Citat:
Ursprungligen postat av
Rotvagen
Bara en iakttagelse nu , inte att teams upp och förvilla tråden 😕 Att det var ” kort om tid är ju inget vi vet ? Säg om dessa personer åkte iväg m Helena flera mil utanför Mariestad och där någonstans på en enslig plats så har de haft egentligen hur mycket tid som helst ? Självklart fattar väl vem som Helst att en försvunnen person kommer att sökas i närområdet ? Ett sökområde brukar vara melllan senast plats då de setts och efter vägen ( och i detta fall syrrans beskrivning av färdväg för Helena .ett ställe där Helena brukade gå . Inte ens inom en Vecka skulle jag tro att detta sökområde skulle ha utvidgats och speciellt inte låt säga 4-5 mil utanför Staden .Jag tror bara mina egna tankar .. att Helena inte är begravd i Mariestad , under 25 år har hus rivits , mark blivit villatomter , skog avverkats och planterats nytt . I en närliggande vatten ? De flesta lik flyter upp och hittas . Se bara på Madsen vilket jobb han la ner att dölja sitt mordoffer . Punktera kroppen för att förhindra att kroppen flöt upp pga gaser. Tejpat fast metall rör intill delarna för att se till att de sjönk , ändå så flöt en del av kroppen upp ! Men som sagt bara mina tankar och självklart kan jag ha dunder fel 😕 och det är ju såklart mer naturligt isåfall eftersom man absolut inget vet 🤔Det är endast tankar hur jag skulle kunnat tänkt om jag vore i ett läge och skulle gömma ett lik 😕
Första fetningen: Förstår du inte vad jag skriver? Om alternativ "1" gäller - att Helena dumpades i Vänern och redan på söndag förmiddag blir påseglad mellan Dillö och Mariestad - dumpades hon ju omgående i aktuellt vatten. (Se också sista stycket nedan.) Då är ju inga utflykter miltals bort att tänka på.
Andra fetningen: Jag lyfter i alternativ "2" fram området utmed Kusa-bäcken (!), och där har ingenting förändrats under åren. Det har inte gjorts några sök där, enligt Rönnlund. Men likväl har en ryggsäck med kvinnoattiraljer hittats samt en damsko. Hur naturligt är det att sådana persedlar hamnar där?
Tredje fetningen: Ett lik som dumpas i vatten sjunker inledningsvis omgående. Några dagar senare flyter det upp igen på grund av gaser - för att sedan sjunka igen för gott. Om Helena dumpades utanför - låt oss säga - Sandviken, inlindad i plast, kan dock en tillräckligt stor luftficka ha bildats för att hålla kroppen flytande en viss tid redan den första tiden.