2018-08-12, 20:11
Medlem
julsommars avatar
Finns det ens möjlighet i dagsläget att bostadsmarknaden skulle öka i pris i Stockholm?

Står inför mitt första bostadsköp inom snar framtid. Jag tittar väldigt mycket på Solna just nu.
Jag vill gärna flytta så snart som möjligt, men samtidigt är ju priserna helt galna för en ungdom som jag.
Tittar på minsta ettorna...

Hyra i andrahand är ju ännu mer galet i Stockholm.
Vad förespår ni och hur hade ni gått till väga?
2018-08-12, 21:25
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julsommar
Finns det ens möjlighet i dagsläget att bostadsmarknaden skulle öka i pris i Stockholm?

Står inför mitt första bostadsköp inom snar framtid. Jag tittar väldigt mycket på Solna just nu.
Jag vill gärna flytta så snart som möjligt, men samtidigt är ju priserna helt galna för en ungdom som jag.

Ja, det sjuka är ju dock att om man nu köper en lägenhet för 2,5 miljoner och priset går ner 10-15% till på säg ett år, så handlar det ju om 250-400 tusen. Dvs typ 30 000 kronor per månad. Då känns inte andrahandshyran på 14000 lika tuff längre...
2018-08-13, 09:03
Medlem
Sibiriens avatar
Hur tänker ni med risk för den enskilde som bor i hyresrätt? Vad händer om hyresvärden går i konken?

Citat:

Undvik mälardalen helt om du kan. Det här är ett spel som du inte kan vinna.
Senast redigerad av Sibirien 2018-08-13 kl. 09:06.
2018-08-13, 12:41
Medlem
Citat:

Låt behovet få styra. Lönar sig fortfarande att köpa istället för att hyra över en livscykel, även fast det är väldigt höga priser.

Man får vara beredd på en ytterligare nedgång såklart men så fort nybyggen stannat av om 1-2 år så kommer situationen vara detsamma som det varit, stor bostadsbrist, vilket kommer generera stigande priser igen.

Räntorna kommer vara fortsatt låga även om det kanske hinns 2-3 höjningar om 25 punkter vardera innan det är dags att sänka de igen.

Det finns egentligen 4 saker som kan sänka priserna.

1. Marknadshyror
2. Väsentligt högre räntor
3. Utbudet ökar
4. Djup lågkonjuktur / finanskris

Skulle säga att sannolikheten för att någon av de första tre punkter inträffar är väldigt låg även om vi nu sett resultatet av punkt 3 i kombination med restriktiv kreditgivning. Sämre konjunktur lär dock stå för dörren och är väl detta som borde vara den stora oron i min värld. Är dock inte speciellt orolig trots detta då finns massor av verktyg staten kan ta fram för att underlätta för alla belånade storstadsbor. Gäller bara att inte vara först ut från stupet om det väl smäller till utan att ha en liten buffert ifall saker skulle skita sig.
2018-08-13, 12:46
Medlem
Bronkens avatar
"Totalt stiger boprisindikatorn för landet med 13 enheter till 26. När nu även Stockholm klättrat över nollstrecket, från minus 6 till plus 5, är hushållen mer optimistiska än pessimistiska i samtliga regioner.

Boprisindikatorn ligger nu på den högsta nivån sedan oktober förra året innan den plötsligt dök från 50 till 11 i novembermätningen. Boprisindikatorn mäter skillnaden mellan andelen som tror på stigande och andelen som tror på fallande priser."

I höst ska alltså marknaden ta fart igen. Hushållen i Stockholm hyser mer optimism än pessimism.

OM marknaden vänder upp igen, vilket jag har svårt att se hur det ska gå till, ska det bli intressant att se vilka faktorer som kan hjälpa till att driva upp priserna. Det känns givet att utbudet kommer vara större än under tidigare år med stigande marknad.
2018-08-13, 13:21
Avslutad
Citat:

Man kan skriva spaltmeter om situationen just nu men sammanfattningsvis så är nuläget:
+ Räntorna är fortfarande extremt fördelaktiga för bolånetagare och ekonomin i Sverige är i nuläget fortsatt god.
+ Det är osannolikt att räntan kan höjas speciellt kännbart oavsett framtida scenario enligt många tyckare. Riksbanken har på sätt och vis målat in sig i ett hörn - de kommer inte höja räntan i en kris pga risk att sänka ekonomin totalt, och de kommer inte höja räntan om konjunkturen fortsätter tuffa på i lagom takt pga risk att sänka ekonomin totalt. Den låga räntan är troligtvis här för att stanna lång tid framöver (givet små rörelser upp, eventuellt).
- Samtidigt måste man som förstagångsköpare ta hänsyn till att utbudet är rekordartat och fortsätter växa (pga väldigt hög produktion av nya bostäder) och det finns indikationer på att konjunkturen håller på att vända vilket kommer göra ekonomin (och framtida efterfrågan på bomarknaden) sämre.
- Därtill räknar dysterkvistar även in risker på makro-nivå som tex hur det mycket omskrivna globala "handelskriget" kan utvecklas och slå mot ekonomin lokalt i Sverige, krisande europeiska länder (senast Turkiet som håller på att bomba totalt, om det fortsätter i samma riktning), vad som händer med regleringar och marknadsförutsättningar i ett stökigt parlamentariskt läge efter valet i Sverige etc. Dvs en och annan svart svan som ligger och lurar i vassen.

Kan priserna gå upp i nuläget? Javisst.

Du ska dock inte köpa i förhoppning om att tjäna en hacka på ett par års sikt, köp om du behöver bostad men räkna in att du kan bli tvungen att bo kvar i den bostaden längre än du vill om priserna skulle vika nedåt (beroende på din belåningsgrad jämfört med hur mycket din bostad är värd, dvs du kan hamna i ett läge där du "inte har råd" att sälja)
Senast redigerad av Bruggen 2018-08-13 kl. 13:25.
2018-08-13, 14:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sibirien
Hur tänker ni med risk för den enskilde som bor i hyresrätt? Vad händer om hyresvärden går i konken?

Tänker ingenting för vad spelar det för roll? I värsta fall höjer den nya hyresvärden hyrorna. Det är väl det värsta som kan hända? Om en bostadsrättsförening går i konkurs däremot....fy fan om man förlorar insatsen på jag vet inte vad, en miljon, två miljoner, tre? Lagom kul eftersom jag inte är George Soros eller svensk riksdagsman.
2018-08-13, 14:35
Medlem
Pudersockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Tänker ingenting för vad spelar det för roll? I värsta fall höjer den nya hyresvärden hyrorna. Det är väl det värsta som kan hända? Om en bostadsrättsförening går i konkurs däremot....fy fan om man förlorar insatsen på jag vet inte vad, en miljon, två miljoner, tre? Lagom kul eftersom jag inte är George Soros eller svensk riksdagsman.
Jag bodde i en sån bostadsrättsförening på åttitalet då den stora kraschen var, den gick inte i konkurs men ett par lägenheter såldes för en krona till de som ville betala hyran.
2018-08-13, 14:43
Medlem
Pudersockers avatar
Sitter å minns lite, hjälp mig om jag tänker rätt här. Jag bodde i en etta för trettio år sen som jag sålde för 200 000kr. Om jag räknar på inflationen som varit på (https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Finansiell-utveckling/Rakna-pa-inflationen/) så motsvarar de 200 000 ca 400 000 idag. Idag kan jag köpa en ungefär likvärdig lägenhet här för ungefär ca 800 000 kr. Betyder det då att lägenheterna här på trettio år bara gått upp ca 200%??? Alltså bara en fördubbling av värdet på trettio år? Tänker jag rätt då? Jag tycker det låter lite lite, jag trodde de hade gått upp mycket mer. Men man kanske ska tänka in inflationen när man tänker på värdeökning så här, eller?
2018-08-13, 16:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Swemp2
Haha klockrent.
Knappast klockrent. Att Sverige går med i euron är en reell politisk fråga. Att vi skulle gå med i det turkiska ditot finns inte på dagordningen.
2018-08-13, 16:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
+ Det är osannolikt att räntan kan höjas speciellt kännbart oavsett framtida scenario enligt många tyckare. Riksbanken har på sätt och vis målat in sig i ett hörn - de kommer inte höja räntan i en kris pga risk att sänka ekonomin totalt, och de kommer inte höja räntan om konjunkturen fortsätter tuffa på i lagom takt pga risk att sänka ekonomin totalt. Den låga räntan är troligtvis här för att stanna lång tid framöver (givet små rörelser upp, eventuellt).
Riksbanken har inflationsmål på 2% KPIF
Inflationsmålet är deras uppgift att uppnå och bibehålla.
I dagsläget är KPIF 2,2% -> https://www.riksbank.se/sv/penningpolitik/inflationsmalet/inflationen-just-nu/
Det är tvärtom sannolikt att räntan höjs.
2018-08-13, 16:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Därför att?
Om lön/bidrag inte räcker till att köpa det du har behov av, då för du köpa det du har råd med (efterfrågan).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in