försöker gräva fram obetydliga skandaler och vinklade nyheter, debatter där folk bara står och häver ur sig meningslöst SKIT utan substans samtidigt som fåren i publiken applåderar åt de tomma orden.
Ingen i Sverige förtjänar att bli statsminister lika mycket som Jimmie Åkesson.

Jag var beredd att rösta på SD nu i valet, men sen så halkade jag av ren nyfikenhet in på AfSs Facebooksida.
"ÅTERVANDRINGSTURNÈN" är det första man möts av.
På sina torgmöten har man en stor bild i bakgrunden på flygavgångar till Somalia, Afghanistan, Irak och fan vet allt. Riktigt jävla kaxigt. Jag håller med, Sverige måste börja skicka tillbaks folk i drivor. Det här håller inte.
Partiet har inte riktigt den där nischade nazistvibben som många av dessa partier brukar ha. Företrädarna för partiet, folk som kommenterar på deras Facebook, folket som lyssnar på deras möten osv känns som helt vanliga svenskar. Läste igenom punkterna på deras hemsida och håller i stort sett med om allt.

SD har genom åren tappat lite av sitt sting. Man har blivit tvungna att tona ner på mycket för att verkligen kunnat dra till sig folk. Företrädare för partiet har blivit uteslutna för rena skitsaker där man enkelt bara borde ha sagt: "Vad är fel med påståendet?" och sen gett medierna fingret.

Vill att SD ska krossa övriga partier, men samtidigt hade AfS inträde i riksdagen smällt riktigt jävla högt - troligtvis högre än om SD skulle bli största parti.

Vad anser ni? Rösta på AfS och hoppas att partiet kommer in, med risk för att det drar röster från SD - eller köra så det ryker och lägga en röst på SD och hoppas att de tuffar till sig rejält när de väl har folket i ryggen? Samtidigt känner jag att Sverige inte har råd att mesa runt i 4 år till. Vi behöver börja städa rejält bland allt jävla pack som kommit hit de senaste decennierna.

Som det ser ut nu är jag 55-45 till AfS fördel.

Efter Afs lilla fadäs där en kandidat framstår som psykopat klistrar judenäsor på tunnelbanan så tar jag dem inte seriöst och tror helt ärligt inte de har chans att komma inn i riksdagen.

SD måste bli störst. Det är prio ett. Efter det är dörrarna öppna och vi kan börja se på radikalare alternativ om så behövs.

Slösa inte bort din röst på ett parti som inte på långa vägar är riksdagsdugliga detta val. Välj SD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in