2018-08-13, 03:02
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Låt den vara kvar! Draifos får väl återkomma med en mer exakt position först.

Jag tycker den ligger bra där den är. Motsatt från FP.

Jag tycker visserligen att NA duger bra som källa, men hittar inte länken som hör till bilden och kommer därför inte kunna presentera någon bevisföring (vilket inte ses på med blida ögon i tråden).
Better safe than 10 sidor tjafs - gammalt ordspråk.
Citera
2018-08-13, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Jag tycker visserligen att NA duger bra som källa, men hittar inte länken som hör till bilden och kommer därför inte kunna presentera någon bevisföring (vilket inte ses på med blida ögon i tråden).

Mig veterligen finns inte den exakta positionen offentligt presenterad Någonstans.

Har jag fel? Tack för att du delger positionen här.
-------------------------------------

Visst är det intressant, men var och en får väl rita sitt Kryss där dom tror det hör hemma. Då blir Alla nöjda.

Det är inte värt "tjafset" Helt rätt!
Senast redigerad av Remark 2018-08-13 kl. 04:08.
Citera
2018-08-13, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är möjligt. Vi har ingen kännedom om vilka skador offret uppvisade eller dödsorsak varför vi inte heller vet vilka skador som vore att förvänta på en gärningsman. Ingen greps heller direkt efter gärningen vilket lämnar möjlighet till ordentlig rengöring samt att kläder, skor mm kan ha destruerats.

Med tanke på den låga utetemperaturen +13 grader kanske långbyxor och ytterkläder användes vid tillfället. Om något hittades under offrets naglar är okänt.

Polis/utredare/rättsmedicin vet dock mer.

Kort sagt en kroppsbesiktning kanske inte förväntades tillföra något i någon riktning. Varken dömande eller friande. Rent hypotetiskt, förstås.
Hade du inte avslutat med det jag fetat, så hade vi varit överens.
Min bok säger att om en person först grips, för att därefter anhållas som misstänkt för brottet 'människorov', då finns det inte på den svenska kartan att poliserna struntar i att undersöka, dvs kroppsbesiktiga, den MGM:n!
Polisen skall inte resonera i termer av att "det förväntas inte tillföra något"! En anhållen person skall utredas förutsättningslöst. Det handlar om rättssäkerhet. Det verkar du och många andra ha svårt att förstå, tyvärr.

Men jag blir samtidigt därför tvungen att reservera mig. Det här är Örebrokartan och här bor såpass mycket Kling & Klang-folk, så hade det inte varit för en hundägare försedd med hund, försedd med känslig nos, så hade LW mycket väl fortfarande kunnat vara antecknad som 'försvunnen'!

Det kan inte upprepas nog många gånger, att det är en skandal att Örebropolisen, genom allvarlig försumlighet, gav mördaren 5 dagars försprång!
Om en gärningsperson till slut fälls för mordet på LW, så är det inte för att grundarbetet hos Örebropolisen var gediget, det grundarbetet påstår jag var rent uselt.
Källa: Polisen, Örebro

Det kan än en gång påpekas att SOS-Alarm inte alltid är att lita på när det gäller förmåga att övertyga Polisen om att ett brott är pågående. Jag tänker förstås på "Skrikvittnet".

Edit: Det skall bli intressant att se om sign 'MoralensVäktare' har nån kommentar att lämna vad gäller ovanstående när h*n kommer åter i tråden. Dvs OM h*n kommer åter. Hoppas jag inte skrämde iväg vederbörande. I så fall räknar jag med att här i tråden bli drabbad av "Mors Lilla Olle-effekten"..
Senast redigerad av Carinah78 2018-08-13 kl. 08:03.
Citera
2018-08-13, 08:54
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Mycket möjligt. Jag var säker på att det kommit fram att fyndet var mellan uw och sd hus, men my bad, klantigt att inte dubbelkolla. Det är nog smidigast att jag bara tar bort fyndet helt då det inte är bekräftat. Det var ju ändå inte poängen med kartan, även om fokus nu hamnade på det. Ville mest höra med MV om jag förstått flyktvägen rätt.

Först slår du fast i ett tidigare inlägg att "han väntade och slängde mobilen utanför sitt eget hus" (antar att du syftar på SD). Du ritar in ett kryss där du menar att mobilen hittades, på din egen/MV:s helt påhittade karta över "flyktvägen":
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

När någon sedan visar att fyndet troligen gjordes på ett helt annat ställe (som inte kan anses peka mot SD) då vänder du, och vill ta bort fyndet helt då det inte är bekräftat.

Jag tror att det kan ha varit precis så här det spårade ur för den tidigare spaningsledningen, dvs. att tunnelseendet gjorde att man försökte anpassa och vinkla allt till SD:s nackdel. Man hade troligen (utifrån ett utpekande) bestämt sig för att SD var GM innan man ens hade pratat med honom. Och sedan när man läckte till media om "blodiga kläder" brakade drevet loss.
Nu kan Aftonbladet avslöja att kriminaltekniker anträffade nedblodade kläder i mannens bostad. Enligt Aftonbladets källor beslagtogs kläderna och kördes till NFC, Nationellt forensiskt centrum. Man ska emellertid ännu inte ha fått något svar rörande blodet.
Senast redigerad av Draifos 2018-08-13 kl. 09:34.
Citera
2018-08-13, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Först slår du fast i ett tidigare inlägg att "han väntade och slängde mobilen utanför sitt eget hus" (antar att du syftar på SD). Du ritar in ett kryss där du menar att mobilen hittades, på din egen/MV:s helt påhittade karta över "flyktvägen":

När någon sedan visar att mobilen troligen hittades på ett helt annat ställe (som inte kan anses peka mot SD) då vänder du, och vill ta bort fyndet helt då det inte är bekräftat.

Jag tror att det kan ha varit precis så här det spårade ur för den tidigare spaningsledningen, dvs. att tunnelseendet gjorde att man försökte vinkla allt till SD:s nackdel. Man hade troligen (utifrån ett utpekande) bestämt sig för att SD var GM innan man ens hade pratat med honom. Och sedan när man läckte till media brakade drevet loss.
En "mobil" som vi ju inte ens vet ÄR en mobil. Än mindre att denna upphittade [ev] mobil skulle ha tillhört LW.
Citera
2018-08-13, 09:24
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
En "mobil" som vi ju inte ens vet ÄR en mobil. Än mindre att denna upphittade [ev] mobil skulle ha tillhört LW.
Det har du rätt i. Jag ändrade i mitt inlägg till "fyndet". Finns dock en del uppgifter i media som talar för att det var LW:s mobil man hittade:
Citera
2018-08-13, 09:46
Medlem
Citat:
Det har du rätt i. Jag ändrade i mitt inlägg till "fyndet". Finns dock en del uppgifter i media som talar för att det var LW:s mobil man hittade:
..och från vem eller vilka får media sina uppgifter..?
Citera
2018-08-13, 09:54
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:

När någon sedan visar att fyndet troligen gjordes på ett helt annat ställe (som inte kan anses peka mot SD) då vänder du, och vill ta bort fyndet helt då det inte är bekräftat.

Jag tror att det kan ha varit precis så här det spårade ur för den tidigare spaningsledningen, dvs. att tunnelseendet gjorde att man försökte anpassa och vinkla allt till SD:s nackdel. Man hade troligen (utifrån ett utpekande) bestämt sig för att SD var GM innan man ens hade pratat med honom. Och sedan när man läckte till media om "blodiga kläder" brakade drevet loss.
Nu kan Aftonbladet avslöja att kriminaltekniker anträffade nedblodade kläder i mannens bostad. Enligt Aftonbladets källor beslagtogs kläderna och kördes till NFC, Nationellt forensiskt centrum. Man ska emellertid ännu inte ha fått något svar rörande blodet.

Återigen skriver du att det var polisen som läckte uppgiften om blodiga kläder. Du har ju tidigare medgivit att det är en gissning från din sida, eller hur?

(Enligt mig har inga blodiga kläder hittats, men det vet du ju sen innan. Nu var det just påståendet om läckaget det gällde).
Senast redigerad av LimeTime 2018-08-13 kl. 10:40.
Citera
2018-08-13, 09:59
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:

För att ha ryggen fri och inte skapa trådsanning så kan du låta skissen ligga kvar (den är tydlig och många verkar ha uppskattat den, om man bortser från ”fyndets” fyndplats) och helt enkelt använda universallösningen:
Ordet ”spekulation”. 😉
Senast redigerad av StudebakerHog666 2018-08-13 kl. 10:03.
Citera
2018-08-13, 10:37
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Återigen skriver du att det var polisen som läckte uppgiften om blodiga kläder. Du har ju tidigare medgivit att det är en gissning från din sida, eller hur?
Det har väl framgått rätt tydligt att örebropolisen har haft problem. Inte bara med tunnelseende, utan också med läckor. Var tror du själv att de här (för den "skäligen misstänkte" negativa) uppgifterna i media och här i tråden kommer ifrån?

Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
(Enligt mig har inga blodiga kläder hittats).
Om man läser artiklarna om fallet så är det väl uppenbart att polis och åklagare trodde sig ha hittat någonting (troligen just kläder) i SD:s bostad som (kanske en aning förhastat) antogs vara besudlat med LW:s blod eller DNA. Vad var det enligt dig? Ingenting alls?
Senast redigerad av Draifos 2018-08-13 kl. 11:04.
Citera
2018-08-13, 11:07
Medlem
Honan6s avatar
Ännu inga rubriker i massmedia efter MV:s inlägg i helgen. Det kanske kommer under dagen, om journalisterna får tag på några presstalespersoner.

Såg att åklagarledda förundersökningar har semesterperiod mellan 20 juni och 15 augusti. Kanske det är en ledtråd till att inget kommer att ske i fallet förrän semesterperioden är över - när staberna är fulltaliga och åter på jobbet? Därefter kanske det behövs några veckor till uppdateringar och ytterligare undersökningar med anledning av svar från NFC som måste kollas? Jag inbillar mig att utredarna behöver tid till åtminstone sep/okt innan de har tillräckligt underlag för beslut om MGM ska häktas eller avskrivas som misstänkt. Kan ha helt fel - det visar sig.
Citera
2018-08-13, 11:12
Medlem
Citat:
Det har väl framgått rätt tydligt att örebropolisen har haft problem. Inte bara med tunnelseende, utan också med läckor. Var tror du själv att de här (för den "skäligen misstänkte" negativa) uppgifterna i media och här i tråden kommer ifrån?

Om man läser artiklarna om fallet så är det väl uppenbart att polis och åklagare trodde sig ha hittat någonting (troligen just kläder) i SD:s bostad som (kanske en aning förhastat) antogs vara besudlat med LW:s blod eller DNA. Vad var det enligt dig? Ingenting alls?
Du påstår ju att de är påhittade..Då kan det ju inte vara några läckor..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in