2018-08-12, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag vet vad Transkärrsvittnet såg, så svaret är ja.
Om du nu vet det. Kan du skriva ut vad det var då, eller referera till källan? Kan inte komma ihåg att jag läst det någonstans, men kan ha missat det. Var dessutom 1 år sedan jag läste igenomm hela tråden.
Citera
2018-08-12, 14:15
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Om du nu vet det. Kan du skriva ut vad det var då, eller referera till källan? Kan inte komma ihåg att jag läst det någonstans, men kan ha missat det. Var dessutom 1 år sedan jag läste igenomm hela tråden.

Det som Trankärrsvittnet såg var alltså en bil som tidigt på söndagsmorgonen hastigt kom körande ut från skogarna nere vid Trankärr (alltså i mycket nära anslutning till E20, Lugnås-berget och Kusa-bäcken). I bilen ska det ha suttit tre (har jag för mig) unga killar som såg oroliga och stressade ut. Och det var väl så att vittnet uppgav att bilen var danskregistrerad (rätta mig om jag har fel). Trankärrsvittnet - som avled för några år sedan - upplevde situationen som konstig. Trankärrsvittnets dotter är väl den som idag bäst kan återberätta historien, och om hon inte har slutat jobbar hon på Mariestads Tidning. Rätta mig om jag har fel.

I det här sammanhanget kommer jag att tänka på uppgiften om att en amatörarkeolog (eller om det var en amatörgeolog) hittade en sönderfallen ryggsäck med kvinnoattiraljer i vid just Kusa-bäcken. Dessutom ska någon ha hittat en damsko på ungefär samma ställe. Hur hamnar sådana persedlar i ett skogsområde utmed just Kusa-bäcken? Känns fullständigt onaturligt.
Senast redigerad av Ugglan. 2018-08-12 kl. 14:25.
Citera
2018-08-12, 14:18
Medlem
Citat:
Notera att jag är med dig här och ställer mig mycket skeptisk till Kvasta-Saras historia.

Notera att Kvasta-Sara återgett vad vittnet har berättat. Om sen vittnet talar sanning är något att fundera över..?

Om nu historien är sann, är den självklart avgörande för händelseförloppet. Om den däremot är uppdiktad så utgår jag ifrån att syftet är att flytta fokus bort från gm. Har svårt att tänka mig att någon hittar på en sån här historia bara för att få uppmärksamhet.
Citera
2018-08-12, 15:35
Medlem
7.2PaRichterskalans avatar
Kvasta-Sara nämnde något om danskar och det fanns att läsa om en Nielsen(stavning?) tidigare i tråden.
Är han avförd eller kommer jag ihåg fel när det gäller namnet?
Citera
2018-08-12, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ändå försvaras historien med näbbar och klor. Så här lät det (på tal om att teama upp) för ett par dagar sedan när jag ifrågasatte den:
Notera att det var skribenten, inte historien, jag "försvarade".
Citera
2018-08-12, 16:01
Medlem
Ugglan.s avatar
Jag har några tankar om var Helena kan ha dumpats, och jag för mitt resonemang utifrån vad vi hittills tror oss veta, bland annat baserat på vad vittnen har sagt. Jag ser två möjligheter:

1) Vänern. "Båthistorien" om han snubben som seglade på något mjukt och tungt mellan Dillö och Mariestad. Om snubben skulle ha seglat på Helena kan GW Perssons teori vara rätt. Dock är möjligheten stor att det var något annat som snubben seglade på. Tidsmässigt känns det oerhört tajt att hinna dumpa Helena i Vänern, särskilt som det i stort sett redan hade börjat ljusna. Ett rent panikagerande, i så fall - som dessutom lyckades.

2) Kusa-bäcken (Lugnås-berget). Det är många saker som gör det området intressant. Jag räknar upp dessa utan inbördes ordning. Alla behöver inte ha med fallet att göra, men kanske några. Allt har stått i media och i tråden.

* Användaren Viking711 ser en bil köra förbi ute vid Sjöängen strax före 03:00. Via den vägen kommer man till Lugnås samhälle och Lugnås-berget.
* D*niel Lilliesti*rna hade ett hus alldeles vid Kusa-bron, nära Kusa-bäcken. D*niel Lilliesti*rna umgicks med K*rl L*rsson, PU och en rad andra personer i den grupperingen.
* Trankärrsvittnet som såg en bil som tidigt på söndagsmorgonen hastigt kom körande ut från skogarna nere vid Trankärr (alltså i mycket nära anslutning till E20, Lugnås-berget och Kusa-bäcken). I bilen ska det ha suttit tre (har jag för mig) unga killar som såg oroliga och stressade ut. Jag har för mig att bilen var danskregistrerad (rätta mig om jag har fel).
* En amatörarkeolog (eller om det var en amatörgeolog) ska ha hittat en sönderfallen ryggsäck med kvinnoattiraljer i utmed Kusa-bäcken. Dessutom ska någon ha hittat en damsko på ungefär samma ställe.

Om jag ska välja en av dessa två varianter, väljer jag nummer 2. Och nu tänkte jag tipsa polisen igen (till någras stora förtret): Sätt samman en skallgångskedja bestående av cirka 50 personer, företrädesvis militärer, hemvärnsfolk och andra skogsvana människor. Med en meters lucka täcks ett område på cirka 50 meter. Sätt också in fyra för ändamålet tränande hundar, alltså en hund per tio meter för att i första hand sniffa efter mänskliga kvarlevor. Börja sedan vid Kusa-bäcken och sök av den ena sidan ner mot Trankärr. Vänd sedan där nere och ta den andra sidan tillbaka. Avståndet från Kusa-bron till Trankärr uppskattar jag till cirka en kilometer. Hela operationen bör vara avklarad på en dag. Givetvis ska operationen föregås av en noggrann planering.
Senast redigerad av Ugglan. 2018-08-12 kl. 16:06.
Citera
2018-08-12, 18:21
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland

Ok frågan är då vem Kvasta-Saras manlige bekant är som bor i Mariestad och som så utförligt kunde återge den här konstiga och osannolika historien - kan det vara "mmpg" med tanke på att historien leder misstankarna bort från "pilot"?
Citera
2018-08-12, 18:32
Medlem
Citat:
Jag har några tankar om var Helena kan ha dumpats, och jag för mitt resonemang utifrån vad vi hittills tror oss veta, bland annat baserat på vad vittnen har sagt. Jag ser två möjligheter:

1) Vänern. "Båthistorien" om han snubben som seglade på något mjukt och tungt mellan Dillö och Mariestad. Om snubben skulle ha seglat på Helena kan GW Perssons teori vara rätt. Dock är möjligheten stor att det var något annat som snubben seglade på. Tidsmässigt känns det oerhört tajt att hinna dumpa Helena i Vänern, särskilt som det i stort sett redan hade börjat ljusna. Ett rent panikagerande, i så fall - som dessutom lyckades.

2) Kusa-bäcken (Lugnås-berget). Det är många saker som gör det området intressant. Jag räknar upp dessa utan inbördes ordning. Alla behöver inte ha med fallet att göra, men kanske några. Allt har stått i media och i tråden.

* Användaren Viking711 ser en bil köra förbi ute vid Sjöängen strax före 03:00. Via den vägen kommer man till Lugnås samhälle och Lugnås-berget.
* D*niel Lilliesti*rna hade ett hus alldeles vid Kusa-bron, nära Kusa-bäcken. D*niel Lilliesti*rna umgicks med K*rl L*rsson, PU och en rad andra personer i den grupperingen.
* Trankärrsvittnet som såg en bil som tidigt på söndagsmorgonen hastigt kom körande ut från skogarna nere vid Trankärr (alltså i mycket nära anslutning till E20, Lugnås-berget och Kusa-bäcken). I bilen ska det ha suttit tre (har jag för mig) unga killar som såg oroliga och stressade ut. Jag har för mig att bilen var danskregistrerad (rätta mig om jag har fel).
* En amatörarkeolog (eller om det var en amatörgeolog) ska ha hittat en sönderfallen ryggsäck med kvinnoattiraljer i utmed Kusa-bäcken. Dessutom ska någon ha hittat en damsko på ungefär samma ställe.

Om jag ska välja en av dessa två varianter, väljer jag nummer 2. Och nu tänkte jag tipsa polisen igen (till någras stora förtret): Sätt samman en skallgångskedja bestående av cirka 50 personer, företrädesvis militärer, hemvärnsfolk och andra skogsvana människor. Med en meters lucka täcks ett område på cirka 50 meter. Sätt också in fyra för ändamålet tränande hundar, alltså en hund per tio meter för att i första hand sniffa efter mänskliga kvarlevor. Börja sedan vid Kusa-bäcken och sök av den ena sidan ner mot Trankärr. Vänd sedan där nere och ta den andra sidan tillbaka. Avståndet från Kusa-bron till Trankärr uppskattar jag till cirka en kilometer. Hela operationen bör vara avklarad på en dag. Givetvis ska operationen föregås av en noggrann planering.

Bara en iakttagelse nu , inte att teams upp och förvilla tråden 😕 Att det var ” kort om tid är ju inget vi vet ? Säg om dessa personer åkte iväg m Helena flera mil utanför Mariestad och där någonstans på en enslig plats så har de haft egentligen hur mycket tid som helst ? Självklart fattar väl vem som Helst att en försvunnen person kommer att sökas i närområdet ? Ett sökområde brukar vara melllan senast plats då de setts och efter vägen ( och i detta fall syrrans beskrivning av färdväg för Helena .ett ställe där Helena brukade gå . Inte ens inom en Vecka skulle jag tro att detta sökområde skulle ha utvidgats och speciellt inte låt säga 4-5 mil utanför Staden .Jag tror bara mina egna tankar .. att Helena inte är begravd i Mariestad , under 25 år har hus rivits , mark blivit villatomter , skog avverkats och planterats nytt . I en närliggande vatten ? De flesta lik flyter upp och hittas . Se bara på Madsen vilket jobb han la ner att dölja sitt mordoffer . Punktera kroppen för att förhindra att kroppen flöt upp pga gaser. Tejpat fast metall rör intill delarna för att se till att de sjönk , ändå så flöt en del av kroppen upp ! Men som sagt bara mina tankar och självklart kan jag ha dunder fel 😕 och det är ju såklart mer naturligt isåfall eftersom man absolut inget vet 🤔Det är endast tankar hur jag skulle kunnat tänkt om jag vore i ett läge och skulle gömma ett lik 😕
Citera
2018-08-12, 18:50
Medlem
Citat:

Bra idé om att sätta in en sök kedja .Men tror du verkligen att ett 25 årigt mord är prioriterat? Och vad ska de leta efter ? Efter 25 år är endast skelettet kvar ( om ens det pga djur) och delarna ligger knappast öppet ? Kroppen är nedgrävd eller på sjöbotten och då måste det till tränade hundar ( efter 25 år har tom hundar svårt att hitta lukten av död människa) och eller ett massa grävande , eftersom hon inte är hittad så torde kroppen vara väl gömd .
Vet inte hur missing people jobbar? Familjen borde kanske kunna kontakta dem själva om det kommer in nya tips .Ring Polisen m dina funderingar ... du kan ju inte få mer än ett Nej isåfall 🤔
Citera
2018-08-12, 19:09
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Notera att Kvasta-Sara återgett vad vittnet har berättat. Om sen vittnet talar sanning är något att fundera över..?

Om nu historien är sann, är den självklart avgörande för händelseförloppet. Om den däremot är uppdiktad så utgår jag ifrån att syftet är att flytta fokus bort från gm. Har svårt att tänka mig att någon hittar på en sån här historia bara för att få uppmärksamhet.

Det här vet vi inget om, ingen av oss här vet vart historien kommer ifrån, nu tar du saker och ting för givet.
Citera
2018-08-12, 19:11
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland

Av vilken anledning försvarar du Kvasta-Sara? är hen någon som du känner personligen?
Citera
2018-08-12, 19:12
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Bara en iakttagelse nu , inte att teams upp och förvilla tråden 😕 Att det var ” kort om tid är ju inget vi vet ? Säg om dessa personer åkte iväg m Helena flera mil utanför Mariestad och där någonstans på en enslig plats så har de haft egentligen hur mycket tid som helst ? Självklart fattar väl vem som Helst att en försvunnen person kommer att sökas i närområdet ? Ett sökområde brukar vara melllan senast plats då de setts och efter vägen ( och i detta fall syrrans beskrivning av färdväg för Helena .ett ställe där Helena brukade gå . Inte ens inom en Vecka skulle jag tro att detta sökområde skulle ha utvidgats och speciellt inte låt säga 4-5 mil utanför Staden .Jag tror bara mina egna tankar .. att Helena inte är begravd i Mariestad , under 25 år har hus rivits , mark blivit villatomter , skog avverkats och planterats nytt . I en närliggande vatten ? De flesta lik flyter upp och hittas . Se bara på Madsen vilket jobb han la ner att dölja sitt mordoffer . Punktera kroppen för att förhindra att kroppen flöt upp pga gaser. Tejpat fast metall rör intill delarna för att se till att de sjönk , ändå så flöt en del av kroppen upp ! Men som sagt bara mina tankar och självklart kan jag ha dunder fel 😕 och det är ju såklart mer naturligt isåfall eftersom man absolut inget vet 🤔Det är endast tankar hur jag skulle kunnat tänkt om jag vore i ett läge och skulle gömma ett lik 😕

Första fetningen: Förstår du inte vad jag skriver? Om alternativ "1" gäller - att Helena dumpades i Vänern och redan på söndag förmiddag blir påseglad mellan Dillö och Mariestad - dumpades hon ju omgående i aktuellt vatten. (Se också sista stycket nedan.) Då är ju inga utflykter miltals bort att tänka på.

Andra fetningen: Jag lyfter i alternativ "2" fram området utmed Kusa-bäcken (!), och där har ingenting förändrats under åren. Det har inte gjorts några sök där, enligt Rönnlund. Men likväl har en ryggsäck med kvinnoattiraljer hittats samt en damsko. Hur naturligt är det att sådana persedlar hamnar där?

Tredje fetningen: Ett lik som dumpas i vatten sjunker inledningsvis omgående. Några dagar senare flyter det upp igen på grund av gaser - för att sedan sjunka igen för gott. Om Helena dumpades utanför - låt oss säga - Sandviken, inlindad i plast, kan dock en tillräckligt stor luftficka ha bildats för att hålla kroppen flytande en viss tid redan den första tiden.
Senast redigerad av Ugglan. 2018-08-12 kl. 19:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in