2018-08-13, 14:53
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men har hen skrivit något som sedan visat sig vara sant?

Definiera sant.
Citera
2018-08-13, 15:10
Medlem
tjackarismygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moralensväktare
Man har avsökt området mellan mordplatsen och den sträckan jag beskriver i tråden ända fram till MGM bostad och tidsmässigt håller den bevismässigt. Om man hittat något mordvapen eller annan teknisk bevisning längs sträckan har jag i dagsläget inga uppgifter om.

Citat:
Man misstänker att det var SD som stod utanför bostaden. Det finns mer som talar för att det var han än emot så långt som utredningen kommit hittills. Det var på framsidan som MGM väntade på LW.

Citat:
Det finns stödbevisning med vissa klockslag som måste vara rimligt med hur man anser att gärningsmannen har förflyttat sig den aktuella sträckan. Och den är rimlig. Om exempelvis ett vittne sett gärningsmannen på en plats en viss tidpunkt måste den anses vara rimlig för i annat fall skulle det vittnet ge gärningsmannen ett alibi.

Citat:
Du är nära sanningen.

Citat:
Man har aldrig jobbar efter att hon skulle lämnat bostaden i bil. Och varför kan jag inte avslöja. Man är ganska klar med vad som inträffade mellan sista livstecken på nätet tills hon togs av daga.

Detta är alltså de inlägg som MV gjorde igår kväll och som betraktas som otvetydigt sanna. Jag begriper inte. Handlar det om en masspsykos eller?
Citera
2018-08-13, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Detta är alltså de inlägg som MV gjorde igår kväll och som betraktas som otvetydigt sanna. Jag begriper inte. Handlar det om en masspsykos eller?

Kanske ett test?
Citera
2018-08-13, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjackarismyg
Jag tror MV spånar lika mycket som vi andra. Har ingen insyn i vad hen skrivit i andra trådar dock.
Citera
2018-08-13, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Jag pendlar hela tiden mellan att tro att det det var en konfrontation som spårade ur till att det fanns en viss planering och att då fler var inblandade efteråt. Jag har grubblat över vad som triggade mordet just den kvällen och om vi kan förstå GM utifrån detta. Som tidigare nämnt så hände det ju mycket dagen därpå, både flera personers inplanerade resor och yngste sonens födelsedag. Triggade något av detta GM och var det isåfall planerat eller i stunden? Att GM klarat sig så här länge skulle kunna tyda på planerat mord som förberetts så att hen skulle lämna så lite spår efter sig som möjligt (ett mord begått oplanerat i vredesmod borde ju ha lämnat massa synliga bevis) men kan ju även tyda på bara långa kötider för den tekniska undersökningen och sträng sekretss samt semestertider.

Om det, som det nu verkar mest troligt, är SD som är GM så har jag länge tänkt att han han var svartsjuk och ville kontrollera henne och ett samtal övergick i våld ungefär som i bilen, dvs fasthållande och typ knoggnuggning, men att han denna gång inte släppte där utan fortsatte tills hon var död. Jag tänker nog ändå att han inte planerat ett mord, bara planerat att komma och tysta henne ifall hon hotat att avslöja något ytterligare till HD. Hade SD med sina geocacheskills planerat att mörda LW borde han väl rimligen ha gjort det längre hemifrån och gömt hennes kropp på någon avlägsen plats i skogen och därmed köpt sig mer tid?

Sedan har jag inte fått det att gå ihop hur HD som ju varit/är på väg att skiljas från karln glatt tillbringar semesterdagar med honom och sin släkt som i världens idyll. Om någon gång var bra tillfälle att gå ifrån en karl som man redan stört sig på till den grad att man lämnat in ansökan om skilsmässa så borde det ju vara när han är misstänkt för mord. HD och JGs uppträdande som visar en total lojalitet har ju fått en att fundera om mordet var planerat ändå och de var invigda åtminstone i efterhand då BP behövde städas upp och alibin styrkas. Men isåfall, med så många kockar om samma soppa är det konstigt att de inte tabbat sig än inför polisen. Samtidigt har jag ju haft HD som min huvudmisstänkta MGM och det skulle förklara hennes glada cachande med SD nu då LW är borta.

Även jag har funderat mycket på HD. Antagligen är hon som MV skriver helt övertygad om exmakens oskuld. OCH på att han mår hyggligt psykiskt. Annars skulle hon väl inte skickat barnen iväg med honom ensam. Kanske har hon samvetskval för att hon skiljer sig och vill fixa så mycket kul för honom hon kan? Hon kan förstås vara hotad. Även om han sys in kommer han ut om sådär10 år... men det är mindre troligt. Antar att omgivningen skulle märkt ngt och reagerat.
Citera
2018-08-13, 16:07
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Även jag har funderat mycket på HD. Antagligen är hon som MV skriver helt övertygad om exmakens oskuld. OCH på att han mår hyggligt psykiskt. Annars skulle hon väl inte skickat barnen iväg med honom ensam. Kanske har hon samvetskval för att hon skiljer sig och vill fixa så mycket kul för honom hon kan? Hon kan förstås vara hotad. Även om han sys in kommer han ut om sådär10 år... men det är mindre troligt. Antar att omgivningen skulle märkt ngt och reagerat.

Nu verkar det ju som att SD har en särskild jargong och han har kanske inte alls avvikit från sitt normala beteende.

Frågan är hur MGM beter sig vid direkta frågor om mordet. Uppstår förändringar i beteendet som närstående reagerar på, men inte vill se/höra?

Exempel:
Hen kanske svarar med en avledande fråga istället för att ge ett direkt svar på en fråga?

Hen kanske högt upprepar frågan för att vinna tanketid till ett svar?

Hen kanske får pulsökning som syns på halsen eller tinningen?

Hen kanske får ett annorlunda rörelseschema? Ryckigt, tittar över axeln, vrider ofta på huvudet och uppträder väldigt vaksamt eller onormalt lugna rörelser.

Hen kanske blir lättretad eller tvärtom, lugnare än normalt?

Hen kanske berättar överdetaljerat vad hen gjorde det aktuella datumet och avviker inte en sekund från en inövad historia?

Hen kanske försöker leda in omgivningen på andra möjliga (eller snarare omöjliga) teser och ägnar långa utläggningar om dessa.

Bara några tankar som kanske vore en god tanke för närstående att tänka på...
Senast redigerad av Honan6 2018-08-13 kl. 16:30.
Citera
2018-08-13, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Hur funderar Du? Skulle hon ha dåligt samvete gentemot en man som har varit otrogen?
Citera
2018-08-13, 16:20
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Nu verkar det ju som att SD har en särskild jargong och han har kanske inte alls har avvikit från sitt normala beteende.

Frågan är hur MGM beter sig vid direkta frågor om mordet. Uppstår förändringar i beteendet som närstående reagerar på, men inte vill se/höra?

Exempel:
Hen kanske svarar med en avledande fråga istället för att ge ett direkt svar på en fråga?

Hen kanske får ett annorlunda rörelseschema? Ryckigt, tittar över axeln, vrider ofta på huvudet och uppträder väldigt vaksamt eller onormalt lugna rörelser.

Hen kanske berättar överdetaljerat vad hen gjorde det aktuella datumet och avviker inte en sekund från en inövad historia?

Hen kanske försöker leda in omgivningen på andra möjliga (eller snarare omöjliga) teser och ägnar långa utläggningar om dessa.

En del är jätteduktiga på att analysera andra.

Någon analyserade Mats Alm i någon film och skrev exakt vad man skulle fokusera på. Det var jätteintressant att se filmen efter den analysen.

Har för mig att han drog sig i örat varje gång han ljög eller nåt sånt.

Mycket fascinerande för mig som inte tänker på sånt.
Citera
2018-08-13, 16:28
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
En del är jätteduktiga på att analysera andra.

Någon analyserade Mats Alm i någon film och skrev exakt vad man skulle fokusera på. Det var jätteintressant att se filmen efter den analysen.

Har för mig att han drog sig i örat varje gång han ljög eller nåt sånt.

Mycket fascinerande för mig som inte tänker på sånt.

Ja, dra i örat eller pilla på något, rör på fötterna eller händerna på ett speciellt sätt. Alltså, en särskild återkommande omedveten rörelse just vid lögnerna. Fast en del ändrar nog ingenting i sitt beteende, så det är inte tvärsäker analys. Hen kan ju få alla tecken av ren nervositet med.

Något som var intressant i ett annat fall, var att den vedervärdige Peter Madsen stundtals satt på sina händer i rättssalen. Det gjorde han sannolikt för att inte avslöja sina lögner eller reaktioner med sitt rörelseschema.
Citera
2018-08-13, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Hur funderar Du? Skulle hon ha dåligt samvete gentemot en man som har varit otrogen?
Jag tänker att hon ser att han mår dåligt. Kanske har han spelar på det sedan hon flyttade och han råkade ut för eldsvåda och tumbrott? Och eftersom han är barnens far är det viktigt för henne att han mår skapligt. Om hon verkligen tror att han är oskyldig, tycker hon säkert synd om honom som är misstänkt. Och jag förstår absolut att hon in i det sista kommer att förneka att han är skyldig. Att ha valt en make som är otrogen, är väldigt trist. Men en som mördar, går väl knappt att ta till sig.
Sedan undrar jag, som inte alls känner henne, varför jag inte misstänker henne, utan på min höjd kan tro att hon är förd bakom ljuset. Påtaglig fördom, antar jag.
Citera
2018-08-13, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Nu verkar det ju som att SD har en särskild jargong och han har kanske inte alls avvikit från sitt normala beteende.

Exempel:

Som förtydligande tror jag alltså att det är mindre sannolikt att SD hotat HD att spela med. Men det baserar jag eg bara på att jag tror att det skulle märkas på HD att hon var hotad. Kan vara helt fel. Tror att EGT skrev att allt alltid VERKADE vara frid och fröjd i fam D. Och det kan det nästintill bevisligen inte varit eftersom HD begärt skilsmässa. Så hon kanske är van och skicklig i att spela idyll?
Senast redigerad av Elsa2018 2018-08-13 kl. 16:47.
Citera
2018-08-13, 17:12
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Tack för förtydligandet! Är det vanligt? Alltså vad kan vara skälet till att anhålla någon i bara 3 timmar, och redan dag 1 (om hen inte vägrat komma till förhören vill säga)? Är det just för att få göra kroppsbesiktning?

Mina erfarenheter rörande människorov är typ obefintliga. Men generellt har det blivit vanligare att anhållanden är korta då Sverige fått hård kritik för frihetsberövande som är längre än de behöver vara. Åklagaren har helt inte tyckt att det fanns skäl för häktning och att det inte skulle förändras om SD satt kvar anhållen längre än det han gjorde.
Senast redigerad av Netherworld 2018-08-13 kl. 17:13. Anledning: stavfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in