Citat:
Ursprungligen postat av
Pudelfrillan
Det som är helt avgörande när det gäller "pilot" och hans ev. inblandning är "brovittnet".
Ponera att även detta är ett falskt inringt tips, precis som många av tipsen som ringdes in anonymt och pekade ut PR. Det skulle i sådant fall inte alls vara konstigt om "pilot" befann sig i dom centrala delarna av Mariestad kl. 03:30, det hade varit en blöt festkväll/natt på stadt så om ett vittne nu observerade honom - so what? Han kanske hade irrat runt en dryg timme i fyllan och villan efter stängning och minns i efterhand inte riktig vad han hade för sig. Det här här väl ändå hänt de flesta av oss?
"Brovittnets" uppgift ställer verkligen till det (vilket givetvis är avsikten) och gör att misstankarna riktas mot en man som utseendemässigt stämmer överrens med den man som befann sig i Helenas närhet under kvällen inne på stadt, bara DET gör det hela extra misstänkt. Var kanske GM eller gärningmännen också inne på stadt? eller hängde han/dom utanför stadt vid stängning och hade tillgång till bil?
Med tanke på att det inkom ett antal anonyma och falska inringda tips mot PR så ökar sannolikheten för att även "brovittnets" vittnesmål är falskt. Ett mordfall där anonyma falska vittnesmål löpande rings in bör man vara extra noggrann och observant när saker och ting inte går att få ihop när man ska försöka få ihop ett scenario.
Om va tar "pilot", hur kunde han ses med HA på bron sedan döda henne och därefter på fyllan hinna med att skaffa fram en bil, övertala ett par frivilliga medhjälpare.. Nej stryk "pilot" som inblandad i försvinnandet är mitt förslag. Polisen har inget på honom, hade man haft det hade man väckt åtal mot honom. Visst, "Pilot" saknar alibi och minns inte vad han gjorde mellan kl. 02:00-04:00, men det är förmodligen allt som polisen har och dom klamrar sig krampaktigt fast vid detta p.g.a. att man schabblade bort allt för länge sen, när utredningen sket sig redan i inledningskedet för 26 år sedan. Man har helt enkelt ingen annan misstänkt, HAs baneman/ banemän går fria efterdom polisen har misslyckats totalt med att lösa detta fall. Att man plockar in "pilot" känns mest som ett spel för gallerierna, det ska "se ut som" att man gör något från polisens sida, inte minst efter att radioserien sändes som dessutom i stort sett enbart fokuserade på "pilot". Man vill väl även pliktskyldigt visa fam. Andersson att man från polisens sida fortfarande är "engagerade".
Nej jag tror faktiskt att även "brovittnet" är ett falskt och anonymt inringt tips som har ställt till det rejält för "pilot", precis som dessa anonyma tips gjorde även för PR.
GM har varit smart, beräknande och därmed lyckats komma undan med mord, han stod Helena och fam. A nära och är förmodligen en person som ingen kan tänka sig skulle kunna ha gjort detta.
Detta är i stort sett exakt vad jag också tror !! Brovittnet är mycket sannolikt falskt, och har otroligt nog, lyckats styra undan besvärande fakta om skyldiga. Var det inte 6 år efter försvinnandet som brovittnet tipsade polisen ?!? Makalöst klantigt av utredare att ens spilla tid på detta vittne 20 år efter tipset. Har nu följt denna tråd i ca 1 1/2 år men inte registrerat mig förrän nyligen. Bodde själv i M-stad mellan 1964-1980. Dock har jag ännu släkt och vänner där. Tack till alla Ni som låter tråden leva !! Det är det minsta man kan göra för Helena, hennes familj samt för en hel stad som nu lidit i mer än 26 år...